• امروز : سه شنبه, ۴ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

انواع لوله گالوانیزه را بشناسید

  • کد خبر : 304008
  • 12 تیر 1401 - 16:23
انواع لوله گالوانیزه را بشناسید

لوله گالوانیزه، همان لوله‌ی فولادی بوده که توسط فلز روی پوشش داده شده است. دلیل پوشش‌دهی با فلز روی، مقاومت فولاد در برابر خوردگی و آسیب‌پذیری است. این کار سبب افزایش طول عمر مقطع شده و آن را در برابر عوامل خورنده و فرسایشی مقاوم می‌کند. در این مطلب قصد داریم درباره انواع این مقطع […]

  • لوله گالوانیزه، همان لوله‌ی فولادی بوده که توسط فلز روی پوشش داده شده است. دلیل پوشش‌دهی با فلز روی، مقاومت فولاد در برابر خوردگی و آسیب‌پذیری است. این کار سبب افزایش طول عمر مقطع شده و آن را در برابر عوامل خورنده و فرسایشی مقاوم می‌کند. در این مطلب قصد داریم درباره انواع این مقطع و ویژگی‌ها و کاربردهای آن مواردی را ذکر کنیم.

    معرفی لوله گالوانیزه

    کلیه فلزاتی که در برابر سایش و خوردگی آسیب پذیر هستند، با استفاده از فلز روی و توسط عمل گالوانیزاسیون پوشش داده می‌شوند. در واقع این فلز روی و ترکیباتی از آهن است که باعث مقاوم شدن فلزات دیگر در برابر عوامل خورنده می‌شود. به لوله‌های فولادی که با این روش ساخته می‌شوند، لوله گالوانیزه گفته می‌شود. این مقاطع بیشتر در طول 6 متر ساخته می‌شوند و با برشن، کمربند، قفل و یا دنده پیچ اتصالشان برقرار می‌شود و از آنها بیشتر برای خطوط آبرسانی استفاده می‌شود؛ چرا که این لوله‌ها در برابر املاح و مواد رسوب کننده و همچنین زنگ زدگی مقاومت خوبی دارند. لوله‌های گالوانیزه را بر اساس جنس و نوع فلز به دو دسته آهنی و فولادی تقسیم می‌کنند. در ادامه به بررسی قیمت و ویژگی‌های آن می پردازیم.

    چه کاربردهایی دارد؟

    بیشترین کاربرد لوله‌های گالوانیزه انتقال آب و گاز در منازل، گلخانه‌ها و… است. به دلیل این که این مقاطع در برابر نفوذ آب، زنگ‌زدگی، مواد شیمیایی و اسید مقاوم هستند، بیشتر از آنها برای انتقال آب و گاز استفاده می‌شود که در این صورت به آنها لوله گازی نیز گفته می شود. جهت خرید و اطلاع از قیمت لوله گاز با شماره 34055-031 تماس بگیرید. علاوه بر این‌ها، از لوله گالوانیزه برای سازه‌های فلزی، پایه فنس، دکل مخابراتی، حفاظت از کابل برق و شبکه، تخلیه فاضلاب، تصفیه خانه‌ها، سیستم‌های تهویه، سیستم آبیاری مزارع و … استفاده می‌شود.

    انواع لوله گالوانیزه

    انواع لوله گالوانیزه را بشناسید

    لوله‌های گالوانیزه را در چند دسته می‌توان تقسیم‌بندی کرد. اگر بخواهیم آنها را بر اساس روش تولید دسته‌بندی کنیم، به دو دسته سرد و گرم و اگر بخواهیم از نظر وزن آنها را دسته‌بندی کنیم، به سه دسته سبک، متوسط و سنگین تقسیم خواهند شد.

    • گالوانیزه سرد

    در روش تولید لوله گالوانیزه سرد، لوله‌ها را در یک محلولیت الکترولیت از روی قرار می‌دهند. سپس با استفاده از روش الکترولیز، فلز روی را بر سطح آن ثابت می‌کنند. این روش باعث ایجاد سطحی مات بر روی مقطع می‌شود. ضخامت روی استفاده شده در این روش بسیار کم و در حدود 25 میکرون است. به دلیل همین ضخامت کم، در مصارف خانگی استفاده بیشتری دارند. علاوه بر این، پوشش ایجاد شده در این روش بسیار سطحی است و در صورت افتادن خراش بر روی سطح، لایه‌های زیرین دچار اکسیداسیون شده که کاهش طول عمر را در پی خواهد داشت. از لوله‌های گالوانیزه که به روش سرد تولید می‌شوند، بیشتر در صنایع خودروسازی، ساخت قطعات استفاده می‌شود.

    • گالوانیزه گرم

    در روش تولید لوله گالوانیزه گرم، برای پوشش دهی لوله را درون یک مخزن از مذاب روی قرار می‌دهند. به دلیل دمای بالا در این روش، روی کاملا به درون فلز نفوذ می‌کند. پوشش لوله فولادی با مذاب روی، باعث ایجاد سطحی براق و منعکس کننده خواهد شد. روش تولید گرم نسبت به روش سرد، مزیت‌هایی که دارد که از جمله آن می‌توان به استحکام بالاتر و هزینه کمتر اشاره کرد؛ اما در این روش فلز روی مصرف شده بیشتر از روش سرد خواهد بود. عمر آنها بین 25 الی 30 سال بوده و ضخامت روی در آن بین 40 تا 120 میکرون است. همانطور که مشخص است ضخامت روی در این روش نسبت به روش سرد، بسیار بالاتر است و همین سبب استحکام بیشتر مقطع می‌شود. از لوله‌های گالوانیزه که به روش گرم تولید می‌شوند، در ساخت تیر چراغ برق، دکل مخابراتی، لوله‌های آب، گارد ریل جاده و موارد این چنینی استفاده می‌شود.

    • گالوانیزه سبک

    این لوله‌ها در صنایع مختلفی استفاده می‌شوند و به دلیل قیمت مناسب و ضخامت پایینشان، در ساخت سازه‌های فلزی کاربرد زیادی دارند. این نوع لوله همان لوله مبلی یا سبک است که از طریق گالوانیزاسیون گرم یا سرد درست شده است. از این مقطع بیشتر در ساخت مبل و صندلی، کانکس، دوچرخه و لوازم خانگی استفاده می‌شود. از مزیت‌های لوله گالوانیزه سبک نسبت به دو نوع دیگر می‌توان به کیفیت سطحی مطلوب، جوش‌پذیری راحت و فرم‌پذیری عالی اشاره کرد.

    • گالوانیزه متوسط

    وزن این نوع لوله‌ها نسبت به لوله‌های سبک، بیشتر است و در سایزهای کاندوئیت میلی‌متری و اینچی تولید می‌شوند.

    • گالوانیزه سنگین

    لوله گالوانیزه سنگین، از ورق سیاه و طبق استاندارد DIN2440 ساخته می‌شود. از این لوله‌ها بیشتر در صنایع بزرگ مانند ساخت شاسی، داربست، حفاظ، قطعات، انتقال سیالات و… استفاده می‌شود.

    مشخصات فنی لوله گالوانیزه

    انواع لوله گالوانیزه را بشناسید

    استاندارد در نظر گرفته شده برای لوله گالوانیزه، استاندارد DIN2440 . این مقاطع معمولا با ارتفاع 6 متر و دو سر دنده با قطرهای 1 تا 8 اینچ تولید می‌شود. لوله گالوانیزه در مقایسه با آنهایی که با رنگ پوشش داده می‌شوند، عمر بیشتری دارند. عمر گالوانیزه بیش از 50 سال و عمر لوله‌هایی که با رنگ پوشش‌دهی می‌شوند، حدود 11 سال تخمین زده می‌شود.

     

    مزایای کاربردی

    استفاده از لوله گالوانیزه، دارای مزیت‌هایی است که در ادامه به شاخص‌ترین آنها اشاره خواهیم کرد.

    • هزینه پایین‌تر: عملیاتی که برای تولید آنها صورت می‌گیرد، نسبت به روش‌هایی که در تولید لوله ضد خوردگی استفاده می‌شود پایین‌تر است. همچنین هزینه‌های تعمیرات و نگهداری نسبت به سایر روش‌ها کمتر است. به طور کلی قیمت این مقطع با احتساب طول عمر بالایی که دارد نسبت به قیمت لوله مانیسمان معقول به نظر می رسد.
    • عمر بالا: لوله‌های گالوانیزه به دلیل مقاومت و استحکام بالایی که دارند، عمر بالایی نیز خواهند داشت. به طور میانگین می‌توان گفت آنها در حدود 20 الی 30 سال عمر خواهند کرد.
    • دوام پوشش: پوشش این لوله به دلیل ساختار متالورژیکی خاص، از مقاومت خوبی برخوردار است و در برابر عوامل خوردگی و سایش ماندگاری بالایی دارد.
    • مقاومت در برابر عوامل طبیعی: این نوع لوله در برابر نفوذ آب، گاز و حتی آتش مقاوم است و به سختی دچار آسیب و خوردگی می‌شود.
    • تحمل دمایی بالا: این لوله‌ها نسبت به گونه های مشابهشان، از تحمل دمای بالایی برخوردار هستند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304008

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم