• امروز : دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

اصطلاحات مرتبط و مهم مرتبط با ارزهای کریپتو

  • کد خبر : 329462
  • 04 شهریور 1402 - 10:54
اصطلاحات مرتبط و مهم مرتبط با ارزهای کریپتو

فهرست محتوا بدون شناخت اصطلاحات ارز دیجیتال، نمی‌توانید در این بازار فعالیت کنید. همان‌طور که هر کاری نیازمند دانش و آگاهی است و بدون اطلاعات کافی نمی‌توان در یک زمینهٔ خاص فعالیت کرد، دنیای رمزارزها نیز اطلاعات مخصوص به خود را دارند. برای دستیابی به این اطلاعات، بهتر است در مرحلهٔ اول، تمامی اصطلاحات مربوط به ارز […]

فهرست محتوا

  • بدون شناخت اصطلاحات ارز دیجیتال، نمی‌توانید در این بازار فعالیت کنید. همان‌طور که هر کاری نیازمند دانش و آگاهی است و بدون اطلاعات کافی نمی‌توان در یک زمینهٔ خاص فعالیت کرد، دنیای رمزارزها نیز اطلاعات مخصوص به خود را دارند. برای دستیابی به این اطلاعات، بهتر است در مرحلهٔ اول، تمامی اصطلاحات مربوط به ارز دیجیتال را یاد بگیرید. در ادامه سعی کردیم رایج‌ترین اصطلاحات رمزارزها را با شما عزیزان در میان بگذاریم.

    متداول‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال چیست؟

    رایج‌ترین اصطلاحات دنیای ارز دیجیتال عبارتند از:

    ارز دیجیتال

    اولین و مهم‌ترین اصطلاحی که باید معامله‌گران با آن آشنا شوند، ارز دیجیتال است. برای درک معنی این واژه، بهتر است ابتدا با ارز فیات آشنا شوید. پول رایج کشورها که از آن برای تجارت انواع کالا و خدمات استفاده می‌کنند، ارز فیات نام دارد. (دلار و یورو ارز فیات هستند). ارز دیجیتال با ارزفیات تفاوت زیادی دارد؛ اول این‌که یک نوع پول دیجیتال است و شکل کاغذی آن وجود ندارد. همچنین این نوع پول یا سرمایه تنها مختص جهان مجازی است.

    رمز‌گذاری

    اصطلاح متداول بعدی، رمزگذاری است. این واژه از مصر باستان گرفته شده و درواقع روشی برای حفظ امنیت و ایجاد حریم خصوصی معامله‌‌گران محسوب می‌شود. در فرایند رمزگذاری، پیام‌ها به‌گونه‌ای ارسال می‌شوند که تنها برای فرستنده و خوانندهٔ آن قابل خواندن باشند. این شیوه برای ایجاد کیف‌پول ارز دیجیتال و غیره به‌کار می‌رود و هدف استفاده از آن نیز جلوگیری از هک شدن اطلاعات معامله‌گران است.

    hash/hashing در اصطلاحات ارز دیجیتال

    هش کردن یکی دیگر از اصطلاحات ارز دیجیتال محسوب می‌شود. این واژه بیان‌کنندهٔ روشی شبیه به رمزگذاری است. با این تفاوت که اطلاعات آن قابل رمزگشایی نیستند. hashing برای ایجاد یک دفتر تراکنش رمز ارز به‌کار می‌رود، در این دفاتر شما می‌توانید متوجهٔ انجام تراکنش‌های مختلف شوید، اما نمی‌توانید مبلغ دقیق آن‌ها را ببینید.

    بلاک‌چین

    بلاک‌چین دفتر یا سیستمی است که در آن، اطلاعات و داده‌های مربوط به تمام معاملات انجام‌شده در دنیای رمزارزها ثبت می‌شود. این سیستم می‌تواند از هک شدن و دستکاری اطلاعات نیز جلوگیری کند.  بلاک‌چین‌ به دو دستهٔ عمومی و خصوصی تقسیم می‌شود. در بخش عمومی این سیستم تمام اطلاعات موجود، قابل دسترس کاربران است و افراد به‌راحتی و تنها با یک کامپیوتر و خط اینترنت، می‌توانند تمام اطلاعات شبکهٔ عمومی بلاک‌چین را دانلود کنند. نمونهٔ بارز این نوع Blockchain، اتریوم و بیت کوین است. بلاک‌چین خصوصی نیز مخصوص سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی است و برای دسترسی به اطلاعات این شبکه، باید از سازمان مربوطه مجوز دریافت کرد.

    اصطلاحات مرتبط و مهم مرتبط با ارزهای کریپتو

    کیف‌پول (Wallet)

    کیف پول (Wallet) نیز ازجمله مهم‌ترین اصطلاحات ارز دیجیتال محسوب می‌شود. کیف‌پول دنیای ارزدیجیتال کاربردی شبیه به نوع فیزیکی‌اش دارد، یعنی همان‌طور که افراد به‌طور معمول پول‌های خود را در یک کیف نگه می‌دارند، معامله‌گران نیز کیفی مخصوص برای این کار دارند. Wallet از کلیدهای خاص تشکیل شده‌است که تریدرها با استفاده از آن می‌توانند داده‌ها را رمزگشایی کنند و درنتیجه به خریدوفروش سرمایهٔ خود بپردازند. اصطلاحات رمزارز دیگری هم مربوط به کیف‌پول وجود دارد که ازجمله آن‌ها می‌توان به کیف‌پول سرد (Cold Wallet) و گرم (Hot Wallet) اشاره کرد. (Cold Wallet) همان کیف‌پول آفلاین است که کاربران به‌صورت آنلاین نمی‌توانند به آن دسترسی داشته باشند. (Hot Wallet) یک کیف آنلاین است که دسترسی به آن به‌صورت آفلاین ممکن نیست.

    ماینر (Miner)

    ماینر شامل تجهیزاتی است که با استفاده از آن‌ها می‌توان یک نوع ارز دیجیتال خاص را استخراج کرد.

    Coin

    واحد پول رمزارزها را کوین می‌گویند.

    بیت‌کوین (Bitcoin)

    یکی از شناخته‌شده‌ترین ارز دیجیتال‌های موجود در بازار مالی است. این ارز با نام بیت‌کوین و اسم اختصاری BTC شناخته می‌شود و اولین‌بار نیز در سال ۲۰۰۹ ساخته شد. اغلب این ارز را به‌عنوان یک نوع پول رسمی می‌شناسند، زیرا عملکردی غیرمتمرکز دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند آن را کنترل کند.

    دوج‌کوین (Dogecoin)

    یکی دیگر از رمزارزهای موجود در بازارهای مالی که با عنوان میم شناخته می‌شود، دوج‌کوین است.

    توکن (Token)

    نوع دیگر رمزارزها، توکن نامیده می‌شوند. توکن در اصل تراشه‌ای است که با پول خریداری و از آن برای تهیهٔ کالا و خدمات مختلف استفاده می‌شود. باید بدانید این رمزارز بلاک‌چینی مخصوص به خود ندارد.

    اصطلاحات مرتبط و مهم مرتبط با ارزهای کریپتو

    ساتوشی (Satoshi)

    ساتوشی همان فردی است که اولین‌بار بیت کوین را ساخت. نام این شخص برای نشان دادن کوچک‌ترین واحد هر بیت کوین نیز به‌کار می‌رود.

    صرافی (Exchange)

    صرافی جایی است که تریدرها در آن به خرید‌وفروش و به‌صورت کلی معاملهٔ ارزهای دیجیتال مختل یا معاملهٔ ارزهای دیجیتال با ارزهای فیات می‌پردازند. هر صرافی می‌تواند تعداد خاصی از رمزارزها را با کارمزدهای مختلف به کاربران ارائه کند.

    متاورس

    به جهان‌ مجازی که توسط فناوری‌های واقعیت افزوده ساخته شده‌است، متاورس می‌گویند.

    صرافی غیرمتمرکز (Dex)

    از دیگر اصطلاحات ارز دیجیتال، صرافی غیرمتمرکز (Dex) است. صرافی‌هایی که به‌عنوان واسطهٔ مالی بین خریداران و فروشندگان شناخته می‌شوند و با الگوریتم‌های خودکار به وظایف خود عمل می‌کنند، صرافی غیرمتمرکز (Dex) می‌گویند.

    (NFT)

    ان‌اف‌تی به ارزهای غیرقابل‌تعویض در دنیای ارز دیجیتال گفته می‌شود. (NFT)ها در غالب کارهای هنری مانند نقاشی ارائه می‌شوند و بسیار منحصربه‌فردند. معاملهٔ هر ان‌اف‌تی نیز مانند رمزارزها در بلاک‌چین ثبت می‌شود.

    وایت پیپر (Whitepaper)

    سندی شامل تمام اطلاعات و تاریخچهٔ ارزهای دیجیتال است که به آن سفیدنامه هم می‌گویند. این سند توسط سازندگان رمزارزها طراحی می‌شود و درواقع هدف از طراحی آن، معرفی یک ارز خاص است. معامله‌گران اغلب پیش از هر اقدامی برای سرمایه‌گذاری، سفیدنامهٔ ارز موردنظر خود را مطالعه می‌کنند تا اطلاعات کافی دربارهٔ آن به‌دست بیاورند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=329462

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم