رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران گفت: هزینه حمل و نقل یکی از مهمترین و تعیین کنندهترین شاخصها در توسعه صادرات است، به همین دلیل صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان در اولویت کار تولیدکنندگان است.
به گزارش خبرنگار حوزه نمایشگاه خبرگزاری پول بانک، آیین افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته، صبح امروز پنجشنبه 29 دی ماه 1401، با حضور محمدمهدی برادران، معاون صنایع عمومی وزیر صنعت، معدن و تجارت، هومن رازدار مدیرعامل شرکت سهامی نمایشگاه بین المللی ایران، اصغر آهنیها رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، متخصصان، صنعتگران و جمعی از اصحاب رسانه، در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران برگزار شد.
اصغر آهنیها، رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران
اصغر آهنیها، رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، در آیین افتتاح بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته گفت: در حال حاضر تولیدات کاشی و سرامیک ایران در رده هفتم کیفی جهان قرار دارد.
وی افزود: در سال گذشته ۱۸۳ میلیون متر مربع به کشورهای مختلف صادر شده عراق با ۷۳ درصد اولین مقصد سرامیک ایرانی بوده است.
رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، در ادامه گفت: در سال ۹۹ کاشی و سرامیک ایرانی به ۴۸ کشور صادر میشده که با افزایش اقدامات بازار یابی این تعداد در سال گذشته به ۱۵۰ کشور افزایش یافته است.
آهنیها، بیان داشت: محصولات ایرانی در گریدهای مختلف تولید میشود که آنها در حد و اندازه تولیدات اروپایی هستند. برخی واحدها کاشی و سرامیک بین ۵۰ تا ۶۰ درصد تولیداتشان را روانه بازارهای صادراتی میکنند.
وی افزود: هزینه حمل و نقل یکی از مهمترین و تعیین کنندهترین شاخصها در توسعه صادرات است، به همین دلیل صادرات به کشورهای منطقه و همسایگان در اولویت کار تولیدکنندگان است. کشورهای عراق، پاکستان، ترکیه، کشورهای حاشیه خلیج فارس و روسیه مهمترین بازارهای کاشی و سرامیک کشورما هستند.
رئیس انجمن کاشی و سرامیک تزئینی ایران، در ادامه گفت: اغلب ماشینآلات و خطوط تولیدی مورد استفاده در این صنعت از کشورهای اسپانیا، ایتالیا و چین وارد میشود، با این حال با توانمندی نیروی انسانی کشورمان توانسته ایم بسیاری از این دستگاه ها را داخلی سازی کنیم.
آهنیها، در پایان سخنان خود بیان داشت: بین ۲۵ تا ۳۰ درصد هزینههای تمام شده کاشی و سرامیک در کشورمان مربوط به هزینه های نیروی انسانی است، با این حال بهره وری پایین، تحمیل هزینههای جانبی (از جمله قطعی برق و گاز) و عدم رشد تاسیسات پشتیبان همپای صنعت، از دیگر دلایل گران تمام شدن محصولات ایرانی است.
بنا به این گزارش، در این نمایشگاه بیش از ۱۰۰ شرکت داخلی و خارجی در فضایی به وسعت ۲۱ هزار مترمربع آخرین دستاوردهای خود را در زمینه کاشی، سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته، به نمایش گذاشته اند.
در بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته، فعالان اقتصادی از کشورهای ترکیه، ازبکستان، قزاقستان، قرقیزستان، پاکستان، افغانستان، عراق، روسیه، سوریه، بلاروس و تاجیکستان حضور دارند.
گفتنی است،بیست و هفتمین نمایشگاه بینالمللی کاشی و سرامیک، چینی بهداشتی و صنایع وابسته، از امروز تا ۲ بهمن ماه سالجاری، به مدت 4 روز و از ساعت ۸ تا 16، در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی تهران، آماده بازدید صنعتگران و علاقه مندان می باشد.
خبرنگار: کوروش جم