• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
6

بهترین مقایسه انواع ورق فولادی در بازار ایران

  • کد خبر : 304670
  • 01 مرداد 1401 - 9:18
بهترین مقایسه انواع ورق فولادی در بازار ایران

فهرست محتوا ورق های فولادی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف کشور محسوب می شوند و به صورت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای بکارگیری فولاد در بخش های مختلف آن را به شکل ورق طراحی و تولید می کنند و از ورق ها برای تولید وسایل گوناگون استفاده می شود. این ورق […]

فهرست محتوا

  • ورق های فولادی از پرکاربردترین محصولات در صنایع مختلف کشور محسوب می شوند و به صورت های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند. برای بکارگیری فولاد در بخش های مختلف آن را به شکل ورق طراحی و تولید می کنند و از ورق ها برای تولید وسایل گوناگون استفاده می شود. این ورق ها در جنس ها و مواد متفاوت به شیوه های مختلفی تولید می شوند به همین دلیل از هر کدام از آنها در بخش های مخصوصی کاربرد دارند.

    ورق های آهنی در سایزهای مختلفی تولید می شوند و کیفیت آن ها رابطه مستقیمی با شرکت سازنده آن ها دارد. ایران به دلیل داشتن منابع غنی از آهن و فولاد کارخانه های بزرگی در فرآوری فولاد دارد. کارخانه فولاد مبارکه اصفهان، فولاد خوزستان و فولاد خراسان از بزرگترین شرکت های تولید فولاد هستند که ورق های این شرکت ها از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است. در ادامه درباره انواع روش تولید و تفاوت ورق های فولادی با یکدیگر اطلاعات بیشتری را  در اختیار شما قرار می دهیم. با ما همراه باشید.

    انواع ورق فولادی و روش های تولید

    امروزه روش نورد مهمترین و رایج ترین روش ساخت برای تولید  انواع ورق فولادی است. در روش نورد قالب های آماده که به آن شمش فولادی گفته می شود وجود دارد و بعد از آن شمش ها وارد مرحله نورد می شوند. در فرآیند نورد برای فرم دهی شمش ها از بین غلتک عبور می کنند تا قطر آنها نازک شده و ارتفاع کاهش یابد. در هر مرحله از روش نورد تعداد غلتک ها بیشتر شده و فاصله بین آنها افزایش پیدا می کند و در نهایت ورق ها با اندازه های مناسب تولید می شوند. یکی از مهمترین تفاوت ورق های فولادی با یکدیگر در نحوه تولید آن ها به روش نورد گرم یا سرد است. انواع ورق فولاد به شکل زیر تولید می شوند:

    • ورق فولادی نورد سرد: ورق های تولید شده با این روش از سطح کیفی خوبی برخوردار هستند. ورق های آهنی تولید شده با این روش دارای سطح صیقلی و براقی هستند و به این دلیل در مصارفی که ظاهر اهمیت دارد بسیار کاربردی هستند. ورق های نورد سرد قابلیت شکل پذیری دارند و حتی میتوان از آن ها به صورت مستقیم برای تولید تجهیزات مختلف استفاده کرد.
    • ورق‌ فولادی نورد گرم: این ورق ها در حرارت های بسیار بالا با روش نورد تولید می شوند. دمای بالا باعث نرم شدن فولاد و فرآیند آسان نورد می شود. به دلیل وجود حرارت زیاد در فرآیند این روش امکان ایجاد ناهمواری بر روی سطح این ورق ها وجود دارد. ورق آهنی نورد گرم برخلاف ورق های نورد سرد از سطح صاف و صیقلی برخوردار نیستند.

    ورق سیاه

    روش تولید ورق سیاه به وسیله نورد گرم است و این ورق در صنعت های مختلف کاربردهای فراوانی دارد و بسیار پرطرفدار است. به دلیل حرارت زیادی که در تولید این ورق وجود دارد رنگ این ورق دودی است و به همین دلیل به آن ورق سیاه گفته می شود. ضخامت ورق سیاه فولادی گسترده بوده و به صورت رولی تولید و به بازار عرضه می شود. ورق سیاه در ابعاد مختلفی تولید می شود و هر کدام از این ابعاد در صنایع مختلف مصارف متفاوتی دارند.  ورق سیاه در صنایع پتروشیمی به صورت گسترده کاربرد دارد.

    بهترین مقایسه انواع ورق فولادی در بازار ایران

    تفاوت ورق های فولادی با ورق سیاه

    ورق سیاه برخلاف ورق گالوانیزه سطح شفافی ندارد و همچنین سطح رویی این ورق برخلاف ورق آجدار که بر روی آن برجستگی های وجود دارد صاف و بدون ناهمواری است. از دیگر تفاوت انواع ورق فولادی با ورق سیاه در میزان کارایی آن ها در صنایع مختلف است. ورق سیاه در ساخت انواع ابزار آلات، ساخت قطعات کلیدی خودرو و تولید مخازن سوخت مختلف کاربرد دارد در صورتی که ورق فولادی گالوانیزه در تولید محصولاتی مانند کابینت، قوطی گالوانیزه، لوله آب و پروفیل استفاده می شود و این نشان دهنده اهمیت و گسترده بودن کاربرد ورق سیاه است. ورق سیاه به دلیل داشتن استحکام و مقاومت زیاد در صنایع سنگین و صنعت های خودروسازی و صنایع بزرگ استفاده می شود و همین امر در قیمت ورق سیاه تاثیرگذار است. در صورتی که ورق فولادی مانند ورق روغنی عمده کارایی آن ساخت لوازم خانگی فلزی و یا تزئینات فلزی است.

    ورق گالوانیزه

    ورق گالوانیزه کاربردهای مختلفی دارد و برای ساخت آن از ورق روغنی به عنوان محصول پایه و اولیه استفاده می شود. یکی از مزیت های ورق های گالوانیزه ضد زنگ بودن و همچنین قیمت مناسب آن ها در برابر ورق های ضد زنگ است. به دلیل قیمت مناسب و ظاهر زیبا و براق ورق های گالوانیزه از آن ها در موارد مختلف استفاده می شود. ورق های گالوانیزه قابلیت ترمیم شدن دارند یعنی در صورت آسیب و خراب شدن لایه رویی آن ها به راحتی تعمیر و ترمیم می شوند. زمانی که ورق های فولادی ضد زنگ دچار آسیب شود لایه داخلی ورق دچار خرابی می شود و قابلیت ترمیم ندارد.

    ورق گالوانیزه ورقی شناخته شده می باشد و کاربردهای مشهودی دارد. از کاربردهای ورق گالوانیزه می توان به کمد و کابینت های آشپزخانه، ساخت سقف سوله ها، صنعت ساختمان سازی و خودروسازی اشاره کرد.

    ورق گالوانیزه علاوه بر قیمت مناسبی که دارد از طول عمر بالایی هم برخوردار است. هر چه پوشش ورق های گالوانیزه بیشتر باشد کیفیت و دوام آن افزایش پیدا می کند. در صنعت برای تولید ورق های گالوانیزه از روش شناور کردن ورق استفاده می شود یعنی ورق را در مخزنی از مذاب روی با دمای 350 درجه سانتی گراد قرار می دهند و بعد از خارج کردن ورق روی ابتدا با اکسیژن و سپس کربن واکنش می دهد لایه ای که از واکنش این عنصرها بر روی ورق به وجود می آید به آن خاصیت ضد زنگ و مقاوم در برابر خوردگی را می دهد.

    مقایسه ورق های فولادی با ورق گالوانیزه

    ورق گالوانیزه به عنوان یک ورق فولادی با فرایند نورد یک محصول ثانویه است این در صورتی است که ورق های نورد سرد و گرم محصولاتی پایه به حساب می آیند. از ورق گالوانیزه میتوان در فضاهای مرطوب به راحتی استفاده کرد زیرا این ورق فولادی مقاومت بالایی در برابر زنگ زدگی دارند. ورق های فولادی با قابلیت ضد زنگ بودن دارای قیمت هایی بسیار بالایی هستند در صورتی که ورق گالوانیزه قیمت مناسبی دارد. مجموعه آهن رسان اطلاعات دقیقی از قیمت ورق گالوانیزه و ابعاد استاندارد آن را در اختیار شما قرار می دهد.

    یکی دیگر از مواردی که باعث تمایز بین ورق گالوانیزه با دیگر ورق های آهنی می شود ضخامت آن است. ورق گالوانیزه از 6 تا 18 میلی متر ضخامت دارد این در صورتی است که ورق های روغنی ضخامتی بین 0.5 تا 3 میلی متر دارند. طول ورق گالوانیزه از 2 تا 6 متر بوده و وزن سنگین تری نسبت به دیگر ورق های فلزی دارد و وزن حدودی ورق های گالوانیزه چیزی حدود 8 تا 30 کیلوگرم می باشد.

    بهترین مقایسه انواع ورق فولادی در بازار ایران

    ورق رنگی

    ورق رنگی به دلیل ظاهر رنگی خود به این نام معروف است. ورق های رنگی از ورق های گالوانیزه تولید می شوند. تنوع رنگی خوب این ورق ها باعث شده تا از آن ها در سقف سوله و کارگاه ها بکار گرفته شود و همینطور از این ورق ها برای ساخت لوازم خانگی نیز استفاده میشود. برای رنگ این ورق ها از بهترین رنگ های الکترواستاتیک استفاده می شود زیرا این رنگ ها از مقاومت و دوام بالایی برخوردار هستند و باعث افزایش طول عمر ورق ها می شوند. ورق های رنگی ضخامتی بین 0.8 تا 6 میلیمتر داشته و عرض آن 1 تا 2.5 متر است.

    تفاوت ورق های آهنی با ورق رنگی

    کاربرد ورق های رنگی نسبت به ورق سیاه خیلی محدود است. ورق رنگی بیشتر جنبه تزیینی دارند این در صورتی است که از ورق سیاه در صنایع بسیار حساس استفاده می شود. ورق های رنگی به این دلیل که از ورق گالوانیزه ساخته شده اند در برابر زنگ زدگی مقاوم هستند و طول عمر بالایی دارند. از اصلی ترین تفاوت ورق های فولادی با ورق رنگی مقاومت آن در برابر زنگ زدگی است.

    ورق روغنی

    ورق روغنی از طریق فرآیند نورد سرد تولید می شود. در مرحله پایانی ساخت این ورق آن را روغن کاری می کنند و علت نامگذاری آن هم به این دلیل است. این ورق از لحاظ فرم پذیری در سطح بسیار بالایی قرار دارد. مقاومت و استحکام ورق روغنی بسیار بالا است از این ورق برای ساخت انواع لوازم خانگی، انواع قفسه فلزی، میز و مبلمان و … استفاده می شود. این ورق از لحاظ ظاهری بسیار شفاف و زیبا است و در ابعاد و اندازه های مختلف طراحی و تولید می شود.

    مقایسه ورق های فولادی با ورق روغنی

    همانطور که گفته شد ورق روغنی از لحاظ ظاهری زیبا و شفاف است و از آن به صورت مستقیم در ساخت لوازم خانگی مانند یخچال و ماشین لباسشویی استفاده می شود اما ورق سیاه به اندازه آن از ظاهری زیبا برخوردار نیست و همچنین جنس زبری دارد که مناسب ساخت لوازم خانگی یا مبلمان نیست. از لحاظ ساخت ورق روغنی تنها ورقی است که در مرحله نهایی تولید به روغن آغشته می شود. از تفاوت های ورق روغنی با ورق سیاه میتوان به استحکام کششی و میزان مقاومت بالای آن اشاره کرد.

    ورق استیل

    ورق استیل از آلیاژهای مختلفی تولید می شود و به همین دلیل از خواص مکانیکی برخوردار است. عنصرهای مختلفی در ساخت .ورق استیل بکار می رود که درصد هر کدام از عنصرها در ورق ها متفاوت است. ورق استیل ضد زنگ و قابل بازیافت است و از استحکام و سختی خوبی نیز برخوردار می باشد. کروم یکی از عنصرهایی است که در ساخت ورق استیل استفاده می شود. ترکیب کروم با اکسیژن باعث ایجاد یک لایه اکسید کروم بر روی ورق استیل می شود که این لایه خاصیت ضد زنگ بودن را به این ورق می دهد. برای اطلاع دقیق از قیمت ورق استیل کافی است وارد سایت ahanresan.ir شوید.

    بهترین مقایسه انواع ورق فولادی در بازار ایران

    بررسی ورق های آهنی و مقایسه با ورق استیل

    از تفاوت های مشخص ورق استیل با سایر ورق های فولادی مشخصات عملکردی و ساختاری آن است. استیل یک آلیاژ کم کربن محسوب می شود و نسب به ورق روغنی و ورق سیاه از درصد کربن کمتری برخوردار است. کاربرد ورق استیل نسبت به سایر ورق ها متفاوت است. از ورق استیل برای ساخت میخ، لوله های بلند وغیره استفاده می شود. ورق استیل به دلیل ظاهر زیبایی که دارد در صنعت ساختمان سازی بسیار پرکاربرد است.

    خرید ورق آهنی

    ورق های آهنی دارای مدل های مختلفی است که هر کدام از آنها کاربردهای مختص به خود را دارند. این ورق ها در صنایع مختلف کاربرد دارند و وجود آنها برای صنعت ضروری است. قیمت ورق آهن به پارامترهای مختلفی برای هر نوع ورق بستگی دارد که یکی از آنها نرخ ارز است. یکی دیگر از عوامل مهم که تاثیر مستقیمی در قیمت و کیفیت انواع ورق فولادی دارد کارخانه تولیدکننده آن است.

    مجموعه آهن رسان اطلاعات کاملی از انواع ورق های فولادی به همراه شرکت تولیدکننده و قیمت و ابعاد استاندارد آن ها را در اختیار شما قرار می دهد. برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید یا به سایت https://ahanresan.ir/  مراجعه نمایید یا با شماره های 05131916 (دفتر مرکزی مشهد) و 02188208970 (دفتر تهران) در ارتباط باشید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304670

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم