• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

  • کد خبر : 342015
  • 26 بهمن 1402 - 11:14
تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

ریال ایران به عنوان کم‌ارزش‌ترین ارز جهان شناخته می‌شود. این فرایند کاهش ارزش ریال در سال ۱۹۷۹ آغاز شد. در آن زمان، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، بسیاری از افراد مجبور شدند کشور را ترک کنند و مشاغل خود را در خارج از ایران پیدا کنند. بسیاری از مردم با قوی‌ترین، پایدارترین و قدرتمندترین ارزهای جهان […]

  • ریال ایران به عنوان کم‌ارزش‌ترین ارز جهان شناخته می‌شود. این فرایند کاهش ارزش ریال در سال ۱۹۷۹ آغاز شد. در آن زمان، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، بسیاری از افراد مجبور شدند کشور را ترک کنند و مشاغل خود را در خارج از ایران پیدا کنند.

    بسیاری از مردم با قوی‌ترین، پایدارترین و قدرتمندترین ارزهای جهان آشنا هستند. این ارزها شامل پوند استرلینگ بریتانیا، فرانک سوئیس، دلار آمریکا و یورو می‌شوند. همچنین، اقتصاد کشورهایی که این ارزها را صادر می‌کنند، از جمله پایدارترین اقتصادها هستند. اما ارزهای کم‌ارزش جهان چه هستند و کی با نام آن‌ها آشنا است؟

    سایت FXSSI در حین تهیه این فهرست با مشکلاتی مواجه شده است و نتوانسته به‌طور دقیق ترتیب ارزهای کم‌ارزش را حفظ کند، زیرا وضعیت اقتصادی در این کشورها به سرعت در حال تغییر است. با این حال، در ادامه، ۱۰ ارز کم‌ارزش جهان در مقابل دلار آمریکا که نرخ تبدیل آن‌ها در تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۴ به‌روز شده است، بررسی می‌شوند.

    یکی از ارزهای کم‌ارزش جهان ریال ایران است. ریال ایران به عنوان کم‌ارزش‌ترین ارز جهان شناخته می‌شود. این کاهش ارزش در سال ۱۹۷۹ آغاز شد. در آن زمان، به دلیل بی‌ثباتی سیاسی، بسیاری از افراد مجبور شدند کشور را ترک کنند و مشاغل خود را در خارج از ایران پیدا کنند. وضعیت اقتصادی ایران با وقوع جنگ ایران و عراق و تحریم‌های اقتصادی به دلیل فعالیت‌های هسته‌ای، بدتر شد. علاوه بر این، شهروندان ایران دسترسی محدودی به ارزهای خارجی داشتند و به همین دلیل بازار سیاه قوی‌تر شد. این عوامل در کل به اقتصاد آسیب رساند و ارزش ریال ایران تقریباً ۴۰۰ درصد کاهش یافت.

    در سال ۲۰۱۵، دولت ایران با چند کشور، از جمله آمریکا، فرانسه، انگلیس، چین، روسیه و آلمان، به توافقی درباره مسائل هسته‌ای رسید. هدف این توافق کاهش تحریم‌های علیه ایران بود. به این ترتیب، وضعیت اقتصادی ایران بهبود یافت و ارزش پول داخلی آن استحکام یافت.

    اما در سال ۲۰۱۸، آمریکا ادعا کرد که ایران همچنان برنامه هسته‌ای خود را ادامه می‌دهد. در پاسخ، تحریم‌ها علیه ایران تشدید شدند و این کشور دسترسی کمتری به بازارهای جهانی کالا پیدا کرد. به عبارت دیگر، ایران دیگر نمی‌توانست نفت خود را به فروش برساند که تقریباً ۶۹ درصد درآمدهای سالانه آن را تشکیل می‌داد. این موضوع باعث کسری بحرانی در بودجه ملی ایران شد. تحریم‌ها همچنین به سایر صنایع ایران، از جمله صنعت پتروشیمی و فلزات، آسیب رساند. تا ماه می ۲۰۲۰، ایران با تورمی سرعتی مواجه شد و پول آن تا حدود ۶۰۰ درصد از ارزش خود را از دست داد.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا در نرخ رسمی ایران معادل ۴۲ هزار و ۲۲۶ ریال است و در نرخ بازار سیاه معادل ۵۱۴ هزار ریال است.

    دانگ ویتنام (VND) دومین ارز کم‌ارزش جهان است. ویتنام در حال تحول اقتصادی است و از یک اقتصاد متمرکز به یک اقتصاد مبتنی بر بازار در حال گذار است. به همین دلیل، ارزش ارز واحد ویتنام، یعنی دانگ، در حال حاضر کاهش یافته است. این ارز در حال حاضر در رتبه دوم در لیست ارزهای ضعیف جهان قرار دارد. با این حال، کارشناسان معتقدند که دولت ویتنام در مسیر صحیحی قرار دارد و ممکن است به زودی به سایر کشورهای همسایه آسیایی خود نزدیک شود.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا معادل ۲۴ هزار و ۴۶۹ دانگ ویتنامی است.

    سیرالئون یک کشور فقیر در آفریقا است. این کشور اخیراً با جنگ و شیوع ویروس مرگبار ابولا مواجه شده است. در ماه آگوست ۲۰۲۱، بانک مرکزی سیرالئون تصمیم گرفت که نام ارز ملی را تغییر دهد. اسکناس‌های قدیمی با اسکناس‌های جدید به نام “نیو لئون” جایگزین خواهند شد. این اسکناس‌های جدید با نرخ یک نیو لئون برابر با هزار لئون قدیمی عرضه خواهند شد.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا معادل ۲۲ هزار و ۵۷۹ لئون سیرالئون است.

    کیپ لائوس تنها ارزی است که از آن در این لیست یاد می‌شود و ارزش آن تاکنون کاهش نیافته است. در واقع، ارزش کیپ لائوس از زمان معرفی آن در سال ۱۹۵۲ تاکنون بهبود یافته است و در برابر دلار آمریکا تقویت شده است. این به معنای این است که یک واحد ارز کیپ لائوس در مقابل دلار آمریکا ارزش بیشتری دارد و این ارز همچنان در حال بهبود ارزش خود است.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا معادل ۲۰ هزار و ۵۹۴ کیپ لائوس است.

    روپیه اندونزی (IDR) ارزش اسکناس‌های قدیمی خود را از دست داده بود. به همین دلیل، در تاریخ ۱۴ شهریور ۱۳۹۵، با فرمان ریاست جمهوری، هفت اسکناس جدید به ارزش هزار تا صد هزار روپیه به چاپ رسیدند. اندونزی یک کشور پایدار و توسعه‌یافته در جنوب شرقی آسیا است. با این حال، ارز آن ارزش کمی دارد. مقامات نظارتی کشور تمام تلاش خود را برای تقویت ارز ملی انجام دادند، اما به دلیل تغییرات بسیار کم، تلاش‌های آن‌ها نتیجه بخش نبودند.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا معادل ۱۵ هزار و ۵۰۲ روپیه اندونزی است.

    واحد پول سوم ازبکستان “سوم” نام دارد و در تاریخ ۱ ژوئیه ۱۹۹۴ با فرمان رئیس‌جمهوری ازبکستان به عنوان واحد پول مدرن وارد گردش شد. از ۵ سپتامبر ۲۰۱۷ به بعد، با آزادسازی سیاست پولی، نرخ تبادل سوم نسبت به دلار آمریکا تعیین شد. این نرخ تبادل هشت هزار و صد سوم سوم به هر دلار آمریکا است و با محدوده تخمینی هشت هزار تا هشت هزار و ۱۵۰ سوم ازبکستان برای هر دلار تعیین شده است.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا معادل ۱۲ هزار و ۳۳۵ سوم ازبکستان است.

    گینه یک کشور در آفریقا است و ارزش پول آن یکی از پایین‌ترین ارزهاست. تورم بالا، فقر رو به رشد و گسترش گروه‌های جرم و جنایتی باعث کاهش ارزش پول گینه شده است. با وجود منابع طبیعی ارزشمندی که این کشور دارد مانند طلا، الماس و آلومینیوم، قابلیت داشتن یکی از ارزشمندترین ارزها را داشته باشد.

    هر دلار آمریکا معادل هشت هزار و ۵۷۹ فرانک گینه است.

    پاراگوئه یکی از کشورهای فقیر آمریکای جنوبی است. این کشور با مشکلات اقتصادی جدی روبرو شده است که شامل تورم، فساد، کیفیت پایین آموزش، فقر جمعیت، بیکاری بالا و سایر عوامل است. پاراگوئه به صادرات پنبه و سویا معروف است، اما این حجم صادرات به سختی کافی است تا نیازهای اقتصادی کشور را تأمین کند.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا معادل هفت هزار و ۲۸۰ گوارانی پاراگوئه است.

    ریل کامبوج واحد پولی است که در کامبوج، یک کشور در جنوب شرقی آسیا، استفاده می‌شود. ریل کامبوج در رتبه دهم ضعیف‌ترین ارز جهان قرار دارد. در سال ۱۹۹۵، ریل کامبوج به عنوان جایگزین پیاستر هندوچینی به بازار عرضه شد. از آن زمان به حال، ارزش ریل به مقداری پایین است و در بین مردم محلی که تمایل به استفاده از ارزهای خارجی دارند، محبوبیت کمی دارد. بسیاری از مردم کامبوج ترجیح می‌دهند از دلار آمریکا برای پرداخت استفاده کنند که باعث کاهش ارزش ریل کامبوج می‌شود.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    هر دلار آمریکا معادل چهار هزار و ۸۶ ریل کامبوج است.

    پزو کلمبیا واحد پولی است که در جمهوری کلمبیا استفاده می‌شود. هر پزو برابر با ۱۰۰ سنتاوو است. اما به دلیل تورم، ارزش سنتاووها کاهش یافته است و در حال حاضر به طور رسمی در گردش نیستند. پزو کلمبیا در سال ۱۸۱۰ پس از استقلال کلمبیا از اسپانیا معرفی شد و جایگزین رئال اسپانیایی شد. در طول تاریخ، پزو کلمبیا با فرانک فرانسه، پوند استرلینگ انگلیس و دلار آمریکا رابطه داشته است. اما ارزش پزو کلمبیا از سال ۱۹۸۰ به شدت کاهش یافته است. در آن زمان، هر دلار آمریکا برابر با ۵۰ پزو بود، اما اکنون ارزش پزو کلمبیا به طور چشمگیری کاهش یافته و حدود سه هزار برابر کمتر از دلار آمریکا است.

    تحولات نامتعارف ریال ایران در بازارهای جهانی

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=342015

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم