• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

با بهترین توکن‌های دیفای (DeFi) آشنا شوید

  • کد خبر : 303813
  • 06 تیر 1401 - 16:50
با بهترین توکن‌های دیفای (DeFi) آشنا شوید

فهرست محتوا پروژه‌های دیفای در بازار ارزهای دیجیتال سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده‌اند. تا قبل از سال 2020، مجموع TVL پروژه‌های DeFi کمتر از 600 میلیون دلار بود، اما به‌یکباره در فاصله دو سال شاهد رشد زیادی در این پروژه‌ها بودیم؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر، مجموع ارزش کل قفل‌شده در این پروژه‌ها […]

فهرست محتوا

  • پروژه‌های دیفای در بازار ارزهای دیجیتال سهم چشمگیری را به خود اختصاص داده‌اند. تا قبل از سال 2020، مجموع TVL پروژه‌های DeFi کمتر از 600 میلیون دلار بود، اما به‌یکباره در فاصله دو سال شاهد رشد زیادی در این پروژه‌ها بودیم؛ به‌گونه‌ای که در حال حاضر، مجموع ارزش کل قفل‌شده در این پروژه‌ها به بیش از 110 میلیارد دلار می‌رسد. بهترین توکن‌های دیفای چیست؟ این سؤال مهمی است که قصد داریم در این مطلب به آن پاسخ دهیم. شناسایی بهترین توکن‌های دیفای برای انتخاب گزینه مناسب به‌منظور سرمایه‌گذاری ضروری است. در ادامه با ما همراه باشید.

    سلب‌ مسئولیت: تحریریه‌ی پول بانک در تهیه‌ این محتوای تبلیغاتی نقش نداشته و مسئولیتی در قبال صحت آن ندارد.

    1. توکن مانا (Mana)

    دیسنترالند (Decentraland) یکی از معروف‌ترین پروژه‌های دیفای برای تحقق متاورس (Metaverse) است. دیسنترالند را می‌توان نوعی بازی بلاک‌چینی برشمرد که در بستر شبکه اتریوم راه‌اندازی شده است. در قالب این بازی، افراد می‌توانند قطعات زمین مجازی را خریدوفروش کنند. در ادامه، با انجام اقدامات گوناگون می‌توانند زمین‌های خریداری‌شده را توسعه دهند. برای خریدوفروش زمین‌ها و امکانات دیگر درون بازی باید از توکن مانا (Mana) استفاده کنید.

    مانا توکنی با استاندارد ERC-20 است که به‌عنوان توکن اختصاصی پلتفرم دیسنترالند شناخته می‌شود. با نگاهی به عملکرد توکن‌های متاورس در طول سال 2021، مشخص می‌شود که مانا بهترین شرایط را به نام خود ثبت کرده است. حجم بازار این توکن در حال حاضر بیش از دو میلیارد دلار است.

    2. توکن یونی سواپ (Uniswap)

    یونی سواپ اولین صرافی غیرمتمرکز در بازار رمزارزهاست. این صرافی با استفاده از مکانیزم بازارساز خودکار، شرایط را برای معامله کاربران به‌صورت مستقیم فراهم می‌کند. از صرافی‌های غیرمتمرکز به دو دلیل عمده استقبال شده است. اول اینکه زمینه را برای حفظ حریم خصوصی کاربران فراهم کرد‌ه‌اند. دوم، کارمزد معاملات این صرافی‌ها در مقایسه با صرافی‌های متمرکز مانند بایننس به‌مراتب کمتر است.

    یونی سواپ بهترین صرافی غیرمتمرکز با بیشترین حجم معاملات است. این صرافی توکنی اختصاصی به نام یونی سواپ نیز دارد. این توکن با استاندارد ERC-20 طراحی شده است. این توکن برای پرداخت کارمزد معاملات و تأمین مالی استخرهای نقدینگی در صرافی یونی سواپ استفاده می‌شود. ارزش بازار توکن Uniswap در حال حاضر حدود ۹/۴ میلیارد دلار است.

    3. توکن آوالانچ (Avalanche)

    توکن AVAX در حال حاضر برترین توکن دیفای از نظر حجم بازار است. AVAX توکن اختصاصی بلاک‌چین آوالانچ است. آوالانچ شبکه بلاک‌چین میزبان قراردادهای هوشمند شناخته می‌شود و به‌نوعی، رقیب اتریوم به حساب می‌آید. البته، با ارتقای مقیاس‌پذیری و کاهش هزینه کارمزدها در مقایسه با اتریوم، سعی می‌کند توجهات بیشتری را به خود جلب کند.

    توکن AVAX با ارزش بازار بیش از ۷/۶ میلیارد دلار، در حال حاضر جایگاه چهاردهم را بین ارزهای دیجیتال به خود اختصاص داده است. برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و توسعه قراردادهای هوشمند باید از توکن AVAX استفاده شود. اگر به دنبال توکن دیفای ایدئالی برای سرمایه‌گذاری در سال 2022 هستید، حتماً به توکن AVAX نگاهی بیندازید.

    4. توکن تزوس (Tezos)

    تزوس یکی دیگر از شبکه‌های بلاک‌چین است که برای میزبانی برنامه‌های دیفای و قراردادهای هوشمند راه‌اندازی شده است. این بلاک‌چین که در سال 2014 رونمایی شد، به نام بلاک‌چین خوداصلاح‌شونده شناخته می‌شود. حاکیمت این شبکه به‌صورت غیرمتمرکز اداره می‌شود؛ به این ترتیب که افراد دارای توکن تزوس (XTZ) در تصمیم‌گیری‌های درون شبکه حق رأی دارند.

    به‌روز‌رسانی‌ها در شبکه تزوس بدون نیاز به هاردفورک انجام می‌شود و به همین دلیل، مشکلات شبکه‌های دیگر بلاک‌چین به‌طور کامل برطرف می‌شود. توکن XTZ، توکن حاکمیتی این پروژه به شمار می‌رود. همچنین برای توسعه قراردادهای هوشمند توسعه‌دهندگان باید این توکن را در شبکه استیک کنند. ارزش بازار توکن XTZ در حال حاضر، حدود ۸/۱ میلیارد دلار است.

    5. توکن تتا (Theta)

    تتا شبکه‌ای مبتنی بر بلاک‌چین است که در مارس سال 2019 راه‌اندازی شد. این شبکه به‌طور اختصاصی برای تولید و پخش محتوای ویدئویی راه‌اندازی شده است. تتا شبکه‌ای غیرمتمرکز است که در آن کاربران با اشتراک گذاشتن پهنای باند و منابع محاسباتی خود زیرساخت لازم برای مدیریت و اشتراک ویدئو را فراهم می‌کنند. چهره اصلی این پروژه از بنیان‌گذاران یوتیوب است و سعی می‌کند تا ایده مشابه یوتیوب را در بستر بلا‌ک‌چین نیز پیاده کند.

    توکن اختصاصی این شبکه تتا نام دارد که در واقع، توکن حاکمیتی است. هدف‌گذاری این پروژه ایجاد انقلاب در صنعت تولید و توزیع ویدئو در سراسر دنیاست. برای این منظور باید هزینه‌های تولید و توزیع محتوا در شبکه تتا کمتر از پلتفرم‌های مشابه مانند یوتیوب باشد. همچنین بسترهای درآمدزایی برای تولیدکنندگان محتوا در شبکه تتا نیز مهیا‌تر می‌شود. ارزش بازار توکن تتا در حال حاضر حدود ۲/۱ میلیارد دلار است که آن را در بین ارزهای دیجیتال در جایگاه 49 قرار داده است.

    6. توکن پنکیک سواپ (Pancakeswap)

    پنکیک سواپ یکی دیگر از صرافی‌های غیرمتمرکز معروف بین کاربران بازار رمز ارزهاست. این صرافی در سپتامبر سال 2020 راه‌اندازی شد. در صرافی پنکیک سواپ به‌منظور تأمین نقدینگی مورد نیاز کاربران برای معامله، از فناوری بازارسازی خودکار استفاده می‌شود. این صرافی در بستر بلاک‌چین بایننس اسمارت‌چین راه‌اندازی شده است.

    توکن اختصاصی این صرافی نیز کیک (Cake) نام دارد که مبتنی بر استاندارد BEP-20 راه‌اندازی شده است. این توکن برای پرداخت کارمزدهای تراکنش‌ها در صرافی پنکیک سواپ استفاده می‌شود. علاوه بر آن، سود سپرده‌گذاران استخرهای نقدینگی در صرافی پنکیک سواپ نیز با این توکن پرداخت می‌شود. پنکیک سواپ با حجم بازار بیش از 800 میلیون دلار، بین رمزارزها در جایگاه 61 قرار دارد.

    7. توکن چین لینک (Chainlink)

    یکی دیگر از بهترین توکن‌های دیفای چین لینک است. پروژه چین لینک در سال 2017 آغاز به کار کرد. هدف از ایجاد این پروژه فراهم کردن زیرساخت مناسب برای برقراری ارتباط بین شبکه‌های بلاک‌چین مختلف است. به این ترتیب، کاربران هر شبکه بلاک‌چین می‌توانند در محیطی ایمن و سریع با شبکه‌های دیگر ارتباط برقرار کنند.

    لینک توکن اختصاصی این شبکه شناخته می‌شود. کاربران برای استفاده از ظرفیت شبکه به‌منظور برقراری ارتباط و تعامل با بلاک‌چین‌های دیگر باید توکن لینک اری کنند. این توکن با حجم بازار بیش از سه میلیارد دلار، در حال حاضر جایگاه 28 را بین رمز ارزها به خود اختصاص داده است.

    8. توکن میکر (Maker)

    توکن میکر، توکن حاکمیتی شبکه Maker Protocol است. این شبکه در سال 2017 راه‌اندازی شد. هدف از راه‌اندازی پروژه Maker Protocol، صدور استیبل‌کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال است. استیبل‌کوین این پروژه دای (DAI) نام دارد. کاربران برای صادر کردن استیبل‌کوین دای باید برای خرید و استیک کردن توکن میکر اقدام کنند. ارزش استیبل‌کوین دای یک دلار است.

    علاوه بر آن، کاربرانی که توکن میکر در اختیار دارند، برای تصمیم‌گیری‌های مختلف در شبکه Maker Protocol از حق رأی برخوردارند. اکوسیستم Maker Protocol اولین شبکه برای راه‌اندازی استیبل‌کوین با پشتوانه ارزهای دیجیتال است. توکن میکر با حجم بازار حدود ۲/۱ میلیارد دلار در جایگاه 46 بین ارزهای دیجیتال قرار دارد.

    9. توکن گراف (The Graph)

    شبکه گراف زمینه‌ساز ایجاد راحت‌تر برنامه‌های غیرمتمرکز و قراردادهای هوشمند است. این مهم از طریق سازمان‌دهی داده‌های قراردادهای هوشمند شبکه اتریوم محقق می‌شود. از طریق سازمان‌دهی داده‌ها، فضا برای ذخیره‌سازی داده‌ها به‌طرز چشمگیری بهینه می‌شود. علاوه بر آن، راهی برای برقراری تعامل ایمن و سریع در داده‌های بلاک‌چین فراهم می‌شود.

    GRT توکن اختصاصی این شبکه شناخته می‌شود که بر اساس استاندارد ERC-20 راه‌اندازی شده است. برای استفاده از خدمات شبکه گراف و همچنین توزیع پاداش، کاربران این شبکه باید توکن GRT بخرند. این توکن با حجم بازار حدود یک میلیارد دلار، در جایگاه 52 بین ارزهای دیجیتال دیگر قرار دارد.

    10. توکن فانتوم (Fantom)

    فانتوم نوعی پلتفرم قرارداد هوشمند است که خدمات ویژه‌ای به برنامه‌های دیفای ارائه می‌کند. این شبکه از الگوریتم اجماع سفارشی خود استفاده می‌کند. هدف‌گذاری اصلی پلتفرم فانتوم ارتقای سرعت تراکنش‌های شبکه بلاک‌چین است که از این طریق بتواند مشکلات مقیاس‌پذیری شبکه‌هایی مانند اتریوم را برطرف کند.

    فانتوم بین شبکه‌های بلاک‌چین لایه یک قرار دارد و درعین‌حال، موفق شده است مقیاس‌پذیری مناسبی را برای کاربران خود به ارمغان بیاورد. هر شبکه‌ای که بر بستر فانتوم ساخته می‌شود، کاملاً مستقل است و با شبکه‌های ساخته‌شده دیگر روی این پلتفرم هم‌پوشانی ندارد؛ بنابراین، طبیعی است که عملکرد شبکه‌های ساخته‌شده روی بلاکچین فانتوم تحت تأثیر ترافیک شبکه قرار نگیرد.

    FTM توکن اختصاصی پلتفرم فانتوم است. کاربران برای پرداخت کارمزد تراکنش‌ها و همچنین مشارکت در رأی‌گیری شبکه فانتوم باید توکن FTM در اختیار داشته باشند. توکن فانتوم با ارزش بازار بیش از 900 میلیون دلار، بین ارزهای دیجیتال در جایگاه 55 قرار دارد.

     

    کلام پایانی

    در این مقاله ده مورد از بهترین توکن‌های دیفای را معرفی کردیم. هریک از این توکن‌ها می‌توانند گزینه‌ مناسبی برای سرمایه‌گذاری بلندمدت در بازار رمزارزها باشند. حتماً قبل از خرید این توکن‌ها شرایط بنیادی و تکنیکال هریک از آن‌ها را جداگانه بررسی کنید. ما در «کلینیک سرمایه» دوره‌های مقدماتی و پیشرفته تحلیل تکنیکال را برای شما عزیزان تدارک دیده‌ایم. تمام آنچه که برای تبدیل شدن به متخصص تحلیل تکنیکال نیاز دارید، در این دوره‌ها آموزش داده می‌شود. آموزش، مقدمه‌ای برای موفقیت در بازارهای مالی است.

     

     

     

     

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۳ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=303813

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم