• امروز : یکشنبه, ۱۰ تیر , ۱۴۰۳
2

بانک مرکزی: نقض مقررات نرخ سود ۳۰ درصد در دستور کار قرار گرفت

  • کد خبر : 347139
  • 08 تیر 1403 - 13:40
بانک مرکزی: نقض مقررات نرخ سود ۳۰ درصد در دستور کار قرار گرفت

بانک مرکزی: نرخ سود ۳۰ درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقض مقررات است معاون نظارت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نرخ سود ۳۰ درصدی برای سپرده‌ها غیرمجاز است، اعلام کرد که چنین نرخ سودی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیز تخلف محسوب می‌شود و بانک مرکزی حتما به این موضوع رسیدگی خواهد کرد. فرشاد محمدپور، معاون نظارت […]

  • بانک مرکزی: نرخ سود ۳۰ درصدی صندوق‌های سرمایه‌گذاری نقض مقررات است

    معاون نظارت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه نرخ سود ۳۰ درصدی برای سپرده‌ها غیرمجاز است، اعلام کرد که چنین نرخ سودی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیز تخلف محسوب می‌شود و بانک مرکزی حتما به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

    فرشاد محمدپور، معاون نظارت بانک مرکزی، با اشاره به تبلیغات برخی بانک‌ها مبنی بر پرداخت سود ۳۰ درصدی برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری، گفت که این موضوع در جلسه اخیر بانک مرکزی بررسی شده است. وی تأکید کرد که از نظر بانک مرکزی، چنین نرخ سودی نقض مقررات است و اقدامات لازم برای برخورد با آن انجام خواهد شد.

    بانک مرکزی: پرداخت سود ۳۰ درصدی توسط بانک‌ها تخلف است

    معاون نظارت بانک مرکزی با تأکید بر اینکه پرداخت سود ۳۰ درصدی برای هر نوع سپرده‌گذاری توسط بانک‌ها تخلف محسوب می‌شود، گفت که این موضوع شامل صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیز هست.

    فرشاد محمدپور در پاسخ به سؤال درباره تفاوت بین سود ۳۰ درصدی برای سپرده‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری، اظهار داشت که هر گونه پرداخت سود که از نرخ‌های مصوب بانک مرکزی تخطی کند، از نظر بانک مرکزی تخلف محسوب می‌شود. وی تأکید کرد که این موضوع درباره صندوق‌های سرمایه‌گذاری بانک‌ها نیز صدق می‌کند.

    همچنین محمدپور در پاسخ به سؤال درباره اصلاح نرخ‌های سود در بانک‌ها گفت که این فرآیند آغاز شده و بانک‌ها در یک یا دو هفته گذشته اقدامات مثبتی در این زمینه انجام داده‌اند و نرخ‌های سود بالا نیز ابطال شده است.

    معاون بانک مرکزی تأیید کرد که سپرده‌های قبلی با سود ۳۰ درصدی ابطال شده‌اند. او گفت: “بله، این سپرده‌ها ابطال شده‌اند.”

    همچنین، معاون بانک مرکزی اعلام کرد که آماده دریافت گزارش تخلفات بانک‌ها در حوزه نرخ سود هستند. او تصریح کرد که برخوردهای زیادی انجام شده است، اگرچه همه آنها اطلاع‌رسانی نمی‌شوند. او افزود که برخورد در سطوح مختلف با بانک‌هایی که نرخ‌های سود مصوب را رعایت نمی‌کنند، انجام می‌شود.

    در همین راستا، بانک مرکزی برای مقابله با رقابت بانک‌ها در نرخ‌های سود بالا، جلسات مشترکی با مدیران عامل بانک‌ها برگزار کرده و در بخشنامه‌های جداگانه تأکید کرده است که بانک‌ها باید نرخ‌های سود مصوب شورای پول و اعتبار را رعایت کنند.

    بانک مرکزی در بخشنامه‌ای به شبکه بانکی تأکید کرده است که جلسه فوق‌العاده هیأت مدیره با موضوع بررسی نحوه رعایت نرخ‌های سود ابلاغی باید با قید فوریت برگزار شود. همچنین، در صورت احراز تخطی از مقررات، برنامه اصلاحی لازم باید حداکثر تا ۲۲ خرداد ۱۴۰۳ به معاونت نظارت بانک مرکزی ارائه شود. این برنامه باید شامل تدابیر و اقدامات اصلاحی لازم الاجرا حداکثر ظرف مدت ۲ هفته به منظور اصلاح و تعدیل نرخ‌های سود باشد.

    بر اساس مصوبه شورای پول و اعتبار، نرخ سود علی‌الحساب سالانه سپرده‌های سرمایه‌گذاری مدت‌دار به شرح زیر است:

    • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت عادی: 5%
    • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه سه ماهه: 12%
    • سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت ویژه شش ماهه: 17%
    • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید یک سال: 20.5%
    • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید دو سال: 21.5%
    • سپرده سرمایه‌گذاری بلندمدت با سررسید سه سال: 22.5%

    همچنین، نرخ سود تسهیلات عقود غیرمشارکتی بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی حداکثر 23% و نرخ سود مورد انتظار عقود مشارکتی قابل درج در قرارداد میان بانک/موسسه اعتباری غیربانکی با مشتری معادل 23% تعیین شده است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=347139

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    اپلیکیشن تاپ بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تایید چک تتر تسهیلات بانکی تپسی خدمات ثبت شرکت درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش سامانه صیاد ساپورت های تاسیسات سینی کابل فروش اختراع ثبت نشده قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هزینه ثبت اختراع هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال چک صیادی کسب و کار کوروش جم