• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4
دكتر طیبی در نشست خبري به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی بيان كرد:

به عنوان یک محقق و سازنده باید بتوانیم بهترین تجهیزات را بخریم و دسترسی به بهترین مواد و قطعات داشته باشیم

  • کد خبر : 9186
  • 09 مرداد 1397 - 9:14
به عنوان یک محقق و سازنده باید بتوانیم بهترین تجهیزات را بخریم و دسترسی به بهترین مواد و قطعات داشته باشیم

رئیس جهاد دانشگاهی گفت: ما معتقدیم که توسعه ما باید در شرایط غیر تحریمی اتفاق بیفتد، باید خودمان برنامه‌ریزی داشته باشیم، در آن دوره هم برای حمایت از تولید ملی و تحریم خارجی در دوران غیر تحریم انجام شود.

  •  

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری به مناسبت سی و هشتمین سالگرد تأسیس جهاد دانشگاهی، صبح امروز دوشنبه 8 امرداد ماه 97، با حضور دکتر سید حمیدرضا طیبی رئیس جهاد دانشگاهی، معاونین جهاد دانشگاهی و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن جلسات ساختمان مرکزی جهاد دانشگاهی برگزار شد.

     

    دکتر سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی

    دکتر سید حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی، در ابتدای این نشست خبری گفت: یکی از مشکلات جدی‌ که مقام معظم رهبری نیز در بحث پیشرفت دانش بنیان به آن اشاره می‌کنند، این است که فکر می‌کنیم هنوز اراده پیشرفت دانش بنیان در همه ارکان نظام به صورت جدی شکل نگرفته است.

    وی ادامه داد: ما اگر بخواهیم به صورت دانش‌بنیان پیشرفت کنیم، باید در همه ارکان نظام باور شود و پیش‌نیاز آن ثبات سیاسی در کشور و رسیدن به یک وفاق ملی بین سیاسیون ما است. ما نیاز داریم که برای رسیدن به پیشرفت دانش بنیان سیاسیون ما روی این موضوع متفق شوند و شرایط تحقق آن را فراهم کنند.

    رئیس جهاد دانشگاهی تاکید کرد: در ثبات سیاسی می‌توانیم برنامه‌ریزی جامع درازمدت کنیم و با ثبات سیاسی، در گردش‌های سیاسی که لاجرم در کشور اتفاق می‌افتد مانند تغییر دولت یا مجلس، طرح‌نامه و مدیران تغییر نمی‌کنند.

    دکتر طیبی در کنار ثبات سیاسی به ثبات اقتصادی اشاره کرد و گفت: ما به ثبات اقتصادی، قوانین مناسب و ایجاد محیط امن سرمایه‌گذاری نیاز داریم. خیلی از جاها به صورت سیستمی کار نمی‌کنیم، به عنوان مثال در مناقصات‌مان قوانین خودمان را رعایت نمی‌کنیم، ‌به هر حال سیستمی را گذاشته‌اند برای اجرای مناقصه که به هیچ وجه فرد در آن دخالت نمی‌کند و باید مشخصات فنی بررسی شود.

    وی ادامه داد: اگر اجرای مناقصه در اختیار فرد گذاشته شود، مشخص است که ممکن است در بسیاری از موارد منجر به ایجاد فساد شود.

    رئیس جهاد دانشگاهی افزود: ما اگر می‌خواهیم در دنیا رقابت کنیم، باید منابع مالی قابل رقابت داشته باشیم.

    دکتر طیبی ادامه داد: جامعه‌ای که می‌خواهد به سمت پیشرفت دانش بنیان  پیش برود و اقتصادش، اقتصاد دانش بنیان و مقاومتی متکی به تولید ملی شود، تولیدش باید متکی بر علم و فناوری باشد و مدیرانی که می‌خواهند آن را پیاده‌سازی کنند، باید دانش بنیان و خودباور باشند و علاوه بر مؤمن و انقلابی و صادق بودن، ‌ خودباوری و کاربلد بودن حاصل از کار علمی را باید داشته باشند و اگر غیر از این باشد، ما در پیاده‌سازی اقتصاد دانش‌بنیانمان دچار مشکل می‌شویم.

    وی گفت: ما معتقدیم که توسعه ما باید در شرایط غیر تحریمی اتفاق بیفتد، باید خودمان برنامه‌ریزی داشته باشیم، در آن دوره هم برای حمایت از تولید ملی و تحریم خارجی در دوران غیر تحریم انجام شود.

    رئیس جهاد دانشگاهی گفت: من به عنوان یک محقق و سازنده باید بتوانم بهترین تجهیزات را بخرم و دسترسی به بهترین مواد و قطعات داشته باشم، زیرا ما باید رقابت را در سطح ملی ببینیم و این به معنای آن نباشد که زمانی که تحریم وجود نداشته باشد، بدون مهابا واردات انجام دهیم.

     

    دکتر طیبی خاطرنشان کرد: اگر به هر دلیلی ناجوانمردانه تحریم در کشور تحمیل شد، هیچ نگرانی از تحریم نباید داشته باشیم، در دوران تحریم هم می‌توانیم پیشرفت کنیم به شرط این که بتوانیم تحریم را درست مدیریت کنیم و هزینه‌های تحریم را بر دوش محققان و سازنده داخلی قرار ندهیم.

    وی افزود: به هر حال وقتی تحریم هستیم، دسترسی به تجهیزات، قطعات، مواد هزینه بیشتری دارند. این هزینه باید به حداقل برسد تا بتوانیم کارهایمان را انجام دهیم.

    رئیس جهاد دانشگاهی گفت: مشکل دیگری که در کشور داریم، بحث اصلاح نظام نوآوری ما است. نظام ملی نوآوری، نظامی است که تولید علم، تبدیل آن به فناوری و تبدیل فناوری به محصول و خدمات در ایجاد اشتغال و ثروت در این نظام سیاست‌گذاری عالی می‌شود و مورد اجرا قرار می‌گیرد و در نهایت ثروت تولید می شود، یعنی علم در یک سیستم بسیار روان تولید می‌شود و در نهایت به ثروت تبدیل می‌شود.

    دکتر طیبی اظهار داشت: اکنون اجزای نظام نوآوری ما ارتباط درستی با هم ندارند و وظایفشان درست تعریف نشده است. موازی‌کاری در این اجزا زیاد داریم و در نهایت داریم بیشتر هزینه می‌کنیم تا از هزینه کردمان نتیجه خوب بگیریم.

    وی ادامه داد: یعنی پول تحقیقات را هزینه نمی‌کنیم که مقاله چاپ کنیم، ما تحقیق می‌کنیم که مشکل مملکت را حل کنیم و اقتصادمان دارای فناوری‌های جدید شود که بتوانیم رقابت کنیم. تولید مقاله محصول جانبی است. این نظام باید عارضه‌یابی شود و این مشکلات حل شود.

    وی افزود: سال گذشته ششمین دوره مسابقات بین‌المللی دانشجویان مسلمان با استفاده از فناوری‌های جدید برگزار شد. در این دوره از مسابقات قاریان از طریق نرم‌افزار‌های صوتی و تصویری قرائت خود را در کشورشان انجام می‌دادند و مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. در این مسابقات ۴۴ نفر از ۴۳ کشور انتخاب شدند و مسابقات در ایران به‌خوبی برگزار شد. این مسابقات فرصت مناسبی است که مسائل مبتلا به جهان اسلام میان دانشجویان کشور‌های مختلف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

    رئیس جهاد دانشگاهی ادامه داد: در راستای ترویج فرهنگ کتابخوانی، بیست و چهارمین دوره جشنواره کتاب سال دانشجویی با در نظر گرفتن شاخص‌هایی از جمله آنکه این جشنواره دانشجو را به تالیف کتاب تشویق می‌کند و توسعه فرهنگ کتابخوانی را به همراه خواهد داشت، طی سال گذشته برگزار شد.

    دکتر طیبی با اشاره به افتتاح بزرگترین کارخانه تولید سلول‌های بنیادی گفت: کارخانه بزرگ تولید سلول‌های بنیادی انسانی در پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی راه‌اندازی شد. این کاری علمی و فناورانه و حرکت در مرز علم در حوزه پزشکی بود. این رویداد در قالب کارخانه کم‌نظیر در دنیا به سرانجام رسید و نتایج و دستاورد‌های آن در اختیار اطباء قرار می‌گیرد.
    وی با اشاره به دستاورد‌های دیگر جهاد دانشگاهی در عرصه پژوهش و فناوری گفت: دستیابی به دانش تولید جنین مرغوب دام با جنسیت دلخواه یکی از این دستاورد‌ها است. سعی داریم این تولید از بهترین نژاد‌ها باشد. در پژوهشگاه ابن‌سینا بانک این جنین‌ها تولید شده است.

    دکتر طیبی گفت: در پژوهشگاه رویان اصفهان، کار شبیه‌سازی بز مورسیاه به سرانجام رسید که این شبیه‌سازی و این دام ارزش اقتصادی خوبی دارد، هم شیردهی و هم گوشت مناسب دارد.

    رئیس جهاد دانشگاهی همچنین از تولید دارو‌هایی ویژه بیماری‌های عضلانی و دیابت خبر داد و گفت: این دارو‌ها می‌توانند در درمان بیماری‌های دیابت و عضلانی موثر باشد که جهاد توانسته به این فناوری‌ها دست یابد.

    وی افزود: تولید آنتی‌بادی‌های اختصاصی برای درمان بیماری‌های اسهال در دام توسط پژوهشگاه رویان اصفهان از دیگر دستاورد‌های جهاد در حوزه پزشکی است. همچنین تشخیص زودرس سرطان از نظر یکی از کار‌های پژوهشگاه ابن‌سینا بوده که این پژوهش اکنون به نتیجه رسیده و منتظر اعلام نظر وزارت بهداشت است.

    وی به برخی دستاورد‌های جهاد دانشگاهی در حوزه فنی و مهندسی اشاره کرد و افزود: کار خوبی سال گذشته انجام شده و جهاد دانشگاهی توانسته موفق به راه‌اندازی خط تولید مته‌های حفاری سه دندانه شود. پنج سال کار تحقیقاتی در این زمینه انجام شده و طی سه مرحله گواهی تایید این فناوری گرفته شد و با بهره‌گیری از تکنولوژی جدید به تولید این مته‌ها رسیده‌ایم.

    دکتر طیبی گفت: کار دیگر در حوزه فنی و مهندسی؛ دانش ساخت و طراحی پایلوت تاسیسات نمک زدایی از نفت است. نفتی که از زیر زمین می‌آید دارای بخش زیادی آب و آب نمک است. حریم چاه هر چه بیشتر شود این آب و آب نمک هم بیشتر می‌شود که در ایران میزان این آب‌نمک حدود ۱۵ درصد است. در پایلوت این طرح تعداد ۲۰ بشکه در روز با استفاده از فناوری جداسازی آب و آب نمک از نفت نمک‌زدایی می‌شوند.

    رئیس جهاد دانشگاهی خاطرنشان کرد: در زمینه رفع آلودگی‌های نفتی بعد از عملیات‌های حفاری که برای تولید نفت و گاز پیت‌های چاه و نفت، آلودگی‌های زیست محیطی را ایجاد می‌کرد، توانستیم با استفاده از باکتری‌های نفت‌خوار این آلودگی‌ها را رفع کنیم. این باکتری‌ها در چاله‌های نفتی قرار می‌گیرد و خاک آلوده به پسماند‌های نفتی را پاکسازی می‌کند. این فناوری در یکی از جزایر به زودی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

    وی همچنین به دستیابی به فناوری ساخت فرستنده دیجیتال برای مناطق روستایی اشاره کرد و گفت: طراحی و ساخت فرستنده دیجیتالی روستایی دیگر اقدام جهاد در سال گذشته بوده، بسیاری از روستا‌ها این سیگنال‌ها را دریافت نمی‌کنند و طبعا مجبور می‌شوند به نصب ماهواره روی بیاورند که این کار مشکلات فرهنگی خاص خود را خواهد داشت. این پروژه در یکی از روستا‌های اطراف تهران آزمایش و با موفقیت به پایان رسید.

    دکتر طیبی، با اشاره به تعدادی از پروژه‌های این نهاد که قرار بود تا سالگرد تاسیس جهاد به اتمام برسند و این اتفاق نیفتاده اشاره کرد و افزود: این پروژه‌ها تا چند ماه آینده مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرند. از جمله آن‌ها استفاده از قیر طبیعی در کرمانشاه برای تولید کربن اکتیو با ظرفیت ۱۰۰ تن در سال است.

    وی افزود: دانش فنی تولید تور پرورش ماهی را به دست آوردیم و قرار است به زودی مجموعه‌ای راه‌اندازی کنیم که این تور به شکل صنعتی تولید شود. همچنین تولید مته‌های صنعتی که در ساختار سخت زمین شناسی حفاری را انجام دهند و نیز بازیابی فلزات گرانب‌ها از زباله‌های الکترونیکی که این زباله‌ها در کشور رو به فزونی است و به «ثمن بخس» به خارج از کشور فروخته می‌شوند، از سوی جهاد دانشگاهی دنبال می‌شود.

    رئیس جهاد دانشگاهی، در پایان سخنان خود، به برخی پژوهش‌های حوزه علوم انسانی در جهاد دانشگاهی اشاره کرد و گفت: سال گذشته سال خوبی برای ما در حوزه علوم انسانی بود، پژوهش‌های بزرگ و ملی دنبال شد از جمله برنامه‌ای برای توانمندسازی ساکنان سکونت‌گاه‌های غیررسمی یا حاشیه‌نشین تدوین شده و قرار است هم به آن‌ها آموزش داده شود و هم مشکلات اشتغال آن‌ها رفع شود.

    خبرنگار: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=9186

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم