نماد سایت پول بانک

۲ دلیل برای اینکه ارزش بازار ارزهای دیجیتال از ۱.۱تریلیون دلار بالاتر نمی‌رود

  • آن‌طور که پیداست، معامله‌گران ارزهای دیجیتال در حال حاضر اطمینان چندانی به آینده بازار ندارند و تقاضا برای ورود سرمایه به این بازار نیز تقریباً متوقف شده است. این در حالی است که ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال برای چند روز گذشته از سطح ۱.۱تریلیون دلار بالاتر نیامده است.

    به گزارش کوین تلگراف، ارزش بازار ارزهای دیجیتال مدت‌هاست در عبور از مقاومت ۱.۱تریلیون دلاری ناموفق ظاهر شده؛ سطحی که آخرین بار ۵۴ روز پیش در بازار دیده شد. بیت کوین در ۷ روز گذشته ۲.۵درصد از ارزش خود را از دست داده و اتریوم نیز رشد ناچیز ۰.۵درصدی را تجربه کرده است. عملکرد ضعیف دو ارز دیجیتال برتر بازار طی این مدت، مانع رشد ارزش کلی بازار ارزهای دیجیتال شده است؛ اما در مقابل برخی از آلت کوین‌ها هم هستند که در همین بازه زمانی، قدرتمند ظاهر شده‌اند.

    ارزش بازار ارزهای دیجیتال بین ۲۹ ژوییه تا ۵ اوت (۷ تا ۱۴ مرداد) حدود یک درصد کاهش یافته و اکنون به ۱.۰۷تریلیون دلار رسیده است. روز ۴ اوت (۱۳ مرداد)، بازار ارزهای دیجیتال تحت‌تأثیر اخبار مربوط به آغاز تحقیقات کمیسیون بورس آمریکا از فعالیت تمام صرافی‌های ارز دیجیتال این کشور قرار گرفت.

    نمای ۱۲ساعته نمودار ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال.

    در حالی که ارزهای مطرح بازار این هفته از ثبت عملکرد مثبت ناتوان بودند، میل معامله‌گران برای ورود به بازار آلت کوین‌ها تحت‌تأثیر قرار نگرفت. یکی از اخبار مثبت این هفته، همکاری صرافی کوین بیس با بزرگترین مؤسسه مدیریت سرمایه جهان یعنی بلک‌راک (BlackRock) بود. گفتنی است بلک‌راک در مجموع چیزی حدود ۱۰تریلیون دلار سرمایه در اختیار دارد. طی این همکاری مشتریان مؤسسه بلک‌راک از طریق صرافی کوین بیس امکان سرمایه‌گذاری مستقیم روی بیت کوین را پیدا خواهند کرد.

    این سرویس صرافی کوین بیس که کوین بیس پرایم (Coinbase Prime) نام دارد و مشتریان بلک‌راک از آن استفاده خواهند کرد، یک راهکار سرمایه‌گذاری در ابعاد سازمانی است که امکان معامله، نگهداری حضانتی، تأمین بودجه و سهام‌گذاری با بیش از ۳۰۰ ارز دیجیتال مختلف را فراهم می‌کند.

    میان ۸۰ ارز دیجیتال اول بازار، آنهایی که هفته گذشته بیشترین رشد و سقوط قیمتی را داشته‌اند، ۱۰ ارز عملکرد متفاوتی از خود نشان داده و برابر با ۱۲درصد یا بیشتر رشد کرده‌اند.

    ارزهایی که طی هفته گذشته بهترین و بدترین عملکرد را داشته‌اند (بررسی بین ۸۰ ارز اول بازار).

    برای مثال، فلو (Flow) در این بازه زمانی ۴۸درصد افزایش قیمت داشته است که مشخصاً تحت‌تأثیر خبر پشتیبانی اینستاگرام از بلاک چین فلو از طریق کیف پول دَپر والت (Dapper Wallet) است. گفتنی است این پشتیبانی به بخش NFTهای شبکه اجتماعی اینستاگرام مربوط می‌شود.

    ارز دیجیتال فایل کوین (Filecoin) نیز طی این هفت روز رشدی ۳۸درصدی را تجربه کرده که تحت‌تأثیر انتشار خبر انجام به‌روزرسانی «v16 Skyr» در این شبکه است. این به‌روزرسانی امنیت شبکه فایل کوین را تقویت کرده و این پروتکل را در برابر آسیب‌پذیری‌های احتمالی سرسخت‌تر می‌کند.

    جهش ۱۶.۵درصدی قیمت وی چین (VeChain) در این هفته نیز پس از آن اتفاق افتاد که برخی منابع خبری به‌اشتباه گزارشی درباره همکاری این شبکه با آمازون وب سرویس (Amazon Web Services) منتشر کردند. بنیاد وی چین کمی بعد توضیح داد که خبر همکاری این مجموعه با آمازون وب سرویس در واقع مربوط به یک پروژه تحقیقاتی بوده که اصل این خبر اولین بار در تاریخ ۹ مه (۱۹ اردیبهشت) منتشر شده بود.

    افت شاخص پریمیوم تتر؛ یک نشانه نزولی؟

    شاخص پریمیوم تتر (Tether Premium) که اختلاف بین قیمت تتر در معاملات همتابه‌همتا (Peer-to-Peer) در کشور چین را با ارزش روز دلار آمریکا (به یوان) اندازه‌گیری می‌کند، ابزار خوبی برای اندازه‌گیری میزان تقاضای سرمایه‌گذاران خرد چینی است.

    افزایش تقاضا برای خرید تتر این شاخص را به بالای سطح ۱۰۰درصد رسانده و در جریان بازارهای نزولی، ارزش تتر در چین کاهش یافته و شاخص پریمیوم تتر به اندازه ۴ درصد یا بیشتر افت می‌کند.

    شاخص پریمیوم تتر.

    در حال حاضر این شاخص روی سطح ۹۸.۴درصد قرار دارد که پایین‌ترین سطح از ۱۰ ژوئن (۲۰ خرداد) محسوب می‌شود. به‌طور کلی می‌توان گفت این شاخص فعلاً با شرایطی که نشان‌دهنده ترس شدید سرمایه‌گذاران خرد باشد، فاصله دارد؛ با این حال طی هفته گذشته وضعیت آن تا حدی وخیم‌تر شده است.

    این را هم اضافه کنیم که نبود تقاضا میان سرمایه‌گذاران خرد چیز چندان نگران‌کننده‌ای نیست و می‌توان گفت تا حدی با کاهش ۶۹درصدی ارزش کل بازار ارزهای دیجیتال از ابتدای سال ۲۰۲۲ هم‌خوانی دارد.

    پراکندگی احساسات در بازار ارزهای دیجیتال

    قراردادهای آتی بدون سررسید (Perpetual) که از آنها با عنوان «مبادله معکوس» هم یاد می‌شود، نرخ (کارمزد) مشخصی دارند که معمولاً هر ۸ ساعت یک‌بار تغییر می‌کند. صرافی‌ها از این کارمزد استفاده می‌کنند تا بازار از حالت تعادل خارج نشود.

    مثبت‌بودن این نرخ (نرخ تأمین سرمایه) نشان می‌دهد که معامله‌گران لانگ (صعودی) تقاضای بیشتری برای استفاده از اهرم‌های معاملاتی دارند و در مقابل منفی‌بودن آن نشان می‌دهد که معامله‌گران شورت (نزولی) در چنین شرایطی قرار گرفته‌اند.

    نرخ تأمین سرمایه قراردادهای آتی بدون سررسید ارزهای دیجیتال در صرافی‌های مختلف.

    همان طور که از تصویر بالا پیداست، نرخ تأمین سرمایه انباشتی هفت‌روزه در صرافی‌های مختلف تا حدی مثبت یا تقریباً خنثی است. این داده‌ها تعادل میان معامله‌گران لانگ و شورت را نشان می‌دهد.

    با توجه به نبود تقاضا برای خرید تتر در بازارهای آسیایی و پراکندگی نرخ تأمین سرمایه میان صرافی‌های مختلف، می‌توان گفت در حالی که ارزش بازار برای عبور از مقاومت سخت ۱.۱تریلیون دلاری تلاش می‌کند، سرمایه‌گذاران اطمینانی نسبت به شرایط فعلی بازار ندارند. در نتیجه باید گفت در حال حاضر و با وجود ورود جدی قانون‌گذاران آمریکایی به فضای ارز دیجیتال در این کشور، فروشندگان و معامله‌گرانی که دیدگاهی نزولی دارند، فعلاً کنترل بیشتری بر بازار خواهند داشت.

    ۲ دلیل برای اینکه ارزش بازار ارزهای دیجیتال از ۱.۱تریلیون دلار بالاتر نمی‌رود

    در این باره بیشتر بخوانید

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل