• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
5

حقیقی در نخستین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر: در جشنواره یازدهم شاهد وقوع چند اتفاق ویژه هستیم که نخستین آن بزرگداشت چهل سالگی انقلاب است

  • کد خبر : 15524
  • 30 آبان 1397 - 0:43
حقیقی در نخستین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر: در جشنواره یازدهم شاهد وقوع چند اتفاق ویژه هستیم که نخستین آن بزرگداشت چهل سالگی انقلاب است

دبیر یازهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: شرایط برای هنرمندان در شهرستان ها سخت است و آنها نمی توانند آثار خود را به خوبی در آنجا نمایش دهند. تلاش ما این است که بتوانیم سکوی پرتابی برای هنرمندان شهرستانی باشیم. گالری ها می توانند ابزار مناسب کشف این هنرمندان و معرفی آنها به جامعه هنری […]

  • دبیر یازهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر گفت: شرایط برای هنرمندان در شهرستان ها سخت است و آنها نمی توانند آثار خود را به خوبی در آنجا نمایش دهند. تلاش ما این است که بتوانیم سکوی پرتابی برای هنرمندان شهرستانی باشیم. گالری ها می توانند ابزار مناسب کشف این هنرمندان و معرفی آنها به جامعه هنری باشند.

    به گزارش خبرنگار فرهنگی پول بانک٬ نخستین نشست خبری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر٬ صبح امروز سه شنبه ۲۹ آبان ماه ۹۷ ٬ با حضور هادی مظفری مدیر کل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره، ابراهیم حقیقی دبیر جشنواره، سید امیر سقراطی دبیر هنری جشنواره، محسن سلیمانی دبیر اجرایی٬ سعید اسلام زاده مدیر ارتباطات و رسانه یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و جمعی از اصحاب رسانه٬ در سالن جلسات موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

    ابراهیم حقیقی٬ دبیر یازهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

    ابراهیم حقیقی٬ در این نشست خبری گفت: در جشنواره یازدهم شاهد وقوع چند اتفاق ویژه هستیم که نخستین آن بزرگداشت چهل سالگی انقلاب است.

    وی با اشاره به اینکه جشنواره تجسمی تا دوره ی هفتم با تفکیک هنرها از یکدیگر مورد ارزشیابی قرار می گرفت اما از دوره ی هشتم به بعد هنرها با یکدیگر تجمیع شدند گفت: در این دوره نیز تصمیم به تفکیک هنرها از یکدیگر گرفتیم. چرا که به این نتیجه رسیدیم داوری یک اثر نگارگری کوچک با یک تابلوی 2 متر در 2 متر، عادلانه نیست.

    وی با اشاره به اینکه وظیفه ی جشنواره تجسمی کشف هنرمندان است و جشنواره به طور خاص مکانی برای کشف هنرمندان شهرستانی است٬ گفت: شرایط برای هنرمندان در شهرستان ها سخت است و آنها نمی توانند آثار خود را به خوبی در آنجا نمایش دهند. تلاش ما این است که بتوانیم سکوی پرتابی برای هنرمندان شهرستانی باشیم. گالری ها می توانند ابزار مناسب کشف این هنرمندان و معرفی آنها به جامعه هنری باشند.

    دبیر یازدهمین جشنواره تجسمی فجر، با اشاره به اضافه شدن بخش ناشر برگزیده و نقد هنرهای تجسمی به این دوره از جشنواره گفت: اکنون تعداد نشریه های موجود در حوزه نقد هنرهای تجسمی کم است و تنها 2 نشریه معتبر در فضای هنرهای تجسمی وجود دارد. فضای نقد در هنرهای تجسمی مثل سینما پررنگ نیست و نقدهایی که در این فضا نوشته می شود، عمدتا هنرمند را عصبانی می کند. باید بدانیم که نقد باعث پختگی هنرمند می شود.

    حقیقی٬ از اضافه شدن بخش نمایش فیلم های مستند و سینمایی مرتبط به هنرهای تجسمی در جشنواره امسال خبر داد و گفت: این بخش در قالب نشست نقد و بررسی با حضور منتقدان و فیلم سازان در خانه هنرمندان ایران برگزار خواهد شد.

    وی با اشاره به نحوه اختصاص جوایز در جشنواره یازدهم گفت: در هر رشته ی هنری دو برگزیده خواهیم داشت که به نفر اول تندیس جشنواره به علاوه 150 میلیون ریال و به نفر دوم لوح افتخار به علاوه 100 میلیون ریال اهدا می شود و در مجموع در این دوره از جشنواره 20 برگزیده خواهیم داشت.

    دبیر یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر٬ در مورد بخش‌های جشنواره اظهار داشت: امسال آثار برگزیده جشنواره در موسسه فرهنگی هنری صبا، خانه هنرمندان ایران، فرهنگسرای نیاوران، موزه امام علی (ع) و باغ موزه قصر به نمایش درخواهند آمد. همچنین گزیده‌ای از آثار ارایه شده در گالری‌ها و دستاوردهای هنری در استان‌های کشور نمایش داده می‌شوند.

    امیر سقراطی٬ دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

    امیر سقراطی٬ در ادامه این نشست خبری٬ با اشاره به اضافه شدن بخش پژوهش و مقالات به جشنواره امسال، گفت: اتفاق بزرگی که در این دوره از جشنواره رخ داده این است که ما بیش از گذشته به سمت اعتمادسازی پیش رفته ایم و تلاش کرده ایم تا از ظرفیت هنرهای تجسمی در اغلب رشته ها استفاده کنیم.

    وی افزود: تلاش ما این بود که با انجام آسیب شناسی سه ماهه، بتوانیم برخی نواقص موجود را رفع کنیم و از ظرفیت های نادیده گرفته شده در دوره های گذشته استفاده کنیم.

    دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر٬ با اشاره به اینکه شاید جشنواره ی امسال یک جشنواره نباشد٬ گفت: جشنواره ی امسال می تواند به اندازه ی 20 جشنواره خود را نشان دهد.

    سقراطی٬ با اشاره به جلب اعتماد گالری ها از سوی جشنواره گفت: در این دوره با دل باز و بدون ترس از ریزش مخاطب، کار را به گالری ها سپردیم تا شاهد اضافه شدن رویکردهای معاصر به فضای تجسمی فجر  باشیم.

    وی با بیان این نکته که در پایان جشنواره می خواهیم 3 دستاورد را بررسی کنیم٬ گفت: دستاورد نخست حضور جوانان و استعدادیابی هنرمندان شهرستانی است. دستاورد دوم، بررسی حضور پررنگ گالری ها و رویکرد آنها در جشنواره است و دستاورد سوم که رخداد بی نظیر این دوره به حساب می آید،  توجه به منتقدان،پژوهشگران و فعالان مطبوعاتی حوزه هنرهای تجسمی است.

    دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر٬ همچین از نمایش دستاوردهای ناشرین حوزه تجسمی در جشنواره امسال خبر داد و گفت: هدف ما این است که هنرمندان تجسمی با سیر تحول و تطور هنرهای تجسمی کشور در 40 سال گذشته آشنا شوند.

    سقراطی٬ با اشاره اینکه امسال به طور همزمان نمایش دستاوردهای هنرمندان شهرستانی در استان ها نیز در دستور کار جشنواره خواهد بود گفت: قرار است امسال نمایشگاه هایی از آثار هنرمندان شهرستانی در استان ها برگزار شود که این کار با نظارت ما خواهد بود.

    وی بیان داشت: در جشنواره امسال برای نخستین بار در کنار تجلیل از مفاخر تجسمی، از مفاخر نویسندگان و منتقدان نیز تجلیل خواهد شد.

    دبیر هنری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر٬ در پایان سخنان خود گفت: امیدوارم در روز اختتامیه شاهد کتاب مجموعه مقالات جشنواره نیز باشیم. 

    محسن سلیمانی٬ دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

    محسن سلیمانی٬ در ادامه این نشست خبری٬ با اشاره به افزایش زمان برگزاری جشنواره نسبت به دوره های گذشته گفت: مدت زمان برگزاری جشنواره امسال 40 روز خواهد بود که این انتخاب به مناسبت چهل سالگی جشنواره صورت گرفته است.

    وی با اشاره اینکه در جشنواره امسال مکان های برگزاری جشنواره افزایش یافته است٬ گفت: هدف ما این است که بتوانیم مردم را بیش از پیش با هنرهای تجسمی آشنا کنیم و در این راستا مکان های برگزاری جشنواره را افزایش داده ایم.

    هادی مظفری٬ مدیر کل هنرهای تجسمی و رئیس شورای سیاستگذاری جشنواره

    هادی مظفری٬ در ابتدای این نشست خبری گفت: ما کار خود را از سه ماه پیش با محوریت آسیب شناسی دوره های پیشین جشنواره شروع کردیم.

    وی ادامه داد: در طول سه ماه گذشته، جلسات و نشست‌های بسیاری را با انجمن‌های هنری،اساتید، صاحب نظران و بزرگان حوزه هنرهای تجسمی برگزار و نظرات و پیشنهادهای آنها را دریافت کردیم و اطلاعات کاملی درباره مسیری که تاکنون در جشنواره طی شده است به دست آوردیم. برآیند این نشست‌ها آن بود که جشنواره تجسمی در مقطع کنونی به تغییراتی نیاز دارد: نخست آنکه دایره حضور افراد در جشنواره باید بزرگ تر شود و دیگری تغییر ساختار جشنواره و ایجاد شورای سیاست گذاری بود.

    مدیر کل هنرهای تجسمی، با اشاره به اینکه در ترکیب شورای سیاست گذاری تلاش کردیم تا هر رشته‌ی هنری دارای یک نماینده از بزرگان و افراد مورد وثوق آن رشته باشد، گفت: در این دوره شاهد حضور 9 رشته هنری در جشنواره هستیم که یک رشته تازه با عنوان “هنرهای جدید” نیز به این 9 رشته اضافه شده است.

    مظفری٬ با اشاره به انتخاب دبیر جشنواره توسط شورای سیاست گذاری گفت: تفاوت مهم جشنواره امسال با جشنواره های پیشین حضور پررنگ تر گالری ها در آن است که این تصمیم به منظور مردمی کردن بیش از پیش هنرهای تجسمی نزد مردم و کشف هنرمندان شهرستانی گرفته  شده است.

    وی تغییر دیگر جشنواره را اضافه شدن بخش علمی و پژوهشی به جشنواره دانست و افزود: امسال تدارک ویژه ای برای این بخش دیده شده است که در ادامه شاهد آن خواهیم بود.

    مدیر کل هنرهای تجسمی٬ با اشاره به همزمانی برگزاری جشنواره با چهل سالگی انقلاب اسلامی، اظهار داشت: امسال همچنین بخش ویژه ای به مناسبت چهل سالگی انقلاب در جشنواره تدارک دیده ایم که پلاک 40 نام دارد.

    رئیس شورای سیاست گذاری یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، با اشاره به غیبت برخی چهره های سرشناس در ترکیب تیم برگزاری جشنواره گفت: دلیل غیبت برخی چهره های سرشناس در این دوره جشنواره این بود که این هنرمندان، هم زمان مسئولیت های دیگری را در جشنواره های تجسمی به عهده داشتند یا در ایران حضور نداشتند.

    گفتنی است٬ در پایان این نشست خبری، اسامی دبیر و داوران هر یک از بخش های یازدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به شرح زیر اعلام گردید:

    تصویرسازی

    دبیر: پژمان رحیمی‌زاده
    داوران: فاطمه رادپور، کمال طباطبایی و علیرضا گلدوزیان

    خوشنویسی

    دبیر: امیراحمد فلسفی
    داوران: نصرالله افجه‌ای، غلامحسین امیرخانی، یدالله کابلی

    سرامیک

    دبیر: مهران هوشیار
    داوران: مهدی حیدری، مریم کوهستانی، فرزاد فرجی

    کاریکاتور و کارتون

    دبیر: احمد عربانی
    داوران: کامبیز درمبخش، جمال رحمتی، حسن کریم زاده

    گرافیک

    دبیر: فرزاد ادیبی
    داوران: سیامک فیلی زاده، نهران زمانی، علیرصا مصطفی‌زاده

    مجسمه

    دبیر: روح الله شمسی زاده
    داوران: بیژن غنچه ‌پور، سید مجتبی نوسوی، مرتضی نعمت اللهی

    عکاسی

    دبیر: کیارنگ علایی
    داوران: مهرداد افسری، بهنام صدیقی، شادی قدیریان

    نقاشی

    دبیر: احمد وکیلی
    داوران: فرح اصولی، مهردادخطایی، علیرضا آدم بکان، کاظم چلیپا، خسرو خسروی

    هنرهای جدید

    دبیر: امیر راد
    داوران: بهرنگ صمدزادگان، فرهاد فزونی، آزاده گنجه

    نگارگری

    دبیر: یداله محرمی
    داوران: مهرزماندفخارمنفرد، امیرحسین قهرمانی، رضا یساولی

    خبرنگار: کوروش جم

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=15524

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم