• امروز : دوشنبه, ۱۷ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

اخطار بانک مرکزی: نوسانات گذرا در بازار ارز

  • کد خبر : 341339
  • 03 بهمن 1402 - 13:55
اخطار بانک مرکزی: نوسانات گذرا در بازار ارز

بانک مرکزی: رشد صادرات نفت و تقویت ذخایر ارزی بانک مرکزی اعلام کرد که به دنبال رشد قابل توجه صادرات نفت در ماه‌های اخیر و تقویت ذخایر ارزی کشور، تأثیر شوک‌های اخیر در بازار ارز نتیجه تحولات منطقه را به عنوان موقتی و محدود ارزیابی کرده است. این تحلیل از تأثیر کاهش قیمت نفت و […]

  • بانک مرکزی: رشد صادرات نفت و تقویت ذخایر ارزی

    بانک مرکزی اعلام کرد که به دنبال رشد قابل توجه صادرات نفت در ماه‌های اخیر و تقویت ذخایر ارزی کشور، تأثیر شوک‌های اخیر در بازار ارز نتیجه تحولات منطقه را به عنوان موقتی و محدود ارزیابی کرده است. این تحلیل از تأثیر کاهش قیمت نفت و شرایط نامطلوب در منطقه بر بازار ارز که به تداوم و تثبیت آن آسیب زده است، در اطلاعیه اخیر بانک مرکزی مورد بررسی قرار گرفته است.

    بانک مرکزی بیان کرده است که تقویت ذخایر ارزی ناشی از رشد قابل توجه صادرات نفت، به عنوان یکی از اقدامات مثبت این نهاد معرفی شده و نقش آن در کاهش اثرات شوک‌های منطقه‌ای موقتی را تأکید کرده است. به همین دلیل، این تأثیرات موقتی و محدود تحلیل شده و برنامه‌های متنوعی برای مدیریت بازار ارز و جلوگیری از افت محتمل نرخ ارز در دستور کار بانک مرکزی قرار گرفته است.

    بانک مرکزی: تلاش برای حفظ ثبات بازار ارز و بررسی تحولات نرخ ارز

    در پاسخ به گزارشی از روزنامه تعادل درباره “تلاش دولت برای حفظ ثبات بازار ارز”، بانک مرکزی توضیحاتی ارائه کرد. بر اساس این توضیحات، تغییرات نرخ ارز در سال جاری کمتر از 5 درصد بوده و نرخ ارز حواله، که منبع اصلی واردات کشور است، تغییرات محدودی داشته است. همچنین، نرخ ارز واردات کالاهای اساسی و دارو ثابت مانده است. در خصوص بازار آزاد نیز، تأثیرات تنش‌های سیاسی و نظامی در منطقه را بر نظرات برخی از فعالان بازار ارز توضیح داده و انتظار می‌رود که نوسانات ارزی محدود و قابل کنترل باشند.

    بانک مرکزی: رشد صادرات نفتی و برنامه‌های کنترل نوسانات ارزی

    بانک مرکزی اعلام کرد که صادرات نفت از اواخر سال جاری به دلیل تدابیر اندیشیده شده، رشد قابل توجهی را تجربه کرده است. تداوم این وضعیت منجر به بهبود شرایط منابع ارزی کشور خواهد شد.

    بانک مرکزی برای هدایت تحولات بازار ارز و طلا در مسیر هدف، برنامه‌ها و اقدامات متنوعی را در دستور کار خود قرار داده است. این اقدامات شامل تقویت عرضه بازارسازی، روان سازی معاملات شمش و سکه، مدیریت عرضه و تقاضا در بازار ارز حواله و اسکناس، و رفع موانع احتمالی مبادلات ارزی می‌شوند.

    در زمینه تحولات متغیرهای پولی، بانک مرکزی سیاست پولی خود را بر اساس کنترل رشد کل‌های پولی تعیین کرده است. این سیاست شامل هدایت نرخ سود در کانال سیاستی، کنترل رشد ترازنامه بانک‌ها و اصلاح شبکه بانکی است. نتایج این اقدامات نشان می‌دهد که در 6 ماهه نخست امسال، نقدینگی تنها 12 درصد رشد کرده است.

    بانک مرکزی: رشد کاهش یافته نقدینگی و توفیق در کنترل رشد پول

    آمارها نشان می‌دهد که رشد نقدینگی دوازده ماهه منتهی به شهریورماه سال جاری کاهش شدیدی را تجربه کرده است. به نظر می‌رسد که تا پایان سال جاری، هدف 25 درصدی در دسترس خواهد بود.

    بانک مرکزی با توفیق در کنترل رشد کل‌های پولی بر اساس آمارهای سال جاری، توانسته است موفقیت آمیزی در تثبیت بخشی به بازار ارز و تداوم آن را ایجاد کند.

    این موفقیت ناشی از سیاست تثبیت بانک مرکزی است که چارچوبی مدون از سیاست‌های یکپارچه پولی، مالی، و ارزی را دنبال کرده و به تدریج به تعادل و آرامش اقتصادی دست یافته است.

    با اینکه شوک‌های موقتی ممکن است باعث انحراف کوتاه مدت نرخ ارز شود، اما با توجه به وضعیت متغیرهای بنیادین اقتصادی و اقدامات بانک مرکزی، انتظار می‌رود این انحرافات به تدریج تعدیل و حذف شوند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=341339

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم