• امروز : پنجشنبه, ۳۰ فروردین , ۱۴۰۳
8

برآورد هزینه ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰

  • کد خبر : 267618
  • 23 آذر 1400 - 14:19
برآورد هزینه ساخت مسکن در سال ۱۴۰۰

فهرست محتوا در شرایط بی‌ثباتی حاکم بر کشور، تخمین هزینه ساخت‌و‌ساز امری دشوار است.. اما در این مقاله نمودارها و تحلیل‌هایی از قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و قیمت پروفیل و همچنین نمودار نوسانات قیمت مسکن برای شما خوانندگان عزیز آماده کرده‌ایم تا خودتان نیز بتوانید با آگاهی از روندها و الگوهای قیمتی، هزینه ساخت و […]

فهرست محتوا

  • در شرایط بی‌ثباتی حاکم بر کشور، تخمین هزینه ساخت‌و‌ساز امری دشوار است.. اما در این مقاله نمودارها و تحلیل‌هایی از قیمت میلگرد، قیمت تیرآهن و قیمت پروفیل و همچنین نمودار نوسانات قیمت مسکن برای شما خوانندگان عزیز آماده کرده‌ایم تا خودتان نیز بتوانید با آگاهی از روندها و الگوهای قیمتی، هزینه ساخت و ساز مسکن در سال ۱۴۰۰ را محاسبه نمایید.

    اهمیت دانستن هزینه ساخت و ساز

    افزایش قیمت مسکن با وجود کمتر شدن توان خرید مردم یکی از مشکلاتی است که احتمالا فروشندگان و خریداران این بازار را به فکر فرو برده است و این مسئله در حدی گسترده است که دبیر کانون انبوه سازان در صحبت‌هایش راجع به این موضوع گفته است که قیمت مسکن در تهران حتی از اروپا هم گران‌تر شده و حتی در مقایسه با شهرهایی مانند نیوروک نیز فراتر است.

    دانستن هر چه بیشتر موارد تاثیرگذار بر هزینه ساخت و ساز هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۰ که به بخشی از آن نیز در این مقاله اشاره خواهد شد باعث خواهد شد که در فضایی شفاف‌تر، افراد با آگاهی بیشتر تصمیمات درست‌تری اتخاذ کنند.

    خرید مصالح ساختمانی، هزینه‌ای اجتناب ناپذیر

    دانستن قیمت مصالح ساختمانی در برآورد هزینه ساخت و ساز هر متر مربع ساختمان در سال ۱۴۰۰ امری ضروری است. اسکلت ساختمان که شاکله اصلی آن را تشکیل می‌دهد، معمولا فلزی یا بتنی است که قیمت میلگرد در نوع بتنی و قیمت تیرآهن در نوع فلزی نقش پررنگی دارد. گذشته از بدنه ساختمان، برای مواردی مثل چارچوب درب و پنجره، نرده، آبگرمکن و نمای سازه نیز قیمت پروفیل و قیمت ورق سیاه اثر گذار خواهد. البته استفاده از مقاطع فولادی به همینجا ختم نمی‌شود چرا که علاوه بر استفاده مستقیم به صورت غیرمستقیم نیز در محصولات ثانویه‌ای مثل شیرآلات فولادی و چند موردی که بالا به آن اشاره شد هم به کار رفته است.

    میزان عرضه و تقاضای مصالح دیگری نظیر بتن، آجر، ایزوگام، سیمان، پانل های گچی، سرامیک، بلوک و حتی بعضا چوب هم موثر واقع خواهد شد.

    تاثیر نوسانات قیمت میلگرد بر روند ساخت و ساز

    بررسی نوسانات نمودار قیمت میلگرد از سال گذشته نشان می‌دهد که این محصول با افزایش 47 درصدی از حدود 9 هزار و 500 تومان در شهریور ماه سال قبل به مبلغ حدود 14 هزار تومان رسیده است. واضح است این که سازندگان مسکن در کدام رنج قیمت اقدام به خرید کرده باشند در قیمت تمام شده اثر خواهد داشت.

    به عنوان مثال سطح‌های حمایتی 10 هزار و 200 تومان در آذر سال قبلی و سپس کانال 12 هزار و 500 تومان تا 13 هزار تومان در اواخر سالی که گذشت می‌توانست زمان مناسبی برای خرید میلگرد باشد؛ در ادامه تغییرات قیمت میلگرد امروز را مشاهده می‌کنید.

    با توجه به نظر کارشناسان آهن پرتال:

    “انواع میلگرد، بر اساس برآمدگی‌های روی آن تشخیص داده می‌شود، با قیمت‌های مختلفی در بازار عرضه می‌شود. از آن‌جایی که حجم میلگرد خریداری شده برای پروژه‌های ساخت‌وساز معمولاً زیاد است، پس اطلاع از بهترین و مناسب‌ترین قیمت روز میلگرد موجود در بازار برای مشتریان این محصول از ارزش بالایی برخوردار است. تعیین قیمت میلگرد برای سایزهای 14، 16، 18 و … انجام می‌شود و وزن آن‌ها نقش زیادی در افزایش یا کاهش آن‌ها دارد.”

     

    در این تصویر "چارت تغییرات قیمت میلگرد از شهریور ماه سال گذشته" را مشاهده می‌کنید.

    هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان دستخوش تغییر قیمت تیرآهن

    نمودار قیمت تیرآهن نیز همانند نمودار قیمت میلگرد روند رشد قیمت را نشان می‌دهد چون که این مقطع فولادی هم با افزایش 9 درصدی از 13 هزار تومان در شهریور سال قبل به حدود 14 هزار و 200 تومان در امسال رسیده است. با توجه به همین نوسانات، فعالان عرصه ساخت و ساز که از تیرآهن در طرح عمرانی خود استفاده می‌کنند تلاش می‌کنند حتی قبل از شروع کار در یک سطح قیمتی مناسب تیرآهن مورد نیاز را خریداری و از قبل فراهم کنند.

    برای خرید تیرآهن کف حمایتی حدود 11 هزار تومان در اوایل آذر ماه سال گذشته و نیز کف حمایتی حدودا 12 هزار و 800 تومان در بهمن ماه و اسفند ماه سال گذشته زمان مورد توجهی می‌توانست باشد. در ادامه قیمت تیرآهن امروز را مشاهده می‌کنید.

    طبق نظر کارشناسان آهن پرتال:

    “خرید به موقع و پیدا کردن بهترین قیمت تیرآهن نقش بزرگی در ضرر و زیان پروژه‌های مختلف خواهد داشت. در نتیجه یک خرید سودمند و مطمئن با اطلاع از قیمت روز تیرآهن انجام می‌شود. شناخت سایزهای پرطرفدار این محصول مثل تیرآهن 12، 14، 16 و 18 و آگاهی از کاربرد هر کدام از آن‌ها فرآیند خرید را برای شما ساده‌تر خواهد کرد.”

     

    در این تصویر "چارت نوسانات قیمت تیرآهن از شهریور ماه سال قبل" را مشاهده می‌کنید.

    آیا قیمت ورق سیاه هم در محاسبه هزینه ساخت و ساز مسکن تعیین کننده است؟

    از ورق در تهیه پروفیل استفاده می‌گردد و بدین وسیله تاثیر غیرمستقیم قابل توجه دارد ولی سهم تاثیرگذاری قیمت ورق سیاه به طور مستقیم از سایر مقاطع فولادی در بازار آهن آلات کمتر است. چرا که میزان مصرف کیلوگرم آن مثلا در لوله یا آبگرمکن کمتر از میزان استفاده سایر مقاطع در ستون‌ها است.

    نقش قیمت قوطی آهن در مراحل پایانی ساخت و ساز

    پس از ساخته شدن نمای کلی ساختمان و شکل‌گیری اسکلت آن برای نصب مواردی مثل درب و پنجره و یا نرده به قوطی آهن نیاز پیدا می‌شود. و اگر چنانچه از قبل اقدام به خرید نشده باشد، قیمت قوطی آهن حتی می‌تواند انتظارات و برآوردهای قبلی از قیمت هر متر مربع را تغییر دهد و به خصوص در زمان پیش خرید مسکن بیشتر جلوه کند.

    قیمت قوطی آهن برای هر کیلوگرم در شهریور ماه سال قبل حدود 15 هزار و 500 تومان بود که در سال جاری به مبلغ حدود 23 هزار و 500 تومان تغییر یافته است که حاکی از حدود 51 درصد افزایش است. سطح حمایتی 17 هزار و 500 تومان در آذر ماه سال قبل، سطح حمایتی 21 هزار و 300 تومان در اواخر بهمن ماه سالی که گذشت و خرداد ماه امسال می‌توانست زمان مناسبی برای ورود و انجام خرید باشد.

    طبق نظر متخصصین فعال آهن پرتال:

    “بازار آهن یکی از پر‌نوسان‌ترین حوزه‌های اقتصادی کشور به‌ شمار می‌رود.  موفقیت در کسب سود از این بازار، مستلزم استفاده از تجربیات دیگران و آگاهی کامل از نرخ انوع محصولات فولادی از جمله قیمت قوطی آهن خواهد بود. از جمله عوامل موثر در اختلاف قیمت قوطی آهن امروز کارخانه‌های مختلف، متریال مورد استفاده در فرآیند تولید این مجموعه‌ها است. قوطی های 40*40، 70*70 و 100*100 از جمله پرکاربردترین ابعاد مورد استفاده این محصول فولادی هستند که به طور گسترده در پروژههای مختلف استفاده می شوند.”

    تعریف قیمت ساخت در ساختمان سازی

    در قیمت هر متر مربع از بنایی که به عنوان خانه استفاده می‌شود امکاناتی مثل انبار، راه پله، پارکینگ، پله اضطراری، آسانسور و سایر موارد را نیز به حساب می‌آورند. همان گونه که اشاره شد هزینه مصالح خریداری شده، دستمزد نیروهای کار و سایر هزینه‌های جانبی مثل تجهیزات اجاره شده در طول روند ساخت و هزینه‌های باربری نیز در محاسبه هزینه ساخت افزوده می‌شوند.

    کیفیت بالاتر مصالح باعث بالاتر رفتن قیمت ساخت خواهد شد ولی طبق نمودارها مشاهده کردید که قیمت بالاتر الزما هم به خاطر کیفیت بالاتر مصالح نیست بلکه ممکن است فقط به دلیل نوسانات دو کارفرما در زمان‌های مختلف به قیمت‌های متفاوت خریداری کرده باشند که باعث اختلاف قیمت تمام شده هر سازه خواهد شد. ضمنا منطقه‌ای از شهر که طرح عمرانی در آن واقع شده نیز در قیمت نهایی نیز خالی از تاثیر نخواهد بود مخصوصا که ممکن است کارفرمایان میزان امکانات به کار رفته در ساختمان را به نسبت قدرت خرید افراد ساکن در آنجا تنظیم کنند.

    سایر هزینه‌های ساخت و ساز خانه

    در میان سایر هزینه‌های ساخت‌وساز موردی که بیشتر مورد توجه است هزینه کارهای کاغذی و ادارای است؛ از جمله هزینه‌های نظام مهندسی مثل طراحی، نقشه برداری، نظارت و اجرای پروژه عمرانی و همچنین هزینه‌های مربوط به ثبت اسناد.

    تاثیر نوسانات قیمت مسکن بر سود ساخت و ساز

    در ارزیابی وضعیت اقتصادی نرخ تورم، کاهش ارزش پول ملی و به تبع آن کاهش قدرت خرید و نیز جهش‌هایی در قیمت مسکن‌های معامله شده موجب شده هم سود کمتری در ساخت‌وساز حاصل شود و هم شرایط رکود نسبی حاکم شود. این عوامل ریسک خرید و فروش را نیز افزایش داده و نیاز است که احتیاط و تحلیل‌های دقیق‌تری در بازار مورد نیاز باشد.

    متوسط قیمت هر متر مربع در بازار معاملات مسکن طبق گزارش بانک مرکزی در ابتدای سال گذشته 15 میلیون تومان بوده است و این رقم در مهر ماه امسال مبلغ 30 میلیون تومان را به ثبت رسانده است.

     

    در این تصویر "تغییرات متوسط قیمت هر متر مربع در معاملات مسکن را مشاهده می‌کنید."

    سخن پایانی

    در این مطلب به برآورد هزینه ساخت مسکن در سال 1400 پرداختیم؛ هزینه ساخت‌وساز یک واحد مسکونی در سال ۱۴۰۰ به موارد مختلفی بستگی دارد و در بخش مصالح نوسانات قیمت مقاطعی مانند قیمت میلگرد و قیمت تیرآهن بررسی شد که رشد چشم‌گیری داشته و در بازار مسکن نیز تاثیر خود را بر جای گذاشته‌اند که البته در این بین قیمت پروفیل درصد رشد بیشتری را داشت. شما می‌توانید برای مشاهده قیمت روز آهن آلات فروشندگان معتبر به سایت آهن پرتال (https://ahanportal.com/)  مراجعه کنید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=267618

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم