• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
3

احتمال شکل‌گیری یک موج فروش دیگر در بازار بیت کوین؛ داده‌های درون‌زنجیره‌ای چه می‌گویند؟

  • کد خبر : 303195
  • 17 خرداد 1401 - 12:30
احتمال شکل‌گیری یک موج فروش دیگر در بازار بیت کوین؛ داده‌های درون‌زنجیره‌ای چه می‌گویند؟

تعدادی از سرمایه‌گذاران بیت کوین تصور می‌کنند این ارز دیجیتال که اکنون حوالی ۳۰٬۰۰۰ دلار نوسان می‌کند، به کف قیمتی خود رسیده است؛ اما داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهند که هنوز موج فروش نهایی بیت کو..

  • تعدادی از سرمایه‌گذاران بیت کوین تصور می‌کنند این ارز دیجیتال که اکنون حوالی ۳۰٬۰۰۰ دلار نوسان می‌کند، به کف قیمتی خود رسیده است؛ اما داده‌های درون‌زنجیره‌ای نشان می‌دهند که هنوز موج فروش نهایی بیت کوین فرا نرسیده است.

    به گزارش کوین تلگراف، روند صعودی بازار ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۱ که اکثر ارزهای دیجیتال را به اوج‌های جدیدی رساند، جای خود را به یک روند نزولی و رکود داده است. در حال حاضر، تمام معامله‌گرانی که بیت کوین‌های خود را از اول ژانویه ۲۰۲۱ (۱۲ دی ۹۹) به این طرف خریداری کرده‌اند، در شرایط خوبی قرار ندارند. داده‌های سایت گلسنود (Glassnode) نشان می‌‌دهد که این دست از سرمایه‌گذاران بیت کوین اکنون در ضرر هستند و بازار این ارز دیجیتال خود را برای آخرین موج فروش معامله‌گران آماده می‌کند.

    نمودار خالص سود یا زیان تحقق‌نیافته هولدرهای بیت کوین.

    نمودار خالص سود یا زیان تحقق‌نیافته (NUPL) بیت کوین میزان سود و زیان کلی واحدهای درگردش این ارز دیجیتال را اندازه‌گیری می‌کند. همان طور که در نمودار بالا مشاهده می‌کنید، این شاخص نشان می‌دهد که اکنون کمتر از ۲۵ درصد از کل بیت کوین‌های موجود در سود هستند؛ یعنی با قیمتی پایین‌تر از قیمت فعلی خریداری شد‌ه‌اند. شرایط فعلی بازار بیت کوین همانند زمانی است که این ارز دیجیتال در بازارهای نزولی قبلی خودش را برای یک موج فروش بزرگ آماده می‌کرد.

    اگر روند بیت کوین همانند گذشته باشد، بر اساس موج‌های فروش این ارز دیجیتال در روند‌های نزولی قبلی، می‌توان گفت که قیمت آن ممکن است به محدوده ۲۰,۵۶۰ دلار تا ۲۵,۷۰۰ دلار برسد. این اتفاق زمانی رخ خواهد داد که یک فروش تمام‌عیار در بازار بیت کوین ایجاد شود.

    بازار به دنبال کف قیمتی خود می‌گردد

    با توجه به اینکه بازار ارزهای دیجیتال مشخصاً وضعیتی نزولی دارد، سؤالی که ذهن تمام معامله‌گران را درگیر کرده این است که کف قیمتی این چرخه نزولی کجاست؟

    یکی از شاخص‌هایی که می‌تواند به ما برای پیداکردن پاسخ این سؤال کمک کند، ضریب مایر (Mayer Multiple) است که قیمت فعلی بیت کوین را با میانگین متحرک ۲۰۰ روزه آن مقایسه می‌کند.

    نمودار مقایسه قیمت بیت کوین و ضریب مایر.

    طبق داده‌های سایت گلسنود، در جریان چرخه‌های نزولی قبلی، زمانی که بازار وارد فاز اشباع فروش می‌شد یا قیمت بیش از حد کاهش پیدا می‌کرد، ضریب مایر به محدوده ۰.۶ تا ۰.۸ می‌رسید. این دقیقاً همان محدوده‌ای است که بیت کوین در حال حاضر در آن قرار دارد.

    بر اساس عملکرد قیمت بیت کوین در چرخه‌های نزولی قبلی، می‌توان گفت که محدوده معاملاتی اخیر بیت کوین (۲۵,۲۰۰ تا ۳۳,۷۰۰ دلار) با فاز دوم (B) چرخه‌های قبلی که روی نمودار بالا مشخص شده است، مطابقت دارد. این مسئله می‌تواند نشان دهد که بیت کوین به کف چرخه فعلی خود نزدیک شده است.

    برای پیداکردن کف قیمتی احتمالی بیت کوین، مدل قیمت تحقق‌یافته (Realized Price Model) این ارز دیجیتال هم می‌تواند مفید باشد. داده‌های سایت «LookIntoBitcoin» نشان می‌دهد که قیمت تحقق‌یافته بیت کوین تا روز ۵ ژوئن (۱۵ خرداد) ۲۳,۶۰۱ دلار بوده است.

    نمودار مقایسه قیمت اصلی و قیمت تحقق‌یافته بیت کوین.

    با توجه به این دو شاخص می‌توان به این نتیجه رسید که کف بیت کوین احتمالاً جایی بین ۲۳,۶۰۰ تا ۲۵,۲۰۰ دلار است.

    موج فروش هولدرهای کوتاه‌مدت و ماینرها

    فشار فروش فعلی بازار تا حد زیادی در مربوط به هولدرهای کوتاه‌مدت است. هولدرهای کوتاه‌مدت در دو چرخه نزولی قبلی هم همین رفتار را از خود نشان دادند. این در حالی بود که هولدرهای بلندمدت بیش از ۹۰ درصد از عرضه در سود بازار را در آن زمان در اختیار داشتند. منظور از عرضه در سود واحدهایی است که با قیمتی پایین‌تر از قیمت آنی بازار خریداری شده‌اند.

    سهم هولدرهای بلندمدت از بیت کوین‌هایی که در سود هستند.

    سقوط اخیر بیت کوین به زیر محدوده ۳۰,۰۰۰ دلار باعث شد سهم هولدرهای بلندمدت از بیت کوین‌هایی که در سود هستند، به بالای ۹۰ درصد برسد. این نشان می‌دهد هولدرهای کوتاه‌مدت احتمالاً اکنون به آستانه ضرری که می‌توانند تحمل کنند، نزدیک شده‌اند.

    طبق داده‌های سایت گلسنود، ماینرها هم در ماه‌های اخیر به‌طور خالص بیشتر از آنکه بیت کوین بخرند، اقدام به فروش کرده‌اند. دلیل آن هم این است که کاهش قیمت این ارز دیجیتال درآمد آنها را کمتر از قبل کرده است. به همین خاطر است که کل موجودی ماینرها اخیراً به‌طور میانگین در هر ماه بین ۵,۰۰۰ تا ۸,۰۰۰ بیت‌ کوین کاهش یافته است.

    نمودار تغییرات موجودی ماینرهای بیت کوین.

    اگر قیمت بیت کوین باز هم کاهش یابد، ماینرها هم ممکن است به موج فروش ایجادشده در بازار بپیوندند. گفتنی است که ضریب پوئل (Puell Multiple) هم این مسئله را تصدیق می‌کند. ضریب پوئل درواقع نسبت ارزش دلاری بیت کوین‌های استخراج‌شده در یک روز را به میانگین متحرک ۳۶۵‌روزه ارزش این بیت کوین‌ها اندازه‌گیری می‌کند.

    نمودار ضریب پوئل در مقایسه با قیمت بیت کوین.

    تاریخ نشان داده است که ضریب پوئل در مراحل پایانی بازارهای نزولی به زیر سطح ۰.۵ می‌رسد. گفتنی است ضریب پوئل بیت کوین در چرخه فعلی خود هنوز به منطقه مذکور نرسیده است. به‌طور کلی، اگر قیمت بیت کوین ۱۰ درصد دیگر کاهش یابد، ماینرها موج فروش نهایی خود را ایجاد می‌کنند. این شرایط دقیقاً شبیه به ریزش‌های قیمتی و موج‌های فروش چرخه‌های نزولی قبلی بیت کوین است.

    احتمال شکل‌گیری یک موج فروش دیگر در بازار بیت کوین؛ داده‌های درون‌زنجیره‌ای چه می‌گویند؟

    در این باره بیشتر بخوانید

    • بحران کرونا خطر افت قیمت بیت کوین بعد از هاوینگ را کاهش می‌دهد
    • بلومبرگ: بیت کوین برای یک روند صعودی مثل سال ۲۰۱۷ آماده می‌شود
    • ایلان ماسک: قیمت بیت کوین و اتریوم بالا به نظر می‌رسد
    • در بدترین حالت بیت کوین به کجا می‌رسد؟ تحلیل‌گر مطرح پاسخ می‌دهد
    • قیمت بیت کوین به بالای ۵۱,۰۰۰ دلار رسید

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=303195

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم