• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
3
مجتهدزاده در نشست رسانه ای با اصحاب رسانه:

تجهیزات معادن ذغال‌ سنگ کشور استاندارد نیست/ پس از حادثه معدن زمستان یورت نظارت بر معادن کشور دقیق‌تر شده است

  • کد خبر : 3733
  • 16 دی 1396 - 23:50
تجهیزات معادن ذغال‌ سنگ کشور استاندارد نیست/ پس از حادثه معدن زمستان یورت نظارت بر معادن کشور دقیق‌تر شده است

رئیس انجمن ذغال ‌سنگ ایران گفت: در حال حاضر ذغال‌سنگ در ایران یک خریدار انحصاری دارد، در حالی‌ که قیمت این محصول باید تقویت شود تا انگیزه سرمایه‌گذاران در معادن ذغال‌سنگ افزایش یابد.

  •  

    به گزارش خبرنگار اقتصادی پول بانک، نشست رسانه ای محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن ذغال ‌سنگ ایران، صبح امروز شنبه 16 دی ماه 96، با حضور سعید صمدی دبیر انجمن و جمعی از اصحاب رسانه، در دفتر ریاست انجمن ذغال ‌سنگ ایران برگزار شد.

     

    محمد مجتهدزاده، رئیس انجمن ذغال ‌سنگ ایران

    محمد مجتهدزاده، در ابتدای این نشست رسانه ای گفت: در حال حاضر به جز معدن ذغال‌ سنگ طبس، سطح عملیاتی در بقیه معادن ذغال‌سنگ کشور از سال ۱۳۱۶ نیز پایین ‌تر است.

    وی ادامه داد: بسیاری از معادن ذغال سنگ کشور در معرض خطری مشابه معدن زمستان یورت قرار دارند و تجهیزات معادن ذغال‌ سنگ استاندارد نیست که دلیل بخش عمده‌ای از حوادث، همین مسئله است.

    رئیس انجمن ذغال ‌سنگ ایران، تصریح کرد: پس از حادثه معدن زمستان یورت، نظارت بر معادن کشور دقیق‌تر شده و اگر در معدنی احساس خطر شود، تعطیلی آن معدن اعلام می‌شود.

    مجتهدزاده، با اشاره به وجود یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ذخایر ذغال‌ سنگ کک‌ شو در کشور، گفت: میزان ذخایر ذغال‌ سنگ حرارتی کشور حدود ۱.۵ میلیارد تن است و بیش از دو برابر این مقادیر نیز ذخایر احتمالی داریم.

    وی به ذغال سنگ در تولید فولاد به روش کوره‌ بلند را طی سال جاری ۳.۵ میلیون تن برآورد کرد و گفت: در حال حاضر ۱۳ هزار نفر در معادن ذغال‌ سنگ کشور به طور مستقیم شاغل هستند که در صورت افزایش تولید به ۳ میلیون تن، میزان اشتغال‌زایی نیز به حدود ۲۰ هزار نفر خواهد رسید.

     

    رئیس انجمن ذغال ‌سنگ ایران، بیان داشت: در سال جاری حدود ۱.۵ میلیون تن کنسانتره ذغال‌سنگ در کشور به تولید می‌رسد که نسبت به سال گذشته رشد ۱۵ درصدی را دارد.

    مجتهدزاده، در ادامه از برگزاری جلسه روز سه ‌شنبه هفته جاری تولیدکنندگان ذغال‌ سنگ با وزیر صنعت خبر داد و گفت: در این جلسه پیشنهاداتی را برای بهبود وضعیت معادن ذغال‌ سنگ ارائه خواهیم کرد که یکی از آنها تأسیس ۴ مرکز ایمنی در ۴ ناحیه اصلی ذغال‌سنگ کشور یعنی طبس، کرمان، البرز شرقی و البرز مرکزی است، به‌ طوری‌که این مراکز به تمام تجهیزات ایمنی مجهز شوند. امیدواریم این مراکز طی یک سال آینده ایجاد شوند.

    وی با بیان اینکه تاکنون یارانه‌ای به معادن ذغال‌ سنگ کشور پرداخت نشده است، گفت: پیشنهاد ما این است که بابت تهیه کپسول‌های خودنجات انفرادی، یارانه‌ای به معدنکاران پرداخت شود.

    رئیس انجمن ذغال ‌سنگ ایران، در ادامه با اشاره به وجود بازار انحصاری ذغال ‌سنگ در کشور افزود: در حال حاضر ذغال‌سنگ در ایران یک خریدار انحصاری دارد، در حالی‌ که قیمت این محصول باید تقویت شود تا انگیزه سرمایه‌گذاران در معادن ذغال‌سنگ افزایش یابد.

    مجتهدزاده، توضیح داد: طی سال جاری متوسط قیمت جهانی ذغال‌سنگ حدود ۲۰۰ دلار در هر تن بود، در حالی‌ که قیمت هر تن زغال سنگ داخلی ۴۵۰ هزار تومان است که البته این نرخ نیز مربوط به سال ۹۵ است.

    وی ادامه داد: امیدواریم در جلسه‌ روز سه‌شنبه با وزیر صنعت، قیمت ذغال‌سنگ برای سال ۹۶ و ۹۷ مشخص شود.

    رئیس انجمن ذغال ‌سنگ ایران، افزود: در این جلسه به وزیر صنعت پیشنهاد خواهیم کرد که نرخ داخلی ذغال‌ سنگ برای سال‌های ۹۷ تا ۱۴۰۰ از نرخ‌های جهانی تبعیت کند.

     

    مجتهدزاده، در پایان سخنان خود اظهار داشت: به منظور نوسازی ماشین‌آلات و تجهیزات معادن ذغال‌ سنگ نیازمند اختصاص ۱۰۰ میلیون دلار و ۵۰۰ میلیارد تومان تسهیلات با نرخ سود مناسب طی ۴ سال هستیم که در صورت اختصاص این تسهیلات شاهد افزایش یک میلیون تنی تولید ذغال‌ سنگ خواهیم بود.

     

    گفتنی است، جلسه تولیدکنندگان ذغال‌ سنگ با وزیر صنعت و معدن و تجارت، پیرامون بهبود وضعیت موجود معادن ذغال‌ سنگ ایران، روز سه ‌شنبه 19 دی ماه سالجاری در محل وزارتخانه برگزار می شود.

    خبرنگار: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=3733

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم