• امروز : چهارشنبه, ۵ اردیبهشت , ۱۴۰۳
753

مدارک مورد نیاز برای استعلام هزینه ترخیص کالا

  • کد خبر : 307799
  • 19 آبان 1401 - 19:09
مدارک مورد نیاز برای استعلام هزینه ترخیص کالا

فهرست محتوا مقدمه هر تاجری باید برای انجام کارهای تجاری و بازرگانی خود و همچنین ترخیص کالا ابتدا برنامه ریزی کاملی را تدوین کرده باشد، تا بدون مشکلات احتمالی اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک و سازمان های مربوطه را گرد آوری کند. همان طور که ترخیص کالا از مهم ترین بخش […]

فهرست محتوا

  • مقدمه

    هر تاجری باید برای انجام کارهای تجاری و بازرگانی خود و همچنین ترخیص کالا ابتدا برنامه ریزی کاملی را تدوین کرده باشد، تا بدون مشکلات احتمالی اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک و سازمان های مربوطه را گرد آوری کند. همان طور که ترخیص کالا از مهم ترین بخش های حمل بار هوایی از چین در زمینه تجارت می باشد، واجب است که هر تاجری اطلاعاتی درباره مدارک لازم و همین طور هزینه ترخیص کالا از گمرک کسب کرده باشد، به همین منظور از شما عزیزان خواهشمندیم با شرکت ترخیص کالا و حق العمل کاری ایران ترخیص همراه باشید تا به بررسی مدارک مورد نیاز برای استعلام هزینه ترخیص کالا بپردازیم.

     مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک کدامند؟

    ترخیص کالا از گمرک قوانین مربوط به خود را دارد و لازم است که مدارک مختلفی ارائه داده شود تا به سازمان های مربوطه اطمینان داده شود که کالاها مالک قانونی دارند تا هزینه ترخیص کالا نیز به نام صاحب بار صادر شود‌ و اجازه خروج کالا از انبار گمرک نیز داده شود. این مدارک روند ترخیص کالا را سرعت بخشیده و احتمال بروز خطا را به حداقل می رسانند. در واقع مدارک لازم برای ترخیص کالا شامل مدارک مربوط به خود بار، مدارک مربوط صاحب آن و مدارک مربوط به نماینده آن (حق العمل کار گمرک) می شود که شرکت ترخیص کالا و حق العمل کار ایران ترخیص لیست مدارک را مورد بررسی قرار می دهد.

    مدارک مورد نیاز ترخیص کالا مربوط به کالا

    v   ترخیصیه

    از اصلی ترین مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک که به خود کالا مربوط می شود، ترخیصیه می باشد که این مدرک را باید شرکت حمل و نقل صادر کند تا صاحب بار بتواند درخواست خود را جهت دریافت کالا و پرداخت هزینه ترخیص کالا ثبت کند. مواردی همچون مشخصات صاحب بار، شماره بارنامه، وزن بار، توضیحاتی در مورد کالا، مشخصات ابزار حمل کالا و … در این سند درج می شود.

    v   پروفرما اینویس

    یکی دیگر از مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک، سند پروفرما می باشد که فروشنده باید آن را صادر کند و مواردی مانند تعداد کالا و قیمت آن ها، نام کشور سازنده، وزن خالص و ناخالص کالا و شیوه پرداخت را در آن ثبت کند‌.

    v   پکینگ لیست  

    از دیگر مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک‌ که همانند پروفرما باید توسط فروشنده ثبت شود، سند پکینگ لیست می باشد. به واسطه صدور این سند صحت اطلاعات مربوط به مرسوله تکمیل می شود. در این سند تمامی مشخصات  از نوع بسته بندی گرفته تا شیوه پرداخت و تعداد آن نوشته می شود.

    v   گواهی مبدأ

    از دیگر سندهای لازم برای ترخیص کالا از گمرک گواهی مبدأ می باشد که در آن اطلاعاتی درباره کشور سازنده کالا درج شده است‌. این سند را باید از اتاق های بازرگانی درخواست کرد، تا در هنگام پرداخت هزینه ترخیص کالا ارائه داده شود. در این سند مشخصات ارسال کننده و صادر کننده کالا و دریافت کننده آن، وسیله ای که بار با آن حمل می شود درج شده است و در پایان لازم است به امضای صادر کننده و مرجعی که گواهی مبدأ صادر کرده است در آمده باشد. باید به این نکته توجه داشت، اگر کشوری که کالا را ساخته است احراز شده و جزء کشورهای ممنوع المعامله، تعرفه های ترجیهی یا محدودیت ها نباشد، ارائه این سند الزامی نیست.

    v   گواهی بازرسی کالا

    این سند باید توسط شرکت بازرسی  محصولات تنظیم شود، زیرا با صدور این سند کمیت و کیفیت محصولات مورد ارزیابی قرار می گیرند. این سند نشان دهنده این است کالا در شرایط خوبی قرار دارد.

    v   مجوزهای قانونی کالا

    ارائه مجوزهای قانونی کالا از دیگر مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک است که شامل مجوز وزارت بهداشت، سازمان استاندارد، انرژی اتمی، وزارت فرهنگ و ارشاد می باشد و با توجه به نوع محصول مشخص خواهد شد.

    v   بارنامه

    ارائه بارنامه مربوط به کالا از جمله مدارک لازم برای ترخیص کالا می باشد که سند مالکیت کالا به حساب می آید، هنگامی که کالا دچار آسیب شود این سند یک پشتوانه برای ارائه آن جهت دریافت خسارت از شرکت بیمه محسوب می شود. مشخصاتی که در بارنامه باید ثبت شود شامل مواردی مانند توضیحات کالا، علامت های تجاری، اسم حامل کالاها، تعداد نسخه های اصلی بارنامه و … می باشد. در هنگام پرداخت هزینه ترخیص کالا از گمرک‌ ارائه بارنامه الزامی است.

    v   مجوز واردات

    در هنگام روند ترخیص کالا از گمرک برای کالاهای مخصوص ارائه مجوز واردات یکی از اسناد و مدارک مهم تلقی می شود. کالاهایی که به طور خاص وارد کشور می شوند، از طرف دولت اجبار می شوند که مجوز واردات آن ها ارائه داده شود.

    v   دیگر اسناد

    اسناد دیگری مانند قبض انبار، بیمه نامه، ثبت کردن سفارش در اتاق بازرگانی، مدارک بانکی باید برای ترخیص کالا از گمرک ارائه داده شوند.

    مدارک مورد نیاز ترخیص کالا مربوط به صاحب کالا

    هر فردی که در حوزه واردات و صادرات کالا فعالیت دارد باید علاوه بر جمع آوری مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک که به بار مربوط می شود، مدارک مربوط به خودش را نیز ارائه دهد تا هویتش برای سازمان های مربوطه تأیید شود و هزینه ترخیص کالا برایش مشخص شود، تا اجازه خروج کالا و تحویل آن به صاحب بار صادر شود. مدارک مورد نیاز:

    ·       ارائه اصل کارت بازرگانی معتبر

    ·       کپی از تمام صفحات کارت بازرگانی

    ·       ارائه مجوز واردات کالا با نام صاحب بار

    ·       اصل کارت ملی وارد کننده

    ·       کپی کارت ملی وارد کننده

    مدارک مورد نیاز برای استعلام هزینه ترخیص کالا

    مدارک مورد نیاز ترخیص کالا مربوط به نماینده قانونی کالا

    اگر صاحب بار از ترخیص کار گمرک برای طی کردن مراحل دریافت کالا و پرداخت هزینه ترخیص کالا استفاده کند، حق العمل کار باید مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک را ارائه دهد که موارد زیر را شامل می شود:

    o      اصل و کپی کارت ملی نماینده قانونی

    o      اصل و کپی وکالت نامه محضری

    o      اصل و کپی معرفی نامه

    o      کپی دفترچه بیمه

    چه زمانی برای تهیه مدارک ترخیص کالا از گمرک اقدام به ترخیص نمایید؟

    کارهای اداری و امورات گمرکی از پیچیدگی های خاصی برخوردار است که شرکت ترخیص کالا و حق العمل کاری ایران ترخیص به همه ی عزیزانی که قصد دارند در زمینه تجارت فعالیت داشته باشند پیشنهاد می دهد قبل از شروع تجارت، تمامی اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک را جمع آوری کنند تا در هنگام واردات و صادرات کالا با مشکل مواجه نشوند و هزینه ترخیص کالا به حداقل برسد و صاحب کالا متحمل هزینه های اضافی نشود.

    ثبت اظهارنامه گمرکی چگونه صورت می پذیرد؟

    اظهارنامه گمرکی برای سازمان گمرک مشخص می کند کالاها وارداتی یا صادراتی هستند،‌ زیرا تمامی فرآیند جمع آوری مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک ( چه کالاهای وارداتی و چه کالاهای صادراتی) و پرداخت هزینه ترخیص کالا بر اساس قوانین و مقررات گمرک و ثبت اظهارنامه گمرک انجام پذیر است. برای ثبت این سند می توان به صورت غیر حضوری به سامانه EPL مراجعه کرد.

    شرکت وارد کننده کالا مؤظف است تمامی مشخصات کالا و هزینه های آن را در اظهار نامه درج کند و سپس به تأیید اداره گمرک درآید. بازرس باید همه موارد را کنترل کند و بعد از آن اظهارنامه را امضا کند و سپس اظهارنامه و فیش بانک را به صندوق تحویل دهد، سپس برای چاپ پروانه گمرکی کارهایی  که لازم است باید انجام شود. در ادامه دیگر مراحل لازم برای ترخیص کالا از سر گرفته می شود.

    چه هزینه هایی مشمول گردآوری مدارک ترخیص کالا می شود؟

    صاحبان بار وقتی که در زمینه واردات مشغول به فعالیت هستند، باید مدارک لازم برای ترخیص کالا از گمرک جمع آوری کنند و آن ها را به سازمان های مربوطه ارائه دهند. اما باید به این نکته توجه داشت که در هر مرحله از جمع آوری اسناد و مدارک، به هر سازمانی که مراجعه می کنند باید هزینه هایی را پرداخت کنند که همگی به هزینه ترخیص کالا اضافه می شود. شرکت ترخیص کالا و حق العمل کاری ایران ترخیص این هزینه ها را این طور دسته بندی کرده است:

    1)    هزینه های مربوط به ثبت سفارش کالا و دریافت کد تعرفه

    2)    هزینه أخذ مجوزهای مختلف با توجه به نوع بار

    3)    هزینه های بارنامه و بیمه نامه

    4)    هزینه دریافت گواهی مبدأ

    5)    هزینه گرفتن قبض انبار

    کلام پایانی

    به طور کلی متوجه شدیم که همه ی تاجران و نماینده های قانونی آن ها برای این که امورات حمل و نقل بین المللی و گمرکی خود را بدون مشکل پشت سر بگذارند، باید اسناد و مدارک لازم برای ترخیص کالاها ارائه دهند. ترخیص کالا نیازمند ارائه مدارکی مانند پکینگ لیست، پروفرما، بیمه نامه و کارت بازرگانی می باشد تا کالاها مورد تأیید کارشناسان قرار بگیرند و اجازه ورود را کسب کنند. بنابراین باید وارد کنندگان خود از تجربه کافی برخوردار باشند تا میزان هزینه ترخیص کالا از گمرک به حداقل برسد، در غیر این صورت لازم است یک ترخیص کار به عنوان نماینده قانونی انتخاب کنند و یا با یک شرکت ترخیص کالای زبده مشورت کنند.

    شرکت ترخیص کالا و حق العمل کاری ایران ترخیص از شرکت های با سابقه در این حوزه است و آماده ارائه خدمات در زمینه ترخیص کالا می باشد، برای ارتباط با کارشناسان شرکت می توانید به آدرسی اینترنتی www.fnxcustoms.com مراجعه کرده و یا با شماره ۰۲۱۴۸۰۰۰۱۱۰ تماس حاصل فرمایید.

     

     

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=307799

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم