• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

الزامات تحقق جهش تولید/ دانش جعفری: باید چرخه نفت در اقتصاد کشور را تغییر دهیم

  • کد خبر : 92978
  • 03 فروردین 1399 - 12:50

عضو مجمع مصلحت تشخیص نظام با اشاره به ضرورت تغییر چرخه نفت در اقتصاد کشور گفت: باید با خودداری از خام فروشی به سمت استفاده صنعتی از نفت برویم و اگر این چرخه را تغییر دهیم حتما بعد از مدتی به جهش تولید ملی خواهیم رسید. – اخبار اقتصادی – به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود دانش جعفری با اشاره به شعار سال «جهش تولید» گفت: جهش تولید ملی یعنی راهکارهایی در اقتصاد انتخاب شود که یک تحول مثبت بنیادی در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد. وقتی تولید ملی زیاد می شود در نتیجه درآمد مردم زیاد می شود و رفاه جامعه افزایش پیدا می کند. بنابراین بنگاه های اقتصادی که در تولید فعال هستند می توانند کار خودشان را توسعه دهند و محصول خودشان را به راحتی بفروشند و در مجموع مردم قدرت خرید بیشتری را پیدا می کنند.

وی تاکید کرد: انتخاب شعار سال با عنوان «جهش تولید ملی» توسط مقام معظم رهبری بیانگر یک جهت گیری است که باید به سمت این آرزوی دیرینه اقتصاد ایران داشته باشیم و بتوانیم حرکت کنیم.
عضو مجمع مصلحت تشخیص نظام از دلایل افت تولید ملی در سال های گذشته را اقتصاد نفتی مطرح کرد و توضیح داد: چون اقتصاد ما نفتی است یعنی ما نفت خام..

  • عضو مجمع مصلحت تشخیص نظام با اشاره به ضرورت تغییر چرخه نفت در اقتصاد کشور گفت: باید با خودداری از خام فروشی به سمت استفاده صنعتی از نفت برویم و اگر این چرخه را تغییر دهیم حتما بعد از مدتی به جهش تولید ملی خواهیم رسید.

    – اخبار اقتصادی –

    به گزارش خبرگزاری تسنیم، داوود دانش جعفری با اشاره به شعار سال «جهش تولید» گفت: جهش تولید ملی یعنی راهکارهایی در اقتصاد انتخاب شود که یک تحول مثبت بنیادی در اقتصاد ایران اتفاق بیفتد. وقتی تولید ملی زیاد می شود در نتیجه درآمد مردم زیاد می شود و رفاه جامعه افزایش پیدا می کند. بنابراین بنگاه های اقتصادی که در تولید فعال هستند می توانند کار خودشان را توسعه دهند و محصول خودشان را به راحتی بفروشند و در مجموع مردم قدرت خرید بیشتری را پیدا می کنند.

    وی تاکید کرد: انتخاب شعار سال با عنوان «جهش تولید ملی» توسط مقام معظم رهبری بیانگر یک جهت گیری است که باید به سمت این آرزوی دیرینه اقتصاد ایران داشته باشیم و بتوانیم حرکت کنیم.
    عضو مجمع مصلحت تشخیص نظام از دلایل افت تولید ملی در سال های گذشته را اقتصاد نفتی مطرح کرد و توضیح داد: چون اقتصاد ما نفتی است یعنی ما نفت خام می فروشیم و پول آن را به اقتصاد خود تزریق می کنیم که رویه نامناسبی است بنابراین اقتصاد ما به نفت معتاد و وابسته شده است.
    وی افزود: این وابستگی مشکلاتی را ایجاد می کند اولین مشکل این است که قیمت جهانی نفت هر سال تغییر می کند. در اقتصاد ایران دیدیم که نفت ایران به قیمت 8 دلار هم فروش رفته و در مقطعی هم به 120 دلار رسیده است بنابراین وقتی قیمت نفت کاهش پیدا می کند درآمد ما به عنوان یک کشور نفتی کم می شود و یکسری از چرخ های اقتصاد را دچار رکود می کند و آن ها نمی توانند حرکت دهند.
    دانش جعفری تحریم های نفتی را از دیگر مشکلات ناشی از وابسته بودن اقتصاد به نفت دانست و گفت: به جای اینکه قیمت جهانی نفت پایین بیاید و درآمد ما کم شود این بار کشورهایی که ما را تحریم می کنند همانند آمریکا، کاری می کنند که ما نتوانیم نفت به دنیا بفروشیم یا به آن میزانی که علاقه مند هستیم بفروشیم و به اجبار درآمد ما را کاهش می دهند.
    وی در ادامه راهکار مناسب را کاهش وابستگی به نفت بیان کرد و اظهار داشت: باید راهکارهایی را پیدا کنیم که کشورهای غیر نفتی برای پیشرفت اقتصاد و تولید ملی شان انتخاب کردند. کشور های موفقی مثل چین، کره، سنگاپور، مالزی و یا ترکیه مگر نفت داشتند که توانستند مشکلات اقتصادی خودشان را برطرف کنند؟
    این استاد دانشگاه بر استفاده صنعتی از نفت تاکید کرد و گفت: اگر می خواهیم جهش تولید را در اقتصاد ایران رقم بزنیم باید چرخه اقتصاد از نفت را که الان صادر می کنیم و پولش را در بودجه می ریزیم و بعد هم به اقتصاد تزریق می کنیم، عوض کنیم و به سمت استفاده صنعتی از نفت برویم و آن را در داخل ایران تبدیل به فرآورده کنیم. صنایع مرتبط با نفت می تواند رشد کند و در این حالت در مقایسه با حالت قبلی که نفت خام صادر می کنیم، ارزش اقتصادی نفت می تواند خیلی افزایش پیدا کند و تولید ملی ما که همیشه درگیر نوسانات قیمت نفت یا مقدار صادرات بوده است می تواند درون زا باشد و اقتصاد ایران نجات پیدا کند.
    وی خاطر نشان شد: با این همه نیروی تحصیلکرده و نخبه ای که داریم و مردمی که در ایران می خواهند کشورشان پیشرفت کند اگر این چرخه را تغییر دهیم حتما بعد از مدتی به آن جهش تولید ملی خواهیم رسید.
    دانش جعفری با اظهار به اینکه این تغییر به کلیه عوامل مردمی، دولت و مجلس بستگی دارد، عنوان کرد: عامل اول خود مردم هستند و باید بپذیرند که رویه خام فروشی نفت را کنار بگذاریم و به صادرات صنعتی نفت تبدیل کنیم و تولیدات صنعتی را در اقتصاد ایران به عهده بگیریم. ممکن است مردم در کوتاه مدت دچار افت درآمدی شوند ولی مهم این است که در بلند مدت وضعیت بهبود پیدا می کند.
    وی افزود: عنصر دوم دولت است و دولت باید بخواهد این رویه را تغییر دهد و بعد هم مجلس است. در سال های گذشته که ما درآمد نفتی زیادی را داشتیم طرح این نوع شعارها با استقبال مواجه نمی شد یعنی دولت یا مجلس علاقه مند بودند تا منبع درآمدی باشد و آن ها خرج کنند و به این ترتیب بتوانند محبوبیت کسب کنند و به مردم بگویند ما داریم خدمت می کنیم.
    عضو مجمع مصلحت تشخیص نظام در عین حال گفت: ولی ما می گوییم چون این چرخه دائمی و مستمر نیست و هر چند یک بار چرخ های اقتصادی ما به این دلیل پنچر می شود بیاییم راهی پیدا کنیم که دیگر دائمی این چرخه حرکت کند و آن راه دائمی راه کندتری هست ولی راه مطمئن تری است و می تواند ما را به پیشرفت برساند.

    انتهای پیام/

    لینک منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=92978

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم