مدیر مرکز سازمان سواد فضای مجازی سراج گفت: در سالهای اخیر مسئله کیان ایران مورد نظر بوده و فضای مجازی نیز عامل اثر گذاری بر فضای کشور بوده است در سالهای اخیر در حوزه مسائل اجتماعی و دو قطبیهای اجتماعی شاهد مسائل ناگواری بودهایم.
به گزارش خبرنگار سایت خبری پول بانک، نشست خبری چهارمین رویداد سواد ملی فضای مجازی «اخبار جعلی در پساحقیقت» و آغاز پویش ملی مواجهه با خبر جعلی، صبح امروز سه شنبه ۲۱ آذرماه 1402، با حضور صالح اصغری مدیر مرکز سازمان سواد فضای مجازی سراج، معادی دبیر رویداد ملی سواد فضای مجازی و جمعی از اصحاب رسانه، در معاونت مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.
صالح اصغری مدیر مرکز سازمان سواد فضای مجازی سراج
صالح اصغری، مدیر مرکز سازمان سواد فضای مجازی سراج، در ابتدای این نشست خبری گفت: از منظر مسئولیت اجتماعی باید نسبت به مسئله خبر جعلی حساسیت داشته باشیم و فارغ از نگاه نقادانه مسئولیت اجتماعی شهروندان محل توجه است.
وی ادامه داد: اخبار جعلی در عصر پسا حقیقت عنوان چهارمین رویداد از سری رویدادهای ملی و سالانه سواد فضای مجازی است و هدف رویداد جاری این است که بتواند چارچوبی مناسب در خصوص شناخت رخدادهای اجتماعی رسانهای مبتنی بر خبر جعلی ترسیم کند به گونهای که بتوانیم با توجهی به پیچیدگی مسائل اجتماعی و پرهیز از تقلیل گرایی نقش رسانه و فضای مجازی در آن را مورد بررسی قرار دهیم. مرکز سواد فضای مجازی سازمان سراج مبتنی بر رویکرد ملی جریان سازی محتوایی را در دستور کار قرار داده است.
مدیر مرکز سازمان سواد فضای مجازی سراج، افزود: این رویداد در سه حوزه موضوع محتوا و قالب برگزاری رویدادی نو در حوزه توانمند سازی کنشگران اجتماعی است که شاید بتوان گفت برخی از جنبههای آن برای اولین بار در کشور مورد بررسی قرار گرفته است.
اصغری، بیان داشت: محتوای آموزشی این دوره در پنج محور تفکر انتقادی سواد خبری و خبر جعلی، بهزیستی دیجیتال و اخبار ناکارآمد، جامعه شبکهای و تغییرات اجتماعی، زندگی در عصر پسا حقیقت و علوم شناختی مغز و پیام طراحی و آماده شده است.
وی افزود: با توجه به اینکه از سال ۹۵ هر سال یک برنامه ملی در ستاد طراحی شده است و محتوای دورههای قبلی خانواده محور بوده است در چهارمین رویداد ملی سواد فضای مجازی به دلیل اتفاقات اخیر کشور به مسائل اخبار جعلی پرداخته شده است که از دو منظر تئوریک و انضمامی به محتوای دورهها پرداخته میشود.
مدیر مرکز سازمان سواد فضای مجازی سراج، ادامه داد: در سالهای اخیر مسئله کیان ایران مورد نظر بوده و فضای مجازی نیز عامل اثر گذاری بر فضای کشور بوده است در سالهای اخیر در حوزه مسائل اجتماعی و دو قطبیهای اجتماعی شاهد مسائل ناگواری بودهایم.
اصغری، پیرامون اهمیت خبر جعلی گفت: ما از منظر مسئولیت اجتماعی باید به نسبت به مسئله خبر جعلی حساسیت داشته باشیم و فارغ از نگاه نقادانه مسئولیت اجتماعی شهروندان محل توجه است.
مدیر مرکز سازمان سواد فضای مجازی سراج، در پایان سخنان خود گفت: در اولویت ما کنش گران اجتماعی فرهیختگان اساتید دانشگاه معلمین حوزویها هستند تا مشارکت اجتماعی به وسیله آنها برانگیخته شود.
معادی، دبیر رویداد ملی سواد فضای مجازی
معادی، دبیر رویداد ملی سواد فضای مجازی، در ادامه این نشست خبری گفت: رویداد چهارم ملی با عنوان خبر جعلی در عصر پسا حقیقت با حضور بیش از هزار و صد نفر از ۳۱ استان با ۱۷ سرفصل آموزشی برگزار شده است و ۲۰۰ نفر پس از گذراندن آزمون علمی و عملی و مصاحبه حضوری وارد مرحله دوم شدند که در سه روز ۲۹ آذر ۳۰ آذر و ۱ دی در تهران برگزار میشود. در دوره حضوری ذیل ۷ سرفصل آموزشی ۷ سمینار ۳ کارگاه با حضور اساتید هیئت علمی دانشگاهها برگزار میشود.
وی ادامه داد در گام بعد از رویداد بسته مطالعاتی ناظر به مخاطب در اختیار شرکتکنندگان قرار میگیرد؛ هدف از برگزاری این رویداد گفتمان سازی و خودآگاهی مردم در خصوص اخبار جعلی در عصر پسا حقیقت است.
دبیر رویداد ملی سواد فضای مجازی، بیان داشت: این دوره شامل دو بخش عمومی و بخش ویژه اعضای باشگاه زیست پلاس است که مرحله نخست آن در بخش عمومی شامل ۲۰ ساعت محتوای آموزشی آفلاین و نشست پرسش و پاسخ آنلاین با اساتید دوره بود که تابستان ۱۴۰۲ در سامانه آموزش مجازی آکادمی زیست پلاس برگزار شد. از مزایای دوره عمومی دریافت گواهی پایان دوره، دستنامههای کاربردی و امکان عضویت در باشگاه و بهرهمندی از برخی خدمات آموزشی، پژوهشی و تولیدات رسانهای است. بخش دوم به صورت حضوری بوده و از ۲۹ آذر تا ۱ دی ماه در تهران برگزار میشود. این بخش شامل ۱۲ جلسه آموزشی به صورت سمیناری و کارگاهی با حضور اساتید و میهمانان برجسته علمی و آموزشی برنامهریزی شده است.
معادی، با اشاره به برخی سرفصلهای رویداد گفت: این سرفصلها شامل رویکرد علوم ارتباطات و رسانه با زیر موضوعات سواد خبری، نظریات تأثیر پیام در رسانه، مبانی خبرجعلی، شخصیسازی اطلاعات و سواد روایت است. رویکرد اجتماعی شامل تغییرات سبد مصرف خبر، رژیم مصرف، ارتباطات انسانی، تغییرات نسلی در ایران و مصرف رسانهای، بهزیستی دیجیتال و اخبار ناکارآمد، پساحقیقت و خبر در جامعه شبکهای است. رویکرد شناختی و تفکر نقاد نیز شامل موضوعات اقناع و پروپاگاندا، مغالطات رسانهای و خطاهای شناختی، مغز و پیام، جنگ شناختی و سواد روایت است.
دبیر رویداد ملی سواد فضای مجازی، در پایان سخنان خود گفت: اعطای گواهی، دریافت کتاب و بستههای کمک آموزشی تدریس ویژه مربیان و امکان عضویت در کارگروههای تخصصی باشگاه زیستپلاس از مزایای بخش حضوری دوره است. این بخش از دوره به صورت رایگان برای اعضای باشگاه در دسترس است.بنا به ابن گزارش، ماهیت اخبار جعلی و تبیین آسیبهای آن به اعتبار رسانهها، نقش رسانهها در خنثیسازی و کاهش آثار منفیِ اخبار جعلی و استراتژیهای رسانهای برای مرجعسازی و مقابله با تحریف اخبار، ازجمله موضوعاتی است که در این رویداد مورد توجه قرار می گیرد.
عکس و خبر: کوروش جم
تصاویر نشست خبری