• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

آزمایش‌های ضروری برای خانم های باردار!

  • کد خبر : 308447
  • 08 آذر 1401 - 14:06
آزمایش‌های ضروری برای خانم های باردار!

فهرست محتوا بچه دار شدن یک مسئولیت جدی است. هر مادر باردار نه تنها مسئول بدن و سلامت خود بلکه مسئولیت سلامت نوزاد را نیز بر عهده دارد. بنابراین با شروع بارداری برخی از آزمایشات باید بدون وقفه انجام شود. مهمترین هدف هر زن باردار این است که کودک خود را به شکلی سالم در […]

فهرست محتوا

  • بچه دار شدن یک مسئولیت جدی است. هر مادر باردار نه تنها مسئول بدن و سلامت خود بلکه مسئولیت سلامت نوزاد را نیز بر عهده دارد. بنابراین با شروع بارداری برخی از آزمایشات باید بدون وقفه انجام شود. مهمترین هدف هر زن باردار این است که کودک خود را به شکلی سالم در آغوش بگیرد. آزمایش‌هایی که در این دوره انجام می‌شود به شما درباره سلامت نوزاد اطمینان می‌دهد و با تشخیص به موقع مشکلات فرصت برطرف کردن آن‌ها را فراهم می‌کند.

    این آزمایشات می‌تواند شامل بررسی مشکلات ژنتیکی جنین، رشد مناسب وزن و اندازه کودک و همچنین فاکتورهای سلامتی مادر باشد. در این مقاله به معرفی و بررسی لیست آزمایشات و سونوگرافی های دوران بارداری می‌پردازیم.

     

    آشنایی با انواع آزمایش های دوران بارداری

    در دوران بارداری آزمایش‌ها و بررسی‌های مختلفی برای بررسی سلامت مادر و فرزند انجام می‌گیرد. رایج‌ترین آزمایش‌هایی که تجویز می‌شود شامل موارد زیر است:

    • تجزیه و تحلیل گروه خون: بررسی ناسازگاری RH خون
    • شمارش کامل خون: با آزمایش CBC، وجود هرگونه کم خونی در ابتدای بارداری بررسی می‌شود.
    • آزمایش ادرار: بررسی التهاب مجاری ادراری، تشخیص سنگ کلیه، تعیین دیابت با تشخیص قند با تشخیص پروتئین
    • تست‌های غربالگری عفونت: بررسی می‌شود که آیا بیماری‌هایی که ممکن است باعث ناهنجاری در نوزاد شوند، در مادر وجود دارند یا خیر.
    • سونوگرافی: حاملگی خارج از رحم، رشد کودک، خطر سقط جنین و ناهنجاری‌هایی مثل سندروم داون تشخیص داده می‌شود.
    • آزمایش‌های ناهنجاری ژنتیکی: نتایج این آزمایش‌ها در کنار سونوگرافی برای بررسی برخی اختلالات مادرزادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
    • تست دیابت: می‌توان فهمید که آیا دیابت در دوران بارداری وجود دارد یا خیر.
    • تست پاپ اسمیر: در نتیجه هورمون‌هایی که با بارداری ترشح می‌شوند، احتمال سرطان دهانه رحم افزایش می‌یابد. در همین راستا در مراحل اولیه بارداری از تست پاپ اسمیر برای بررسی وجود این وضعیت استفاده می‌شود. این آزمایش می‌تواند در لیست آزمایش های قبل بارداری نیز باشد.
    • تست عملکرد تیروئید: با آزمایش عملکرد تیروئید بررسی می‌شود که آیا بیماری تیروئید در مادر وجود دارد و درمان با توجه به شرایط مادر شروع می‌شود.

     

    بهترین زمان برای آزمایش های بارداری

    هر کدام از آزمایش‌های فوق در زمانی متفاوتی انجام می‌شود. از زمانی که تست حاملگی مادر مثبت می‌شود باید تحت نظارت یک پزشک آزمایشات لازم را در زمان مشخص انجام دهد. زمان‌بندی انجام این تست‌ها در ادامه بررسی می‌شود.

    هفته‌های ۱۱ تا ۱۴ بارداری

    ۱۴ هفته اول یا سه ماهه اول بارداری مهمترین بخش بارداری برای تشخیص و غربالگری موثر اختلالات است. بعد از هفته یازدهم بارداری، شفافیت نوکال (ناحیه‌ای از مایع در پشت گردن نوزاد) با سونوگرافی اندازه‌گیری می‌شود. این سونوگرافی در تشخیص ابتدایی سندروم داون مهم است. همچنین برخی آزمایش‌های ژنتیکی به نام تست دوگانه در این زمان انجام می‌گیرد. آزمایش CBC، تست عملکرد تیروئید و بررسی فشار خون نیز در دوره انجام می‌گیرد.

    هفته‌های ۱۶ تا ۲۰ بارداری

    کسانی که تست دوگانه را انجام نداده‌اند باید بین این هفته‌ها تست سه گانه یا تست چهارگانه که بررسی مشکلات ژنتیکی می‌پردازد را انجام دهند. سونوگرافی دقیق، بررسی ضربان قلب کودک، آزمایشات دیابت، شمارش کامل خون و آزمایش کامل ادرار برای تشخیص عفونت‌ها در این زمان انجام می‌شود.

    هفته‌های ۲۴ تا ۲۸ بارداری

    انواعی از تست دیابت در این مدت انجام می‌شود. در صورت وجود ناسازگاری خونی بین مادر و پدر، لازم است تست RH (بررسی مثبت یا منفی بودن گروه خونی) انجام شود.

    هفته‌های ۳۵ تا ۳۷ بارداری

    غربالگری استرپتوکوک گروه B (باکتری) در مادر بین این هفته‌ها بسیار مهم است. در هفته‌های آخر بارداری، تست NST (تست بدون استرس) انجام می‌شود. علاوه بر NST، ممکن است ارزیابی وضعیت کودک به کمک سونوگرافی نیز لازم باشد.

    آزمایش‌های ضروری برای خانم های باردار!

    تفسیر آزمایش های دوران بارداری

    در هر مرحله پزشک شما معنای نتایج آزمایش را به شما شرح می‌دهد و اقدامات درمانی لازم را تجویز می‌کند. در صورتی که غربالگری اول یا دوم شما مثبت شود به این معنا است که فرزند شما در معرض خطر اختلالات مادرزادی قرار دارد و باید آزمایشات تشخیصی بیشتری انجام شود. البته این مرحله فقط غربالگری است و دقت آن بیش از ۵۰ درصد نیست؛ پس لازم نیست که خیلی نگران باشید.

    در صورت مشکلات تیروئید یا وجود عفونت‌ها لازم است که به درمان و کنترل سریع آن‌ها بپردازید. قند خون شما ممکن است در دوران بارداری قدری افزایش پیدا کند که طبیعی است؛ اما افزایش بیش از حد آن می‌تواند خطرناک باشد و باید کنترل شود.

     

    هزینه آزمایشات بارداری چقدر است؟

    این آزمایش‌ها برای همه افراد یکسان نیست و با توجه به سن و وضعیت سلامتی مادر ممکن است لیست آزمایشات و سونوگرافی های دوران بارداری قدری متفاوت باشد. معمولا به مادران بالای ۳۵ سال آزمایش‌های غربالگری بیشتری تجویز می‌شود. به همین دلیل نمی‌توان به طور دقیق در مورد هزینه آزمایشات بارداری صحبت کرد.

     

    هومکا و انجام آزمایش های دوران بارداری در منزل!

    رفت و آمد در شرایط بارداری می‌تواند برای هر مادری دشوار و طاقت فرسا باشد. به همین دلیل مجموعه هومکا شرایطی را فراهم کرده است که بتوانید به راحتی هر آزمایش پزشکی را در منزل خود انجام دهید. آزمایش‌ها در شرایط کاملا بهداشتی و توسط معتبرترین آزمایشگاه‌های کشور انجام خواهد شد. نتایج آزمایش نیز به طور آنلاین در اختیار شما قرار خواهد گرفت. حتی برای تفسیر بهتر نتایج نیز می‌توانید با متخصصان هومکا ارتباط برقرار کنید.

    برای ثبت درخواست آزمایش در منزل کافی است با شماره ۰۲۱۶۷۳۷۱ تماس بگیرید یا به آدرس www.homeca.ir مراجعه کنید.

    آزمایش‌های ضروری برای خانم های باردار!

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=308447

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم