سئو خارجی چیه؟ فقط لینکسازی نیست!
خیلی از صاحبای سایت فکر میکنن اگه یه متن خوب بنویسن، کلمات کلیدی رو درست بذارن، دیگه حله و سایتشون میاد بالا. ولی سئو دیگه مثل قدیما نیست. فرض کن بهترین مطالب رو داری، سایتت از نظر فنی بینقصه و همه کار واسه سئو داخلی کردی، ولی اگه کسی بیرون از سایتت تو رو نشناسه، گوگل هم بهت اعتماد نمیکنه.
اینجاست که سئو خارجی یا آف پیج وارد میشه. خیلیها فکر میکنن سئو خارجی یعنی فقط لینکسازی و هرچی بکلینک جمع کنن، برد کردن. ولی اینطور نیست. سئو خارجی یه عالمه کار و فعالیت مختلفه که تو دنیای اینترنت درباره برندت اتفاق میافته.

سئو خارجی یعنی چی دقیقا؟
بیاین همون اول یه تعریف روشن داشته باشیم. سئو خارجی یعنی هر کاری که بیرون از سایتت انجام میدی تا گوگل به سایتت اعتماد کنه و بهش اعتبار بده. سئو داخلی سایت رو از داخل مرتب میکنه، مثلاً محتوا، سرعت سایت و…، ولی سئو خارجی یعنی بقیه درباره تو چی میگن.
تصور کن سئو داخلی مثل اینه که خونهات رو برق بندازی، قشنگ بچینی و همهچی سر جاش باشه. سئو خارجی مثل شهرتت تو محلهست. مهم نیست خونهات چقدر خوشگله وقتی همسایهها نه تو رو بشناسن، نه بهت اعتماد کنن. گوگل هم همینه. میخواد ببینه بقیه چطوری باهات ارتباط دارن، چقدر اسمتو میارن و آیا سایتهای خوب، تو رو تایید میکنن یا نه خیلیا فکر میکنن سئو آف پیج فقط محدود میشه به لینک سازی ولی خوب پیچیده تر از این حرفاست .
گوگل به چیزایی که بیرون از سایت اتفاق می افته، بیشتر اهمیت میده، چون تقلب کردن توش سخت تره. تو میتونی راحت سایت خودتو سئو کنی، ولی نمیتونی بقیه رو مجبور کنی ازت تعریف کنن یا بهت لینک بدن. به خاطر همینه که این چیزها برای گوگل ارزش دارن.
چرا لینکسازی همهچی نیست؟
خیلیها تا اسم سئو خارجی میاد، یاد بکلینک میفتن. درسته که بکلینکها هنوز مهمترین چیزها هستن، ولی اگه فکر میکنی سئو خارجی یعنی فقط لینکسازی، خیلی اشتباه میکنی. مثل اینه که فکر کنی واسه سالم بودن فقط باید ویتامین سی خورد و بقیه ویتامینها مهم نیستن.
گوگل دیگه فقط به تعداد لینکها نگاه نمیکنه. الان دیگه میتونه بفهمه هر لینک چقدر خوبه، از کجا اومده، ربطش چیه و حتی هدفش چیه. یه لینک از یه سایت معتبر، هزار برابر بهتر از یه لینک بیخود و پرته. تازه، گوگل دنبال چیزهای دیگهای هم هست که نشون بده برندت واقعاً تو اینترنت هست و مردم باهاش ارتباط دارن.
این چیزا شامل این میشه که اسمت تو سایت های دیگه بیاد، حتی اگه لینکی هم نداشته باشی. منظورم اینه که تو رسانهها اسمتو بیارن. یا اینکه مردم درباره محصول یا خدماتت نظر بدن. یا اینکه تو شبکههای اجتماعی فعال باشی و با مخاطبات حرف بزنی.
همه اینا با هم یه تصویر درست از اعتبار و محبوبیت برندت واسه گوگل میسازن. اگه فقط بچسبی به لینکسازی و بقیه چیزها رو ول کنی، یه برنامه ناقص داری که نتیجهاش هم زیاد جالب نیست.
شبکههای اجتماعی چی؟
یکی از بحثهایی که تو سئو خیلی داغه، اینه که شبکههای اجتماعی چقدر رتبه سایت رو بالا می برن. گوگل هی میگه شبکههای اجتماعی مستقیم تاثیری ندارن، ولی این دلیل نمیشه که کلاً بی خیالشون بشی. اتفاقاً اگه شبکههای اجتماعی رو ول کنی، بزرگترین اشتباه رو تو سئو خارجی مرتکب شدی.
بیاین روراست باشیم. وقتی یه چیزی تو شبکههای اجتماعی پخش میشه، هزاران نفر میبیننش، به اشتراک میذارنش و دربارهاش حرف میزنن. این یعنی چی؟ یعنی ورودی گوگل بیشتر به سایتت میاد. یعنی بقیه وبلاگ نویسها و سایتها محتوات رو میبینن و بهش لینک میدن. یعنی بیشتر اسمتو میشناسن و اسمت رو تو گوگل جستجو میکنن. همه اینا غیرمستقیم روی سئو تاثیر میذارن.
وقتی کاربرا تو شبکههای اجتماعی باهات ارتباط برقرار میکنن، لایک میکنن، نظر میدن و به اشتراک میذارن، این نشون میده که محتوات با ارزشه و مهمه. گوگل هم این چیزا رو میبینه و موقع بررسی سایت، اینا رو هم در نظر میگیره. شاید مستقیم تو رتبه سایت تاثیری نداشته باشن، ولی اثرشون خیلی زیاده.
فکر کن یه مقاله تو لینکدین میذاری که هزاران بار به اشتراک گذاشته میشه. یه خبرنگار این مقاله رو میبینه و تصمیم میگیره تو یه سایت خبری معتبر بهش اشاره کنه. اون سایت خبری هم یه بکلینک خوب بهت میده. نتیجه؟ یه کار کوچیک تو یه شبکه اجتماعی، یه لینک خیلی قوی بهت داد. این همون تاثیر غیرمستقیم شبکههای اجتماعیه.
تازه، خود پروفایلهای قوی تو شبکههای اجتماعی تو نتایج جستجو میان. وقتی کسی اسم برندت رو جستجو میکنه، اکانتهای اینستاگرام، لینکدین، توییتر و بقیه شبکهها تو صفحه اول گوگل نشون داده میشن. این یعنی بیشتر میتونی برندت رو کنترل کنی و تو اینترنت قویتر دیده بشی.

اسم ببر، حتی اگه لینک ندی
یه چیز جالبی که تو سئو داره مهم میشه، اینه که اگه اسمت رو بدون لینک هم تو سایتی بیارن، برات ارزش داره. فکر کن یه وبلاگ خوب داره درباره کار تو مینویسه و اسمت رو میاره، ولی لینکی به سایتت نمیده. آیا این خوبه؟ صد در صد!
گوگل اونقدر باهوش هست که بفهمه اگه یه برند تو سایتهای مختلف اسمش بیاد، حتی بدون لینک، نشونه خوبیه و یعنی معتبره. مثل اینه که تو دنیای واقعی، مردم درباره کسب و کارت حرف بزنن، حتی اگه تو رو معرفی نکنن. گوگل این حرفا رو دنبال میکنه و بهش به عنوان یه نشونه از محبوبیت و اهمیت برندت نگاه میکنه.
این موضوع مخصوصاً واسه کسب و کارهای کوچیک و محلی خیلی مهمه. وقتی اسمت تو مقالههای خبری، وبلاگها، انجمنها و حتی پستهای شبکههای اجتماعی میاد، یه جورایی نشون میده که تو اینترنت حضور داری و تاثیرگذاری. گوگل هم اینو تشخیص میده و بهش اهمیت میده.
واسه اینکه از این فرصت استفاده کنی، باید برندت رو قوی کنی. هرچی اسمت بیشتر سر زبونها بیفته، بیشتر تو محتواهای بقیه هم میاد. واسه این کار باید محتوای خوب تولید کنی، تو صنعت خودت فعال باشی، تو رویدادها و کنفرانسها شرکت کنی و با آدمهای تاثیرگذار و رسانهها ارتباط برقرار کنی. هر بار که اسمت جایی میاد، یه رای اعتماد به نفعته، حتی اگه لینکی هم نباشه.
کیفیت لینکها خیلی مهمتر از تعدادشونه
حالا که فهمیدیم سئو خارجی فقط لینکسازی نیست، بیاین درباره خود لینکها هم حرف بزنیم. چون هنوزم مهمن، ولی نه مثل قبل. دیگه دوره خریدن لینکهای الکی و تبادل لینکهای بیخود تموم شده. الان همه چی عوض شده.
گوگل خیلی پیشرفت کرده و میتونه تشخیص بده کدوم لینکها واقعی هستن و کدومها ساختگی. یه لینک از یه سایت خوب که به کار تو هم مربوطه، خیلی بهتر از دهها لینک بیخود و بدرد نخوره. مثل اینه که یه متخصص تو کار تو ازت تعریف کنه، خیلی بهتر از اینه که صد نفر الکی ازت تعریف کنن.
وقتی درباره کیفیت بک لینک حرف میزنیم، چندتا چیز هست که مهمه. اول از همه، اعتبار سایت لینک دهنده. سایتهایی که خودشون لینکهای خوبی دارن و گوگل بهشون اعتماد داره، لینکهای بهتری میدن. دوم اینکه، موضوعشون به هم بخوره. یه لینک از یه وبلاگ که تو کار تو هست، خیلی بهتر از یه لینک از یه سایت بیربطه. سوم اینکه، متن لینک باید طبیعی باشه.
ولی مهمترین چیز اینه که لینکهات باید طبیعی به دست بیان. یعنی چی؟ یعنی محتوایی تولید کنی که واقعاً ارزش لینک دادن داشته باشه. محتوایی که مشکلات رو حل کنه، اطلاعات جالب بده، تحقیق درست و حسابی کنه یا یه موضوع رو به شکل باحال پوشش بده. وقتی همچین محتوایی داشته باشی، لینکها خودشون میان سراغت.
مهمان شو، ولی نه به هر قیمتی
یه روش قدیمی واسه لینکسازی، مهماننویسیه. یعنی تو واسه یه وبلاگ دیگه مقاله مینویسی و در عوضش یه لینک به سایت خودت میگیری. این روش هنوزم جواب میده، ولی باید درست انجام بشه. متاسفانه خیلیها مهماننویسی رو اشتباه انجام میدن و آخرش هیچی گیرشون نمیاد.
اول از همه، نباید واسه هر سایتی که حاضره مقالت رو منتشر کنه، محتوا بنویسی. باید انتخاب کنی و فقط سایتهای خوب و مرتبط رو هدف قرار بدی. سایتهایی که خودشون بازدید خوبی دارن، مخاطب واقعی دارن و تو کار تو شناخته شده هستن. یه دونه مقاله تو یه سایت معتبر خیلی بهتر از ده تا مقاله تو سایتهای بیارزشه.
دوم اینکه، محتوات باید واقعاً خوب باشه. نباید مقالهای بنویسی که فقط بهونهای واسه لینک دادن باشه. مخاطبای اون سایت از خوندن محتوات لذت ببرن. اگه مقالت واقعا مفید، جالب و مرتبط باشه، نه تنها صاحب سایت خوشحال میشه، بلکه خوانندهها هم ممکنه به سایتت سر بزنن و حتی بعداً بهت لینک بدن.
سوم اینکه، تعداد و جایگاه لینکهات تو مقاله مهمان باید طبیعی باشه. اگه پنج تا لینک تو یه مقاله کوتاه بذاری، یا لینکها رو تو جاهای نامربوط بذاری، فقط به خودت ضرر زدی. معمولاً یه دونه یا دوتا لینک با متن طبیعی که واقعاً واسه خواننده مفید باشه، بهترین کاره. هدفت باید این باشه که به محتوا ارزش اضافه کنی، نه فقط لینک بگیری.
نظرات مشتریها خیلی مهمن
یه چیز دیگهای که تو سئو خارجی نادیده گرفته میشه، نظرات آنلاینه. الان دیگه مردم قبل از خرید، نظرات بقیه رو میخونن. این نظرات نه تنها رو خرید تاثیر میذارن، بلکه رو سئوی تو هم تاثیر دارن، مخصوصاً اگه کسب و کار محلی داشته باشی.
گوگل به نظرات تو سایتهایی مثل گوگل مای بیزینس، یلپ و بقیه سایتهای نظر سنجی خیلی اهمیت میده. این نظرات نشون میدن که خدمات و محصولاتت چقدر خوبن و به گوگل کمک میکنن بفهمه آیا کسب و کار تو قابل اعتماده یا نه. واسه سئو محلی، داشتن تعداد زیادی نظر خوب میتونه رتبه سایتت رو خیلی بالا ببره.
ولی فقط تعداد نظرات مهم نیست. کیفیت و تازگیشون هم مهمه. نظرات جدید نشون میدن که کسب و کار تو فعاله و مشتریهای جدید داری. جواب دادن به نظرات، چه خوب چه بد، نشون میده که به مشتریهات اهمیت میدی و باهاشون در ارتباطی. اینا همه نشونههای خوبین که گوگل بهشون امتیاز میده.
واسه استفاده از این فرصت، باید از مشتریهای راضی بخوای نظر بدن. البته نباید مجبورشون کنی یا بهشون پول بدی. ولی میتونی بعد از اینکه از خدماتت استفاده کردن، ازشون بخوای اگه راضی بودن نظرشون رو به اشتراک بذارن.
## محتوایی درست کن که همه بخوان به اشتراک بذارن
یکی از بهترین راهها واسه قوی کردن سئو خارجی، درست کردن محتواییه که همه بخوان به اشتراک بذارن و بهش لینک بدن. این آسون به نظر میرسه، ولی انجام دادنش سخته. محتوای قابل اشتراک باید چندتا ویژگی داشته باشه.
اول از همه، باید واقعاً با ارزش باشه. مردم محتوایی رو به اشتراک میذارن که بهشون کمک کرده، چیز جدید یاد داده یا سرگرمشون کرده. محتوایی که فقط همون چیزایی رو تکرار میکنه که هزار بار شنیدن، هیچ انگیزهای واسه اشتراکگذاری ایجاد نمیکنه. تو باید یه دیدگاه جدید، اطلاعات دست اول، تحقیق جدید یا یه روش خلاقانه داشته باشی.
دوم اینکه، محتوا باید راحت فهمیده بشه. یعنی ظاهرش جذاب باشه، نوشتهاش واضح باشه و ساختارش منطقی باشه. اینفوگرافیکها، ویدیوها، چک لیستها و محتواهای تصویری معمولاً بیشتر به اشتراک گذاشته میشن، چون سریعتر میشه فهمیدشون و تو شبکههای اجتماعی بهتر کار میکنن.
سوم اینکه، محتوا باید احساسات را تحریک کنه. محتوایی که مردم رو شگفتزده کنه، بخندونه، بهشون انگیزه بده یا حتی عصبانی کنه، بیشتر به اشتراک گذاشته میشه. منظورم این نیست که محتوای جنجالی درست کنی، بلکه باید طوری بنویسی که با مخاطب ارتباط برقرار کنه.
یه روش خوب اینه که محتوای کامل و جامع درست کنی که تو کار تو یه منبع خوب باشه. راهنمای قدم به قدم، مقالههای تحقیقی با اطلاعات اصلی، نمونههای واقعی با جزئیات و منابع کامل، همهشون محتواهایی هستن که بقیه دوست دارن بهشون لینک بدن، چون واسه مخاطبهاشون با ارزشن.
روابط عمومی دیجیتال رو فراموش نکن
یه چیز قوی تو سئو خارجی که کمتر دربارهاش حرف میزنن، روابط عمومی دیجیتاله. روابط عمومی دیجیتال یا سوشیال سیگنال یعنی سعی کنی تو رسانههای آنلاین، وبلاگهای خوب، پادکستها و هر جایی که میتونه اسمت رو به بقیه معرفی کنه، حضور داشته باشی. خیلی ها این بخش رو نادیده میگیرن، چون نتیجهاش دیرتر از بقیه روشها میاد، ولی تاثیرش خیلی بیشتره.
وقتی اسمت تو یه سایت خبری خوب، یه مجله آنلاین یا یه وبلاگ تاثیرگذار بیاد، چندتا فایده داره. اول اینکه، یه بکلینک خوب میگیری. دوم اینکه، به مخاطبهای جدیدی دسترسی پیدا میکنی که قبلاً اسمت رو نشنیدن. سوم اینکه، اعتباری که از ارتباط با اون رسانه به دست میاری، به برندت منتقل میشه. چهارم اینکه، این پوشش رسانهای معمولاً تو شبکههای اجتماعی به اشتراک گذاشته میشه که بازدید و آگاهی از برندت رو بیشتر میکنه.
واسه موفقیت تو روابط عمومی دیجیتال، باید داستانهای جالبی واسه گفتن داشته باشی. خبرنگارا و تولیدکنندههای محتوا دنبال داستانهایی هستن که واسه مخاطبهاشون جذاب و مرتبط باشه. تو باید بتونی نشون بدی چرا برند یا محصولت خبرساز شده. شاید یه چیز جدید اختراع کردی، شاید یه راه جدید واسه حل یه مشکل پیدا کردی، یا شاید اطلاعات و تحقیقهایی داری که واسه کار تو با ارزشن.
ارتباط برقرار کردن با خبرنگارها، وبلاگ نویسها و آدمهای تاثیرگذار هم خیلی مهمه. این روابط یه شبه ساخته نمیشن و به ارتباط دائمی، ارزش قائل شدن و صبر نیاز دارن. وقتی با این افراد ارتباط خوبی برقرار کنی، بیشتر دوست دارن درباره برندت بنویسن یا تو رو به عنوان یه متخصص معرفی کنن.

تو گروههای اینترنتی فعال باش
سئو خارجی تا اینجا پتانسیل خیلی زیادی داشت، ولی باید با احتیاط انجام بشه. انجمنهای تخصصی، گروههای تلگرامی، گروههای لینکدین، سایتهایی مثل کورا و ردیت و هر جایی که مخاطبهات جمع میشن، فرصتهای خوبی واسه حضور و اعتبار ساختنه.
ولی اینجا یه هشدار مهم وجود داره. فعالیت تو گروههای آنلاین نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشه. اگه وارد یه انجمن یا گروه بشی و سریعاً شروع کنی به تبلیغ محصولت یا لینک سایتت رو بذاری، نه تنها نتیجه خوبی نمیگیری، بلکه به خودت هم آسیب میزنی. راه درستش اینه که اول عضو واقعی بشی، به سوالای بقیه جواب بدی، تجربههات رو به اشتراک بذاری و واقعاً ارزش ایجاد کنی.
وقتی چند هفته یا چند ماه محتوای خوب و کمک کننده تو یه گروه آنلاین بذاری، اعتبارت ساخته میشه. بعدش میتونی یه جورایی به محتوا یا محصولات خودت اشاره کنی. ولی اینم باید طوری باشه که واقعاً به حل مشکل فرد کمک کنه، نه فقط واسه تبلیغ. وقتی این کار رو درست انجام بدی، نه تنها لینکهای خوبی میگیری، بلکه مشتریهای باحال و باکیفیت هم جذب میکنی.
برند شخصی بساز
یه چیزی که الان خیلی داره مهم میشه، ساختن برند شخصی واسه صاحبای کسب و کار و متخصصای کلیدی تو شرکته. وقتی آدمای مهم شرکتت تو اینترنت حضور قوی دارن، تو شبکههای اجتماعی فعال هستن، محتوا درست میکنن و به عنوان متخصص شناخته میشن، این یه جورایی به سئوی شرکتت کمک میکنه.
مردم با آدم ها بیشتر راحتن تا با شرکتها. وقتی یه نفر تو رو به عنوان یه متخصص بشناسه، بیشتر احتمال داره که سایت شرکتت رو هم ببینه، به محتوات لینک بده و اسمت رو به بقیه معرفی کنه. علاوه بر این، آدمای با برند شخصی قوی میتونن راحتتر تو رویدادها سخنرانی کنن، تو پادکستها شرکت کنن و تو سایتهای خوب مقاله مهمان بنویسن که همه اینا به سئو خارجی کمک میکنن.
واسه ساختن برند شخصی، باید محتوای خوب و مرتبط با کار خودت منتشر کنی. این میتونه پست لینکدین، ویدیوی یوتیوب، پادکست، مقاله و… باشه. مهم اینه که خودت باشی و از تجربهها و دانش خودت بگی. مردم میفهمن کی داره حرف الکی میزنه و کی واقعاً چیزی واسه گفتن داره.
نتیجه رو اندازه بگیر و تحلیل کن
مثل هر برنامه دیگهای تو بازاریابی دیجیتال، سئو خارجی هم باید اندازهگیری و تحلیل بشه. تو باید بدونی کدوم تلاشها نتیجه میدن و کدومها بیخودن. خوشبختانه ابزارهای زیادی واسه تحلیل عملکرد سئو خارجی هستن.
واسه پیگیری بکلینکها، ابزارهایی مثل گوگل سرچ کنسول، آرفس، سمروش و موز میتونن بهت نشون بدن کیا به سایتت لینک دادن، کیفیت این لینکها چطوره و چه تغییراتی تو لینکهایی که بهت داده شده، اتفاق افتاده. برای شبکههای اجتماعی، ابزارهای تحلیلی هر شبکه و ابزارهای دیگه میتونن نشون بدن کدوم محتواها بیشتر به اشتراک گذاشته میشن، چقدر بازدید کننده از شبکههای اجتماعی به سایتت میاد و چقدر دنبالکنندههات دارن بیشتر میشن.
واسه نظرسنجیها، باید سایتهای مختلف رو چک کنی و ببینی چه نظرهایی درباره کسب و کارت گذاشته میشه. واسه پیدا کردن جاهایی که اسمتو میارن، ابزارهایی مثل گوگل آلرت، منشن و برند۲۴ میتونن هر بار که اسمت تو وب میاد، بهت اطلاع بدن. این اطلاعات کمکت میکنن بدونی برنامهات چقدر خوب بوده و کجاها رو باید بهتر کنی.
مهمتر از همه، باید به چیزهای اصلی توجه کنی. تعداد بکلینکها به تنهایی فایدهای نداره، بلکه باید ببینی آیا این لینکها بازدیدکننده باکیفیت میارن یا نه. تعداد دنبالکنندهها تو شبکه اجتماعی هم مهم نیست، بلکه میزان فعالیت و خریدشون مهمه. همیشه به فکر آینده باش و روی چیزهایی تمرکز کن که واقعاً به کسب وکارت کمک میکنن.
حرف آخر
سئو خارجی بیشتر از لینکسازیه. یه برنامه کامله واسه اینکه اسم در کنی، اعتبار بسازی و اعتماد ایجاد کنی. این شامل فعالیت تو شبکههای اجتماعی، گرفتن نظرات مثبت، ارتباط با رسانهها و تاثیرگذارا، فعالیت تو گروههای اینترنتی، ساختن برند شخصی و گرفتن بکلینکهای باکیفیت از منابع معتبره.
هر کدوم از اینا به تنهایی تاثیر دارن، ولی وقتی همه رو با هم ترکیب کنی و درست انجامشون بدی، نتیجهاش چند برابر میشه. کلید موفقیت اینه که صبر داشته باشی و روی ارزشگذاری تمرکز کنی. اگه همیشه از خودت بپرسی چطوری میتونم به مخاطبهام ارزش بدم و مشکلاتشون رو حل کنم، به جای اینکه فقط فکر کنی چطوری لینک بگیرم یا رتبه سایت رو بالا ببرم، تو راه درستی هستی.
دنیای سئو هی داره تغییر میکنه و الگوریتمهای گوگل روز به روز دارن پیچیدهتر میشن. ولی یه چیزی ثابته. گوگل همیشه دنبال اینه که بهترین نتیجهها رو به کاربرا نشون بده. اگه تو یه کسب و کار معتبر، محتوای باکیفیت و محیط کاربری عالی درست کنی و در عین حال با برنامههای سئو خارجی درست، این چیزا رو به همه نشون بدی، موفقیت منتظرته. فقط یادت باشه که این یه مسابقه طولانیه و برنده کسیه که تا آخر دووم بیاره.














