• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2
حجت‌الاسلام شریفي در نشست خبري با خبرنگاران:

اگر آسیب‌های اجتماعی را با معیارهای جهانی مقایسه کنیم وضعیت ما مناسب است و نگرانی نداریم

  • کد خبر : 8499
  • 21 تیر 1397 - 13:26
اگر آسیب‌های اجتماعی را با معیارهای جهانی مقایسه کنیم وضعیت ما مناسب است و نگرانی نداریم

دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: آنچه مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که جهاد باید در سبک زندگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی صورت بگیرد براساس مقیاس‌های اسلام است.

  •  

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک، نشست خبری همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام(پیشگیری و مقابله)، سه شنبه 19 تیر ماه، با حضور دکتر کامیار ثقفی رئیس دانشگاه شاهد و رئیس همایش، حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی دبیر علمی همایش، دکتر محسن فرمهینی فراهانی دبیر اجرایی همایش و جمعی از خبرنگاران، در پژوهشکده آسیب‌های اجتماعی دانشگاه شاهد برگزار گردید.

     

    حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی، دبیر علمی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام

    حجت‌الاسلام احمد حسین شریفی، در ابتدای این نشست خبری بیان داشت: آسیب‌های اجتماعی به کشور ما و یا عصر خاصی اختصاص ندارد.

    وی ادامه داد: آسیب‌های اجتماعی در طول تاریخ بشر بوده و گاهی نگرانی اندیشمندان و علما را به حدی رسانده که کاملاً ناامید بودند به عبارتی می‌توان گفت ما هیچ جامعه معصومی نداشتیم و نخواهیم داشت و تاکنون مواجهه با این مسائل صورت گرفته است یعنی ما نخستین جامعه‌ای نیستیم که دغدغه این موضوع را داشته باشیم.

    دبیر علمی همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام افزود: البته براساس آمار، آسیب‌ها رو به فزونی است، اگر با معیارهای جهانی مقایسه کنیم وضعیت ما مناسب است و نگرانی نداریم، وضعیت بیکاری در جامعه ما حتی نسبت به آمریکا که رتبه نخست اقتصاد دنیا را دارد بیشتر نیست و خودشان می‌گویند 49 میلیون نفر در فقر مطلق هستند.

    حجت‌الاسلام شریفی، ادامه داد: در حوزه طلاق براساس مقیاس جهانی ما وضعیتمان از آمار جهانی و حتی از کشورهای اسلامی بهتر است و یک چهارم ازدواج‌های ما به طلاق کشیده می‌شود.

    دبیر علمی همایش عنوان کرد: آنچه مقام معظم رهبری تأکید می‌کنند که جهاد باید در سبک زندگی و مقابله با آسیب‌های اجتماعی صورت بگیرد براساس مقیاس‌های اسلام است.

    حجت‌الاسلام شریفی، گفت: تجاوز به عنف در آمریکا سالانه 2 میلیون نفر است ولی در ایران در این سطح نیست اما اگر با مقیاس اسلام در نظر بگیریم وضعیت متفاوت می‌شود و ما جامعه‌ای با آرمانهای اسلامی شکل دادیم اما نسبت مقیاس اسلامی و در وضعیت بحرانی قرار داریم و در حوزه طلاق، بیکاری، اعتیاد، حاشیه‌نشینی، مفاسد اجتماعی نسبت به مقیاس اسلامی وضعیت نگران کننده‌ای داریم.

    وی افزود: حتی اگر وضع به همین شکل ادامه یابد ممکن است به سطح کشورهای غربی نیز برسیم پس باید کاری کنیم که مراکز مختلف تلاش‌های فراوانی در این زمینه شکل دادند به طوریکه فقط در حوزه طلاق تا سال 1380 نزدیک 5 هزار کتاب و مقاله و میزگرد و نشست و همایش برگزار شد که در آن زمان از هر 11 ازدواج یکی منجر به طلاق می‌شد ولی حالا از هر 3.4 یا 4 ازدواج یکی به طلاق منجر می‌شود.

    دبیر علمی همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام گفت: بنابراین می‌توان گفت همایش‌ها، میزگردها و کتاب‌ها تاثیری نداشته و یکی از دلایل مهم این ناموفقیت این است که نسخه‌های غربی پیچیده شده است، اگر نسخه‌های غربی جواب می‌داد غرب را با این نسخه‌ها کنترل می‌کردند، ما معتقدیم کشور ما به دلیل بافت فرهنگی، سابقه تاریخی و دغدغه‌های مردم باید نسخه‌هایش را در اسلام جست و جو کند.

     

    حجت‌الاسلام شریفی، گفت: مشکل دیگر این است که اغلب بر اساس نگاه جامعه شناختی غربی متمرکز بر توصیف و تبیین آسیب‌ها مقاله یا کتاب ارائه شده است و کمتر در حوزه مقابله و پیشگیری تمرکز داشتیم که همایش ما در این 2 موضوع تمرکز دارد.

    وی گفت: هنوز بسیاری از دانشگاهیان ما به مقوله علوم انسانی-اسلامی روی خوش نشان نداده‌اند و بعضاً این موضوع را تمسخر می‌کنند و می‌گویند علم همان است که غرب تولید کرده و در نهایت ما باید آن را بومی کنیم ولی اندیشمندان نظر دیگری دارند، بسیاری درد را خوب توضیح می‌دهند ولی نسخه جدی برای درمان ندارند.

    دبیر علمی همایش مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام ادامه داد: پوستر این همایش از اسفندماه منتشر شد که 233 مقاله به دبیرخانه رسید که از این تعداد، 45 نفر برگزیده شدند تا از آنها خواستیم مقاله بنویسند که در نهایت 56 مقاله برای عرضه در روز همایش داریم.

    حجت‌الاسلام شریفی، در پایان سخنان خود گفت: مقاله‌ها در حوزه‌های طلاق، حاشیه‌نشینی، اعتیاد، فضای مجازی است که توصیه‌های جدی برای مسئولان و مدیران داشته و ما سعی داریم این مقالات را به صورت کتابی کم حجم و دستورالعملی تدوین کرده و در اختیار مدیران قرار دهیم.

     

    دکتر محسن فرمهینی فراهانی، دبیر اجرایی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام

    دکتر محسن فرمهینی فراهانی، دبیر اجرایی همایش ملی مواجهه با آسیب‌های اجتماعی از دیدگاه اسلام، در ادامه این نشست خبری گفت: این همایش نیز با حضور در این نشست از اطلاع رسانی مناسب این همایش خبر داد و گفت: برای ۳۵۰۰ نفر از اندیشمندان و پژوهشگران حوزه علوم انسانی به منظور مشارکت در همایش، فراخوان فرستاده و به دانشکده‌ها و مراکز علمی شهرستان‌ها نیز پوستر همایش را ارسال کردیم.

    وی از ایجاد گفتمان و حساسیت در زمینه مقابله با آسیب‌های اجتماعی خبر داد و با بیان اینکه مجوز این همایش در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) به ثبت رسیده است، ادامه داد: رایزنی‌ها با حامیان انجام شده و قرار است که دانشگاه شاهد به عنوان محور قرار گرفته و با کمک معاونت اجتماعی وزارت کشور و سایر حامیان در این زمینه همگرایی ایجاد کند.

    بنا به این گزارش٬ این همایش در تاریخ ۲۶ تیر ماه با حضور مقامات کشوری٬ در مرکز همایش‌های بین‌المللی صدا و سیما برگزار می گردد.

    رامتین علیپور

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=8499

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم