• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
4

کاهش ارزش بیت کوین هم‌زمان با اخبار ممنوعیت از ترکیه

  • کد خبر : 224203
  • 28 فروردین 1400 - 11:40
کاهش ارزش بیت کوین هم‌زمان با اخبار ممنوعیت از ترکیه

قیمت بیت کوین پس از اعلام خبر ممنوعیت پرداخت‌ها با ارزهای دیجیتال در ترکیه با سقوطی ۳ درصدی همراه شد و تا ۶۰٬۰۰۰ دلار کاهش یافت.
به گزارش کوین دسک، ترکیه روز جمعه اعلام کرد که استفاده از ارزهای دیجیت..

  • قیمت بیت کوین پس از اعلام خبر ممنوعیت پرداخت‌ها با ارزهای دیجیتال در ترکیه با سقوطی ۳ درصدی همراه شد و تا ۶۰٬۰۰۰ دلار کاهش یافت.

    به گزارش کوین دسک، ترکیه روز جمعه اعلام کرد که استفاده از ارزهای دیجیتال به‌عنوان یک روش پرداخت در این کشور ممنوع خواهد بود. طبق اعلام دولت، این دستور از ۳۰ آوریل (۱۰ اردیبهشت) اجرایی می‌شود.

    پیش‌تر ری دالیو (Ray Dalio)، سرمایه‌گذار مشهور، اعلام کرده بود که دولت‌ها با غیرقانونی اعلام‌کردن ارزهای بیت کوین و ارزهای دیجیتال، به‌دنبال حفاظت از انحصارشان در حوزه ارز هستند؛ مسئله‌ای که حالا در ترکیه می‌بینیم.

    بانک مرکزی ترکیه در بیانیه‌ای مطبوعاتی با عنوان «قانون‌گذاری در ارتباط با ممنوعیت دارایی‌های رمزنگاری‌شده در پرداخت‌ها» اعلام کرد:

    از نتایج این گونه استنباط می‌شود که استفاده از آنها [ارزهای دیجیتال] در پرداخت‌ها ممکن است باعث ضررهای غیرقابل‌جبرانی برای طرفین معامله بشود؛ به‌علاوه این ارزها دارای ویژگی‌هایی هستند که ممکن است اعتماد به روش‌ها و ابزارهایی را که در حال حاضر برای پرداخت‌ها استفاده می‌کنیم تضعیف کنند.

    قیمت بیت کوین دیروز از ۶۳٬۰۰۰ دلار تا ۶۰٬۷۰۰ دلار پایین آمد. کارشناسان معتقدند که تصمیم ترکیه برای ممنوعیت ارزهای دیجیتال عامل اصلی سقوط قیمت بیت کوین بوده است. این در حالی است که ترکیه با بحران مالی دست‌وپنجه نرم می‌کند و ممنوعیت بیت کوین هم بخشی از سیاست‌های آن برای حفاظت از ارز ملی خود است. پیش از ترکیه، مراکش هم ارزهای دیجیتال را ممنوع اعلام کرده بود. به نظر می‌رسد هند هم به‌دنبال ایجاد چنین ممنوعیت‌هایی باشد.

    دالیو ماه گذشته در مصاحبه‌ای با بخش اقتصادی یاهو گفت:

    هر کشوری انحصارش در حوزه کنترل عرضه و تقاضا را محافظت می‌کند. دولت‌ها نمی‌خواهند انواع دیگر پول در کشورشان فعالیت و رقابت کنند؛ چراکه اوضاع ممکن است از کنترل‌شان خارج شود.

    طرفداران ارزهای دیجیتال مدت‌هاست که بر سر این مسئله بحث می‌کنند که بیت کوین روش پرداخت بهتری نسبت به طلا و ارزهای رایج است؛ چراکه هر چهار سال یک‌بار، طی مکانیزمی به نام هاوینگ، عرضه آن نصف می‌شود. سیاست‌های پولی ضدتورمی بیت کوین در تضاد با سیاست‌های تورمی بانک‌های مرکزی نظیر فدرال رزرو است.

    مردم کشورهایی مثل ترکیه که با تورم‌های بالا دست‌وپنجه نرم می‌کنند، در سال‌های گذشته به استفاده از بیت کوین روی آورده‌اند و این موضوع امیدها را نسبت به پذیرش جهانی بیت کوین بیشتر کرده است. هفته گذشته تورم ترکیه به ۱۶ درصد رسید. ارزش لیر ترکیه هم از ابتدای سال ۲۰۲۱ حدود ۱۰ درصد کمتر شده است. ارزش این ارز سال ۲۰۲۰ هم ۲۴ درصد کاهش یافته بود. طبق گزارش‌ها، ترکیه تنها در ماه فوریه (بهمن ۹۹) تقریباً ۱۱.۷ تن طلا فروخته است!

    نباید فراموش کرد که ممنوعیت فعلی در ترکیه به‌معنی توقف معاملات بیت کوین در این کشور نیست. مردم این کشور همچنان می‌توانند از بیت کوین به‌عنوان یک سرپناه امن در مقابل تورم استفاده کنند. با این حال، ممکن است تبادلات این ارزها درگیر پیچیدگی‌هایی شود.

    اونور گزوپک، مشاور صرافی ترکی بی‌تی‌سی ترک پرو (BtcTurk Pro)، در مصاحبه اخیر خود گفت:

    صرافی‌های محلی و صرافی‌های جهانی در حال حاضر از ارائه‌دهندگان خدمات قانونی نظیر پاپارا (Papara) و ایننال (Ininal) برای برداشت و واریز لیر استفاده می‌کنند. بعد از ۳۰ آوریل، این ارائه‌دهندگان خدمات نمی‌توانند با صرافی‌ها تبادلات مالی داشته باشند.

    کاربران همچنان می‌توانند عملیات‌های واریز و برداشت لیر را از طریق بانک‌های ترکیه انجام دهند. تأثیری روی معاملات نخواهد گذاشت.

    کاهش ارزش بیت کوین هم‌زمان با اخبار ممنوعیت از ترکیه

    در این باره بیشتر بخوانید

    • علت کاهش شدید قیمت بیت کوین و ارزهای دیجیتال در این هفته چه بود؟
    • قیمت بیت کوین به زیر ۸۰۰۰ دلار رسید؛ نقطه حمایت روانی در کجا قرار دارد؟
    • احتمال رسیدن قیمت بیت کوین به ۱۰,۰۰۰ دلار قوت گرفت
    • رشد دوباره قیمت بیت کوین؛ تنها ۱۳ روز تا هاوینگ
    • قیمت بیت کوین رکورد تاریخی جدیدی را به ثبت رساند

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=224203

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم