• امروز : یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

برای ارائه گواهی سپرده طلایی، مجوز بانک مرکزی ایران الزامی است

  • کد خبر : 340959
  • 25 دی 1402 - 12:53
برای ارائه گواهی سپرده طلایی، مجوز بانک مرکزی ایران الزامی است

شرکت اقتصادی ایران (اکوایران): بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد که اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت، که منجر به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر روش‌های مشابه می‌شود، تنها با اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است. بانک مرکزی اعلام کرده است […]

  • شرکت اقتصادی ایران (اکوایران): بانک مرکزی با ابلاغ بخشنامه‌ای به شبکه بانکی اعلام کرد که اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت، که منجر به صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر روش‌های مشابه می‌شود، تنها با اخذ مجوز از بانک مرکزی امکان‌پذیر است.

    بانک مرکزی اعلام کرده است که بر اساس بخشنامه شماره 260785‌/02، مؤسسات اعتباری مجاز به قبول و نگاهداری اشیاء گرانبها، اسناد و اوراق بهادار و اجاره صندوق امانات به مشتریان هستند. اما به تازگی، برخی از این مؤسسات به‌صورت ناقص و مغایر با روال متعارف، اقدام به اخذ مسکوکات طلا و شمش طلا از مشتریان کرده و با صدور تأییدیه، امکان صدور گواهی به نفع اشخاص امانت‌دهنده را به وجود آورده‌اند. این اقدامات ممکن است باعث افزایش ناصحیح قیمت‌ها و ریسک‌های مختلف گردد. بنابراین، اخذ مسکوکات طلا و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت و صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر روش‌های مشابه، تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی مجاز است.

    این اقدام ممکن است باعث ایجاد فضای سفته‌بازی و افزایش قیمت‌ها به صورت کاذب و حبابی شده و تفاوت قیمت مبادلاتی با ارزش ذاتی شمش و مسکوکات طلا را تشدید کند. از این رو، از تاریخ ابلاغ بخشنامه، اخذ مسکوکات و شمش طلا از اشخاص ولو به صورت امانت و صدور گواهی از طریق سازوکار بورس کالا و سایر روش‌های مشابه، تنها با دریافت مجوز از بانک مرکزی مجاز است. این بانک با بهره‌گیری از اختیارات خود در قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، تدابیر خاصی را برای تسهیل مبادلات طلا از طریق سازوکار مرکز مبادله ارز و طلای ایران اعلام خواهد کرد. به همین دلیل، هر طرحی که اجرای آن باشد باید تا زمان دریافت مجوز از بانک مرکزی متوقف شود و مسئولین مربوطه باید با فراخوان مناسب، تمامی مسکوکات و شمش‌های طلای اخذ شده را در کوتاه‌ترین زمان ممکن استرداد کنند. این تدابیر با هدف جلوگیری از ناهنجاری‌ها و حفظ منافع عامه به اجرا درآمده و نظارت دقیق بر اجرای آنها تضمین خواهد شد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=340959

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم