• امروز : شنبه, ۸ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

این مدل گرفتن وام مسکن فقط مختص شماست!

  • کد خبر : 336598
  • 13 آذر 1402 - 10:38
این مدل گرفتن وام مسکن فقط مختص شماست!

این مدل گرفتن وام مسکن فقط مختص شماست! به گزارش منیبان؛ با گسترش جمعیت مشکل کمبود مسکن در کشور دو چندان شده است. هر چند دولت‌های مختلف سعی در ارائه طرح‌های مسکن و ساخت مسکن به صورت انبوه برای کنترل قیمت‌ها در این بازار و خانه دار شدن بیشتر مردم بوده اند، اما هنوز قیمت […]

  • این مدل گرفتن وام مسکن فقط مختص شماست!

      به گزارش منیبان؛ با گسترش جمعیت مشکل کمبود مسکن در کشور دو چندان شده است. هر چند دولت‌های مختلف سعی در ارائه طرح‌های مسکن و ساخت مسکن به صورت انبوه برای کنترل قیمت‌ها در این بازار و خانه دار شدن بیشتر مردم بوده اند، اما هنوز قیمت خرید و اجاره مسکن به خصوص در کلانشهر‌ها سرسام آور است.

      از همین روز دولت ۸ مدل تسهیلات بانکی اعم از وام خرید مسکن، وام مسکن ملی، وام تعمیر مسکن، وام مسکن طرح فرزندآوری، وام مسکن روستایی، وام احیای بافت فرسوده و وام ودیعه مسکن را طرح ریزی کرده است که هر کدام از آن‌ها به گروه خاصی از افراد جامعه تعلق می‌گیرد.

      وام مسکن ملی

      طرح مسکن دولت سیزدهم با عنوان نهضت ملی مسکن شناخته می‌شود. در این طرح قرار است از سوی دولت زمین ساخت مسکن به صورت رایگان در اختیار مردم قرار گیرد و متقاضیان تنها هزینه ساخت آن را پرداخت کنند.

      سقف پرداخت وام به متقاضیان این طرح در روش عادی ۵۵۰ میلیون تومان است که در همه شهر‌های کشور به صورت یکسان تعیین شده است. پیش از این سقف تسهیلات ۴۵۰ میلیون تومان بود که روز ۱۹ اردیبهشت امسال از سوی شورای پول و اعتبار به ۵۵۰ میلیون تومان رسید. روز ۱۲ تیرماه نیز نرخ سود این تسهیلات از ۲۳ درصد به ۱۸ درصد کاهش پیدا کرد.

      تسهیلات در روش صنعتی‌سازی به سازندگانی که از روش‌ها و فناوری‌های نوین استفاده کنند در کلانشهرها، مراکز استان‌ها و سایر شهر‌ها به ترتیب ۷۵۰، ۶۵۰ و ۶۰۰ میلیون تومان تعیین شده که به مرور و با پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها پرداخت می‌شود.

      سال گذشته سقف این تسهیلات ۶۰۰ میلیون تومان بود. بازپرداخت تسهیلات در سال جاری برای تعاونی‌ساز‌ها حداکثر ۱۰ سال و برای سایر سازندگان حداکثر ۸ سال با سود نرخ مصوب شورای پول و اعتبار است.

      تسهیلات خرید واحد مسکونی

      سقف تسهیلات خرید مسکن از محل اوراق ممتاز برای متقاضیان در شهر تهران به‌صورت انفرادی ۴۰۰ میلیون تومان و درحالت زوجین ۸۰۰ میلیون تومان است. این تسهیلات در مراکز استان‌ها و شهر‌های بیش از ۲۰۰ هزار نفر به صورت انفرادی ۳۲۰ میلیون تومان و برای زوجین ۶۴۰ میلیون تومان است. همچنین تسهیلات مسکن برای سایر شهر‌ها به صورت انفرادی ۲۴۰ میلیون تومان پرداخت می‌شود که در صورت درخواست زوجین مبلغ ۴۸۰ میلیون تومان می‌توانند دریافت کنند.

      نرخ سود این تسهیلات در خارج از مناطق بافت فرسوده شهری ۲۲.۵ درصد بوده و بازپرداخت آن به دو روش ۱۲ سال و پلکانی حداکثر ۱۰ سال است.

      همچنین نرخ سود این تسهیلات در مناطق با بافت فرسوده شهری ۲۱ درصد اعلام شده که به دو روش حداکثر ۱۵ سال و به روش پلکانی حداکثر ۱۰ سال بازپرداخت می‌شود.

      عدم وجود سابقه چک برگشتی و بدهی سررسید شده در سیستم بانکی و همچنین دریافت وام مسکن با خرید اوراق از شروط دریافت این وام است.

      تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری در راستای حمایت از خانواده و جوانی جمعیت

      تسهیلات قرض الحسنه فرزندآوری به والدینی تعلق می‌گیرد که فرزند دارای متولد مورخ ۱ فروردین ۱۴۰۰ به بعد داشته باشند. والدین می‌توانند این تسهیلات را فقط تا ۲ سال پس از تاریخ تولد فرزند خود دریافت کنند.

      اعطای این تسهیلات مشروط به آن است که نرخ باروری شهرستان محل زادگان پدر یا فرزند بالای ۲.۵ نباشد. با توجه به مهلت زمان اجرای قانون، اعطای تسهیلات موضوع این دستورالعمل حداکثر تا آبان ماه ۱۴۰۷ امکان‌پذیر خواهد بود.

      سقف این تسهیلات

      – برای تولد فرزند اول، ۳۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۳۶ ماهه

      – برای تولد فرزند دوم، ۶۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۴۸ ماهه

      – برای تولد فرزند سوم، ۹۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۶۰ ماهه

      – برای تولد فرزند چهارم، ۱۲۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۷۲ ماهه

      – برای تولد فرزند پنجم و بالاتر، ۱۵۰ میلیون تومان با دوره بازپرداخت ۸۴ ماه

      نرخ کارمزد تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری ۴ درصد به صورت سالانه است.

      در صورتی که حین دوره بازپرداخت تسهیلات فرزندآوری، فرزند دیگری از متقاضی به دنیا بیاید، پرداخت تسهیلات مذکور مطابق ضوابط ذیربط برای فرزند بعدی امکان‌پذیر خواهد بود.

      در صورت تولد فرزندان دوقلو و بیشتر، پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه فرزندآوری به پدر، یک بار به ازای هر فرزند متولد شده امکان‌پذیر است.

      چنانچه خانواده‌ای دارای ۴ فرزند زیر ۲۰ سال سن باشند و پدر به‌همراه فرزندان متولد شهر تهران باشند؛ براساس قانون «حمایت از خانواده و جوانی جمعیت» این خانواده درحالت انفرادی می‌تواند علاوه بر ۴۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن به‌ازای هر فرزند ۱۰۰ میلیون دیگر و در مجموع تا سقف ۸۰۰ میلیون تومان برای خرید مسکن و همچنین برای تعمیر مسکن علاوه بر ۱۶۰ میلیون تومان، به‌ازای هر فرزند ۴۰ میلیون تومان و به‌عبارتی تا ۳۲۰ میلیون تومان درقالب تسهیلات جعاله از محل اوراق ممتاز بانک مسکن استفاده کند.

      سقف تسهیلات قابل استفاده زوجین در شهر تهران از محل اوراق ممتاز برای خرید مسکن یک میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان و جعاله مسکن ۳۲۰ میلیون تومان است‌که جمعا یک میلیارد و ۹۲۰ میلیون تومان می‌شود. این مبلغ بر زوجین تهرانی با دارا بودن ۴ فرزند پرداخت می‌شود.

      حساب پس انداز مسکن جوانان

      حساب پس انداز مسکن جوانان ماهیتا یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت بوده که دارنده حساب قادر است با رعایت برنامه سپرده گذاری ارائه شده توسط بانک در بلند مدت با شرایط خاص استثنایی از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار شود.

      شرایط متقاضیان:

      سن متقاضی برای افتتاح حساب ۱۸ سال تمام یا دارا بودن حکم رشد از سوی دادگاه

      افتتاح حساب برای اطفال صغیر توسط ولی، قیم و مادر طفل امکانپذیر است.

      نرخ سود تسهیلات:

      نرخ سود فروش اقساطی ۶ درصد در بازپرداخت حداکثر ۵ سال

      نرخ سود فروش اقساطی ۹ درصد در بازپرداخت حداکثر ۵ سال

      مدت بازپرداخت:

      بازپرداخت به روش ساده: حداکثر ۲۰ سال

      بازپرداخت به روش پلکانی: حداکثر ۱۰ سال

      نحوه و مدت سپرده گذاری:

      حداقل مدت انتظارجهت دریافت تسهیلات: ۵ سال تمام از تاریخ افتتاح حساب

      حداکثر مدت انتظار جهت دریافت تسهیلات: ۱۵ سال

      واریزی مبالغ به سه صورت ماهیانه، سالیانه و یکجا امکانپذیر است.

      حداکثر تسهیلات اعطایی براساس شهرافتتاح حساب، مبالغ واریزی، مدت زمان سپرده گذاری و شهر محل اخذ تسهیلات تعیین می‌شود.

      تسهیلات تعمیر واحد مسکونی

      یکی دیگر از تسهیلات پرداختی در حوزه مسکن، تسهیلات تعمیر واحد‌های مسکونی است. این تسهیلات به تکمیل یا تعمیر واحد‌های مسکونی پرداخت می‌شود.

      این وام را می‌توان از دو روش اوراق ممتاز و از محل سپرده گذاری دریافت کرد. سقف این وام از محل اوراق ممتاز ۱۶۰ میلیون تومان با نرخ سود ۲۲.۵ درصد و بازپرداخت ۵ ساله است.

      تسهیلات جعاله تعمیر از محل سپرده گذاری نیز مربوط به حساب‌های افتتاحی تا پایان سال ۱۳۹۹ به میزان ۲۰ میلیون تومان با نرخ سود ۱۱ درصد و بازپرداخت ۵ ساله می‌شود.

      سقف تسهیلات جعاله تکمیل و تجهیز توام از محل اوراق ممتاز و منابع بدون سپرده ۲۵۰ میلیون تومان با نرخ سود از محل اوراق ممتاز ۲۲.۵ درصد و از محل بدون سپرده ۲۳ درصد و با بازپرداخت ۵ ساله محاسبه می‌شود.

      تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت فرسوده

      یکی دیگر از وام‌های پرداختی در حوزه مسکن به منظور بهسازی، نوسازی و مقاوم سازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری در شهر‌های مختلف کشور، تسهیلات نوسازی و بهسازی بافت فرسوده است.

      این تسهیلات ۵۵۰ میلیون تومان است. سود ۱۸۵ میلیون تومان از این وام ۲۳ درصد و سود ۱۸۵ میلیون تومان از محل اوراق ۲۱.۵ درصد است.

      تسهیلات بافت فرسوده از محل منبع تودیعی دولت ۱۸۵ میلیون تومان با نرخ سود صفر درصد، منابع بدون سپرده بانک ۱۸۵ میلیون تومان با نرخ سود۲۳ درصد و از محل اوراق ممتاز۱۸۰ میلیون تومان با نرخ ۲۱.۵ درصد پرداخت می‌شود.

      با توجه به اینکه در حال حاضر نرخ هر برگه اوراق حق تقدم حدود ۱۰۰ هزار تومان است متقاضیان وام مذکور باید ۳۶۰ برگه را خریداری کند که هزینه آن حدود ۳۶ میلیون تومان است. علاوه بر اینکه سود وام نوسازی بافت فرسوده از محل اوراق ۲۱.۵ درصد است که احتمالا بر تقاضای این نوع وام تاثیرگذار خواهد بود.

      در مجموع سقف تسهیلات اعطایی برای ساخت یک واحد مسکونی در مناطق بافت فرسوده و ناکارآمد شهری۵۵۰ میلیون تومان تعیین شده است.

      تسهیلات ودیعه مسکن

      پس از آغاز کرونا و تعطیلی کسب و کار‌ها مشکلات اقتصادی در جامعه دو چندان شد. اوج آغاز کرونا در تابستان ۱۴۰۰ همزمان با جهش عجیب قیمت‌ها در بازار مسکن و اجاره ملک همراه شد. از این رو دولت به منظور حمایت از مستاجران، تسهیلات ودیعه مسکن را طرح ریزی کرد.

      سقف تسهیلات اعطایی وام ودیعه مسکن، حسب درخواست متقاضی و ضوابط اعطای تسهیلات بانکی در مناطق شهری کشور در تهران، کلان‌شهر‌ها و سایر شهر‌ها به‌ترتیب ۱۰۰ میلیون تومان، ۷۰ میلیون و ۴۰ میلیون تومان است.

      طبق دستورالعمل ابلاغی از سوی بانک مرکزی، تسهیلات ودیعه مسکن با نرخ سود مصوب شورای پول و اعتبار و بازپرداخت حداکثر ۵ سال قابل پرداخت است.

      تسهیلات مسکن روستایی

      سقف تسهیلات: ۳۵۰ میلیون تومان به ازای هر واحد مسکونی

      نرخ سود: سود سهم متقاضی ۵ درصد

      ارایه معرفی‌نامه: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی

      مدت اولیه قرارداد:

      تا ۲۰ واحد مسکونی حداکثر ۱۸ ماه

      از ۲۱ واحد مسکونی و بیشتر حداکثر ۲۴ ماه

      مدت بازپرداخت: حداکثر مدت مشارکت مدنی ۲ سال/شهرآرانیوز

      منبع خبر

      میانگین امتیازات ۵ از ۵
      از مجموع ۱ رای
      لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=336598

      ثبت دیدگاه

      مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
      قوانین ارسال دیدگاه
      • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
      • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
      • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

      برچسب ها

      بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم