• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
4

اصول حاکم بر بیمه را بشناسیم

  • کد خبر : 246550
  • 04 شهریور 1400 - 15:16
اصول حاکم بر بیمه را بشناسیم

فهرست محتوا شاید برای شما هم این موضوع پیش آمده که در مورد بیمه و بیمه نامه های مختلف مثل بیمه های اتومبیل، حوادث، بیمه عمر و بیمه های آتش سوزی بخواهید تحقیق کنید و تعداد زیادی سوال برای شما به وجود بیاید. بخش زیادی از این سوالات به ماهیت بیمه برمیگردد که بر هشت […]

فهرست محتوا

  • شاید برای شما هم این موضوع پیش آمده که در مورد بیمه و بیمه نامه های مختلف مثل بیمه های اتومبیل، حوادث، بیمه عمر و بیمه های آتش سوزی بخواهید تحقیق کنید و تعداد زیادی سوال برای شما به وجود بیاید. بخش زیادی از این سوالات به ماهیت بیمه برمیگردد که بر هشت اصل استوار است که اگر آن ها را بشناسیم باعث می شود که بتوانیم درک بهتری از قوانین بیمه که در ایران و جهان وضع شده است داشته باشیم و بهتر از آن بتوانیم بیمه نامه های مختلفی که قصد خریداری آن را داریم از لحاظ ماهیت بهتر بشناسیم و در خرید بیمه هم گزینه های مناسب را برای خودمان شناسایی کنیم. بنابراین برای آشنایی بهتر شما با این اصول، آن ها را به زبان ساده برای شما توضیح می دهیم.

    اصل غرامت یا زیان

    این اصل به شما می گوید که شرکت بیمه باید خسارت شما را به نحوی جبران کند که حداکثر شما به وضعیت قبل از حادثه برگردید. البته این بیمه در بیمه های اموال مثل بیمه بدنه، آتش سوزی و … و بیمه مسئولیت و بیمه درمان کاربرد دارد. اگر شما مبلغی بیشتر از خسارتی که به شما وارد شده از شرکت بیمه دریافت کنید، این اصل زیر سوال می رود.

    اصل حد اعلای حسن نیت

    طبق این اصل هم شما به عنوان بیمه گذار و هم شرکت بیمه به عنوان بیمه گر وظیفه دارید که اطلاعات کافی را با صداقت کامل در اختیار هم قرار دهید. اگر یک طرف، به عمد کتمان حقیقت کند و یا مطلبی را خلاف واقع بیان کند، این حق برای طرف مقابل وجود دارد که بیمه نامه را فسخ کند. بنابراین برای افرادی که فکر می کنند اگر در پرسشنامه بیمه، مطلبی را ننویسند و یا خلاف واقع بنویسند، مشکل حل شده و بیمه نامه صادر می شود باید بدانند که شرکت بیمه می تواند با استناد به این اصل، در هر زمانی که متوجه قضیه شد، بیمه نامه را فسخ کرده و حتی خسارت را هم به شما پرداخت نکند.

    اصل نفع بیمه ای

    این اصل به زبان ساده به این معنی است که شما فقط می توانید اموالی را بیمه کنید که در اختیار شماست یا شما در آن ها ذینفع هستید. به طور مثال شما نمی توانید خانه شخص دیگری را بیمه کنید. چون اگر آن خانه مثلاً آتش بگیرد به شما خللی وارد نمی شود.

    اصل علت نزدیک

    به این معناست که خسارتی که واقع شده است، عیناً باید توسط حادثه ای باشد که بیمه شده است.

    اصل جانشینی

    اگر حادثه ای اتفاق بیافتد که شما آن را بیمه کرده اید، اما آن حادثه مسئول یا مقصر هم داشته باشد، شرکت بیمه خسارت شما را پرداخت می کند و بعداً از مقصر حادثه این خسارت را دریافت خواهد کرد. این موضوع در بیمه نامه هایی مثل بیمه بدنه خودرو و بیمه آتش سوزی کاربرد دارد.

    اصل تعدد بیمه

    شما نمی توانید یک مال را چند بار بیمه کنید. مثلاً خانه خود را بین چند شرکت بیمه تحت پوشش قرار دهید، مگر اینکه جمع مبالغ سرمایه ای که بیمه کرده اید، از جمع سرمایه خانه شما بیشتر نشده باشد.

    اصل داوری

    این اصل به شما و شرکت بیمه این امکان را می دهد که بتوانید اختلافات خود را در مورد بیمه نامه خریداری شده توسط یک داور یا یک گروه از داوران حل و فصل کنید. این کار باعث می شود که بتوانید بسیار سریع تر به توافق دست یافته و یا طرف مقابل را توجیه کنید.

    اصل اتکائی

    در مواردی که سرمایه بیمه نامه ها بالاست یا تعداد زیادی بیمه نامه در یک موضوع در یک شرکت بیمه صادر می شود، شرکت های بیمه بخشی از ریسک را به بیمه های دیگر واگذار می کنند که به این کار بیمه اتکائی گفته می شود. این کار باعث می شود که اگر حادثه رخ داد، ریسک در سطح وسیع پخش شده و یک شرکت مجبور به پرداخت مبلغ سنگین نباشد. این اصل به پایداری و ماندگاری شرکت های بیمه ای بسیار کمک می کند و خیال بیمه گذاران را هم راحت می کند که اگر حوادث بزرگی رخ داد، شرکت بیمه ای که از آن بیمه نامه خریداری کرده اند، به مشکل مالی بر نخواهد خورد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=246550

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
    1. جالب بود در مورد بیمه اتکائی نمیدونستم. اینکه بین شرکت های بیمه این همکاری وجود داره خیلی خوبه. من همیشه فکر می کردم که اگه مثلاً اتفاقاتی بزرگ مثل زلزله بیافته شرکت های بیمه چطور میتونن اینهمه فاجعه رو پرداخت کنن. الان متوجه شدم که با مشارکت پرداخت میشه.

    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم