• امروز : سه شنبه, ۲۹ خرداد , ۱۴۰۳
0

تأثیر بارش‌های بهاری بر رطوبت خاک و رواناب

  • کد خبر : 344305
  • 29 اردیبهشت 1403 - 20:54
تأثیر بارش‌های بهاری بر رطوبت خاک و رواناب

مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید که بارندگی‌ها می‌توانند به رشد گیاهان کمک کنند، اما شدت، نوع، و شیب زمین نیز نقش مهمی در تعیین اثرات آنها دارند؛ از جمله می‌تواند بارش‌ها را به منابع آبی موثر یا سیل تبدیل کند. وی در گفت‌وگو با ایسنا، به این سوال […]

  • مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری می‌گوید که بارندگی‌ها می‌توانند به رشد گیاهان کمک کنند، اما شدت، نوع، و شیب زمین نیز نقش مهمی در تعیین اثرات آنها دارند؛ از جمله می‌تواند بارش‌ها را به منابع آبی موثر یا سیل تبدیل کند.

    وی در گفت‌وگو با ایسنا، به این سوال که آیا بارندگی‌های اخیر تاثیری در بخش کشاورزی خواهد داشت یا خیر؟ پاسخ داد: هر بارشی به دلایل مختلفی مثل شدت، مدت، و میزان، ممکن است بر رطوبت خاک و در نهایت بخش کشاورزی تاثیر بگذارد.

    وی افزود: یکی از مشکلات اساسی خشکسالی در کشاورزی، کاهش رطوبت خاک است. هر گیاهی در طول فرآیند رشد خود نیازهای آبی مختص به خود را دارد، از بذر گرفته تا رشد کامل، و این نیازها در طول زمان تغییر می‌کنند.

    مدیر گروه خشکسالی و تغییر اقلیم در پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری تأکید می‌کند که عواملی مانند شدت، میزان، نوع و زمان بارش نقش حیاتی در اثرات آنها دارند. به‌عنوان مثال، بارش ممکن است زمانی صورت بگیرد که نیاز آبی گیاهان کمتر است، یا اگر به‌صورت تگرگ باشد، به گیاهان آسیب بزند، درحالی‌که بارش برف برای بسیاری از گیاهان بسیار مفید است.

    او بیان می‌کند که علاوه بر خصوصیات بارش، ویژگی‌های توپوگرافی زمین نیز در تأثیر بارش‌ها بسیار مهم است. در مناطق با شیب زیاد، بارش‌ها به‌سرعت به رواناب تبدیل شده و به‌سرعت از دسترس خارج می‌شوند. اما در مناطق با شیب کم، بارش فرصت بیشتری برای نفوذ به لایه‌های پایین‌تر خاک دارد و این امکان وجود دارد که آب بیشتری در خاک بماند و برای مدت طولانی‌تری رطوبت مورد نیاز گیاهان را فراهم کند.

    به‌طور کلی، اگرچه وقوع بارش مهم است، اما شرایط توپوگرافی زمین، نوع خاک و دیگر عوامل نیز در نحوه استفاده از بارش و رطوبت ناشی از آن نقش مهمی دارند.

    این کارشناس از اهمیت آبخیزداری در نگهداشت آب باران تاکید می‌کند. او بیان می‌کند که طرح‌های مختلف آبخیزداری با استفاده از سازه‌ها، فرآیندهای بیولوژیکی و بیومکانیکی در مناطق مختلف، می‌توانند به نگهداشت و بهره‌برداری بهتر از آب باران کمک کرده و از نظر محیط‌زیستی موثر باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=344305

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم