• امروز : چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت , ۱۴۰۳
3

آغاز دور دوم پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان

  • کد خبر : 342890
  • 26 اسفند 1402 - 22:30
آغاز دور دوم پرداخت معوقات حقوق بازنشستگان

بازنشستگانی که از صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح پناهنده هستند، هنوز حقوق خود را برای ماه اسفند دریافت نکرده‌اند. اگرچه پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری امروز آغاز شده است، اما تاکنون واریز حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعیِ نیروهای مسلح انجام نشده است. تعداد زیادی از این بازنشستگان نگران عدم واریز حقوق خود هستند و انتقاد می‌کنند […]

  • بازنشستگانی که از صندوق تامین اجتماعی نیروهای مسلح پناهنده هستند، هنوز حقوق خود را برای ماه اسفند دریافت نکرده‌اند.

    اگرچه پرداخت حقوق بازنشستگان کشوری امروز آغاز شده است، اما تاکنون واریز حقوق بازنشستگان صندوق تامین اجتماعیِ نیروهای مسلح انجام نشده است.

    تعداد زیادی از این بازنشستگان نگران عدم واریز حقوق خود هستند و انتقاد می‌کنند که تاکنون هیچ پرداختی صورت نگرفته است.

    تا لحظه‌ای که خبر آماده شده (ظهر روز ۲۵ اسفند)، هنوز هیچ پرداختی به حساب بازنشستگان و مستمری‌بگیران لشگری انجام نشده است. فیش‌های حقوقی نیز هنوز در سامانه ساتا قرار نگرفته‌اند و قابل مشاهده نیستند.

    این بازنشستگان به این تأخیر انتقاد می‌کنند و می‌گویند: هزینه‌های شب عید بسیار زیاد است و تأخیر در پرداخت حقوق اسفند زندگی ما را دشوار کرده است. ما انتظار داشتیم که حقوق ما پیش از تاریخ ۲۵ اسفند واریز شود.

    بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از بازنشستگان و وظیفه‌بگیران تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری در این وضعیت هستند.

    پرداخت حقوق بازنشستگان و وظیفه‌بگیران صندوق بازنشستگی کشوری از طریق ارسال پیامک توسط بانک صادرات در تهران و برخی از استان‌های کشور آغاز شده است. این فرایند تا پایان امشب ادامه خواهد داشت و ممکن است در برخی موارد تا روز ۵ شنبه نیز ادامه یابد.

    بیش از یک میلیون و ۷۰۰ هزار نفر از بازنشستگان تحت پوشش صندوق بازنشستگی کشوری از این اقدامات تحت تأثیر قرار می‌گیرند.

    مجمع تشخیص مصلحت نظام تصویب کرد که دولت باید بدهی قطعی حسابرسی‌شده خود به سازمان تامین اجتماعی را پرداخت کند تا حقوق بازنشستگان را افزایش داده و قدرت خرید آن‌ها را حفظ کند.

    این تصمیم در جلسه مجمع تشخیص مصلحت نظام به ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین صادق آملی لاریجانی اتخاذ شد. در این جلسه، بند الحاقی (۱) تبصره (۱۵) بودجه ۱۴۰۳ مورد بررسی قرار گرفت و تصمیم به واگذاری یا اعطای ضمانت‌نامه‌های دولتی برای تأمین مبلغ ۱۳۰ هزار میلیارد ریال به سازمان تامین اجتماعی اتخاذ شد.

    این مبلغ به اشکال مختلفی از جمله نقدی یا از طریق روش‌های تهاتر و اخذ اوراق بهادار اسلامی تأمین خواهد شد. سازمان برنامه و بودجه کشور هم موظف است هر سه ماه گزارش تفصیلی عملکرد این بند را به کمیسیون‌های مجلس ارسال کند.

    همچنین دولت باید برای کمک به کارفرمایان، هزینه‌هایی را که بجای مزد کارگران می‌آید، کنترل کند. تنظیماتی که به علت ناتوانی در کنترل افزایش هزینه‌های کارفرمایان اتخاذ شده است.

    برخی از نمایندگان مجلس در سال گذشته تلاش بسیاری برای افزایش حقوق بازنشستگان و همچنین افزایش حداقل دستمزد کارگران داشتند، اما موفقیت‌های محدودی به دست آوردند.

    حسن لطفی، نماینده مردم رزن و سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس، درباره تلاش‌هایی که در کمیسیون اجتماعی مجلس یازدهم برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری صورت گرفته است، اظهاراتی داشت. او اعلام کرد که در چارچوب قانون بودجه و بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری، تلاش شده است تا همسان‌سازی برای افزایش دریافتی بازنشستگان به اندازه ۹۰ درصد شاغلین به تصویب رسانده شود.

    لطفی با اشاره به این موضوع که آیین‌نامه اجرایی همسان‌سازی هنوز توسط دولت تدوین نشده است، اظهار کرد که مصوبه مجلس در بودجه به تنهایی کافی است و برای اجرای آن به آیین‌نامه احتیاج نیست. او افزود که اگر دولت پیش از پایان سال اقدام به اجرای این مصوبه نکند، همسان‌سازی به صورت لازم‌الاجرا از ابتدای سال جدید فروردین آغاز می‌شود.

    سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس با اشاره به موضوع تعیین مزد کارگران در پایان سال از طریق شورای عالی کار، تأکید کرد که چالش اصلی در حوزه روابط کار ناشی از نگاه غیرانسانی به کارگران است. او اظهار کرد که برخی اعضای گروه شورای عالی کار، به جای توصیه برای کاهش هزینه‌های تولید، سعی در عدم افزایش مزد کارگران دارند. لطفی تأکید کرد که نگاه به کارگران باید به عنوان انسانان و حقوق آنان باید به عنوان انسان مورد توجه قرار گیرد.

    نماینده مردم رزن اظهار کرده است که نمی‌توانیم فقط مالیات و عوارض را به تولیدکنندگان بالا برده و سایر هزینه‌های آنها را افزایش دهیم، در حالی که تنها خدمتی که ارائه می‌دهیم، مهار افزایش مزد کارگران آنها است. این موضوع باعث شده تا در بسیاری از واحدهای تولیدی نیروی کار کمبود داشته باشیم و کارگران ماهر به مشاغل دیگری مهاجرت کنند. وی بیان کرد که دولت باید سایر هزینه‌های تولید را به جز دستمزد کاهش دهد و در این راستا باید منافع هر دو طرف یعنی کارگران و کارفرمایان را مد نظر قرار دهد و دولت نقش تنظیم‌گر را ایفا کند.

    در اطلاعیه‌ای از سازمان تأمین اجتماعی، اعلام شد که کسوراتی که در واریز حقوق بازنشستگان صورت گرفته بود، تا زمان اطلاع‌رسانی کافی و شفاف و ثبت‌نام داوطلبانه بازنشستگان، متوقف شده است. این اطلاعیه همچنین اعلام کرده است که قبل از این، رئیس کانون بازنشستگان سازمان تأمین اجتماعی از واگذاری ۵۲ درصد سهام پتروشیمی امیرکبیر به بازنشستگان خبر داده بود و افرادی که به خرید این سهام علاقه‌مند نیستند، می‌توانند از خرید سهام انصراف دهند.

    علاوه بر این، شورای نگهبان افزایش حقوق بازنشستگان و کارمندان سال ۱۴۰۳ را تایید کرده است. به علاوه، رییس مجلس شورای اسلامی اعلام کرده است که احکام بودجه سال ۱۴۰۳ تصویب شده و توسط شورای نگهبان تایید شده است و پس از نوروز جداول آن بررسی خواهد شد.

    در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس، اعلام کرد که احکام بودجه سال ۱۴۰۳ تصویب شده و توسط شورای نگهبان تأیید شده است و جداول آن پس از نوروز بررسی خواهد شد. طبق زمان‌بندی جدید، بررسی لایحه بودجه به دو مرحله تقسیم شده است. در مرحله اول، احکام بودجه با فرضیات درآمد و هزینه‌ها بررسی می‌شود و در مرحله دوم، دولت باید جداول بودجه را به مجلس ارسال کند و نمایندگان ۴۰ روز فرصت دارند تا آن را بررسی کنند.

    قالیباف توضیح داد که به دلیل نزدیک شدن به پایان سال، زمان کافی برای بررسی بودجه کم است. بنابراین، تدابیری اتخاذ شده تا دولت لایحه بخشی از بودجه را ارسال کند. از طرفی، احکامی که تصویب شده و توسط شورای نگهبان تأیید شده‌اند، از ابتدای سال جاری اجرا می‌شوند.

    او افزود که کمیسیون برنامه و بودجه مجلس طرحی را تهیه خواهد کرد که به دولت اجازه اجرای احکام مربوط به بودجه را از ابتدای سال بدهد. این طرح شامل مواردی مانند افزایش حقوق و مالیات بر ارزش افزوده است.

    در پایان، محمدباقر قالیباف اشاره کرد که قبل از اصلاح قانون بودجه، جداول بودجه پس از نوروز بررسی می‌شد و این بار نیز جداول بودجه سال جاری پس از نوروز بررسی خواهد شد تا دولت بتواند از ابتدای سال، بخشی از بودجه را استفاده کند.

    بر اساس تصمیمات کمیسیون، در سال آینده، حقوق شاغلان (کارکنان دولت) و بازنشستگان با افزایش ۲۰ درصد تعیین شده است. همچنین، سقف معافیت مالیاتی حقوق کارکنان در ماه تعیین شده و حداقل حقوق شاغلان در سال آینده به ۱۰ میلیون تومان و حداقل حقوق بازنشستگان به ۹ میلیون تومان افزایش خواهد یافت.

    همچنین، بر اساس تبصره پنج ماده واحده قانون تشکیل سازمان آموزش و پرورش استثنایی، پنج سال خدمت دولتی در این سازمان به معادل ۶ سال محسوب می‌شود و پس از صدور حکم احتساب یک سال سنوات ارفاقی، کسور بازنشستگی محاسبه و به صندوق بازنشستگی کشوری واریز خواهد شد.

    با این وجود، به دلیل عدم واریز وجوه مزبور توسط سازمان آموزش و پرورش استثنایی، امکان صدور حکم بازنشستگی برای کارکنان مشمول از سوی صندوق بازنشستگی کشوری ممکن نبوده است.

    در پایان، بر اساس گفته رئیس کانون کارگران بازنشسته تامین اجتماعی، حقوق کمتر از ۹ میلیون تومان برای بازنشستگان در سال آینده پرداخت نخواهد شد.

    رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران نگرانی اصلی جامعه کارگری و بازنشستگی را مرتبط با تعیین حقوق برای سال ۱۴۰۳ دانست. او اشاره کرد که با توجه به تورم بسیار بالا در کشور، نمایندگان مجلس افزایش ۲۰ درصدی در مزد را تصویب کرده‌اند که برای کشوری‌ها و لشکری‌ها اجرا خواهد شد.

    علی دهقان کیا افزود که نمایندگان تصمیم گرفته‌اند که برای کارکنان کشوری و لشکری حقوق کمتر از ۱۰ میلیون تومان و برای بازنشستگان کمتر از ۹ میلیون تومان در سال آینده پرداخت نشود.

    رئیس کانون کارگران بازنشسته تهران تأکید کرد که امیدوارند شورای عالی کار همین مقادیر را برای کارگران و بازنشستگان تامین اجتماعی تأیید کند، در غیر این صورت، این کار به نظر او تبعیض خواهد بود.

    عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی هم افزود که باید مسائل مربوط به رفع ناترازی انرژی و مصرف بهینه آن، همچنین افزایش سرمایه‌گذاری در حوزه نفت به طور مسأله‌محور مورد بررسی قرار گیرد و مشکلات مرتبط با این حوزه‌ها رفع شود.

    دور جدید همسان‌سازی حقوق بازنشستگان در سال جدید، موضوعی بسیار مهم است. رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرده که هدف آن افزایش قیمت‌ها نیست، بلکه از طریق اصلاحات، این هدف دنبال می‌شود. دولت در لایحه بودجه خود، برای افزایش ۴۰ درصدی حقوق بازنشستگان در سال اول اجرای برنامه هفتم توسعه اعتبارات لازم را در نظر گرفته است.

    رئیس کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اظهار کرده که موضوع متناسب سازی حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی مانند بازنشستگان کشوری و لشکری در برنامه هفتم توسعه مدنظر است.

    مصوبه کمیسیون تلفیق در این زمینه، به تصویب رسیده است. اما حاجی بابایی، عضو کمیسیون تلفیق، اظهار کرده که این موضوع ابتدا در جلسات مورد بحث قرار گرفت و در نهایت با توجه به تأثیر مثبت آن بر بازنشستگان، مورد تصویب قرار گرفت.

    در جلسات بررسی بودجه ۱۴۰۳، رئیس سازمان برنامه و بودجه با افزایش ۵۰ همتی سقف بودجه برای افزایش حقوق بازنشستگان موافقت کرده است. این موافقت در پی بررسی دقیق مزایا و معایب بودجه و شنیدن نقطه نظرات مختلف، به دست آمده است.

    در سال ۱۴۰۳، افزایش حقوق بازنشستگان و کارگران به نسبت سال گذشته بیشتر است. این سال، افزایش حقوق برای کارمندان به نسبت سال گذشته ۲۰ درصد است که ابتدا ۱۸ درصد بود، اما بعد از بررسی ۲ درصد دیگر افزوده شد. بنابراین، حقوق کارمندان در سال ۱۴۰۳ به ۶۳،۶۹۹،۴۰۸ ریال رسیده است. همچنین، حقوق حداقل کارگران نیز به ۹ میلیون تومان افزایش یافته است.

    افزایش حقوق همراه با افزایش دیگری نیز همراه است. مانند افزایش در دستمزد روزانه و ماهانه، بن مسکن، بن کارگری، پایه سنوات روزانه و حق اولاد. این افزایش در حالی صورت گرفته که هزینه‌ها و قیمت‌ها نیز در حال افزایش است، از جمله افزایش قیمت اینترنت، اجاره مسکن و تغییرات در نرخ ارز.

    این تغییرات نشان دهنده اهمیت و ضرورت افزایش حقوق کارمندان در برابر افزایش هزینه‌ها و هزینه‌های زندگی روزمره است.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=342890

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم