نماد سایت پول بانک

کاربرد انواع ناودانی در صنعت و ساختمان

ناودانی

فهرست محتوا

  • ناودانی‌ها در جنس‌های مختلف فولادی، آلومینیومی، گالوانیزه و استیل کاربردهای گسترده‌ای در صنایع مختلف و ساخت و ساز دارند و انتخاب از بین آن‌ها نیز به نوع کاربرد، خواص موردنیاز و الزامات طراحی بستگی دارد. این مقاطع که به شکل C یا U هستند از دو بال متصل به یک جان تشکیل شده‌اند و عمدتاً در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند و معیار این تقسیم‌بندی نیز جدول اشتال ناودانی است. در ادامه به بررسی قیمت انواع ناودانی در انواع مختلف و متناسب با هر کاربرد و نیز نقش ناودانی در صنعت و ساخت و ساز می‌پردازیم.

    کاربرد انواع ناودانی در صنعت

    شاید کاربردهای ناودانی در ساخت و ساز را بیشتر بتوانید به یاد بیاورید اما این مقاطع در صنایع مهمی چون خودروسازی و صنایع دریایی نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند. در همین راستا، به برخی از مهم‌ترین کاربرد انواع ناودانی در صنعت خودرو و تأسیسات دریایی اشاره می‌کنیم.

     

    کاربرد انواع ناودانی در شاسی خودرو

    برخی از انواع ناودانی‌ها به صورت اختصاصی به منظور استفاده در قاب و شاسی برخی وسایل نقلیه تولید می‌شوند. به‌طورکلی، ناودانی‌های صنعتی دارای وزن و استحکام بالاتری نسبت به و نوع ساختمانی هستند. این محصولات برای اینکه قابلیت و امکان انجام عملیات‌های مربوطه را داشته باشند، در سایزها و اندازه‌های مشخصی برش زده می‌شوند. به‌عنوان‌مثال می‌توان به استفاده از ناودانی فولادی سنگین در ساخت ریل‌های اصلی و ناودانی‌های فولادی سبک به منظور ساخت قسمت‌های داخلی آن اشاره کرد.

     

    کاربردهای انواع ناودانی در تاسیسات دریایی

    به دلیل اینکه تاسیسات دریایی با آب شور دریا که بسیار خورنده است در ارتباط هستند، باید مصالحی که در ساخت آن‌ها به کار برده می‌شوند از قابلیت مقاومت به خوردگی و استحکام مطلوبی برخوردار باشند. ازآنجایی‌که این صنایع جزو صنایع حساس و استراتژیک محسوب می‌شوند، استفاده از ناودانی‌های استیل و گالوانیزه علی رقم قیمت بالایی که دارند، اولویت می‌یابد. از چنین ناودانی‌هایی در ساخت اسکله، شناورها، سکوهای نفتی و غیره استفاده می‌شود.

     

    کاربردهای انواع ناودانی در ساختمان

    ناودانی‌های فولادی به دلیل برخورداری از مزایایی همچون سرعت نصب بالا، اشغال فضای کم، قابلیت تحمل بالا در برابر ضربه و فشار و مقاومت بالا در ضمن استفاده طولانی‌مدت، کاربردهای متنوعی در ساختمان دارند. این مقاطع فولادی که در دسته آهن آلات با مقطع باز قرار می‌گیرند، در دو نوع سبک و سنگین تولید می‌شوند.

    ناودانی‌ سبک دارای وزن کمتر از وزن جدول اشتال ناودانی بوده و وزن ناودانی‌ سنگین نزدیک به وزن مندرج در جدول اشتال است و یا اینکه بر آن منطبق است. هم‌چنین، ناودانی‌ها بر اساس جنس دارای انواع فولادی، آلومینیومی، گالوانیزه و استیل هستند. مهم‌ترین کاربردهای ناودانی در ساخت و ساز به شرح زیر است.

     

    استفاده از ناودانی در ساخت نمای ساختمان

    ناودانی‌هایی که در نمای ساختمان مورد استفاده قرار می‌گیرند اغلب از جنس آلومینیوم هستند. نمای ساختمان به دلیل اینکه بیرونی‌ترین بخش آن است، باید در برابر شرایط جوی مختلف پایداری کرده و زیبایی ظاهری نیز داشته باشد. ازآنجایی‌که ناودانی‌های استیل و گالوانیزه قیمت بالاتری نسبت به نوع آلومینیومی دارند، استفاده از آن‌ها در ساخت سازه‌های معمولی به‌صرفه نیست.

     

    نقش انواع ناودانی در ساخت چارچوب در و پنجره

    به منظور ساخت چارچوب‌های در و پنجره از ناودانی‌های فولادی استفاده می‌شود. این مقاطع از استحکام بالا و قیمت مناسبی برخوردار بوده و برای کاربردهای معمولی مانند استفاده در ساختمان مقرون‌به‌صرفه هستند. برای چنین منظوری، ابتدا چهار ناودانی برش داده می‌شوند و پس از اتصال به یکدیگر، بر روی در یا پنجره نصب می‌شوند.

     

    کاربرد ناودانی در ساخت سقف

    یکی دیگر از کاربردهای ناودانی در ساخت و ساز استفاده از آن به‌عنوان تیرچه در سقف‌های سبک است. به دلیل اینکه ناودانی‌ها در مقایسه با انواع تیرهای چوبی دارای مزایایی ازجمله وزن سبک‌تر، اندازه کوچک‌تر و استحکام بالاتر هستند، قادر بوده فشار بیشتری را تحمل کرده و یک گزینه بسیار خوب برای ساخت انواع سقف هستند.

     

    نقش ناودانی در ساخت خرپا

    معمولاً از ناودانی‌های UNP که در بازار به ناودانی اروپایی معروف‌اند، برای ساخت خرپا استفاده می‌‌شود. این نوع ناودانی نسبت به انواع دیگر دارای وزن بالاتر و مقاومت و استحکام بیشتری است. درنتیجه، ناودانی‌های اروپایی بهترین گزینه برای ساخت خرپا، تیرها و ستون‌ها هستند.

     

    نقش ناودانی در ساخت پشت ‌بام

    استفاده از ناودانی در ساختمان‌های سبک آن‌هم در قسمت پشت‌بام و به صورت پشتیبان عرشه سقف یکی از کاربردهای رایج این نوع مقاطع فولادی است. ناودانی‌هایی که بدین منظور مورد استفاده قرار می‌گیرند به ناودانی شیروانی معروف‌اند و وظیفه هدایت آب برف و باران را از پشت‌بام به سمت زمین بر عهده دارند.

     

    ساخت دیوار و وال پست با استفاده از ناودانی ها

    وال پست به نوعی چهارچوب از جنس پروفیل، ناودانی یا نبشی گفته می‌شود که وظیفه توزیع نیروهای وارد بر دیوار در ساختمان را بر عهده داشته و نوعی پشتیبان برای دیوار محسوب می‌شود. ضمن اینکه، استفاده از وال پست سبب افزایش استحکام دیوارهای سازه در برابر نیروهای وارده و نیز یکپارچه‌سازی عملکرد آن‌ها می‌شود.

    از ناودانی برای ایجاد نقاط اتصال وال پست نیز استفاده می‌شود. افزایش مقاومت دیوار و به دنبال آن افزایش استحکام سازه و هم‌چنین جلوگیری از پیچ‌خوردگی دیوارها از دیگر مزایای استفاده از انواع ناودانی در ساخت وال پست و دیوار است.

     

    جمع بندی مطلب کاربرد انواع ناودانی در صنعت و ساختمان

    ناودانی‌های فولادی و آلومینیومی استفاده گسترده‌ای در ساخت و ساز دارند و از آن‌ها در کاربردهایی مانند ساخت سقف، دیوارها، چارچوب در و پنجره، ساخت خرپا و غیره استفاده می‌شود. آنچه ناودانی‌های فولادی را برای چنین کاربردهایی مناسب می‌کند، قیمت مناسب، استحکام بالا و وزن سبک آن است.

    از طرفی در کاربردهایی که نیاز به مقاومت به زنگ‌زدگی است، ناودانی‌های آلومینیومی در اولویت هستند. بااین‌حال، در صنایع حساس‌تر مانند خودروسازی و صنایع دریایی که استحکام بالا و مقاومت به خوردگی آب شور در آن‌ها مهم است، استفاده از ناودانی‌های استیل و گالوانیزه ارجحیت دارد.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل