نماد سایت پول بانک

کاظمی در نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته تربیت اسلامی: آموزش بدون پرورش راه به جایی نخواهد برد/ جایگاه حوزه پرورشی و فرهنگی باید بیش از گذشته تقویت شود

  • به گزارش خبرنگار پول بانک، نشست خبری به مناسبت فرا رسیدن هفته تربیت اسلامی (هشتم اسفندماه سالروز تاسیس امور تربیتی)، بعد از ظهر امروز یکشنبه 6 اسفند ماه 96، با حضور علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش و جمعی از اصحاب رسانه، در محل ساختمان زنده یاد علاقمندان برگزار شد.

    علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش

    علیرضا کاظمی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در ابتدای این نشست خبری گفت: دفاع از ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و رشد شخصیت فراگیران در ابعاد مختلف، توسعه و ترویج فرهنگ قرآن و عترت و بسترسازی برای شکوفایی استعدادهای هنری و قرآنی دانش آموزان از مأموریت‌های معاونت پرورشی است.

    وی افزود: جا دارد یاد شهیدان رجایی و باهنر را گرامی بداریم و از همه تلاشگران این عرصه قدردانی کنیم.

    معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یکی از بهترین سنت‌ها بعد از انقلاب، همین معاونت پرورشی است و باید گفت آموزش بدون پرورش راه به جایی نخواهد برد، اظهار کرد: جایگاه حوزه پرورشی و فرهنگی باید بیش از گذشته تقویت شود.

    کاظمی با اشاره به فرایندهای سند تحول بنیادین که مبتنی بر رویکردهای تربیتی است گفت: دستیابی به مراتبی از حیات طیبه یعنی دستیابی به یک زندگی خوب دنیوی و سپس اخروی در سندتحول مورد تاکید قرار گرفته است. سند تحول معلمان را مربیان نظام تعلیم و تربیت می داند. بر همین مبنا شعار هفته امور تربیتی را ” تعلیم و تربیت تمام ساحتی، کیفیت و عدالت ” نامگذاری کردیم.

    وی با بیان اینکه نگاه ما به برنامه های استانی در این هفته، تجلیل و تکریم از مربیان متعهد و معاونان پرورشی است گفت: برگزاری جشن “سپاس مربی” توسط تشکیلات فرزانگان و تقدیر از دست اندرکاران فعالیت های پرورشی در مدارس نیز توسط سازمان دانش آموزی در استان ها انجام می‌شود.

    معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش افزود: ضبط دو برنامه تلویزیونی درس هایی از قرآن با این موضوع، حضور در گلزار شهدا، سخنرانی مدیران کل پیش از خطبه های نماز جمعه، رونمایی و افتتاح برنامه های خاص حوزه فرهنگی نیز از دیگر برنامه های تدارک دیده شده است.

    وی ادامه داد: فضا آرایی مناسب کلاس ها، اجرای سرود همگانی، دلنوشته های دانش آموزان خطاب به مربیان تربیتی، تقدیر یاور مربیان مدارس و بیان خاطرات توسط مربیان نیز برای این هفته تدارک دیده شده است.

    وی با بیان اینکه نگاه فاخر و متعالی مقام معظم رهبری به مسائل تربیتی و جایگاه رفیع آن در سند تحول بنیادین مأموریت‌های معاونت پرورشی را سنگین‌تر می‌کند، گفت: روح تربیت را چگونه می‌توان جاری و ساری کرد؟ گام اول و مهمترین کار گفتمان سازی جایگاه، سیاست ها و برنامه هاست. گام دوم و گام سوم نیز برنامه ریزی و برنامه سازی در این حوزه است. هیات های اندیشه ورز در تشکل‌های زیرمجموعه برای تبدیل رویکردها به برنامه ها تشکیل شده است و در نهایت نیز نهادینه سازی برنامه‌ها مدنظر است.

    معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه چند سیاست راهبردی مهم داریم که اولین آنها ترویج نماز و تعمیق ارزش هاو باورها در حوزه عترت است، گفت: توسعه و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت و توسعه و ترویج اندیشه‌های امام و رهبری، ارتقای تربیت عقلانی و رشد و بینش دینی و سیاسی، تدوین نظام جامع مشاوره، ایجاد بستر رشد شکوفایی استعدادهای فرهنگی و هنری تمرکز بر مسابقات منطقه ای از دیگر سیاست ها و راهبردهای ماست.

    معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر ضرورت احیای صبحگاه مدارس و کیفیت بخشی برنامه های صبحگاه گفت: طرح مصباح الهدی، امام شناسی، توسعه کمی و کیفی برگزاری نماز جماعت در مدارس، اجرای طرح آموزش عملی نماز، برگزاری جشن های تکلیف با کیفیت و ساده و کم هزینه، طرح پیوند مسجد با مدرسه، توسعه و ترویج اجرای طرح مبین، تقویت 700 دارالقرآن سطح کشور، پرورش استعدادهای قرآنی، توسعه اردوهای زیارت اولی از جمله برنامه های ما در حوزه قرآن عترت و نماز است. اکنون 2036 مدرسه قرآنی در کشور داریم.

    کاظمی تمرکز بر تقویت کتابخانه های کلاسی و کانون های فرهنگی تربیتی، برگزاری جنگ های شادی و احیای سرودهای همگانی، توسعه و ترویج فرهنگ حجاب و عفاف، ارتقای سواد رسانه ای و توسعه فعالیت های کمی و کیفی اردویی را از برنامه های مدنظر و جاری حوزه فرهنگی دانست و گفت: برگزاری آزمون سلامت روان در بین دانش آموزان پایه های هفتم و هشتم و تدوین نقشه خطر پذیری آسیب های اجتماعی در بین دانش آموزان و ساماندهی هدایت تحصیلی و تقویت هسته های مشاوره، تشکیل پرونده الکترونیکی مشاوره از برنامه های حوزه مشاوره است و از سال 1397، تمام دانش آموزان صاحب پرونده های الکترونیکی مشاوره خواهند شد.

    وی به تولید محتوا برای مربیان و توانبخشی آنها و برگزاری دوره های ضمن خدمت اشاره کرد و ضمن مرور توفیقات این معاونت گفت: پنج میلیون نفر والدین، معلمان و دانش آموزان در پرسش مهر رئیس جمهور شرکت کردند که نسبت به سال گذشته رشد دارد.

    وی افزود:4000 جلد کتاب برای مناطق زلزله زده ارسال شده است. ارتقای امنیت اردوهای کشوری، ساماندهی اردوهای دانش آموزان، ایجاد سامانه پذیرش اردویی، برگزاری دو میلیون و 600هزار نفر روز اردو در 100 روز اخیر، برگزاری بیستمین دوره انتخابات شوراهای دانش آموزی با مشارکت 9 میلیون نفر نیز از اقدامات انجام شده تا کنون است.

    معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: مسابقات فرهنگی، هنری و قرآنی در سال تحصیلی جاری همانطور که برنامه ریزی شده انجام می‌شود، اما برای سال آینده تعدیل و کاهش مسابقات و کیفی بخشی آنها در دستور کار خواهد بود.

    معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش درباره ایجاد شبکه اجتماعی شاد اظهار کرد: این طرح در دوره قبل مطرح شده بود ولی اجرا نشد ولی به هرحال اهداف خوبی داشت و امروز شبکه تعاملی سینا را با همین نگاه داریم که راه اندازی شده است.

    کاظمی افزود: توسعه کمی و کیفی فعالیت های سازمان های دانش آموزی را دنبال خواهیم کرد و نیازمند تنوع فعالیت های دانش آموزی تشکل ها در مدارس هستیم.

    معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در پایان سخنان خود گفت: برای پیشگیری از آسیب ها دو کار انجام می‌دهیم، یکی پیشگیری و دیگری درمان است. پیشگیری در حوزه معاونت تربیت بدنی دنبال می شود که برنامه هایی در قالب طرح نماد دارند و ما نیز داده ها و اطلاعات خوبی می‌توانیم در اختیارشان قرار دهیم.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل