• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
4

استاد امیرخانی در نشست خبری نکوداشت هفته خوشنویسی: از نظر اطلاع‌ رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم و آمار باید نشان دهد که در کجای هنر هستیم

  • کد خبر : 12763
  • 18 مهر 1397 - 0:02
استاد امیرخانی در نشست خبری نکوداشت هفته خوشنویسی: از نظر اطلاع‌ رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم و آمار باید نشان دهد که در کجای هنر هستیم

رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: هنر کمک می‌کند خودخواهی را با دیگرخواهی توأم کنیم. زیبایی و کمالی که در هنر وجود دارد با طبیعت باطنی ما همراه است.

  • رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران گفت: هنر کمک می‌کند خودخواهی را با دیگرخواهی توأم کنیم. زیبایی و کمالی که در هنر وجود دارد با طبیعت باطنی ما همراه است.

    به گزارش خبرنگار حوزه عمومی پول بانک٬ نشست خبری نکوداشت هفته خوشنویسی (۲۱ تا ۲۷ مهر)٬ صبح امروز سه شنبه ۱۷ مهر ماه ۹۷ ٬ با حضور استاد غلامحسین امیرخانی رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران، محمدحسین ساکت نماینده وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در انجمن، علی شیرازی و یدالله کابلی از اعضای شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران،‌ علی‌اشرف صندوق‌آبادی و سید حیدر موسوی اعضای شورای عالی انجمن خوشنویسان٬ عارف براتی مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران٬ محسن میرحسینی مدیر روابط عمومی انجمن و جمعی از اصحاب رسانه٬ در تالار استاد غلامحسین امیرخانی خانه هنرمندان برگزار شد. 

    استاد غلامحسین امیرخانی٬ رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران

    استاد غلامحسین امیرخانی٬ رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران٬ در ابتدای این نشست خبری گفت: از زمان تأسیس‌ انجمن خوشنویسان٬ ۶۹ سال می‌گذرد؛ اما از نظر اطلاع‌رسانی ضعیف عمل کرده‌ایم و آمار باید نشان دهد که در کجای هنر هستیم. هنری که برای ثبت تاریخ و یکصد سال قبل از میانرودان (تمدن بین‌النهرین) در جیرفت پیدا شد. بعد هم که به صورت معجون هنری شامل نکات ادبی و حکمت و اندیشه و … ادامه حیات داد. هنر کمک می‌کند خودخواهی را با دیگرخواهی توأم کنیم. زیبایی و کمالی که در هنر وجود دارد با طبیعت باطنی ما همراه است.

    وی در ادامه اظهار داشت: حدود دو دهه است که مسأله تقلب و استفاده از فوتوشاپ و دستگاه‌های چاپ گسترش پیدا کرده و نگران‌کننده است. متأسفانه خریداران گاهی فریب می‌خورند، بنابراین زمینه‌ای به وجود آمده که چشم وهم‌ چشمی عامل اصلی آن است و این باعث شده از فضای شائبه‌آلود دو دهه اخیر، مدعای کپی‌کاری مشتری پیدا کند و شروع به اره‌کردن پای دیگران کنند. باید ریشه‌یابی کنیم چرا به این مبتلا شده‌ایم؟! این موضوع شخصی نیست و مبتلا به جامعه است و روشنگری یکی از وظایف ما است، بنابراین برای اصالت‌سنجی به دنبال تشکیل کمیسیون و راهنمایی خریداران هستیم.

    رئیس شورای عالی انجمن خوشنویسان ایران٬ پیرامون جایگاه کمرنگ ایران در هنر خوشنویسی جهان اظهار داشت: حدود سه دهه است که استانبول ترکیه به مرکز برگزاری جشنواره‌ها و مسابقات خوشنویسی با حضور بیش از ۵۰ کشور اسلامی و ۶-۵ کشور غیراسلامی تبدیل شده است و عربستان سعودی پشتیبان این موضوع است.

    استاد امیرخانی٬ افزود: ما آبونمان آنجا را می‌پردازیم اما نقش‌مان به عنوان داوری هم به سختی پذیرفته شد و یک دهه اول نقشی در این موضوع نداشتیم، بنابراین کوتاهی از مسئولان ما است که به عنوان پایه‌گذار ۶ خط از خطوط خوشنویسی، از موضوع غفلت کرده‌ایم.

    وی درباره اختلافات داخلی میان خوشنویسان گفت: ما نخواستیم افشاگری کنیم تا نام استادی را نبریم و حیثیت و اعتبار خوشنویسی ضربه‌ای نخورد.

    محمدحسین ساکت٬ نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران

    محمدحسین ساکت٬ نماینده وزیر ارشاد در انجمن خوشنویسان ایران٬ در ادامه این نشست خبری گفت: بزرگترین رسالت و فلسفه هنر، پدیداری یک جامعه بدون خشونت است. با گرامیداشت همه هنرها باید گفت هیچ هنری به اندازه خوشنویسی نتوانسته در جامعه ایران نقش ایفا کند کما اینکه در حمله ددمنشانه مغول، این خوشنویسی بود که توانست به دربار نفوذ کند و اثرگذار شود بنابراین توقع می‌رود به خوشنویسی بیشتر توجه شود اما سوگمندانه‌ این نگرش مورد غفلت قرار گرفته است.  به راستی باید این توقع را داشته باشم که وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی به تشکل انجمن خوشنویسان که دیرینترین صنف سازمان یافته هنری ایران است توجه بیشتری داشته باشند. 

    یدالله کابلی، عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان

    یدالله کابلی، عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان٬ در ادامه این نشست خبری گفت: خوشنویسی به عنوان یک هنر معنایی نقش بسیاری در تعالی شعر و حکمت داشته و انجمن خوشنویسان ایران این رسالت را داراست. گمان نمی‌کنم در هیچ یک از مجموعه هنرهای تجسمی شاهد چنین رشدی با کمترین کمک‌های دولتی باشیم.

    علی شیرازی٬ عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران

    علی شیرازی٬ عضو شورای ارزشیابی انجمن خوشنویسان ایران٬ در ادامه این نشست خبری گفت: سه چهار سالی است که یک هتاک تلگرامی در فضای مجازی اکثر بزرگان هنر را با لجن‌پراکنی و زشت‌ترین الفاظ تخریب می‌کند. همه اطلاع دارید که این شخص آثار بنده را که در گنجینه‌ها و موزه‌ها نگهداری می‌شود، پرینتی خطاب کرد، به همین دلیل تمام آثارم را طی سه ماه در موزه امام علی (ع) به نمایش گذاشتم؛ اما رسانه‌ها دیگر قضیه را پیگیری نکردند تا به عوام‌فریبی این شخص پاسخ دهند.

    سید حیدر موسوی٬ عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان

    سید حیدر موسوی٬ عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان٬ در ادامه این نشست خبری٬ پیرامون اظهارات استاد شیرازی گفت: انجمن خوشنویسی تمام قد از استاد علی شیرازی حمایت کرده و خواهد کرد. در کشورهای خارجی، استفاده از فوتوشاپ و میز نور رواج دارد و فرهنگ شده است اما از دید ما قابل قبول نیست و در دو سالانه، اجرای زنده را فقط می‌پذیریم.

    وی در ادامه اظهار داشت: ۲ سال است که گروه‌های کوهنوردی انجمن خوشنویسان را تأسیس کرده‌ایم و در قله‌های کشور بزرگداشت نمادین اساتید خوشنویسی را برگزار می‌کنیم. مثلاً سال گذشته قله دماوند با یاد استاد امیرخانی فتح شد.

    علی‌ اشرف صندوق‌آبادی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان

    علی‌ اشرف صندوق‌آبادی، عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان، در ادامه این نشست خبری گفت: هفته خوشنویسی را با شعار «صفحه مشق بر کرسی اندیشه» آغاز کردیم و امسال برنامه ویژه‌ای را عموماً در سراسر کشور برگزار خواهیم کرد. جمعه ۲۰ مهر مراسم آغازین هفته خوشنویسی در فرهنگسرای بهمن با برپایی نمایشگاهی از آثار خوشنویسان تهران برگزار می‌شود.

    وی افزود: شنبه ۲۱ مهر مراسم غبارروبی از مزار استادان میرزا غلامرضا و میرزا کلهر در امامزاده عبدالله شهرری برگزار و دیداری با خانواده‌های شهید جانبازان و پیشکسوتان خوشنویسی انجام می‌شود. یکشنبه مراسم افتتاح شعبه دماوند انجمن خوشنویسان، دوشنبه نشست تخصصی خط ثلث و نسخ در قم، سه‌شنبه ۲۴ مهر برنامه گرامیداشت هفته خوشنویسی در رفسنجان برگزار خواهد شد.

    این عضو شورای عالی انجمن خوشنویسان افزود: گرامیداشت هفته خوشنویسی در موزه میرعماد تهران (سه‌شنبه ۲۴ مهر)، گرامیداشت هفته خوشنویسی در کرمان (چهارشنبه ۲۵ مهر)، پنج‌شنبه ۲۶ مهر گرامیداشت هفته خوشنویسی در اصفهان، مراسم غبارروبی از مزار میرعماد و درویش عبدالمجید طالقانی (جمعه ۲۷ مهر) در اصفهان از دیگر برنامه‌هاست. روز شنبه ۲۸ مهر نیز واحد قلهک انجمن خوشنویسان ایران افتتاح می‌شود و مراسم اختتامیه نیز یکشنبه ۲۹ مهر در موزه خوشنویسی برگزار خواهد شد. دوشنبه ۳۰ مهر نیز در اهواز هفته خوشنویسی گرامی داشته می‌شود.

    صندوق‌آبادی٬ درباره ثبت روز ملی خوشنویسی در تقویم رسمی کشور گفت: مکاتبات را انجام داده‌ایم و به ما گفته‌اند کلیت تصویب شده اما ورود آن به تقویم منوط به برگزاری دو ـ سه سال پیاپی هفته خوشنویسی است.

    عارف براتی، مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران

    عارف براتی، مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران اظهار داشت: امسال دومین سالی است که ستاد گرامیداشت هفته خوشنویسی را تشکیل دادیم و بالغ بر ۴۰۰ نمایشگاه خوشنویسی در سراسر کشور طی هفته خوشنویسی برگزار می‌شود. تاکنون ۲ میلیون و ۳۰۰ هزار نفر حداقل در یک دوره از کلاس‌های انجمن خوشنویسان شرکت کرده‌اند.

    وی ادامه داد: تعداد فارغ‌التحصیلان فوق ممتاز ۱۷۰۰ آقا و ۵۱۰ خانم است و ۳۲۸ استاد آقا و ۱۲ استاد خانم تربیت شده‌اند. انجمن اکنون ۳۳۷ شعبه در داخل و ۱۹ شعبه در خارج کشور دارد و ۸۵۱۶ عضو رسمی دارد.

    مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران٬ پیرامون تأمین هزینه‌های جاری انجمن خوشنویسان ایران گفت: شهریه انجمن ناچیز است و حق‌التدریس اساتید از ۳۵۰ هزار تومان تجاوز نمی‌کند. حتی بعضاً اساتید خودشان قلم و کاغذ تهیه می‌کنند و در اختیار هنرجویان قرار می‌دهند.

    براتی، افزود: بخشی از هزینه‌هایمان توسط خیرین تأمین می‌شود و طی دو سال گذشته از بودجه کشوری در حوزه فرهنگ محروم بوده‌ایم. در حالی که حامی آقای روحانی در انتخابات بودیم و ایشان در دور نخست نام دو استاد را بیان کردند: شجریان و امیرخانی.

    وی ضمن انتقاد شدید‌اللحن از وزارت ارشاد٬ اظهار داشت: گاراژ به این بزرگی – به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ـ که بزرگترین خدمتش جشنواره فجر و اکتفا به پهن کردن فرش قرمز است ـ از بودجه ۱۳۱۲ میلیاردی در سال ۹۷ آیا نباید ۲۰ درصدش را به هنرها اختصاص دهد؟ آیا نباید حداقل ۱۰ میلیارد تومان به انجمن خوشنویسان تعلق بگیرد، نه ۲ میلیارد تومان که آن هم در ۲ سال اخیر ریالی پرداخت نشده است؟ لااقل شفاف‌سازی شود این بودجه ۱۳۱۲ میلیاردی کجاها هزینه شده است!

    مدیر اجرایی انجمن خوشنویسان ایران اظهار داشت: طی دو سال گذشته یک ریال از ارشاد نتوانستیم بگیریم. انجمن خوشنویسان دارد کار می‌‌کند،‌ انتظار کمک داریم.

    براتی٬ در پایان سخنان خود گفت: اعتقادم بر این است که دولت به بخش فرهنگ و هنر به عنوان «فرزند ناخلف» نگاه می‌کند و وزیری که در این حوزه می‌گذارد،‌ اشتغالات دیگرش بر اشتغال وزارت فرهنگش اولی است و مدیران دیگرش را بر همین منوال می‌چیند! لذا در کشور ما هنر معنی‌اش از بین رفته، کما اینکه فرهنگ هم از این قضیه متأثر می باشد.

     

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=12763

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم