• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
5

ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

  • کد خبر : 315913
  • 09 اردیبهشت 1402 - 16:38
ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

فهرست محتوا معرفی کامل ارز پولکادات در این مقاله راجع‌به پولکادات ارز جالب توجهی که با هدف تغییر سیستم شبکهٔ بلاکچین وارد حوزه کریپتو شده‌است صحبت می‌کنیم. این ارز برای بلاک‌چین‌ها امکان انجام تراکنش‌ و ارسال پیام بدون حضور شخص ثالث را فراهم کرده‌است. ارز پولکادات (Polkdot) با یک شبکهٔ چندزنجیره‌ای یا مولتی‌چین بلاک‌چین‌های تخصصی […]

فهرست محتوا

  • معرفی کامل ارز پولکادات

    در این مقاله راجع‌به پولکادات ارز جالب توجهی که با هدف تغییر سیستم شبکهٔ بلاکچین وارد حوزه کریپتو شده‌است صحبت می‌کنیم. این ارز برای بلاک‌چین‌ها امکان انجام تراکنش‌ و ارسال پیام بدون حضور شخص ثالث را فراهم کرده‌است. ارز پولکادات (Polkdot) با یک شبکهٔ چندزنجیره‌ای یا مولتی‌چین بلاک‌چین‌های تخصصی مختلف را به یک شبکه واحد متصل می‌کند و این بلاکچین‌ها به‌صورت موازی با هم کار می‌کنند. توکن این شبکه با نام DOT برای کاربران کریپتو توکنی شناخته شده‌است.

    پولکادات با هدف به‌وجود آوردن یک فریم‌ورک متمرکز که همان HTML نام دارد توسعه یافته‌است. بدین ترتیب همان‌طوری که HTML تمامی وب‌سایت‌ها و سرورهای مختلف را به‌صورت یکپارچه به هم متصل می‌کند، تحقق فریم‌ورکی واحد برای بلاکچین‌های مستقل نیز مسئله‌ قابل اهمیتی است.

    تاریخچه

    توکن پولکادات توسط Gavin Wood و همکارانش Peter Czaban و Robert Habermeier در سال 2016 تأسیس شد. وود یکی از بنیانگذاران اتریوم و خالق زبان برنامه‌نویسی Solidity است. توسعه‌دهندگان از زبان سودیلیتی برای نوشتن برنامه‌های غیرمتمرکز بر بستر اتریوم استفاده می‌کنند. گاوین وود یک سال قبل از به‌وجود آوردن DOT یعنی در 2015 با همکاری جوتا اشتاینر شرکتی تحت عنوان Parity Technologies را با هدف اجرای پروژه‌های گوناگون بر بستر اتریوم پایه‌گذاری کرده بود.

    دکتر گاوین اولین پیش‌نویس ایده نسخهٔ خردشده اتریوم را در سال 2016 منتشر کرد. یک سال بعد گاوین و همکارش پیتر زابان بنیاد web3 را پایه گذاری کردند. این بنیاد کاملاً به‌صورت غیرانتفاعی کار می‌کرد و برای حمایت از پژوهش و توسعه Polka dot و نظارت بر کمک‌‌های مالی گردآوری شده تأسیس شده بود.

    اولین فروش ارز دیجیتال polka dot توسط بنیاد وب 3 واقع در سوئیس انجام شد که طی یک حراج در هلند توانست 50 درصد از عرضهٔ اولیه توکن دات یعنی حدود 10 میلیون ارز با ارزش 145 میلیون دلار را به فروش برساند. این موفقیت بزرگ و ویژگی‌های حائز اهمیت توکن DOT موجب شد تا بنیاد وب 3 شرکت  Parity Technologiesرا تحت رهبری خود قرار دهد.

     

    ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

    دلیل اهمیت یافتن ارز دیجیتال polkdot

    به دلیل وجود دو مشکل اساسی مقیاس‌پذیری و حاکمیت در بلاکچین، نیاز به راهکاری برای رفع این مشکلات احساس می‌شد. در شبکهٔ بلاکچین مقیاس‌پذیری یعنی تعداد تراکنش‌هایی که در یک ثانیه انجام می‌شود محدود است. همچنین حاکمیت به معنی امکان ایجاد تغییر در مدیریت شبکه و پروتکل‌های آن با محدودیت مواجه است. ازاین‌رو ارز DOT برای رفع این مشکلات روی کار آمد و موردتوجه قرار گرفت.

    دلیل دیگر پیچیدگی بلاکچین و مشکلات ایجاد سیستم‌های غیرمتمرکز و نوآورانه در آن است. به این صورت که توسعه‌دهندگان مجبور هستند سیستم‌های جدید را از پایه طراحی کنند و زمان زیادی صرف این کار می‌شود. ارز دات راهکاری را در اختیار توسعه‌دهندگان قرار می‌دهد تا وقت و هزینهٔ خود را برای طراحی سیستم‌ها صرف نکرده در عوض بتوانند تمامی مدل‌های از پیش طراحی‌شدهٔ خود را بر روی بلاکچین‌های مختلف اجرا کنند.

    وب چیست و نقش توکن Dot در توسعهٔ آن چه بود؟

    امروزه اصطلاح وب 3 به‌طور گسترده‌ای بر سر زبان‌ها افتاده‌است. وب 3 سطح پیشرفته‌تری از اینترنت است که محدودیت‌ها و مشکلات دو سطح قبلی خود یعنی اینترنت فقط خواندنی وب 1 و نواقص وب 2 را ندارد.

    به عقیدهٔ کارشناسان اینترنت فعلی ما تحت عنوان وب 2 بیش از اندازه متمرکز است. بنابراین در این سطح از اینترنت، زمینه برای نقص‌های امنیتی زیاد، نظارت انبوه، تمرکز بیش از حد بر سود، انواع غیرمنطقی تبلیغات، کاهش حریم خصوصی و سرقت گسترده فراهم شده‌است. اینترنت Web3 با امکان ذخیره‌سازی برنامه‌ها و دیتاها بر روی زنجیره‌های از شبکه بلاکچین همتابه‌همتا رقابت را برای ارائه کیفیت خدمات و امنیت را در این حوزه بالا می‌برد.

    همان‌طوری که گفتیم مقیاس‌پذیری در حوزهٔ بلاکچین با محدودیت مواجه بوده و همین امر توسعهٔ بلاکچین را مشکل روبه‌رو کرده‌است. توکن پولکادات با مشخصهٔ اساسی موازی‌سازی تراکنش‌ها، نقص موجود درزمینهٔ مقیاس‌پذیری را رفع می‌کند. سیستم حکومتی باز و بسیار پیشرفته ارز دیجیتال Polkadot نیز سرعت نوآوری را بالا می‌برد. به این ترتیب با وجود پولکا DOT امکان توسعه برنامه‌های کاربردی بلاکچین از قبیل امور مالی، انرژی غیرمتمرکز، ارتباطات و بازی‌ها فراهم شده و پایه حوزه‌های قضایی دیجیتال در وب 3 نیز تشکیل می‌شود. این توکن اولین پروژه تحت رهبری بنیاد وب 3 است.

     

    ارز دیجیتال پولکادات چیست؟

    ویژگی‌های ارز Polka DOT

    ارز پولکادات با کمک زنجیره رله (Relay Chain) امنیت سراسر شبکه را تأمین می‌کند. این زنجیره ستون فقرات شبکه دات و مرکز اصلی ارتباط میان پاراچین‌های شبکه است. در این زنجیره اعتبارسنج‌ها بلوک‌ها را از پاراچین‌های مختلف می‌پذیرند و امنیت لازم برای شبکه مهیا می‌شوند. به‌طورکلی می‌توان گفت که توکن DOT با 4 ویژگی و مشخصهٔ اساسی زیر شناخته می‌شود:

    • مقیاس‌پذیری: Polka Dot به‌صورت یک شبکهٔ چندزنجیره‌ای خرد شده عمل می‌کند. به این ترتیب با امکان پردازش موازی تراکنش‌ها در چندین زنجیره نه تنها شلوغی و ترافیک شبکه قدیمی را ندارد. بلکه منجر به بهبود قابل‌ملاحظهٔ مقیاس‌پذیری شده‌است. این مشخصه زمینه را برای افزایش پذیرش و رشد شبکه در آینده فراهم می‌کند.
    • قابلیت همکاری: توکن DOT امکان همکاری داخلی بین پاراچین‌ها را با کمک زنجیره رله فراهم می‌کند و همکاری خارجی زنجیره‌ها نیز از طریق پاراچین‌های تخصصی به نام پل صورت می‌گیرد. به‌عبارتی و همان‌گونه که در بالا نیز ذکر کردیم، توکن دات از طریق پل بلاکچین‌های مستقل را به هم متصل می‌کند.
    • امنیت مشترک: توکن دات از طریق الگوریتم اثبات سهام اجرا می‌شود. بر همین اساس هر کاربر این امکان را دارد که به‌آسانی اعتبارسنجی‌های لازم برای هر تراکنش را انجام دهد. از طرفی به دلیل این‌که همهٔ پروژه‌های ساخته‌شده در پولکا Dot منابع را با هم ترکیب می‌کنند، در صورت ایجاد امنیت کافی در یک از دات‌ها، تمام تراکنش‌های شبکه نیز از این امنیت برخوردار می‌شوند.
    • ارتقا بدون نیاز به فورک: با کمک polkadot امکان ارتقاپذیری شبکه بسیار آسان است. درواقع هر زمان که یک ارتقا برای شبکه پیشنهاد شود، کافیست رأی‌گیری میان دارندگان توکن حاکمیتی صورت گیرد و در صورت مثبت بودن نتیجه، پروتکل تغییر می‌کند.

    سخن پایانی

    ارز پولکادات یکی از ارزهای نسبتاً جدید حوزهٔ کریپتو است که با هدف رفع مشکلات و محدودیت‌های بلامکچین به‌وجود آمده‌است. این ارز توسط دکتر گاوین و همکارانش در سال 2016 تأسیس شد و توسط بنیاد وب‌3 رهبری می‌شود. توکن از Dot از 4 ویژگی اصلی مقیاس‌پذیری، امنیت مشترک، قابلیت همکاری و ارتقا بدون نیاز به ورک برخوردار است.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=315913

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم