• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری بیت کوین؛ حباب یا دارای جای رشد بیشتر؟

  • کد خبر : 215309
  • 15 فروردین 1400 - 13:00
ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری بیت کوین؛ حباب یا دارای جای رشد بیشتر؟

پس از رسیدن ارزش بازار بیت کوین به ۱ تریلیون دلار، بسیاری این سؤال را مطرح کردند که آیا بیت کوین به یک حباب تبدیل شده است یا همچنان فضا برای رشد این ارز دیجیتال وجود دارد.
به گزارش کوین تلگراف، در تا..

  • پس از رسیدن ارزش بازار بیت کوین به ۱ تریلیون دلار، بسیاری این سؤال را مطرح کردند که آیا بیت کوین به یک حباب تبدیل شده است یا همچنان فضا برای رشد این ارز دیجیتال وجود دارد.

    به گزارش کوین تلگراف، در تاریخ ۱۹ فوریه (۱ اسفند ۹۹) برای اولین بار ارزش بازار بیت کوین از یک تریلیون دلار گذشت. هر چند این اتفاق برای سرمایه‌گذاران هیجان‌انگیز بود، این نگرانی را نیز برای آنان در پی داشت که مبادا این دارایی گرفتار یک حباب شده باشد.

    اگرچه تعداد انگشت‌شماری از شرکت‌ها به این موفقیت (ارزش بازار یک تریلیون دلاری) دست پیدا کرده‌اند، بازار سهام به‌طور بالقوه‌ای ایجاد درآمد می‌کند که از آن می‌توان برای بازخرید سهام، تقسیم سود و یا توسعه منابع درآمدی اضافی استفاده کرد. این در حالی است که طلا، نقره و بیت کوین فاقد این ویژگی هستند.

    از سوی دیگر با افزایش پذیرش بیت کوین، احتمالاً همین شرکت‌ها مجبور خواهند شد برخی از موقعیت‌های نقدی خود را به دارایی‌های غیرتورمی منتقل کنند و این موضوع تقاضا برای طلا، نقره و بیت کوین را تضمین می‌کند.

    در واقع داده‌ها نشان می‌دهد که تنوع‌بخشی بین بیت کوین و دارایی‌های سنتی، ریسک تعدیل‌شده بهتری به سرمایه‌گذاران ارائه می‌دهد که نادیده گرفتن آن برای شرکت‌ها مدام دشوارتر می‌شود.

    ارزش بازار بیت کوین همچنان بالاتر از مرز یک تریلیون دلار قرار دارد و اهمیت این موضوع به‌سادگی قابل چشم‌پوشی است؛ مگر آنکه ارزش بازار بیت کوین را با دیگر دارایی‌های برجسته جهانی مقایسه کنیم. تا به امروز کمتر از ۱۰ دارایی قابل معامله به چنین موفقیتی نائل شده‌اند.

    ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری بیت کوین؛ حباب یا دارای جای رشد بیشتر؟
    بیست شرکت سودآور جهان

    همان طور که در جدول بالا قابل مشاهده است، ۴۴ شرکت سودآور جهان بیش از یک تریلیون دلار در سال درآمد دارند. ممکن است افرادی بگویند که احتمالاً سهامداران سود ناشی از سهام خود را مجدداً در بازار سهام سرمایه‌گذاری می‌کنند، اما این احتمال نیز وجود دارد که بخشی از آن به سمت بیت کوین سرازیر شود.

    یک تریلیون دلار در مقایسه با بازار املاک و مستغلات کوچک است

    درآمد شرکت‌ها تنها چیزی نیست که ممکن است به سمت دارایی‌های دیجیتال کمیاب وارد شود. برخی تحلیل‌گران تخمین می‌زنند که بخشی از سرمایه‌گذاری در بخش املاک و مستغلات در نهایت به دارایی‌های پرریسک‌تری از جمله بیت کوین کوچ خواهد کرد. این موضوع به‌ویژه برای آن دسته از دارایی‌هایی که بازدهی کمتری نسبت به تورم دارند، بیشتر صدق می‌کند.

    از سوی دیگر، افرادی که دارایی‌های سودآوری در حوزه املاک و مستغلات دارند ممکن است تمایل داشته باشند در سبد سرمایه‌گذاری خود تنوع ایجاد کنند. با توجه به دارایی‌های نسبتاً کمیاب در دسترس، احتمالاً بازار سهام، کالا و بیت کوین از این تنوع‌بخشی، منتفع می‌شوند.

    ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری بیت کوین؛ حباب یا دارای جای رشد بیشتر؟
    بازار جهانی املاک و مستغلات

    بر اساس نمودار فوق، املاک و مستغلات بخش کشاورزی در سطح جهان، ۲۷ تریلیون دلار ارزش‌گذاری شده است. وزارت کشاورزی ایالات متحده آمریکا تخمین زده است که در سال ۲۰۲۰ بازدهی بخش کشاورزی ۴.۲ درصد بوده است. البته این داده‌ها خام است و با در نظر گرفتن اینکه املاک و مستغلات بخش کشاورزی کاربردهای متعددی دارد، امکان دارد که این بخش بیش از یک تریلیون دلار در سال درآمد ایجاد کند.

    گفتنی است ۵۱٫۹ میلیون نفر در جهان با ثروت خالص یک میلیون دلار یا بیشتر به‌استثنای بدهی وجود دارد. علی‌رغم اینکه این افراد تنها یک درصد از جمعیت بزرگسال جهان را تشکیل می‌دهند، در مجموع ۱۷۳.۳ تریلیون دلار ثروت دارند. حتی اگر آنها مایل به فروش دارایی‌هایشان و تبدیل آن به بیت کوین نباشند، بازده سالانه ناچیز ۰.۶ درصدی کافی است تا یک تریلیون دلار درآمد ایجاد کنند.

    اگر حبابی وجود داشته باشد، بیت کوین تنها نیست

    این آمار و ارقام تأیید می‌کنند که ارزش بازار یک تریلیون دلاری بیت کوین، نباید بلافاصله با یک حباب یکسان در نظر گرفته شود.

    شاید استدلال ماکسیمالیست‌های بیت کوین درست باشد و دارایی‌های جهانی به‌دلیل کمبود گزینه‌های کمیاب و مطمئن برای ذخیره ثروت بسیار متورم شده‌اند. در این حالت که چندان هم آشکار نیست، کاهش ارزش دارایی در یک مقیاس جهانی قطعاً پتانسیل صعودی بیت کوین را محدود می‌کند. مگر آنکه تفکر ماکسیمالیست‌ها این باشد که یک ارز دیجیتال می‌تواند ملاک ثروت جهانی قلمداد شود که عجیب به نظر می‌رسد.

    با نگاهی واقع‌بینانه، مقایسه‌ای که با سهام، املاک و مستغلات بخش کشاورزی و ثروت جهانی صورت گرفت، تأیید می‌کند که چقدر ارزش بازار ۲۴۴ میلیارد دلاری اتریوم در حال حاضر اندک است. نیازی به گفتن نیست که ارزش بازار ۶۱۰ میلیون دلاری آلت کوین‌ها چقدر ناچیز به نظر می‌رسد.

    بعید است که هیچ بخشی از سود شرکت‌ها و بازدهی ناشی از املاک و مستغلات به ارزهای دیجیتال اختصاص پیدا نکند. در همین حال صرفاً ورودی سالانه ۱۰۰ میلیارد دلار به بیت کوین پنج برابر بیشتر از ارزش سکه‌های تازه استخراج‌شده در هر سال است که با در نظر گرفتن قیمت ۵۹.۵۰۰ دلاری بیت کوین، معادل ۲۰.۳ میلیارد دلار می‌شود.

    برای مثال اگر ۱۰۰ میلیارد دلار به بازار بیت کوین وارد شود، این عدد تنها ۵ درصد از یک تریلیون دلار سود تقسیمی سالانه شرکت‌ها و ۵ درصد از ثروت جهانی و یا بازدهی املاک و مستغلات بخش کشاورزی است. حتی اگر تأثیر بر ارزش بازار ۱۱ تریلیون دلاری طلا نوعی بی‌دقتی قلمداد شود، اختصاص همین درصدهای کوچک در هر سال نقشی حیاتی در مسیر تبدیل‌شدن بیت کوین به یک دارایی چند تریلیون دلاری ایفا می‌کند.

    ارزش بازار ۱ تریلیون دلاری بیت کوین؛ حباب یا دارای جای رشد بیشتر؟

    در این باره بیشتر بخوانید

    • استراتژیست بنک آو امریکا: بیت کوین مادر تمام حباب‌ها است
    • ثروتمند مشهور: بیت کوین بعد از ۲۰,۰۰۰ دلار وارد فاز حباب شد
    • سه دلیل برای اینکه دیدگاه صعودی بلومبرگ در ارتباط با قیمت بیت کوین اشتباه است
    • قیمت طلا رکورد ۹ ساله خود را شکست؛ بیت کوین در انتظار عبور از مقاومت
    • وضعیت ماینرهای بیت کوین نشان از وضعیت صعودی دارد

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=215309

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم