• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

انتشار گزارش پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها

  • کد خبر : 136448
  • 17 شهریور 1399 - 7:46
انتشار گزارش پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها

انتشار گزارش پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها گزارش پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها توسط پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شد.
به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، آخرین گزارش این پژوهشکده با عنوان “پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها” منتشر شد که در جمع بندی آن آمده است: در سال‌های اخیر دلارزدایی و تجارت با پول‌های ملی به مسئله‌ای مهم برای برخی از کشورها تبدیل شده است و این امر در کشورهای مواجه با تحریم همچون ایران حساسیت و ضرورت بیشتری دارد. یکی از راهکارهای مطرح‌شده برای کاهش وابستگی به دلار و نیز افزایش اعتبار واحد پول کشورها، استفاده از انواع موافقت‌نامه‌های پولی و ازجمله پیمان‌های پولی و به‌کارگیری پول‌های ملی کشورها در مبادلات تجاری میان آن‌هاست. از زمان وقوع بحران مالی جهانی، تعدادی از موافقت‌نامه‌های پولی تحت عنوان پیمان‌های پولی میان بانک‌های مرکزی کشورها منعقد شده است و انتظار می‌رود در سال‌های آتی، کشورها به‌نحو بیشتر و وسیع‌تری از این نوع پیمان‌های پولی استفاده کنند.
در اقتصاد ایران، گرچه در چند سال گذشته اقدامات گوناگونی برای استفاده از ظرفیت پیمان‌..

  • انتشار گزارش پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها

    گزارش پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها توسط پژوهشکده پولی و بانکی منتشر شد.

    به گزارش ایبِنا به نقل از روابط عمومی پژوهشکده پولی و بانکی، آخرین گزارش این پژوهشکده با عنوان "پیمان‌های پولی؛ چالش‌ها و راهکارها" منتشر شد که در جمع بندی آن آمده است: در سال‌های اخیر دلارزدایی و تجارت با پول‌های ملی به مسئله‌ای مهم برای برخی از کشورها تبدیل شده است و این امر در کشورهای مواجه با تحریم همچون ایران حساسیت و ضرورت بیشتری دارد. یکی از راهکارهای مطرح‌شده برای کاهش وابستگی به دلار و نیز افزایش اعتبار واحد پول کشورها، استفاده از انواع موافقت‌نامه‌های پولی و ازجمله پیمان‌های پولی و به‌کارگیری پول‌های ملی کشورها در مبادلات تجاری میان آن‌هاست. از زمان وقوع بحران مالی جهانی، تعدادی از موافقت‌نامه‌های پولی تحت عنوان پیمان‌های پولی میان بانک‌های مرکزی کشورها منعقد شده است و انتظار می‌رود در سال‌های آتی، کشورها به‌نحو بیشتر و وسیع‌تری از این نوع پیمان‌های پولی استفاده کنند.

    در اقتصاد ایران، گرچه در چند سال گذشته اقدامات گوناگونی برای استفاده از ظرفیت پیمان‌های پولی صورت گرفته است، برخی موانع و چالش‌ها موجب شده است تا به‌حد کافی از ظرفیت این پیمان‌ها استفاده نشود. در این گزارش پژوهشی، ضمن معرفی ماهیت و پیشینهٔ پیمان‌های پولی و همچنین تبیین مهم‌ترین مزایای آن، برخی از مهم‌ترین چالش‌های پیش روی استفاده از این سازوکار در نظام اقتصادی کشور با استفاده از منابع مطالعاتی و مصاحبه‌های شفاهی با خبرگان بررسی و تحلیل و راهکارهای احتمالی برای رفع آن‌ها پیشنهاد شد.

    براین اساس، کاهش آثار تحریم‌های اقتصادی، کاهش نوسان‌های ارزی، تسهیل در ارائهٔ خدمات بانکداری بین‌المللی و تقویت تجارت و سرمایه‌گذاری، و تسهیل واردات و صادرات به‌عنوان مهم‌ترین مزایای پیمان‌های پولی به‌شمار می‌آیند. طبق بررسی انجام‌شده، مهم‌ترین چالش‌های موجود در زمینهٔ انعقاد و اجرای پیمان‌های پولی در ایران عبارت‌اند از: وجود تحریم‌های اقتصادی و محدودیت در نقل‌وانتقال وجوه، ‌ بالا بودن نرخ تورم در کشور و نوسان‌های ارزی، تنش‌های سیاسی و لزوم وجود روابط پایدار با کشورهای طرف قرارداد، مشکلات کلان اقتصادی و پایین بودن سطح استانداردهای نظام بانکی، مسائل مربوط به صادرات و واردات، نبود موازنهٔ تجاری با برخی کشورها، نبود هماهنگی کافی بین دستگاه‌های مرتبط با پیمان‌های پولی و نرخ‌های بهرهٔ نامتناسب با یکدیگر.

    علاقه مندان می‌توانند برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره این مقاله به اینجا مراجعه کنند.

    منبع : ایبنا

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=136448

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم