• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

اکبریان در نشست خبری ششمین همایش تخصصی سنگ‌ آهن ایران: این همایش پس از چند سال وقفه به دلیل پاندمی کرونا برگزار می شود

  • کد خبر : 309665
  • 13 دی 1401 - 21:26
اکبریان در نشست خبری ششمین همایش تخصصی سنگ‌ آهن ایران: این همایش پس از چند سال وقفه به دلیل پاندمی کرونا برگزار می شود

پول بانک: معدن ‌کاری سبز، رویه‌ای است که حرکت به سمت آن در اکثر کشورها آغاز شده و ما نیز باید تلاش کنیم از این غافله عقب نمانیم.

  • رئیس انجمن سنگ آهن ایران گفت: زیرساخت‌ها (حمل و نقل، انرژی و آب)، بهبود و افزایش بهره‌وری با رقابت پذیر کردن بنگاه‌های فعال، نظام حکمرانی و مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی، معدنکاری نسل ۴ و محیط زیست و معدنکاری سبز، پنج محور اصلی این همایش ملی را تشکیل می‌دهد.

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری پول بانک، نشست خبری ششمین همایش تخصصی سنگ‌ آهن ایران، عصر امروز یکشنبه 11 دی ماه 1401، با حضور مهرداد اکبریان رئیس انجمن سنگ آهن ایران، سعید عسگرزاده دبیر انجمن سنگ آهن ایران، مسعود رازفر نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران و جمعی از اصحاب رسانه، در سالن اجتماعات رستوران زوفا هتل ارم تهران برگزار شد.

    مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران

    مهرداد اکبریان، رئیس انجمن سنگ آهن ایران، در ابتدای این نشست خبری گفت: ششمین همایش تخصصی سنگ آهن ایران، 9 بهمن ماه سالجاری برگزار می شود.

    وی ادامه داد: این همایش پس از چند سال وقفه به دلیل پاندمی کرونا برگزار می شود که فرصتی برای هم ‌اندیشی بین همه حلقه‌های زنجیره فولاد می باشد.

    رئیس انجمن سنگ آهن ایران، بیان داشت: انتظار می‌رود معادن سنگ آهن کشور، تامین کننده مواد اولیه مورد نیاز صنعت فولاد باشد و اگر نتوانیم در زنجیره فولاد ادبیات مشترک بین همه حلقه‌های زنجیره برقرار کنیم، به مرور زمان دچار مشکل خواهیم شد.

    اکبریان، خاطرنشان نمود: هرچند کرونا سبب شد مدت طولانی از برپایی همایش‌ها به دور باشیم؛ اما این انجمن توانست نقش موثری در مشاوره دولت در راستای تصمیم‌سازی و تصمیم ‌گیری پیدا کند و بر این اساس همایش ششم از این جهت اهمیت دارد.

    وی در ادامه گفت: زیرساخت‌ها (حمل و نقل، انرژی و آب)، بهبود و افزایش بهره‌وری با رقابت پذیر کردن بنگاه‌های فعال، نظام حکمرانی و مشکلات بخش معدن و صنایع معدنی، معدنکاری نسل ۴ و محیط زیست و معدنکاری سبز، پنج محور اصلی این همایش ملی را تشکیل می‌دهد.

    رئیس انجمن سنگ آهن ایران، بیان داشت: معدن ‌کاری سبز، رویه‌ای است که حرکت به سمت آن در اکثر کشورها آغاز شده و ما نیز باید تلاش کنیم از این غافله عقب نمانیم.

    اکبریان، افزود: معدن‌ کاری سبز با کمترین خطر تخریب محیط زیست و کمترین اثر سوء باقی مانده برای نسل های آینده همراه است.

    وی ادامه داد: معدن‌کاری نسل ۴ و محیط زیست و معدنکاری سبز، یکی از محورهای پنجگانه این همایش است که نهم بهمن‌ماه در تهران برگزار خواهد شدد.

    رئیس انجمن سنگ آهن ایران، در پایان سخنان خود بیان ‌داشت: برای تحقق این مهم در کشور، باید همه بهره‌برداران، معدن‌کاران، مکتشفان و حتی مسوولان بخش معدن، با اصول معدن‌کاری سبز آشنا شده و آن را فرا بگیرند.

    سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران

    سعید عسگرزاده، دبیر انجمن سنگ آهن ایران، در ادامه این نشست خبری، با اشاره به معادن سنگ‌آهن فرا سرزمینی افزود: توجه به این معادن در دیگر کشورها، در معدن‌کاری روز ما مفید و موثر خواهد بود؛ زیرا ما را با دانش فنی و روز جهان آشنا خواهد کرد.

    وی ادامه داد: اگر به‌دلیل تحریم‌ها از صنایع های‌تک به دور افتاده‌ایم، اما شاید به این شیوه‌ها بتوانیم دانش فنی روز و تجهیزات و ماشین‌آلات جدید را به داخل کشور منتقل کنیم.

    دبیر انجمن سنگ آهن ایران، بیان ‌داشت:‌ بزرگترین ایراد آن، پُر ریسک بودن کشورهایی مانند عراق و افغانستان است که برای معدن‌کاری فراسرزمینی مورد توجه قرار گرفته‌اند و باید بتوان از ظرفیت دیگر کشورها نیز توجه کرد.

    عسگرزاده، در ادامه گفت: در بخش سنگ آهن در کشور از منابع و مواهب چندانی برخوردار نیستیم، شاید ذخایر بزرگی در اعماق زمین وجود داشته باشد و اکتشافات به این موضوع کمک خواهد کرد، اما تاکنون کسی به سراغ آنها نرفته است.

    وی بیان‌ داشت: در بخش فرآوری سنگ‌آهن های کم‌عیار نیز با چنین شرایطی مواجه هستیم، موضوع پُرعیارسازی و استفاده از سنگ‌آهن‌های هماتیتی یک مساله اقتصادی است و اگر روزی شرایط به‌گونه ای شود که بتوانیم به سراغ آنها برویم، شاید تا ۲ برابر افزایش ظرفیت در حوزه سنگ‌آهن داشته باشیم.

    دبیر انجمن سنگ آهن ایران تاکید کرد: اگر به نقطه‌ای برسیم که با راهکارهایی مثل ارتقای بهره‌وری، امکان رقابت با سنگ‌آهن وارداتی باشد، در این صورت تا مدت‌ها سنگ‌آهن موجود در کشور می‌تواند پاسخگوی نیاز صنعت فولاد باشد، اما تحلیل شرایط حاضر این صنعت نشان می‌دهد که از لحاظ قیمتی هنوز فاصله زیادی با دیگر کشورها داریم.

    عسگرزاده، اظهار نمود: اکنون در استان مرکزی مدیریت موضوع احیاء واحدهای کوچک ‌مقیاس از سوی ایمیدرو به انجمن سنگ‌آهن سپرده شده است و تاکنون سه واحد سنگ‌آهن هماتیتی در این استان به بهره برداری رسیده است.

    وی تاکید کرد: با در نظر داشتن معادن هماتیتی در استان هرمزگان و پتانسیل‌های استان مرکزی، پیش‌بینی می‌شود بیش از یک میلیارد تن ذخیره سنگ آهن هماتیتی در این دو منطقه وجود داشته باشد.

    دبیر انجمن سنگ آهن ایران، ادامه ‌داد: مشکل آنجاست که تا وقتی که سنگ‌آهن ارزان و بدون دردسر در اختیار و دسترس واحدها قرار می‌گیرد، کسی به سراغ معادن هماتیتی نمی‌رود.

    مسعود رازفر، نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران

    مسعود رازفر، نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، در ادامه این نشست خبری گفت: همایش سنگ آهن تقریبا با دیگر همایش‌ها کمی متفاوت بوده و با بار علمی، اقتصادی و غیره همراه است.

    وی ادامه داد: شاید کرونا باعث شد به مدت طولانی این همایش برگزار نشود؛ اما کار را به سمتی برد که انجام به سمت مسوولیت‌های اصلی برود و نقش پررنگی در مشاوره و تصمیم سازی و تصمیم گیری دولتی پیدا کند که خود را در سیاست گذاری در زنجیره فولاد نشان داد.

    نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، پیرامون احداث نیروگاه در بخش معدن اظهار کرد: معدن مرزی با صنایع معدنی ندارد بلکه دارای یک حریم است. در حوزه صنعتی این قابلیت وجود دارد واحد‌ها با توجه به ظرفیت بالا نیروگاه ایجاد کنند. در حوزه معدن (بحث معادن کوچک و متوسط) برق کمتری نیاز است، اما اگر به سمت احداث نیروگاه‌های ترکیبی برویم با توجه به محدودیت منابع گازی و وجود سوخت‌های فسیلی با توجه به آلودگی زیست محیطی می‌تواند مانند تیغ دو لبه نقش آفرینی کند. به طور کلی محدودیت در انرژی وجود دارد، اما توزیع انرژی درست نیست و مصرف هم مصرف بهینه نیست.

    رازفر، در ادامه تصریح کرد: باید مشخص شود در بحث زیرساخت وظیفه حاکمیت چیست. کمبود آب یک موضوع ملی است. ما در انجمن وظیفه داریم کار کارشناسی انجام دهیم، زیرا تنها با بیان اینکه اعلام کنیم آب نیست، گاز نیست، نمی‌توان مشکلی را حل کرد. ما بر مبنای کار کارشناسی محاسبات را انجام و در اختیار حاکمیت قرار می‌دهیم. برای ایجاد ارزش افزوده باید دولت کمک کند، اما این کار کمتر رخ داده است.

    وی درباره کمبود مواد اولیه نیز گفت: عدم توازن واحد‌های صنایع معدنی و دیگری بحث اکتشاف است. یعنی اگر اکتشافات اصولی داشته باشیم می‌توان اهداف را محقق کرد. در حال حاضر با کمبود مواد اولیه مواجه هستیم که در زنجیره اختلال ایجاد کرده است.

    نایب رئیس و عضو هیئت مدیره انجمن سنگ آهن ایران، پیرامون تعریف مواد خام گفت: نه امروز نه ۱۰ سال قبل و نه حتی در آینده نمی‌توان از اسم خام و نیمه خام استفاده کرد باید به جایی رسید که دید عرضه و تقاضا به چه سمتی می‌رود؛ آیا هماتیتی‌ها وارد چرخه تولید شده اند یا نه تا بگوییم این نوع سنگ آهن اجازه فروش خارج از زنجیره را ندارند؛ بنابراین تعریف خام و نیمه خام بنا به شرایط متفاوت خواهد بود.

    رازفر، در پایان سخنان خود، پیرامون حقوق دولتی نیز بیان داشت: حقوق دولتی مساله همیشگی است که گریبان گیر معادن است؛ هرچند حاکمیت معتقد است آن بخشی از سود معدن دار باید حداکثری دیده شود؛ اما در قانون معادن گفته می‌شود حداکثر ۱۰ درصد از قیمت فروش ماده معدنی درب معدن باید محاسبه شود. در سال‌های مختلف این عدد دچار تغییر می‌شود. در انجمن تلاش بر کار کارشناسی است که نفع دولت و بخش خصوصی در آن دیده شود. در نتیجه باید این حق پرداخت شود؛ اما به نحوی که منجر به ضرر نشود.

    گفتنی است، ششمین همایش تخصصی سنگ آهن ایران، به همت انجمن سنگ آهن ایران، در تاریخ 9 بهمن ماه سالجاری، در تهران برگزار می شود.

    عکس، فیلم و خبر: کوروش جم

    البوم عکس

    فیلم های ویدئویی

    ویدئو اول

    ویدئو دوم

    ویدئو سوم

    ویدئو چهارم

    ویدئو پنجم

    ویدئو ششم

    ویدئو هفتم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=309665

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم