• امروز : جمعه, ۳۱ فروردین , ۱۴۰۳
5

افزایش درآمد باغداران به کمک فناوری

  • کد خبر : 12253
  • 10 مهر 1397 - 22:32
افزایش درآمد باغداران به کمک فناوری

پول بانک: یکی از جاذبه های طبیعت که امکان پرورش آنها در منازل و خانه های کوچک نیز وجود دارد، گیاهان دارویی معطر، زینتی و آپارتمانی است که صدالبته پرورش آنها نیز فوت و فن خود را دارد و صفایی دوچندان به خانه های کوچک می دهد. این طبیعت های کوچک خانگی چند سالی است […]

  • پول بانک: یکی از جاذبه های طبیعت که امکان پرورش آنها در منازل و خانه های کوچک نیز وجود دارد، گیاهان دارویی معطر، زینتی و آپارتمانی است که صدالبته پرورش آنها نیز فوت و فن خود را دارد و صفایی دوچندان به خانه های کوچک می دهد.

    این طبیعت های کوچک خانگی چند سالی است برای شهرنشینانی که دل در گرو طبیعت دارند، حکم حیاتی جان بخش دارد و تولید و پرورش آنها به سرگرمی تبدیل شده است. در همین میان برخی شرکت ها در کنار تولید این گیاهان حیات بخش تزیینی، آموزش کشت گیاهان دارویی در منزل را نیز به علاقه مندان ارائه می دهند، میلاد ذهبی از جمله افرادی است که در شرکت تاسیس کرده خود این آموزش ها را به مردم ارائه می کند.

    وی می گوید: کار اصلی ما در شرکت که از سال 90 آغاز شده، تولید، بهره‌برداری و بذرگیری از گیاهان دارویی معطر، زینتی و آپارتمانی و ارائه مشاوره برای کشت گیاهان دارویی است. بیشتر درختانی که در شرکت ما کشت می شود، درختان جنگلی است. ما در منطقه همدان ساکن هستیم و در این منطقه به باغداران آموزش داده ایم در کنار کشت معمولی خود، گیاهان دارویی نیز بکارند تا درآمد آنها بیشتر شود. کار ما به این شکل است که در منطقه نهاوند اقدام به کشت و بذرگیری گیاهان داروی کرده ایم. بذری که به دست می آید را برای کشت به کشاورزان می دهیم و محصول نهایی آنها را خریداری کرده و به بازار عرصه می کنیم.

    به گفته این فعال حوزه تولید گیاهان دارویی، با این طرح، هم گیاه دارویی به صورت تخصصی وارد بازار می شود و هم اینکه مراحل تولید، بذرگیری و عرضه آنها زیر نظر کارشناسان گیاهان دارویی صورت می گیرد. در واقع اصل کار ما ترویج گیاهان دارویی است که می توانیم ادعا کنیم هیچ شرکت برای ترویج توسعه مصرف گیاهان دارویی در کشور به اندازه شرکت ما فعالیت نکرده است.

    وی ادامه می دهد: در منطقه ما باغ های میوه ای وجود دارد که شرکت ما با کمک فناوری های موجود، زیر درخت گردوهای این باغ ها، گیاهان دارویی کشت می کند و به مرحله تولید می رساند. اصل موضوع هم اینجاست که هیچ گیاهی زیر درخت گردو به عمل نمی آید؛ اما ما با تخصص خود توانستیم این کار را انجام دهیم و درآمد باغداران منطقه را افزایش دهیم. در این طرح، هزینه ها برای باغدار ثابت است، تناوب آبیاری در تغذیه باغ و بدون هیچ تغیری در عملکرد مراقبتی درآمد کشاورز افزایش پیدا می کند.

    وی، در خصوص میزان تولید این گیاهان می گوید: تقریبا ده گونه گیاه دارویی را شناسایی کرده ایم که بیشترین بازده را زیر درخت گردو می توانند داشته باشند. در اجرای این طرح، راندمان کشاورز را دو برابر بالا می بریم؛ اما هزینه ها تغییر نمی کند. ما با این تکنیک توانسته ایم مزرعه های هرز رفته را احیا کنیم.
    به گفته ذهبی، این محصولات تولیدی، طبیعی و ارکانیگ هستند و مجوز ارکانیگ آنها را گرفته ایم. علت اصرار ما به ارگانیک بودن این محصولات این است که چون محصولات ما در سبد دارویی کشور وارد می شود؛ نباید هیچگونه سم یا کودی در آنها استفاده شود. در حال حاضر محصولات تولیدی ما چهار گواهینامه ایزو بین المللی دارد که عبارتند از ایزو 9001- 140001- 180001 و گواهینامه مدیریت.

    این فعال حوزه گیاهان دارویی در خصوص شرایط فعلی این شرکت، تصریح می کند: شرکت ما در حال حاضر تبدیل به یک شرکت تعاونی شده و برای دانش بنیان شدن نیز اقداماتی کرده ایم. وب سایت اینترنتی نیز برای فروش محصولات شرکت طراحی خواهد شد تا به صورت آنلاین محصولات خود را به فروش برسانیم.
    وی، در خصوص برگزاری نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی در کشور می گوید: در دوره های پیشین جشنواره محصول ما شناخته شد و با محصولاتی که در بازار وجود دارد، مورد مقایسه قرار گرفت که همین موضوع برای ما بسیار اتفاق خوب و مثبتی بود و دامنه مشتریان شرکت را گسترده تر کرد. در همین جشنواره از دیگر کشورها نیز محصولات ما را برای آزمایش بردند و جواب تمام تست ها مثبت بود؛ اما با پیش آمدن مشکل تحریم ها امکان صادرات محصولات خود را نیافتیم.

    این متخصص گیاهان دارویی معتقد است؛ مهم ترین معضل صنعت گیاهان دارویی، عدم وجود یک صنف تخصصی است، به همین دلیل بسیاری از محصولات تولیدی در کشور بدون نظارت درست و مناسبی به دست مردم می رسد و اینکه هیچ حمایت درستی از فعالان این حرفه صورت نمی گیرد.
    چهارمین جشنواره و نمایشگاه ملی گیاهان دارویی، فرآورده‌های طبیعی و طب ایرانی (سنتی) به همت ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی معاونت علمی، 21 تا ۲۴ آبان ماه 97 در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) تهران برگزار می‌شود.

    انتشار خبر: کوروش جم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=12253

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم