• امروز : سه شنبه, ۲۸ فروردین , ۱۴۰۳
13

آیا ورشکستگی DCG رسوایی مالی بزرگ دیگری را رقم می‌زند؟

  • کد خبر : 309969
  • 21 دی 1401 - 19:06
آیا ورشکستگی DCG رسوایی مالی بزرگ دیگری را رقم می‌زند؟

  بازار هنوز هم از آسیب‌های ناشی از سقوط لونا و FTX متاثر است. هرچند حجم کل معاملات کریپتو در ابتدای سال اندکی افزایش یافت، ولی اخبار بدی نیز شنیده‌ایم. کامرون وینکلووس، یکی از بنیان‌گذاران جمینی، علنا از بری سیلبرت، بنیان‌گذار DCG، درخواست کرد بدهی بیش از 900 میلیون دلاری‌اش را بپردازد. کامرون همچنین به […]

  •  

    بازار هنوز هم از آسیب‌های ناشی از سقوط لونا و FTX متاثر است. هرچند حجم کل معاملات کریپتو در ابتدای سال اندکی افزایش یافت، ولی اخبار بدی نیز شنیده‌ایم.

    کامرون وینکلووس، یکی از بنیان‌گذاران جمینی، علنا از بری سیلبرت، بنیان‌گذار DCG، درخواست کرد بدهی بیش از 900 میلیون دلاری‌اش را بپردازد. کامرون همچنین به سایر بدهی‌ها و سودهای معوق DCG نیز اشاره کرده است. هرچند بری این ادعاها را در رسانه‌های اجتماعی رد کرد، ولی اواخر سال 2022 به ما گفته شد که جنسیس، به‌عنوان یکی از شرکت‌های تابعه DCG، امکان برداشت از حساب‌ها را به دلیل سقوط 3AC و FTX به حالت تعلیق درآورده است.

    در  ادامه سرمایه‌گذاران را با DCG و شرکت‌های تابعه‌اش به‌طور خلاصه آشنا می‌کنیم.

    گروه ارز دیجیتال یا DCG شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیری است که روی بیت‌کوین و فناوری بلاک‌چین سرمایه‌گذاری می‌کند و جنسیس و گری اسکیل زیرمجموعه‌هایش هستند.

    اکثرتان با جنسیس آشنا هستید. جنسیس بزرگ‌ترین پلتفرم وام‌دهی کریپتو در جهان و اولین میز معاملات خارج از صرافی بیت‌کوین در ایالات‌متحده آمریکا است. جنسیس سال 2018 پنجمین شرکتی بود که مجوز بیت را از دپارتمان خدمات مالی (DFS) دریافت کرد و حوزه‌هایی نظیر معاملات، وام‌دهی و امانی را پوشش می‌دهد.

    اکثر سرمایه‌گذاران ارشد با صندوق گری اسکیل آشنا هستند. این صندوق یک شرکت حرفه‌ای امانی کریپتو است که عمدتاً اوراق بهادار GBTC ارائه می‌کند. اوراق GBTC نسبت به ارز دیجیتال ریسک کمتری دارند و موردعلاقه بسیاری از سرمایه‌گذاران نهادی سنتی هستند. این اوراق به کانالی کلیدی برای سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران سنتی روی ارزهای دیجیتال تبدیل شده‌اند. به همین دلیل این صندوق زمانی به‌عنوان فشارسنج گاوهای کریپتو شناخته می‌شد.

    مجددا به بحث اوراق GBTC برگردیم. اوراق GBTC (یا اوراق امانی بیت‌کوین گری اسکیل) با پشتیبانی هلدینگ بیت‌کوین گری اسکیل، اوراقی امانی هستند که توسط عموم در صرافی‌های معمولی معامله می‌شوند. اوراق GBTC در بازار صعودی همیشه با اضافه بها معامله می‌شوند. این امر سرمایه‌گذاران نهادی را تشویق به خرید اوراق GBTC برای سفته‌بازی می‌کند. به‌عبارت‌دیگر، سرمایه‌گذاران ذخایر بیت‌کوینشان را با وثیقه گذاشتن اوراق GBTC خریداری کرده در جنسیس با دریافت اضافه بها وام می‌دهند و با تکرار این فرآیند سود کسب می‌کنند.

    لازم به ذکر است که کاربران با خرید بیت‌کوین می‌توانند اوراق GBTC دریافت کنند، ولی نمی‌توانند این اوراق را به بیت‌کوین تبدیل کنند. شرکت DCG امروزه با داشتن 40000 بیت‌کوین هنوز هم دهمین شرکت بزرگ بورسی جهان از نظر میزان دارایی بیت‌کوین است.

    آیا ورشکستگی DCG رسوایی مالی بزرگ دیگری را رقم می‌زند؟

    منبع: کوین‌گلس

     

    چگونه است که این غول کریپتوی ظاهرا خدشه‌ناپذیر علناً متهم به پرداخت نکردن بدهی‌هایش شده است؟

    برای پاسخ به این سوال باید به دو رسوایی بزرگ کریپتو در سال 2022 اشاره کنیم. اولین مورد سقوط 3AC بود. صندوق 3AC نیز به‌عنوان یکی از صندوق‌های متعدد سفته‌بازی پس از فروپاشی لونا و یواس‌تی اعلام ورشکستگی کرد. صندوق 3AC در آن زمان پس از نزولی شدن بازار و از دست رفتن مزیت اضافه بهای GBTC، حدود 2.36 میلیارد دلار به جنسیس بدهکار بود و عموم مردم از این واقعیت تا زمان اعلام انحلالش مطلع نبودند.

    به‌قول‌معروف، باران نمی‌بارد وقتی هم ببارد شدید می‌بارد. جنسیس قبل از احیای کامل از آسیب‌های ناشی از ورشکستگی 3AC با سقوط FTX مواجه شد. بازار اوراق مشتقه جنسیس نه تنها ۱۷۵ میلیون دلار دارایی FTX داشت، بلکه از سولانا برای وثیقه نیز استفاده می‌کرد. عوامل مختلفی در بحران جنسیس دخیل بودند.

    آیا ورشکستگی DCG رسوایی مالی بزرگ دیگری را رقم می‌زند؟

    هرچند اختلافاتی بین بنیان‌گذاران جنسیس وجود داشت، ولی به آنها نخواهیم پرداخت. در حال حاضر، نگرانی اصلی اکثر سرمایه‌گذاران کریپتو احتمال ورشکستی DCG در شرایط نزولی بازار است. به‌هرحال، شرکت DCG به‌عنوان وام‌دهنده GBTC می‌تواند اقدام به انحلال اجباری کند و با تبدیل GBTC به BTC بدهی‌هایش را بپردازد. ورشکستگی DCG محتمل است.

    بااین‌حال، صرف‌نظر از نتیجه، درنهایت این سرمایه‌گذاران هستند که متحمل زیان می‌شوند. طرح‌های پونزی تنها دلیل رکود سال گذشته نیستند، بلکه شاهد گزارشاتی مبنی بر سو استفاده برخی شرکت‌های کریپتو از دارایی‌های کاربران بوده‌ایم. خوشبختانه، بازار کریپتو پس از وقوع یک سری رویدادها در حال بازتر و شفاف‌تر شدن است. همچنین بسیاری از شرکت‌های تراز اول کریپتو شاهد این حوادث منفی نبودند.

    یکی از این بازیگران برجسته صرافی جهانی کوینکس است که اخیرا پنجمین سالگردش را جشن گرفت. کوینکس از زمان آغاز به کارش تاکنون از بروز هرگونه مشکل امنیتی جلوگیری کرده است. کوینکس اخیراً پروتکل درخت مرکلش (https://www.coinex.com/activity/market-maker) را برای کمک به کاربران در مشاهده وضعیت دارایی‌هایشان منتشر کرد که تاثیر قابل‌توجهی در افزایش اعتماد به کوینکس داشت.

    بیش از 4 میلیون کاربر در بیش از 200 کشور و منطقه جهان از خدمات کوینکس استفاده می‌کنند. معتقدیم بازار با عبور از فراز و نشیب‌ها قابل‌اعتمادتر خواهد شد. درعین‌حال، کوینکس با ارائه محصولات و خدمات کریپتویی کاربرپسندتر و آسان‌تر کاربران بیشتری را جذب خواهد کرد.

    سلب مسئولیت: این مقاله هیچ توصیه‌ای برای سرمایه‌گذاری ندارد و کلیه آمارهای ذکر شده فقط برای مطالعه است. اطلاعات ارائه شده در اینجا هرگز نباید مبنای تصمیمات سرمایه‌گذاری شما باشند و مسئولیت کامل تصمیماتتان بر عهده خودتان است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=309969

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم