• امروز : دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

“تغییرات در نظارت بر نوآوری بانکداری الکترونیکی: کی در بانک مرکزی این مسئولیت را برعهده دارد؟”

  • کد خبر : 340570
  • 16 دی 1402 - 22:23
“تغییرات در نظارت بر نوآوری بانکداری الکترونیکی: کی در بانک مرکزی این مسئولیت را برعهده دارد؟”

“اخبار اقتصادی: در دو ماه گذشته، انتشار دو دستورالعمل توسط بانک مرکزی در زمینه فعالیت نئوبانک‌ها و شرکت‌های تسهیلات ساز، برای بانک سروش صاحب فصول، موجب ایجاد اختلافات زیادی و انتقادهای فراوان در حوزه فین‌تک کشور شده است. این اتفاقات با حوادث گذشته متفاوت است، زیرا کمتر از دو ماه پیش، معاون فناوری‌های نوین بانک […]

  • “اخبار اقتصادی: در دو ماه گذشته، انتشار دو دستورالعمل توسط بانک مرکزی در زمینه فعالیت نئوبانک‌ها و شرکت‌های تسهیلات ساز، برای بانک سروش صاحب فصول، موجب ایجاد اختلافات زیادی و انتقادهای فراوان در حوزه فین‌تک کشور شده است. این اتفاقات با حوادث گذشته متفاوت است، زیرا کمتر از دو ماه پیش، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به‌صورت بی‌سابقه سند راهنمای بانک در زمینه فناوری منتشر کرد. این اقدام به‌منظور ارتقاء شفافیت و بهبود عملکرد بانک مرکزی در حوزه فناوری صورت گرفت. این امید وجود دارد که با ابلاغ دستورالعمل‌های جدید، بانک مرکزی نقش مهمی در بهبود شفافیت و عملکرد در حوزه کسب‌وکار داشته باشد.”

    “اعلام این دستورالعمل‌ها از جهت دیگر، نگرانی‌های جدیدی را برای افراد و شرکت‌های فین‌تکی ایجاد کرده است. از زاویه ابلاغی و شکلی که این بخشنامه‌ها دارند، به نظر می‌رسد که تصمیم‌گیری و تدوین اسناد تنظیم‌گری در زمینه بانکداری الکترونیکی و زمینه‌های مرتبط با آن، از معاونت نظارت به معاونت فناوری‌های نوین بانک مرکزی منتقل شده و در بهترین حالت، معاونت فناوری‌های نوین این بانک تنها به عنوان مشاور در این زمینه حضور دارد و نقش چندانی در تعیین سیاست‌های نظارتی ندارد.

    دلیل این تغییر و اینکه چرا مسئولیتی که قبلاً به عهده معاونت فناوری‌های نوین بوده، به معاونت نظارت واگذار شده، هنوز هویجی روشنی ندارد. تنها می‌توان به حدس‌ها و اظهارات غیررسمی رجوع کرد تا درکی از دلیل این تغییر پیدا شود.

    با این حال، این تغییر به نظر کارشناسان و اعضای اکوسیستم فین‌تک چندان چشمگیر نیسته و بسیاری از نقدها هنوز هم به معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی ارتباط دارد. این سوال که چرا مهران محرمیان، با وجود اعلام راهنمایی و تلاش برای ارتقاء صنعت بانکداری الکترونیک و نظام‌های پرداخت، نتواسته رویکرد سخت‌گیرانه بانک مرکزی را نسبت به نوآوری در این حوزه تسکین دهد، هنوز پاسخی روشن نداده است. این سکوت ممکن است نشانه راضی‌نشدگی او باشد.”

    “واکنش‌ها به این تغییر در بانک مرکزی مختلف بوده و همگی منتقدانه نبوده است. برخی از صاحب‌نظران معتقدند که فناوری و نوآوری باید در چارچوب اصول بانکی و با توجه به سیاست‌های پولی پیش بروند. بر اساس این دیدگاه، نوآوری‌ها نباید اصول اساسی بانک مرکزی مانند حفظ ارزش پول را زیر سوال ببرند. این گروه از افراد معتقدند که مقرره‌گذاری و نظارت باید وظیفه معاونت نظارت بانک مرکزی باشد و این تغییر نشان‌دهنده رویه اشتباهی در گذشته است.

    سوال اصلی این است که آیا با این تغییر در بانک مرکزی، فعالان اکوسیستم فین‌تک در آینده با شرایط سخت‌تری مواجه خواهند شد یا این تغییر تأثیر چندانی بر شرایط فعلی ندارد؟ مهم نیست کدام استدلال قوی‌تر است، اما واضح است که این تغییر نشان‌دهنده پایان رویه «راه بینداز و جا بینداز» در اکوسیستم فین‌تک ایران است. اگر تاکنون فعالان این حوزه از راهبیندازی خدمات جدید و ارائه محصولات نو، توانستند رگولاتور را متقاعد به همکاری کنند، ابلاغیه‌های اخیر نشان می‌دهد که این روش دیگر نمی‌تواند به اندازه قبلی کارساز باشد. این تغییر نه تنها باعث سخت‌گیری در مقررات و بخشنامه‌ها می‌شود که از سوی معاونت نظارت بانک مرکزی تدوین و نظارت بر اجرا آن انجام می‌شود، بلکه احتمالاً منجر به هدررفت وقت، منابع و نیروی انسانی بخش غیردولتی و نوآور خواهد شد.”

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=340570

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم