به گزارش پایگاه خبری پول بانک،یکی از پروژههای شرکت آلفابت است که به هدف ارتقاء فناوری خودروهای بینیاز از راننده شکل گرفته. نام سیستمعامل بهکار رفته در این خودروها شوفر گوگل (Google Chauffeur) است. پروژه هماکنون توسط یکی از مهندسان گوگل به نام سباستین ترون رهبری میشود که سابقاً استاد هوش مصنوعی در دانشگاه استنفورد بود و یکی از مبدعین گوگل استریت ویو.
مدیرعامل جوان تسلا گفته که خودروهای خودران سطح 5 تنها دو سال با تولید فاصله دارند و بدین ترتیب شاید آنها را در سال 2019 در حال جولان در خیابانها ببینیم.
طبق طبقهبندی موسسه SAE، خودروهای دارای قابلیت خودران سطح 5 میتوانند بدون دخالت انسان و در تمامی سناریوها و مانورها حرکت کنند. پیشرفتهترین سیستمهای کنونی در حال فروش سیستمهای سطح 2 هستند که در آن خودرو میتواند تحت شرایط معینی رانندگی را بر عهده بگیرد اما راننده باید هوشیار بوده و آمادهی به دست گرفتن کنترل خودرو باشد.
در اکتبر سال 2016 تسلا ادعا کرد خودروهای تولیدی شرکت دارای تمامی سختافزارهای موردنیاز برای پشتیبانی از سیستمهای سطح 5 است. بدین ترتیب شرکت تنها به نرمافزار این سیستمها نیاز دارد.
هرچند، اگرچه ماسک فکر میکند این کمپانی تکنولوژی لازم برای تولید خودروهای کاملاً خودران را خواهد داشت اما رگلاتورها احتمالاً اجازهی استفادهی خریداران از سیستمهای یاد شده حداقل تا سال 2020 را نخواهند داد.
تسلا میگوید برنامههایی برای سفری کامل از لسآنجلس به نیویورک و بدون هیچگونه دخالت انسان تا پایان سال 2017 دارد.