• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
1

زمین‌گیر شدن نقدینگی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کرونا

  • کد خبر : 226342
  • 31 فروردین 1400 - 10:29
زمین‌گیر شدن نقدینگی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کرونا

زمین‌گیر شدن نقدینگی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کرونابه گزارش ایرنا، سال ۹۹ را شاید بتوان سخت ترین سال اقتصادی کشور و استان مازندران در چهار دهه گذشته دانست ؛ از یک طرف مشکلات اقتصادی ناشی از گسترده ..

  • زمین‌گیر شدن نقدینگی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کرونازمین‌گیر شدن نقدینگی مازندرانی‌ها زیر سایه سنگین کرونا

    به گزارش ایرنا، سال ۹۹ را شاید بتوان سخت ترین سال اقتصادی کشور و استان مازندران در چهار دهه گذشته دانست ؛ از یک طرف مشکلات اقتصادی ناشی از گسترده ترین تحریم های بین المللی که حتی کوچک ترین ارتباط مالی استان های کشور با همسایگان را نشانه گرفته بود و از طرف دیگر مشکلات ناشی از شیوع ویروس کرونا که منجر به تعطیلی بنگاه های اقتصادی و بازارها شد و فشار معیشتی بزرگی را به مردم کشور و از جمله استان مازندران وارد ساخت ، ولی با این وصف افزایش میزان پس انداز بانکی مازندرانی ها نشان می دهد که کرونا چگونه قدرت مانور سرمایه گذاری و درآمدزایی از طریق فعالیت مولد اقتصادی را از آنها سلب و نقدینگیشان را روانه بانک ها کرده است.

    طبق تازه‌ترین گزارش شورای هماهنگی بانک‌های دولتی مازندران که ۱۴ بانک را زیر مجموعه خود دارد، در پایان سال ۹۹ میزان سپرده گذاری مازندرانی ها در بانک های دولتی استان به حدود ۷۵ هزار میلیارد تومان رسید که نسبت به سال ۹۸ افزایش ۵۸.۶ درصدی را نشان می دهد.

    میزان سپرده گذاری مازندرانی ها در پایان سال ۹۸ که تنها در ماه پایانی با کرونا درگیر شده بود ، اندکی بیشتر از ۴۷ هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان بود.

    تفکیک آمار سپرده ها هم نشان می دهد که بیشترین میزان سپرده گذاری مازندرانی ها در سال کرونایی در بانک های دولتی مربوط به سپرده کوتاه مدت به میزان حدود ۲۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

    سپرده کوتاه مدت به سپرده هایی با دوره زمانی سه ماهه ، ۶ ماهه و ۹ ماهه گفته می شود که سود کمتری نسبت به سپرده های بلندمدت به آن تعلق می گیرد.

    کمترین میزان سپرده گذری در سال گذشته نیز به حساب های پس انداز قرض الحسنه با هفت هزار میلیارد تومان تعلق داشت.

    سپرده بلندمدت مازندرانی ها در سال گذشته حدود ۲۶ هزار میلیارد تومان و میزان سپرده گذاری جاری اندکی بیشتر از ۱۶ هزار میلیارد تومان بود.

    دو برابر شدن سپرده جاری

    بررسی جدول داده های شورای هماهنگی بانک های دولتی مازندران نشان می دهد که در پایان سال گذشته بیشترین نرخ رشد سپرده گذاری مازندرانی ها مربوط به سپرده جاری با رشد ۹۴ درصدی بود.

    سپرده های جاری اصولا قرض الحسنه به شمار می روند اگر چه برخی از بانک ها در گذشته از طریق تلفیق آن با حساب کوتاه مدت نوعی سود روزشمار هم تعریف کرده بودند.

    البته افزایش میزان سپرده گذاری مشترکان بانکی مازندران به بانک های دولتی خلاصه نمی شود زیرا مسئولان بانک های خصوصی نیز با وجود عدم اعلام میزان عددی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا تایید کردند که در جذب سپرده گذاری شهروندان دارای افزایش بودند.

    بازار مسکن عامل اصلی افزایش گردش مالی و سپرده‌گذاری

    رییس شورای هماهنگی بانک های دولتی استان مازندران روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بازار مسکن را علت اصلی افزایش نقدینگی و سپرده گذاری در بانک های استان دانست و گفت: افزایش قیمت زمین و مسکن و به طور کل املاک طی سال ۹۹ و فروش آن به افراد غیربومی باعث ورود حجم بالایی از منابع پولی به مازندران شد.

    خانعلی رشیدی افزود: این میزان سرمایه به دلیل غیر مولد بودن دارندگان آن ، وارد سپرده های جاری و مدت دار بانک ها شد که افزایش حدود ۶۰ درصدی سپرده بانکی استان را رقم زد.

    وی بیشترین میزان رشد سپرده بانکی در سال گذشته را مربوط به مناطق غربی استان اعلام کرد و گفت: افزایش املاک و مسکن در مناطق غربی استان به واسطه شرایط جغرافیایی و گردشگرپذیری بسیار بالا بوده است.

    رییس امور شعب بانک ملی استان مازندران همچنین افزود: بیشترین جریان مالی مربوط به استان های پرجمعیت و مرکزی کشور بود که وارد مازندران شد و اغلب آن نیز ناشی از خرید زمین و مسکن بود.

    رشیدی افزایش قیمت محصولات کشاورزی و تولیدات صنعتی را از دیگر عوامل افزایش سرده بانکی در استان طی سال ۹۹ توصیف کرد و اظهار داشت: به واسطه افزایش قیمت محصولات کشاورزی و صنعتی همراه با متغییر تورمی ، میزان گردش مالی استان از جمله در بخش کشاورزی سپرده کوتاه مدت و بلندمدت رشد چشمگیری داشته است.

    وی همچنین رشد دستمزدها و حقوق کارگران و کارمندان را از دیگر عوامل موثر در رشد سپرده بانکی استان دانست که هر ساله به طور طبیعی بر این متغییر تاثیر خواهد گذاشت و افزود : اما به طور قطع افزایش قیمت مسکن و بالا رفتن حجم فروش به خصوص در نیمه نخست سال گذشته بیشترین میزان تاثیر گذاری را داشته است.

    منبع خبر

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=226342

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم