• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
3

بررسی انواع تخته های بنایی و زیرپایی

  • کد خبر : 304266
  • 20 تیر 1401 - 0:15
بررسی انواع تخته های بنایی و زیرپایی

فهرست محتوا یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در بنایی، تخته های بنایی و زیر پایی می‌باشد. تخته‌های بنایی و زیرپایی، تخته‌های چوبی بلندی هستند که بر روی بخش‌های داربست قرار می‌گیرند تا مکانی برای ایستادن و کار برای کارگران و بنایان برای تسهیل شرایط کار ایمن در ارتفاع را فراهم کنند.   در ابتدا […]

فهرست محتوا

  • یکی از مهم‌ترین تجهیزات مورد استفاده در بنایی، تخته های بنایی و زیر پایی می‌باشد. تخته‌های بنایی و زیرپایی، تخته‌های چوبی بلندی هستند که بر روی بخش‌های داربست قرار می‌گیرند تا مکانی برای ایستادن و کار برای کارگران و بنایان برای تسهیل شرایط کار ایمن در ارتفاع را فراهم کنند.

     

    در ابتدا تخته های بنایی و زیر پایی توسط کارگران در حین مونتاژ برج داربست از قسمت‌های داربست بالا برده می‌شوند و بر روی بخش‌های داربست قرار می‌گیرند تا جایی برای ایستادن کارگران فراهم شود.

    به طور معمول، این تخته‌ها از چوب‌های فرآوری شده، مانند کاج زرد جنوبی یا صنوبر ساخته می‌شوند که سپس برای انطباق با استانداردهای اداره ایمنی و بهداشت شغلی تحت بازرسی قرار می‌گیرند. جایگزین‌های تخته‌های چوبی سنتی، تخته‌های روکش چوبی چندلایه (LVL) است که از چندین لایه چوب نازک تشکیل شده است که با چسب‌ها مونتاژ شده‌اند. سرمایه‌گذاری بر روی تخته بنایی با کیفیت برای اطمینان از ایمنی کارکنان و تجهیزات روی سازه‌های داربست، حیاتی است. برای انتخاب تخته‌های بنایی مورد نیاز خود، به کارشناسان حرفه‌ای تنها پولاد مراجعه کنید. شرکت تنها پولاد ارائه دهنده انواع تجهیزات ساختمانی نو و دست دوم است که شما به راحتی می‌توانید با اطمینان از آن خرید کنید.

    در این مقاله به بررسی انواع تخته های بنایی و زیر پایی پرداخته‌ایم.

    انواع تخته های بنایی و زیر پایی بر اساس مواد

     

    سه نوع اصلی تخته بنایی و زیر پایی وجود دارد: فلزی، آلومینیومی و چوبی. زیر پایی فلزی، سنگین‌ترین، بادوام‌ترین همچنین گران‌ترین گزینه هستند. زیر پایی آلومینیومی کمی سبک‌تر از زیر پایی فلزی هستند، اما آن‌قدر محکم و مقاوم در برابر آب و هوا نیستند. تخته‌های بنایی چوبی سبک‌ترین و کم‌هزینه‌ترین گزینه هستند، اما به اندازه تخته آلومینیومی و فلزی مستحکم نیستند.

    تخته‌ های بنایی چوبی

     

    الوار مورد استفاده برای تخته های بنایی دارای درجه متفاوتی نسبت به الوارهای مورد استفاده در پروژه‌های ساختمانی است. این ماده باید بیش از شش حلقه در هر اینچ داشته باشد، نقص‌های سطحی و ساختاری کمی داشته باشد و در مورد کاج جنوبی، به ازای هر 14 اینچ طول، شیب دانه‌ای به اندازه یک اینچ به طرفین داشته باشد. علاوه بر این، باید توسط یک سازمان شخص ثالث مستقل بازرسی، درجه‌بندی و علامت‌گذاری شود.

    دو مورد از رایج‌ترین انواع تخته بنایی چوبی در ایران عبارت‌اند از:

    تخته ایرانی

     

    تخته بنایی ایرانی معمولاً از چوب درختان کاج و صنوبر ایرانی ساخته می‌شود. این نمونه نسبت به همتای روسی خود دارای قیمت کمتری است. طول تخته زیر پایی ایرانی 4 متر و ضخامت آن 5 متر است و در عرض‌های مختلف 20، 22، 25 و 30 سانتی‌متری تولید می‌شود.

    تخته روسی

    . تخته روسی معمولاً از چوب درختان روسی ساخته می‌شوند و رنگ آن مایل به سفید است. جنس چوب معمولاً از درختان کاج، بلوط و غیره است. تخته زیر پایی روسی کیفیت بالاتری نسبت به نوع ایرانی خود دارد اما قیمت آن نیز بالاتر است. تخته بنایی روسی در طول‌های مختلف 3، 4 و 6 متری و عرض بین 20 تا 30 سانتی‌متری و ضخامت 5 سانتی‌متری ساخته می‌شود.

    بررسی انواع تخته های بنایی و زیرپایی

    دو نوع دیگر تخته‌های چوبی از لحاظ ساخت عبارت‌اند از:

    تخته های اره شده جامد

     

    تخته‌های داربست اره شده جامد معمولاً از کاج جنوبی ساخته می‌شوند، اما می‌توانند از صنوبر داگلاس یا دیگر گونه‌های درختی مشابه نیز ساخته شوند.

    تخته های روکش چوبی لمینت (LVL)

     

     

    تخته های بنایی LVL از لایه‌های نازکی از چوب ساخته شده‌اند که با یک چسب درجه بیرونی به هم چسبیده‌اند.

    انواع تخته های بنایی و زیر پایی بر اساس طراحی

    تخته داربست تک

     

    تخته‌های بنایی تک معمولاً در کاربردهای بنایی آجری استفاده می‌شوند. آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که به موازات سطح دیوار اما در فاصله 1.2 متری قرار گیرند.

    تخته داربست دوتایی

     

    تخته های داربست دوتایی معمولاً برای کاربردهای بنایی سنگ استفاده می‌شود. آن‌ها طوری طراحی شده‌اند که برای استحکام و پایداری بیشتر در دو ردیف قرار می‌گیرند.

    مقایسه بین انواع تخته های بنایی و زیر پایی

     

    استفاده از تخته های بنایی و زیر پایی چوبی به دو دلیل رایج است: تخته‌ها محکم هستند و هنگام حمل و نقل به راحتی روی هم چیده می‌شوند. دلیل اصلی که بسیاری از نمایندگان اجاره داربست از تخته های داربست چوبی استفاده می‌کنند این است که به طور قابل توجهی ارزان‌تر از آلومینیومی هستند. برخی از کارگران استفاده از تخته‌های بنایی چوبی را ترجیح می‌دهند زیرا سکوهای آلومینیومی اغلب سُر هستند و تمایل دارند روی لوله‌های فولادی بخش‌های داربست بلغزند. از طرفی تخته‌های چوبی نیز رطوبت را جذب می‌کنند، در حالی که نسخه‌های آلومینیومی اغلب آب باران را جمع می‌کنند و شرایط لغزش خطرناکی را ایجاد می‌کنند.

    گاهی اوقات، تخته‌ های چوبی بنایی چند لایه می‌شوند تا بتوانند مواد سنگین مانند آجر و ملات را بیشتر تحمل کنند. انتهای بیرون زده تخته ها همچنین مکانی برای قرار دادن مواد و لوازم فراهم می‌کند در حالی که سکوهای آلومینیومی مستقیماً در لبه داربست متوقف می‌شوند. دلیل دیگری که برخی از کارگران اغلب استفاده از تخته را به پلت فرم آلومینیومی ترجیح می‌دهند، تمایل سکو به چسبیدن به داربست است. سکوها گاهی اوقات گیر می‌کنند اگر داربست حتی به طور کمی پیچ خورده یا جابجا شده باشد، در زمان خرابی تخته‌های چوبی به سادگی از قسمت‌ها جدا می‌شوند.

    استفاده از تخته‌های بنایی و زیر پایی نه تنها باعث صرفه جویی در زمان می شود، بلکه باعث صرفه جویی در هزینه نیز می‌شود و به طور معمول ایمنی را ارائه می‌دهد. تخته‌های داربست نیز به راحتی در حین نصب داربست قابل تنظیم شدن مجدد هستند.

    در برخی شرایط، کارگران زیر پایی را هم با یک پلت فرم آلومینیومی و هم با تخته‌های چوبی مجهز می‌کنند. در این حالت مواد کار اغلب بر روی پلت فرم آلومینیومی نگهداری می‌شوند، زیرا دارای اضلاع است که مانع از افتادن تصادفی مواد از داربست می‌شود در حالی که کارگران کارها را از روی قسمت چوبی تخته بنایی انجام می‌دهند.

    بررسی انواع تخته های بنایی و زیرپایی

    نحوه انتخاب تخته بنایی مناسب

     

    هنگام انتخاب تخته بنایی باید به چند نکته توجه داشت. ابتدا در مورد نوع داربستی که از آن استفاده می‌کنید فکر کنید. اگر مطمئن نیستید، تخته‌های داربست فلزی گزینه همه منظوره خوبی هستند. دوم، حد وزن تخته بنایی را در نظر بگیرید. اگر از آن برای کارهای سنگین استفاده می‌کنید، یک تخته داربست با محدودیت وزن بالا انتخاب کنید. در نهایت به اندازه تخته بنایی فکر کنید. اگر مطمئن نیستید، یک تخته بنایی بلندتر انتخاب کنید تا بتوانید آن را به اندازه لازم برش دهید.

    سؤالات رایج در مورد تخته بنایی و تخته زیر پایی

     

    در اینجا برخی از متداول‌ترین سؤالاتی که هنگام خرید تخته بنایی برای پروژه‌های ساختمانی پرسیده می‌شود آورده شده است.:

    برای تخته بنایی از چه چوبی استفاده می‌شود؟

    چوب صنوبر، کاج یا تخته سه لا رایج‌ترین موادی هستند که برای تخته چوبی بنایی استفاده می‌شوند. برخی تخته‌های با کیفیت بالاتر شامل یک قاب داربست آلومینیومی با رویه تخته سه لا برای حداکثر دوام هستند، در حالی که برای اطمینان از بهترین عملکرد، سبک وزن نیز هستند.

    چه موادی برای تخته بنایی قابل قبول است؟

    یک تخته داربست قابل قبول که الزامات را برآورده می‌کند از موادی مانند آلومینیوم، صنوبر سیتکا، صنوبر داگلاس یا کاج زرد جنوبی استفاده می‌کند. همه این مواد برای اطمینان از ایمنی و سلامت کارگران در محل کار آزمایش شده‌اند.

    آیا استفاده از تخته بنایی دست دوم درست است؟

    با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از کارفرمایان حوزه ساخت و ساز برای کاهش هزینه‌های ساخت و ساز به سراغ تجهیزات ساختمانی دست دوم می‌روند. قبل از خرید و استفاده از تخته بنایی دست دوم حتماً از لحاظ کیفیت و مقاومت آن را امتحان کنید تا آسیب دیده و یا پوسیده نباشد. خرید دست دوم و استفاده مجدد از تخته های بنایی چوبی توصیه نمی‌شود. با این حال، چوب یک ماده قابل استفاده مجدد قابل اعتماد است، بنابراین پس از اتمام پروژه، راه‌های مختلفی وجود دارد که می‌توان از این تخته‌ها در جاهای دیگر به عنوان مثال ساخت وسایل منزل چوبی مثل میز، مبلمان و غیره، به طور مجدد استفاده کرد.

    بررسی انواع تخته های بنایی و زیرپایی

    از کجا می‌توانم تخته بنایی یا تخته زیر پایی بخرم؟

    هنگام خرید تخته داربست، باید اطمینان حاصل کنید که با یک شرکت معتبر خرید می‌کنید که محصولات آن آزمایش شده و ثابت شده است که مطابق با الزامات تعیین شده طراحی شده‌اند؛ به عبارت دیگر، فقط تخته‌ها را از یک حیاط الوار نخرید. شما باید مطمئن شوید که تخته های بنایی شما اندازه صحیحی دارند و از نظر کیفیت و پایداری آزمایش شده‌اند.

    سخن پایانی

     

    اکنون که همه چیزهایی را که باید در مورد تخته های بنایی و زیر پایی بدانید، می‌دانید، امیدواریم از توانایی خود در انتخاب مناسب برای نیازهای خود اطمینان داشته باشید. سرمایه‌گذاری بر روی خرید تخته زیرپایی با کیفیت برای اطمینان از ایمنی کارکنان و تجهیزات روی سازه‌های داربست حیاتی است. برای تخته‌های بنایی و زیرپایی می‌توانید از متخصصان تنها پولاد بهره ببرید. تخته‌های بنایی چوبی تنها پولاد از چوب با کیفیت بالا ساخته شده‌اند. آن‌ها استحکام، پایداری، دوام و قابلیت اطمینان برتر را با قیمتی رقابتی ارائه می‌دهند، بنابراین می‌توانید در برنامه‌های ساختمانی و ساخت و ساز خود بدون نگرانی در مورد رعایت محدودیت‌های بودجه، آرامش خاطر داشته باشید.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304266

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم