• امروز : پنجشنبه, ۶ اردیبهشت , ۱۴۰۳
2

افزایش مبلغ شهروندی ترکیه به ۴۰۰ هزار دلار باعث شکست این پروژه خواهد شد؟

  • کد خبر : 304499
  • 26 تیر 1401 - 11:12
افزایش مبلغ شهروندی ترکیه به ۴۰۰ هزار دلار باعث شکست این پروژه خواهد شد؟

چند سالی است که با توجه به آسان تر شدن شرایط کسب شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خارجی استقبال خوبی از این موضوع کرده اند و دولت ترکیه نیز توانسته از این موضوع بهره لازم را برده و سرمایه ارزی زیادی را از طریق سرمایه گذاران خارجی جذب کند. حال پس از گذشت […]

  • چند سالی است که با توجه به آسان تر شدن شرایط کسب شهروندی ترکیه از طریق سرمایه گذاری، سرمایه گذاران خارجی استقبال خوبی از این موضوع کرده اند و دولت ترکیه نیز توانسته از این موضوع بهره لازم را برده و سرمایه ارزی زیادی را از طریق سرمایه گذاران خارجی جذب کند.

    حال پس از گذشت چند سال به یکباره مبلغ دریافت شهروندی ترکیه از ۲۵۰ هزار دلار به ۴۰۰ هزار دلار افزایش یافته که این موضوع ممکن است متقاضیان خارجی را تحت الشعاع قرار دهد و موجب عدم استقبال آن‌ها از این موضوع گردد. در ادامه به این موضوع و اثرات احتمالی آن بر روی میزان تقاضای خارجی ها خواهیم پرداخت.

    برای تحلیل بهتر این موضوع بهتر است کمی به تاریخچه این قانون بپردازیم تا بهتر بتوان به جوابی قانع کننده رسید.

    ترکیه با روی کار آمدن دولت اردوغان اقدام به اصلاحات متعددی در بخش های مختلف کشور کرد تا به بهبود اوضاع اقتصادی و سیاسی آن کمک کند. یکی از این اقدامات جذب سرمایه گذاری خارجی و بکارگیری نخبه های کشورهای دیگر بود. بدین منظور مبلغ اعطای شهروندی ترکیه که تا قبل از سال ۲۰۱۸ یک میلیون دلار بود به یکباره به ۲۵۰ هزار دلار کاهش یافت. تا قبل از این قانون با توجه به مبلغ بالای اعطای شهروندی، عملا ترکیه جزو کشورهای مناسب شهروندی برای سرمایه گذاران خارجی بشمار نمی رفت اما به یکباره و با کاهش سنگین این مبلغ در سال ۲۰۱۸، موج سرمایه گذاران خارجی از سرتاسر جهان برای دریافت شهروندی به ترکیه سرازیر شدند. تا جایی که با این تصمیم، ترکیه به بهترین کشور برای دریافت شهروندی مبدل شد و توانست سرمایه خارجی بسیاری را در حوزه ساختمان سازی جذب کند.

    این روند افزایشی طی ۱۰ سال و از سال ۲۰۱۲ که قانون اعطای شهروندی به خارجی ها وضع شد همواره رشد داشته بطوریکه طی ۱۰ سال گذشته حدود ۲۸۸ هزار خانه به خارجی ها فروخته شده است و در چهار سال گذشته از هر چهار مورد خرید خانه در ترکیه، سه مورد با هدف کسب شهروندی بوده است. از این تعداد تنها طی چهار سال گذشته حدود ۲۰ هزار خارجی با خرید ملک تابعیت ترکیه را گرفته اند که این آمار بالایی محسوب می شود.

    البته آمار دقیق شهروندی های اعطا شده به خارجی ها در ترکیه مشخص نیست اما سال گذشته وزیر مسکن و شهرسازی ترکیه در یک کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد از سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۱ به ۱۹ هزار و ۶۳۰ خارجی از طریق خرید ملک، شهروندی ترکیه اعطا شده است

    که در این میان نیز بترتیب شهرهای استانبول، آنتالیا و ازمیر در رده های اول خرید ملک توسط خارجی‌ها بوده اند.

    حال پس از گذشت ۱۰ سال از آن زمان باز هم مبلغ خرید ملک برای دریافت شهروندی ترکیه دچار تغییر شده اما اینبار برعکس دوره قبل از ۲۵۰ هزار به ۴۰۰ هزار دلار رسیده است. آیا این افزایش ۱۵۰ هزار دلاری موجب عدم استقبال سرمایه گذاران خارجی خواهد شد؟ آیا این موضوع می‌تواند باعث پایین آمدن قیمت املاک و ضرر احتمالی سرمایه گذاران در این حوزه شود؟

    برای پاسخ به این سوالات بهتر است ابتدا نگاهی به وضعیت مسکن طی چند سال اخیر در ترکیه داشته باشیم و سپس این موضوع را تحلیل کنیم.

    بر اساس آمارهای اداره آمار ترکیه تا پایان ماه ژوئن ۲۰۲۲ قیمت فروش مسکن در ترکیه نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد ۱۸۲ درصدی را تجربه کرده است و در همین راستا میانگین قیمت هر متر مربع واحد مسکونی در ترکیه نیز  به حدود ۱۰ هزار لیر رسیده است. خرید خانه در استانبول بیشترین مورد را در بین خرید خارجی ها در ترکیه داشته است و پس از آن آنتالیا و مرسین در رده های بعدی هستند.

     

    با توجه به اطلاعاتی که داده شد حال اگر بخواهیم مثلا یه آپارتمان دو خوابه در یک مجتمع در منطقه خوب بخریم بجای ۳۰۰ هزار دلار پارسال باید حداقل ۵۵۰ هزار دلار پرداخت کنیم. اگر این درصد افزایش را بر مبنای لیر حساب کنیم درصد بیشتری هم خواهد شد.

    حال این افزایش مبلغ شهروندی را اگر کنار افزایش قیمت ملک بگذاریم کاملا منطقی بنظر می آید و همسو با روند تورم ترکیه است.

    بنظر نویسنده مقاله، هر دو تغییر قانون شهروندی چه در سال ۲۰۱۸ که از یک میلیون به ۲۵۰ هزار دلار رسید و چه افزایش اخیر هر دو همسو و معنادار هستند. با کاهش قیمت شهروندی در آن سال، ترکیه توانست همسو با سایر گزینه ها در سرتاسر جهان مطابقت داده شود و جزو گزینه های اول دریافت شهروندی برای خارجی ها شود.

    قیمت فعلی نیز از نظر حسابداری برای تورم، نوسانات ارزی و رشد طبیعی بازار املاک در ترکیه منطقی است. این افزایش قیمت ۱۵۰ هزار دلاری خصوصا در شهر استانبول کاملا با نرخ تورم همسو است. لیر ترکیه نیز واحد پول با ثباتی نیست و دائما در حال نوسان است که این موضوع نیز می‌تواند به شناخت منطق این افزایش قیمت کمک کند.

    انبوه سازان داخلی که تمام تراکنش‌های داخلی آن‌ها بر مبنای لیر است  اما در رگولاتوری های بین المللی باید CIP را بصورت دلاری نشان دهند این اختلاف قیمت بیشتر جلب توجه می کند. این افزایش، نوسان بازار ارز و همچنین نرخ تورم داخلی و جهانی را جبران می کند، اما مهمتر از آن منعکس کننده رشد بازار املاک و مستغلات ترکیه است.

    اگر به سودآوری سرمایه گذاری در زمینه املاک ترکیه هم نگاهی بیندازیم متوجه سودآوری قابل قبول در این حوزه خواهیم شد. حال اینکه علاوه بر سرمایه گذاری و سودآوری، امکان کسب شهروندی نیز برای خارجی ها میسر شده است.

    با توجه به مطالبی که گفته شد میتوان اینگونه برداشت کرد که این افزایش ۶۰ درصدی دلاری مبلغ شهروندی در مقابل افزایش حدود ۱۳۰ درصدی سالیانه قیمت لیری ملک طی یکسال اخیر که بطور متوسط  معادل رشد ۵۰ درصدی معادل دلاری آن است، مبلغی معقول و بصرفه است و توجیه اقتصادی دارد.

    آمارهای منتشر شده توسط مرکز آمار ترکیه نیز نشان از این موضوع دارد.  بطوریکه طبق آمارها میانگین افزایش قیمت املاک مسکونی در دو سال گذشته بطور متوسط ۱۵۰ درصد سالیانه بوده است در حالیکه در همین مدت و تا شش ماهه اول سال جاری میانگین رشد سالیانه دلار ۹۷ درصد بوده است. البته قیمت جهانی دلار در سایر کشورها نیز افزایش یافته و نرخ برابری آن در مقابل یورو نیز طی این مدت کمتر شده است اما در مقابل تورم و رشد قیمت املاک مسکونی در ترکیه این افزایش توجیه پذیر است.

    اویار تا صاحب خانه شدن شما، همراهتان است

    خرید خانه در ترکیه با اویار

     

    به‌منظور یک سرمایه‌گذاری ایمن و حساب شده، می‌توانید از گروه اویار کمک گرفته و مشاوره‌های لازم را دریافت کنید. کارشناسان اویار گروپ با تجربه و تخصص کافی در خدمت شما هستند تا شرایط لازم برای خرید ملک در ترکیه و کارهای بعدی را برایتان فراهم کنند. از ویژگی‌های استفاده از خدمات اویار می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

    • امکان دریافت مشاوره رایگان در تمامی مراحل خرید
    • امکان افتتاح حساب بانکی در ترکیه برای انجام امور مالی
    • انجام بی‌دردسر خرید خانه در استانبول و طی کردن مراحل خرید بلیط و رزرو اقامتگاه
    • پیگیری کارهای مهاجرتی مورد نیاز مشتری
    • امکان دریافت خدمات اجاره و تجهیز ملک خریداری شده

    به منظور سرمایه‌گذاری ایمن و حساب شده در کشور ترکیه، می‌توانید با کارشناسان اویار گروپ در ارتباط باشید. سایت evyargroup.com در خدمت شما بوده و می‌توانید از شماره تلفن ۹۰۵۵۳۸۷۶۶۰۰۰ هم برای ارتباط‌گیری با کارشناسان استفاده کنید. اگر قصد مکاتبه با کارشناسان حاضر در دفتر ترکیه را دارید، می‌توانید از ایمیل info@evyargroup.com استفاده کنید.

    و همچنین برای اطلاع از قیمت لحظه ای لیر ترکیه می‌توانید وارد سایت اویار شوید و قیمت لیر ترکیه، نرخ تبدیل دلار به لیر، نرخ تبدیل یورو به لیر و نرخ تبدیل پوند به لیر را به صورت لحظه ای در بانک‌های مختلف ترکیه را مشاهده فرمایید.

    میانگین امتیازات ۴ از ۵
    از مجموع ۱۰ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=304499

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم