• امروز : یکشنبه, ۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

استقلال چین در تولید تلفن‌های همراه پیشرفته

  • کد خبر : 337023
  • 17 آذر 1402 - 9:28
استقلال چین در تولید تلفن‌های همراه پیشرفته

شرکت هواوی در اواخر آگوست امسال گوشی هوشمند جدید خود «میت 60 پرو» را معرفی کرد، اما در اقدامی عجیب بی‌سروصدا شروع به فروش آنلاین آن کرد و حتی چندین مورد از مشخصات فنی آن را نیز فاش نکرد

  • به گزارش سایت خبریتحلیلی پول بانک، شرکت هواوی در اواخر آگوست امسال گوشی هوشمند جدید خود «میت 60 پرو» را معرفی کرد، اما در اقدامی عجیب بی‌سروصدا شروع به فروش آنلاین آن کرد و حتی چندین مورد از مشخصات فنی آن را نیز فاش نکرد. برخی تحلیلگران بر این باورند که این گوشی هوشمند، پیامی از یک ابرقدرت به ابرقدرتی دیگر محسوب می‌شود؛ زیرا در سال‌های اخیر شرکت هواوی، به دلیل تلاش‌های ایالات متحده‌ی آمریکا در جهت تضعیف توسعه‌ی صنعت میکروالکترونیک چین، تحت تحریم‌های شدیدی قرار گرفت.

    شکل 1: نمایی از تلفن همراه هوشمند میت 60 پرو

    به گفته‌ی رسانه‌های چینی تا کنون 70 الی 80 تأمین‌کننده برای تولید میت 60 پرو شناسایی شده‌اند که بیش از 90 درصد آن‌ها چینی هستند. بدین ترتیب میت 60 پرو را می‌توان چینی‌ترین گوشی هوشمندی نامید که تاکنون تولید شده است. هواوی در ساخت این گوشی هوشمند از پردازنده‌ها‌ی Kirin 9000S استفاده کرده است که با فناوری 7 نانومتر تولید ‌شده‌اند. این تراشه‌ها توسط شرکت HI Silicon (که زیرمجموعه‌ی شرکت هواوی است) با نرم‌افزارهای کاملاً چینی طراحی شده و توسط بزرگ‌ترین شرکت سازنده‌ی تراشه در چین،[1]SMIC، ساخته شده‌اند. این تراشه‌ها به اندازه‌ی تراشه‌های 3 نانومتری که در جدیدترین آیفون موجود در بازار (آیفون 15 پرو) بکار رفته‌اند پیشرفته نیستند؛ اما هدف تحریم‌های آمریکا این بود که صنعت نیمه‌هادی چین 8 الی 10 سال عقب‌تر از آمریکا باشد که با ساخت این گوشی هوشمند معلوم شد این صنعت علی‌رغم تحریم‌ها، فاصله خود را با آمریکا به 4 سال کاهش داده است.

    شکل 2: نمایی از پردازنده‌ی Kirin 9000S

    یکی از نکات جالب توجه این است که در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های آمریکا، شرکت هواوی همچنان بزرگ‌ترین مشتری شرکت Qualcomm محسوب می‌شد،‌ به طوری که در سال 2022 تقاضای 23 الی 25 میلیون واحد مجموعه تراشه[2] و در سال 2023 تقاضای 40 الی 42 میلیون واحد مجموعه تراشه را به ثبت رساند. اما با دستیابی شرکت هواوی به پردازنده‌ی Kirin 9000S، پیش‌بینی می‌شود شرکت Qualcomm با کاهش تقاضای 50 الی 60 میلیون واحدی مواجه شود که موجب کاهش 10.8 میلیارد دلاری درآمد آن در سال آینده خواهد شد.

    آخرین اخبار نشان می‌دهند هواوی توانسته تنها در 6 هفته حدود 1.6 میلیون دستگاه از این گوشی هوشمند را به فروش برساند که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود. همچنین به نظر می‌رسد میت 60 پرو دارای پتانسیل فروش بالایی است. این موضوع در حالی است که رقیب آن یعنی آیفون 15 اپل در 17 روز نخست عرضه به بازار چین با کاهش 4.5 درصدی فروش نسبت به آیفون 14 مواجه بوده است.

    [1]https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-09-28/huawei-mate-60-pro-chips-signal-china-advances-despite-sanctions

    [2] https://www.digitimes.com/news/a20230906PD212/huawei-mate-60-chips+components.html

    [3]https://thediplomat.com/2023/09/what-does-huaweis-homemade-chip-really-mean-for-chinas-semiconductor-industry/

    [4] https://wccftech.com/qualcomm-2024-losses-in-billions-thanks-to-huawei-kirin-9000s/

    [5] https://www.gizmochina.com/2023/10/20/huawei-mate-60-pro-sales/

    [1] Semiconductor Manufacturing International Corporation

    [2] chipset

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=337023

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم