• امروز : چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

آیا اضافه‌کاری مشمول بیمه و مالیات است؟

  • کد خبر : 342585
  • 14 اسفند 1402 - 11:26
آیا اضافه‌کاری مشمول بیمه و مالیات است؟

فهرست محتوا اضافه کاری در هر شرکت ممکن است به منظور تحقق اهداف خاص آن شرکت و با توجه به نیازها و فرهنگ سازمانی آن شرکت شکل گیرد. بهره‌گیری متعادل از اضافه کاری برای شرکت‌ها و کارکنان یک چالش است. در حقیقت، بیش از حد اضافه کار می‌تواند به سوختگی و خستگی کارکنان منجر شود […]

فهرست محتوا

  • اضافه کاری در هر شرکت ممکن است به منظور تحقق اهداف خاص آن شرکت و با توجه به نیازها و فرهنگ سازمانی آن شرکت شکل گیرد. بهره‌گیری متعادل از اضافه کاری برای شرکت‌ها و کارکنان یک چالش است. در حقیقت، بیش از حد اضافه کار می‌تواند به سوختگی و خستگی کارکنان منجر شود و کیفیت کار و رضایت شغلی را کاهش دهد. ما در این مقاله سعی داریم تا در خصوص برخی از ابهامات در اضافه‌کاری و قوانین آن از جمله مشمول شدن یا نشدن بیمه و مالیات توضیحاتی ارائه دهیم: 

     

    اضافه‌کاری در شرکت‌ها و سازمان‌ها

    اضافه کاری در شرکت‌ها به معنای سیاست‌ها و رویکردهایی است که شرکت‌ها درباره اضافه کاری کارکنان خود اتخاذ می‌کنند. اضافه کاری به معنای انجام کارهای بیشتر از ساعت کاری رسمی است و معمولا به صورت پرداخت ساعتی یا با پاداش مالی تحت عنوان ساعت اضافه مورد پرداخت قرار می‌گیرد. در حالی که برخی شرکت‌ها فلسفه اضافه کاری را مورد حمایت قرار می‌دهند و از کارکنان خود انتظار دارند که به صورت منظم اضافه کار کنند، برخی دیگر آن را تحت عنوان توازن بین کار و زندگی شخصی ترجیح می‌دهند و سعی می‌کنند به کارکنان خود امکانات و زمان کافی برای استراحت و تعامل با خانواده و عوامل دیگر زندگی را فراهم کنند.

    الزامات اضافه‌کاری

    برخی از دلایلی که شرکت‌ها از فلسفه اضافه کاری حمایت می‌کنند عبارتند از:

    افزایش بهره‌وری: برخی شرکت‌ها معتقدند که اضافه کاری می‌تواند به افزایش تولید و بهره‌وری کمک کند و در نهایت سودآوری را افزایش دهد.

    رقابت بازار: در برخی صنایع و بازارها، رقابت بسیار شدید است و شرکت‌ها برای حفظ وضعیت رقابتی خود نیاز دارند که کارکنان خود را به اضافه کار تشویق کنند.

    نیازهای پروژه‌ها: در برخی پروژه‌ها و وظایف، نیاز به زمان بیشتر برای تکمیل آنها وجود دارد و اضافه کاری می‌تواند برای پاسخگویی به این نیازها مفید باشد.

    تعریف حق بیمه

    کارمندان و کارگرانی که در شرکت، کارخانه، اداره، مجموعه‌های کاری و … مشغول کار هستند و فعالیت دارند، طبق قانون، دارای بیمه هستند. برای بیمه کردن این افراد مبلغی را کارفرما از حقوق کارکنان و کارگران خود کسر می‌کند و چون کارفرما هم بابت بیمه سهمی دارد آن را اضافه کرده و به سازمان تامین اجتماعی پرداخت می‌کند. 

    مبلغ کسری حق بیمه چقدر است؟

    حق بیمه به ازای هر کارگر ۳۰٪ از دستمزد است که جزئیات آن بدین شرح است:

    • ۲۰٪ حق بیمه سهم کارفرما که وظیفه پرداخت آن به عهده کارفرما است.
    • ۷٪ حق بیمه سهم کارگر که وظیفه پرداخت آن به عهده کارگر است. این مبلغ در هر ماه از حقوق کارگر کسر می‌شود و توسط کارفرما پرداخت می‌شود.
    • ۳٪ حق بیمه برای بیمه بیکاری که پرداخت این مورد نیز بر عهده کارفرما است.

    آیا بیمه از اضافه‌کاری کسر می‌شود؟

    اضافه کاری کارکنان مشمول بیمه می‌شود. مبلغی که باید برای اضافه کاری به بیمه پرداخت کنید نیز مانند حقوق اصلی است. کارمند یا کارگر می‌بایست مقداری از حق بیمه را خود پرداخت و باقی را کارفرمایان پرداخت کنند.

    یکی از مشکلاتی که اکثر و کارکنان در سال های اخیر بیمه حقوق و اضافه کاری داشتند، این بود که پس از سال‌ها کار کردن هنگامی که به دوران پس از کار (بازنشستگی) خود می رسیدند، متوجه می‌شدند که اضافه کاری مشمول کسر بیمه نمی شود. در نظر گرفتن بیمه اضافه کاری در دوران کار به معنای دست کم کاهش ۳۰ درصد حقوق بازنشستگی است. بیمه اضافه کاری حتما باید پرداخت شود. در صورتی که این قانون رعایت نشود، در واقع حقوق کارگران توسط کارفرمایان خورده شده است؛ زیرا بسیاری از افرادی که تازه در دوران بازنشستگی با این مشکل مواجه می شوند لازم است نگاهی به لیست حقوقی که برای آن‌ها رد شده است بیندازند. گاهی اوقات کارفرمایان برای این که درصد کمتری بیمه تامین اجتماعی بپردازند، حداقل حقوق پایه را برای کارکنان رد می کنند و از حساب کردن اضافه کاری و مزایای دیگر خودداری می کنند.

    موارد معاف از بیمه

    همه موارد مالی و حقوقی مشمول بیمه نیستند بلکه موارد معافیت از بیمه نیز وجود دارند. مواردی را که با جزئیات کامل در ادامه می نویسیم، از بیمه حقوق اضافه کاری معاف هستند و به هیچ عنوان مشمول بیمه نمی شوند. بازخرید دوران مرخصی، پرداختی های عائله مندی، عیدی، پرداختی های فوق العاده سفر و ماموریت‌های مختلف، حق التضمین، پاداش نهضت سواد آموزی، پرداختی‌های پایان کار، خسارات اخراج، پاداش های مختلف و غیره معمولا جزء مشمولین بیمه حقوق و اضافه کاری حساب نمی شوند.

    آیا به اضافه‌کاری مالیات تعلق می‌گیرد؟

    مالیات بر اضافه‌کاری مالیاتی است که بر اساس میزان ساعات کار اضافه در یک دوره زمانی خاص، برای کارکنان اعمال می‌شود. این نوع مالیات برای تشویق کارفرماها به ایجاد شغل‌های تمام وقت بیشتر و تشویق کارکنان به کار اضافه در زمان‌هایی که نیاز به افزایش زیادی در تولید یا خدمات وجود دارد، معمولا وارد می‌شود. میزان مالیات بر اضافه کاری ممکن است متغیر باشد و بسته به قوانین مالیاتی کشور مورد نظر و شرایط مشخصه محاسبه شود. در بسیاری از کشورها، میزان مالیات بر اضافه کاری معمولا بیشتر از میزان مالیات بر درآمد عادی است. بسیاری از کشورها اجازه می‌دهند که مالیات بر اضافه کاری به صورت متفاوت در ساعات اضافه کاری معمولی و در ساعات اضافه کاری غیرمعمولی محاسبه شود. همچنین، برخی کشورها ممکن است مقررات خاصی برای مالیات بر اضافه کاری در شب‌ها یا تعطیلات داشته باشند که می‌تواند مالیات بر اضافه کاری را تغییر دهد.

    موارد مشمول حق بیمه در حقوق و دستمزد

     موارد مشمول حق بیمه در حقوق و دستمزد در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

    • مزد، حقوق و دستمزد
    • مزایای شغلی مستمر و فوق‌العاده
    • بابت اضافه کار
    • حق‌الزحمه
    • شیفت کاری
    • کار در شب و کشیک فوق‌العاده
    • فوق‌العاده برای کارهای سخت و زیان آور
    • حق مربوط به حضور در جلسات
    • مزد بابت روزهای تعطیلی و مرخصی
    • کمک هزینه مسکن
    • پاداش مستمر
    • هزینه مربوط به ایاب و ذهاب کارکنان که به صورت ماهیانه پرداخت می شود
    • دستمزد کارکنانی که به صورت کارمزدی مشغول کار هستند.
    • دستمزد کارآموزان (در صورتی که به آن‌ها در حین یادگیری و آموزش حقوق پرداخت می شود.)

    جمع‌بندی

    فلسفه اضافه کاری در شرکت‌ها به معنای سیاست‌ها و رویکردهایی است که شرکت‌ها درباره اضافه کاری کارکنان خود اتخاذ می‌کنند. اضافه کاری به معنای انجام کارهای بیشتر از ساعت کاری رسمی است و معمولا به صورت پرداخت ساعتی یا با پاداش مالی تحت عنوان ساعت اضافه مورد پرداخت قرار می‌گیرد. در این مطلب در خصوص برخی از قوانین اضافه‌کاری توضیحاتی دادیم. توصیه ما این است که چنانچه در پی مطالعه مطالب بیشتر در خصوص اضافه‌کاری و حقوق هستید، به سایت حسابو(hesabo.com) مراجعه کرده و از مطالب متنوع آن استفاده کنید و می توانید با کارشناسان ما در از طریق روش های زیر ارتباط بگیرید.

    سایت:https://hesabo.com

    تلفن: 52182 – 021

    آدرس:تهران، خیابان ولیعصر، مجتمع افق، پلاک ۲۳۱۳، طبقه اول

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=342585

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم