• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

سعدوندی: ارزپاشی دولت سرمایه‌های کشور را برباد داد/ روحانی با بازگشت آمریکا به برجام هم دنبال ادامه ارزپاشی است

  • کد خبر : 237031
  • 27 اردیبهشت 1400 - 12:29
سعدوندی: ارزپاشی دولت سرمایه‌های کشور را برباد داد/ روحانی با بازگشت آمریکا به برجام هم دنبال ادامه ارزپاشی است

سعدوندی: ارزپاشی دولت سرمایه‌های کشور را برباد داد/ روحانی با بازگشت آمریکا به برجام هم دنبال ادامه ارزپاشی است – اخبار اقتصادی – علی سعدوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره عواقب ..

  • سعدوندی: ارزپاشی دولت سرمایه‌های کشور را برباد داد/ روحانی با بازگشت آمریکا به برجام هم دنبال ادامه ارزپاشی است سعدوندی: ارزپاشی دولت سرمایه‌های کشور را برباد داد/ روحانی با بازگشت آمریکا به برجام هم دنبال ادامه ارزپاشی است – اخبار اقتصادی –

    علی سعدوندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره عواقب سیاست‌ ارزپاشی در دولت روحانی، اظهار داشت: سیاست اقتصادی که 50 سال گذشته در کشور وجود داشته «انتقال ثروت به اقشار برخوردار» بوده است؛ این سیاست زمانی اجرایی می شود که کشور به مشکل خاصی می‌خورد و در آن زمان تصمیم گیران ارشد دولتی، با اتخاذ سیاست های تبعیض آمیز امتیازات خاصی را به نام حمایت از تولید یا اقشار آسیب پذیر به نفع یک درصد برتر جامعه ارائه می‌دهند.

    وی با بیان اینکه ارائه امتیاز به یک درصد خاص از جامعه در نهایت منجر به خروج پول و سرمایه از کشور می‌شود، گفت: در دولت اقای روحانی و زمان مدیریت اقای سیف در بانک مرکزی نیز همین سیاست تکرار شد، به محض اینکه فشار اندکی در بازار ارز بوجود آمد تصمیم به تخلیه منابع ارزی و طلای کشور گرفتند، هرچند که به صورت غیرقانونی و غیرشرعی سعی کردند با دریافت مالیات از سکه بخشی از ارزش این منابع طلایی را به ذخایر کشور برگردانند ولی مشکل حل نشد.

    این کارشناس اقتصادی به وضعیت اقتصادی کشور در هفته‌های اخیر و احتمال لغو تحریم‌ها اشاره کرد و افزود: گرچه ممکن است تحریم ها برداشته شود و امریکا نیز به برجام برگردد ولی باز هم مشخص است که اولین سیاست دولت در این شرایط ، ارزپاشی خواهد بود، البته دولت فرصت زیادی ندارد و در این 100 روز باقیمانده باز هم تلاش می کند که منابع ارزی را در اختیار افراد برخوردار قرار دهد مگر اینکه با مطالبه گری جامعه این روند مخرب پنجاه ساله متوقف شود.

    سعدوندی با بیان اینکه ارزپاشی جزو برنامه های اصلی دولت در زمان آزادسازی منابع بلوکه شده ارزی است، گفت: روزی که ایران بتواند منابع ارزی بلوکه شده خود را تحویل بگیرد بلافاصله ارزپاشی شروع خواهد شد.

    وی در پاسخ به این سوال که ایا علت کاهش قیمت ارز در روزهای اخیر نیز ارزپاشی از سوی بانک مرکزی بوده یا خیر؟ گفت: الان بانک مرکزی منابعی برای ارزپاشی ندارد و انچه در روزهای اخیر وارد بازار شده ارزهای خانگی است که در ارزپاشی های قبلی توسط برخی از مردم خریداری شده و الان وارد بازار شده‌اند.

    این کارشناس اقتصادی افزود: به محض اینکه تحریم ها برداشته شود ارزهای شرکتی، دولت و بانک مرکزی احتمالا وارد بازار خواهد شد و شاهد کاهش قیمت ارز برای یک دوره کوتاه خواهیم بود. اما آنچه در روزهای اخیر باعث کاهش قیمت ارز شده صرفا ورود ارزهای خانگی به بازار بوده است.

    سعدوندی درباره اقدامات بانک مرکزی در بازار ارز طی هفته ای اخیر و اینکه آیا قیمت ارز در نتایج اقدامات بانک مرکزی کاهش یافته است؟ گفت: سیاست بانک مرکزی صرفا گفتار درمانی بوده است که باعث شده ارزهای خانگی وارد بازار شوند.

    وی درباره اینکه کف قیمت دلار در صورت ارزپاشی دولت بعد از رفع تحریم ها چقدر خواهد شد؟ گفت: درصورت اجرای این سیاست قیمت دلار تا مدتی کاهش می یابد که البته بستگی به این دارد که به درآمد نفتی برسیم یا خیر؛ کشورهای دیگر درامدهای نفتی را در زیرساخت ها و صندوق های خارجی معمولا سرمایه گذاری می کنند اما در کشور ما این کار نمی شود و کاملا برعکس است، زیرساخت را تقویت نمی کنند به بهانه اینکه تولید تضعیف نشود، برداشت شان هم این است که تقویت تولید یعنی زیرساخت را خودمان بسازیم درحالی که توانایی ساخت این زیرساختها را متناسب با استانداردها ندارند ضمن اینکه زمان بر هم خواهد بود.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه ارزپاشی دولت باعث ورود ارز مازاد در تولید و بیماری هلندی می شود، اظهار داشت: اگر مجددا ارز نفتی داشته باشیم باز هم دولت سعی می کند آن را در بازار تزریق کند که در نهایت موجب فرار سرمایه خواهد شد اما باید مانع هدررفت منابع ارزی در صورت دسترسی به منابع ارزی شد.

    سعدوندی گفت: خالص ذخایر دولت و بانک مرکزی شاید 50 میلیارد دلار باشد که اگر این رقم یکباره وارد بازار شود می تواند قیمت ارز را کاهش دهد اما اگر به تدریج و در طی دو سال به بازار تزریق شود، درصورت تداوم می تواند نرخ ارز را به صورت مصنوعی تثبیت کند.

    وی ارزپاشی را باعث تخریب اقتصاد ملی دانست و تصریح کرد: احتمالا بعد از رفع تحریم ها شاهد تخریب اقتصاد ملی خواهیم بود. چرا که در راستای ارزپاشی دولت تورم و پایه پولی افزایش پیدا می کند و عوارض متعددی در اقتصاد خواهد داشت.

    این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه درصورت تکرار سیاست‌های ارزپاشی حداقل تورم 20 درصد خواهد بود، تأکید کرد: الان دولت مستعد ارزپاشی است که همین امر فرایند فرار سرمایه را در بازار تشدید خواهد کرد.

    انتهای پیام/

    منبع تسنیم

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=237031

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم