• امروز : یکشنبه, ۳۰ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

آلرژی یا حساسیت چیست؟

  • کد خبر : 307010
  • 21 مهر 1401 - 14:02
آلرژی یا حساسیت چیست؟

فهرست محتوا آلِرژی یا حساسیت،  واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می دهند. به مواد یا ترکیباتی که سبب تحریک بیش […]

فهرست محتوا

  • آلِرژی یا حساسیت،  واکنش بیش از حد سیستم ایمنی بدن نسبت به عوامل گوناگون است. کسانی که دچار حساسیت هستند، دارای دستگاه ایمنی فوق هوشیار هستند که نسبت به مواد ظاهراً بی ضرر موجود در محل زندگیشان، واکنشی بیش از حد معمول نشان می دهند. به مواد یا ترکیباتی که سبب تحریک بیش از حد سیستم ایمنی می شوند آلرژن گفته می شود.

    چرا  دچار آلرژی می شویم؟

    آلرژی زمانی بوجود می‌آید که سیستم ایمنی بدن نسبت به یک آلرژن واکنش نشان دهد و آن را به عنوان یک مهاجم تلقی و برای مبارزه با آن تلاش کند. این باعث ایجاد علایٔمی می‌شود که می‌تواند آزاردهنده و حتی تهدید کننده حیات باشد .سیستم ایمنی در تلاش برای محافظت از بدن، آنتی بادی‌ هایی به نام ایمونوگلوبولین E(IgE) تولید می‌کند. این آنتی بادی ‌ها باعث می‌شوند برخی از سلول‌ ها، مواد شیمیایی دیگری (از جمله هیستامین) را وارد جریان خون کنند تا از بدن در مقابل آلرژن‌ها دفاع کنند. انتشار این مواد شیمیایی باعث واکنش ‌های آلرژیک می‌شود. این واکنش ‌ها می‌توانند روی چشم ‌ها، بینی، گلو، ریه‌ ها، پوست و دستگاه گوارش تاثیرگذار باشند

    علایم آلرژی چیست؟

    به صورت کلی علایم آلرژی می تواند شامل قرمزی چشم ها، آبریزش از بینی، کهیر، راش، خارش بدن، تورم در صورت و یا دهان، و در موارد شدیدتر تنگی نفس، مشکلات گوارشی و مشکلات قلبی-عروقی باشد.

    نشانه‌های آلرژی را می‌توان به سه دسته خفیف، متوسط و حاد تقسیم نمود.

    عکس العمل خفیف، شامل نشانه ‌هایی است که یک ناحیه از بدن را تحت تاثیر قرار می ‌دهد، مانند التهاب، خارش و آبریزش از چشم.

    نشانه عکس العمل متوسط، در بخش های مختلف بدن منتشر می ‌شوند و خارش چشم ممکن است به خارش گلو و تنگی نفس هم منجر شود.

    عکس العمل حاد که آنافیلاکسی نام دارد، یک موقعیت نادر و خطرناک است. در چنین مواردی، آلرژی در تمام بدن منتشر می ‌شود. این حالت ممکن است با مجموعه‌ای از حملات خارش چشم و صورت آغاز شود و در عرض چند دقیقه، به سرعت در تمام بدن پخش شود و علایم جدی ‌تری چون درد معده، گرفتگی عضلات، تهوع و اسهال را به دنبال داشته و در عین حال درجه التهاب مجاری تنفسی و گوارشی به حدی برسد که تنفس و بلع بسیار مشکل شود..

    تاثیر آلودگی هوا بر آلرژی چیست؟

    آلودگی هوا به عنوان یکی از عوامل تشدید کننده آلرژی در افراد مبتلا به آن، با شروع فصل سرما بیشتر می شود و این موضوع باعث شده  تا افراد در کنترل علایٔم الرژیک  خود در فصل های پاییز و زمستان، دچار مشکل شوند.

    انواع شایع آلرژی شامل چه مواردی است؟

    آلرژی به داروها ، مواد شیمیایی، حشرات ، کپک ها ، حیوانات خانگی و آلرژی فصلی از جمله شایعترین انواع آلرژی می باشند.

    آلرژی فصلی چیست؟

    بسیاری از افراد در زمان های خاصی از سال مثل فصل بهار و پاییز، دچار علایٔم بیماری آلرژی مثل آبریزش بینی، عطسه و خارش چشم می شوند، که به آن حساسیت فصلی می گویند.

    شایع ترین عوامل حساسیت فصلی، وجود گرده گیاهان و درختان معلق در هوا هستند که باعث می شوند بسیاری از افراد در کنترل علایٔم آلرژیک خود دچار مشکل شوند.

    چه مواد غذایی بیشتر آلرژی زا هستند؟

    معمولا کودکان تحت تاثیر آلرژی غذایی قرار دارند. هشت غذای اصلی آلرژی ‌زا عبارتند از: شیر گاو، تخم مرغ، ماهی و میگو، بادام زمینی و آجیل، سویا و گندم.

    چه درمان هایی برای آلرژی وجود دارد؟

    یکی از بهترین درمان ها در کنترل آلرژی، پیشگیری از تماس با ماده حساسیت زای شناخته شده برای فرد می باشد. اما در صورت رخ داد حساسیت، بسته یه شدت و نوع علایم ایجاد شده، داروهای مختلفی وجود دارد که توسط پزشک یا داروساز شما قابلیت تجویز را دارند

    منبع :

    https://roshapharmacy.com/

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=307010

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم