• امروز : جمعه, ۱۰ فروردین , ۱۴۰۳
1

معاش کارگری زیرسایه کرونا/ دولت به میدان بیاید

  • کد خبر : 93345
  • 04 فروردین 1399 - 18:11
معاش کارگری زیرسایه کرونا/ دولت به میدان بیاید

در حالی که معاش بخش زیادی از کارگران از جمله کارگران ساختمانی با شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. دولت باید به میدان بیاید و از آنها حمایت کند تا بحران کرونا به بحران معاش فرودستان تبدیل نشود. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از مشاغلی که در بحث کرونا دچار آسیب شدند، کارگران ساختمانی بودند که باشیوع بیماری کرونا بیکار شدند، این کارگران در حالات عادی در نیمه دوم هر سال دچار رکودی در کار خود می شوند،اما سال گذشته نیز با شیوع این بیماری، وضعیت کاری آنها بدتر و در نهایت تعداد زیادی شغل خود را از دست دادند.
50درصد کارگران ساختمانی قم بیکار شدند
اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم و عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری سراسر کشور در رابطه با آمار بیکاری در قم گفت: متاسفانه در روزهای اخیر، کارگران بسیاری به دفاتر انجمن‌های صنفی در استان قم مراجعه و از بیکاری ناخواسته انتقاد می‌کنند؛ براساس این مشاهدات می‌توان گفت، بیش از 50 تا 60 درصد کارگران ساختمانی استان قم به دلیل شیوع کروناویروس، بیکار شده‌اند و این بیکاری، ن..

  • در حالی که معاش بخش زیادی از کارگران از جمله کارگران ساختمانی با شیوع بیماری کرونا تحت تاثیر قرار گرفته است. دولت باید به میدان بیاید و از آنها حمایت کند تا بحران کرونا به بحران معاش فرودستان تبدیل نشود.

    معاش کارگری زیرسایه کرونا/ دولت به میدان بیاید – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یکی از مشاغلی که در بحث کرونا دچار آسیب شدند، کارگران ساختمانی بودند که باشیوع بیماری کرونا بیکار شدند، این کارگران در حالات عادی در نیمه دوم هر سال دچار رکودی در کار خود می شوند،اما سال گذشته نیز با شیوع این بیماری، وضعیت کاری آنها بدتر و در نهایت تعداد زیادی شغل خود را از دست دادند.

    50درصد کارگران ساختمانی قم بیکار شدند

    اکبر شوکت، رئیس کانون انجمن‌های صنفی کارگران ساختمانی استان قم و عضو هیات مدیره کانون عالی انجمن‌های صنفی کارگری سراسر کشور در رابطه با آمار بیکاری در قم گفت: متاسفانه در روزهای اخیر، کارگران بسیاری به دفاتر انجمن‌های صنفی در استان قم مراجعه و از بیکاری ناخواسته انتقاد می‌کنند؛ براساس این مشاهدات می‌توان گفت، بیش از 50 تا 60 درصد کارگران ساختمانی استان قم به دلیل شیوع کروناویروس، بیکار شده‌اند و این بیکاری، ناخواسته بوده است؛ کارفرما به این کارگران گفته است کار تعطیل است و فعلاً بفرمایید! لاجرم برای این کارگران در شب عید، دستمزد و حقوقی در کار نیست!

    وزیر کار:کارگران بیکار شده برای ثبت بیمه بیکاری نیاز به مراجعه حضوری ندارند

    وی تاکید می‌کند: این کارگران که جملگی آنها از اقشار پایین دست جامعه هستند، واقعاً با مشکل مواجه‌اند و شب عید بسیار نابسامانی داشتند.

    شوکت درباره مشکلات کارگران ساختمانی گفت: علاوه بر کارگران ساختمانی که در دوران بیکاری از حقوق و دستمزد بی‌بهره‌اند و شرایط دشواری دارند، بعد از شیوع کرونا، با موج اخراجِ «کارگران خدماتی» مواجه شده‌ایم. بسیاری از کافی‌شاپ‌ها، رستوران‌ها و مراکز تفریحی در استان قم و استان‌های پرخطر مشابه، یا کاملاً تعطیل کرده‌اند و یا ساعات کاری را به حداقل رسانده‌اند و در نتیجه، کارگران شاغل در این مراکز نیز ناخواسته بیکار شده‌اند و از آنجا که این کارگران، قرارداد محکم و ثبات کاری ندارند، این بیکاری به معنای «اخراج» است. شاید بتوان گفت حدود 50درصدکارگران خدماتی شاغل در اینگونه مراکز، شب عید ناخواسته اخراج شده‌اند. در واقع صاحبکار به اینها گفته دو ماه یا سه ماه، تعطلیم، شما بروید و هر زمان اوضاع مثل سابق شد، برگردید.

    شوکت افزود: انجمن‌های صنفی در این زمینه آماده همکاری با دولت هستند، ضمن اینکه اطلاعات همه کارگران ساختمانی (چه آنها که بیمه شده‌اند و چه آنهایی که متقاضی دریافت بیمه هستند) در سامانه خدمات رفاهی ایرانیان موجود است و دولتی‌ها می‌توانند به این سامانه مراجعه و اطلاعات کارگران را دریافت و نسبت به پرداخت بسته حمایتی اقدام کنند؛ علاوه بر همه اینها، تامین اجتماعی اطلاعات همه حداقل‌بگیران را دارد و شناسایی این خانوارها، اصلاً کار سختی نیست.

    وی تاکید می‌کند: شب عید حداقل 50 درصد کارگران فصلی و خدماتی استان‌های پرخطر، با بیکاری و اخراج مواجه شدند؛ دولت، هم باید امکانات بهداشت فردی از قبیل مواد ضدعفونی‌کننده و ماسک و دستکش به رایگان در اختیار خانواده‌های این کارگران قرار دهد و هم باید بسته حمایتِ معیشتی به آنها بدهد؛ در غیر این صورت، علاوه بر «بحران کرونا» با «بحران شدید معاش فرودستان» نیز مواجه خواهیم شد.

    انتهای پیام/

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=93345

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم