فهرست محتوا
کشور با جهش ۸ میلیون لیتری مصرف بنزین روبهرو شد
معاون شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی ایران، خبرهای خوشی از وضعیت سوخت کشور دارد. طبق جدیدترین گزارشها، از زمان روی کار آمدن دولت چهاردهم تا شهریورماه امسال، تولید بنزین و گازوئیل در کشور ۹ میلیون لیتر در روز افزایش یافته است. نکته جالب اینجاست که این افزایش تولید بدون ساخت هیچ پالایشگاه جدیدی رقم خورده است.
۱. تولیدی معادل یک پالایشگاه بزرگ
محمدعلی دادور، معاون شرکت ملی پالایش و پخش، با مقایسه عملکرد پالایشگاهها اعلام کرد که مجموع افزایش تولید در بخش بنزین و نفتگاز (گازوئیل)، دقیقاً برابر با خروجی یک پالایشگاه ۱۰۰ هزار بشکهای است. به عبارت سادهتر، با بهینهسازی پالایشگاههای فعلی، انگار یک پالایشگاه جدید به ظرفیت کشور اضافه شده است.
افزایش تولید بنزین: ۴.۳ میلیون لیتر در روز
افزایش تولید نفتگاز: ۴.۷ میلیون لیتر در روز
۲. آمار دقیق؛ بنزین و گازوئیل به کجا رسیدند
برای اینکه دید دقیقتری داشته باشیم، بیایید اعداد را مقایسه کنیم:
بنزین: تولید روزانه از ۹۸ میلیون لیتر (در بازه شهریور ۱۴۰۲ تا ۱۴۰۳) به ۱۰۲.۳ میلیون لیتر در سال جاری رسیده است.
نفتگاز (گازوئیل): تولید روزانه از ۱۱۱ میلیون لیتر به ۱۱۵.۷ میلیون لیتر افزایش یافته است.
۳. روی دیگر سکه: افزایش عجیب مصرف و چالش تعمیرات
در کنار خبرهای خوب تولید، آمارهای نگرانکنندهای از مصرف هم وجود دارد. در ۶ ماهه اول امسال، مصرف بنزین با رشدی ۸ میلیون لیتری، به عدد سرسامآور ۱۳۳ میلیون لیتر در روز رسیده است!
چرا در ۶ ماه اول امسال، رشد تولید بنزین کم بود؟ شاید بپرسید چرا در نیمه اول سال ۱۴۰۴ تولید بنزین فقط نیم میلیون لیتر بیشتر شده است؟ دلیل آن «تعمیرات حیاتی» است. واحد مهم تولید بنزین (RFCC) در پالایشگاه شازند اراک که ۱۳ سال فقط با تعمیرات موقت کار میکرد، نیاز به بازسازی اساسی داشت. با وجود فشار مصرف در سفرهای نوروزی و تابستانی، این واحد از مردادماه برای نوسازی کامل متوقف شد تا از خرابی همیشگی آن جلوگیری شود.
۴. تزریق جان تازه به پالایشگاهها (افزایش خوراک)
یکی دیگر از اقدامات مهم دولت چهاردهم، افزایش «خوراک» یا همان نفت خامی است که وارد پالایشگاهها میشود.
ورودی نفت خام به پالایشگاهها با افزایشی ۷۲ هزار بشکهای، اکنون به ۲ میلیون و ۳۵۹ هزار بشکه در روز رسیده است.
دولت چهاردهم با تمرکز بر نوسازی تجهیزات قدیمی (مثل پالایشگاه اراک) و افزایش ظرفیت واحدهای موجود، موفق شده بدون هزینههای سنگین ساخت پالایشگاه جدید، تولید سوخت را افزایش دهد. با این حال، فاصله زیاد بین «تولید» و «مصرف» همچنان یک زنگ خطر جدی برای انرژی کشور محسوب میشود.














