نماد سایت پول بانک

یاتاقان و تجهیزات ماشین آلات صنعتی

یاتاقان
  • اغلب ماشین آلات صنعتی دینامیک هستند بدین معنا که یا خود متحرک هستند و یا دارای بخش هایی متحرک هستند. حرکت در صنایع و در کل در فیزیک نیاز به انرژی داشته که اغلب این انرژی یا با استفاده از سوخت های فسیلی مانند کاربری موتور های احتراق داخلی فراهم می شود و یا با بکارگیری الکتریسیته در انواع الکتروموتور ها بوجود می آید. از این رو اغلب ماشین آلات صنعتی یا برقی هستند و یا دیزلی (بنزینی). دسته بندی های بسیار متنوعی از ماشین آلات صنعتی می توان در نظر گرفت که گاهی بر حسب صنایع دسته بندی می شوند و گاهی بر حسب نوع نیروی محرکه و گاهی نیز بر حسب نوع نیرو و گشتاوری که تولید می کنند.

    سه مورد از پر مصرف ترین تجهیزات ماشین آلات صنعتی موتور الکتریکی، گیربکس و پمپ ها هستند که تقریبا در تمامی صنایع به نحوی مورد استفاده قرار می گیرند. الکتروموتور ها ماشین آلات صنعتی هستند که برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع الکتروموتور ها از یک میدان مغناطیسی که با بکارگیری نیروی الکتریسیته فعال می شود به گردش یک شافت مرکزی پرداخته و انرژی جنبشی را بصورت یک حرکت دورانی در بیرون تحول می دهد. خروجی الکتروموتور یک شافت دوار با سرعت زاویه ای بسیار بالا و قدرت و گشتاور پایین می باشد. بنابراین در اغلب موارد برای بالا بردن گشتاور در خروجی که در واقع قابلیت اعمال نیرو را بالا می برد از گیربکس ها استفاده می شود. در واقع کارگیربکس کاهش سرعت در ورودی و افزایش گشتاور در خروجی می باشد.

    یاتاقان و نقش آن در ماشین آلات صنعتی

    ماشین آلات صنعتی چه از موتور احتراق داخلی بصورت سوخت بنزینی و یا دیزلی استفاده کنند که در نهایت انرژی خروجی بر روی میل لنگ بصورت نیروی دورانی در می آید و چه از الکتروموتور برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی جنبشی استفاده کرده باشند که نیروی خروجی بصورت مستقیم به شکل انرژی جنبشی دورانی تحویل داده می شود دارای اجزا و شافت های دواری هستند. شافت های دوار با سرعت زاویه ای بالا نیاز به یک سطح اتکا که نقش کاهش دهنده اصطکاک را نیز بصورت همزمان ایفا می کند دارند.

    یاتاقان در واقع یک قطعه صنعتی می باشد که در شکل های متنوع با استاندارد های متریک و اینچی و برای تعلیق انواع نیرو ها تولید و مورد استفاده قرار می گیرد. یاتاقان ها در یک دسته بندی ساده به بلبرینگ، رولبرینگ،یاتاقان بلبرینگ ها و یاتاقان های پایه دار قابل دسته بندی هستند. هر یک از انواع یاتاقان می تواند بر حسب متریال تولیدی نیز بصورت جداگانه دسته بندی گردد. اغلب از متریال های فولادی، بدنه های هوزینگ چدنی، استنلس استیل و سرامیک در تولید انواع یاتاقان استفاده می شود.

    1. بلبرینگ : یکی از ساده ترین نوع یاتاقان ها می باشد که دارای رینگ های بیرونی، ساچمه های داخلی و قفسه نگهدارنده ساچمه می باشد. بلبرینگ ها با قابلیت تعلیق بار های شعاعی شامل بلبرینگ شیار عمیق، بلبرینگ تماس زاویه ای برای اتصال با سرعت زاویه ای بالا، بلبرینگ خود تنظیم و بلبرینگ با قابلیت تعلیق بار های محوری شامل بلبرینگ کف گرد می باشد.
    2. رولبرینگ: رولبرینگ ها دسته گسترده تری نسبت به بلبرینگ ها هستند و در واقع بلبرینگ ها نوعی رولبرینگ می باشند. در داخل ساختار رولبرینگ از انواع ساچمه های مخروطی، استوانه ای، سوزنی و بشکه ای استفاده می شود. رولبرینگ ها بطور کلی شامل رولبرینگ استوانه ای، رولبرینگ مخروطی، رولبرینگ کف گرد، رولبرینگ سوزنی و بشکه ای هستند.
    3. یاتاقان های پایه دار: این نوع یاتاقان ها اغلب دارای پایه هایی از جنس چدنی هستند و بصورت دو پیچ بیضوی و چهار پیچ قابل نصب هستند. از پیچ و مهره های شش گوش فولادی با گرید 8.8 در اتصال یاتاقان های پایه دار استفاده می شود.

    استفاده از بلبرینگ و یاتاقان بر روی ماشین آلات راهسازی

    ماشین آلات راهسازی یکی از مهمترین دسته بندی ماشین آلات سنگین می باشند که در کل شامل انواع لودر، بیل مکانیکی، بولدوزر، گریدر، غلطک، بیل بکهو و دامپتراک ها می باشند. اجزا و قطعات ماشین های راهسازی اغلب فولادی بوده و در نتیجه این ماشین آلات غول پیکر دارای وزن بسیار بالایی می باشند. از این رو نیرو و تنش های اعمال شده بر انواع بلبرینگ و یاتاقان بسیار زیاد و شکننده است. این امر بالاخص در مورد بلبرینگ و رولبرینگ چرخ که در قسمت پایین ماشین آلات راهسازی قرار می گیرد از اهمیت بیشتری برخوردار است. از این رو تنها از برند های معتبر تولید کننده یاتاقان بلبرینگ ها مانند برند آلمانی INA و یا برند آمریکایی TIMKEN بصورت OE بر روی ماشین آلات راهسازی استفاده می شود.

    البته کاربری بلبرینگ و یاتاقان در ماشین آلات راهسازی بسیار گسترده بوده از رولبرینگ های سوزنی در سایز کوچک که در قسمت فرمان بکار گرفته می شود گرفته، انواع بلبرینگ و رولبرینگ در قسمت گیربکس، اتصالات موتور، دینام، کلاچ و در بخش های متنوع دیگری نیز مورد استفاده قرار می گیرند.

     

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل