• امروز : دوشنبه, ۱۶ مهر , ۱۴۰۳
4

چگونه یک شرکت صادرات و واردات راه اندازی کنیم؟

  • کد خبر : 360649
  • 03 شهریور 1403 - 17:01
چگونه یک شرکت صادرات و واردات راه اندازی کنیم؟

فهرست محتوا شرکت صادرات و واردات نوع خاصی از شرکت بازرگانی است که به طور تخصصی در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت نموده و تابع قوانین خاصی است. افرادی که قصد ثبت شرکت صادرات و واردات دارند باید ابتدا مراحل ثبت را در اداره ثبت شرکت ها بگذرانند و شناسه ملی دریافت کنند. سپس […]

فهرست محتوا

  • شرکت صادرات و واردات نوع خاصی از شرکت بازرگانی است که به طور تخصصی در زمینه صادرات و واردات کالا فعالیت نموده و تابع قوانین خاصی است. افرادی که قصد ثبت شرکت صادرات و واردات دارند باید ابتدا مراحل ثبت را در اداره ثبت شرکت ها بگذرانند و شناسه ملی دریافت کنند. سپس با مراجعه به سازمان امور مالیاتی محل فعالیت خود، مراحل اداری را طی نموده و کد اقتصادی دریافت دارند. در مرحله سوم با مراجعه به اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران، جهت دریافت کارت بازرگانی اقدام نمایند. انجام هر کدام از مراحل یاد شده نیازمند شرایط و مدارک ویژه ای است که در ادامه تشریح می گردد. اما بهتر است برای کسب اطلاعات کامل و دقیق با وکلا یا موسسات حقوقی برای ثبت شرکت بازرگانی مشورت نمایید.

    موضوع فعالیت شرکت بازرگانی صادرات و واردات

    قبل از اینکه در مورد ثبت شرکت صادرات و واردات و نمونه موضوع این شرکت ها صحبت کنیم باید جزئیات قانونی صادرات و واردات را بیان نماییم.

    طبق ماده 2 قانون مقررات صادرات و واردات، کالاهای صادراتی و وارداتی به سه گروه طبقه بندی می شوند:

    1- کالای مجاز

    کالایی که صادرات یا واردات آن با رعایت ضوابط مربوطه، نیازمند کسب مجوز نمی باشد.

    2- کالای مشروط

    کالاهایی که صادرات و واردات آنها منوط به کسب مجوز است. (به عنوان مثال واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیازمند مجوزهایی از سازمان غذا و دارو است.)

    3- کالای ممنوع

    کالاهایی که صادرات و واردات آنها به علت احکام شرعی یا قوانین کشوری ممنوع است. (به عنوان مثال واردات مواد مخدر و مشروبات الکلی ممنوع است. ملاک ممنوعیت جدول ضمیمه مقررات صادرات و واردات و سایر مصوبات دولت است. لازم به ذکر است هر نوع تبادل تجاری با رژیم اشغالگر قدس ممنوع می باشد.)

    طبق ماده 10 آیین نامه قانون مقررات صادرات و واردات، کالاهایی تجاری محسوب می شوند که: «به تشخیص گمرک برای فروش، وارد یا صادر می شوند. ممکن است کالاها به همان شکل و یا بعد از فرآیندهای خاصی مانند تفکیک، تولید و بسته بندی به فروش برسند.»

    برخی کالاها تجاری محسوب نمی شوند و مشمول قوانین مربوطه نیستند مانند:

    • نمونه های تجاری یا صنعتی که برای بررسی یا آزمایش وارد یا صادر می شوند.

    • برخی ماشین آلات و تجهیزات مورد نیاز واحدهای تولیدی. در این مورد وزارت بازرگانی رسیدگی می کند.

    • صادرات کالا توسط صادرکنندگان مبتدی به مدت 6 ماه. در این مورد هم مجوز وزارت بازرگانی مورد نیاز است.

    برای تاسیس شرکت صادرات و واردات، باید موضوع فعالیت شرکت به صورت دقیق در اساسنامه ذکر گردد. هر نوع فعالیت شرکت خارج از محدوده مشخص شده در اساسنامه غیر قانونی تلقی می گردد. بنابراین تعیین نوع فعالیت اهمیت زیادی دارد. برخی نمونه موضوعات برای ثبت شرکت بازرگانی عبارتند از:

    • خرید، فروش، صادرات و واردات کالا

    • ترخیص کالا

    • شرکت در نمایشگاه های بین المللی

    • شرکت در مزایده ها و مناقصات

    ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات

    آیا برای ثبت شرکت بازرگانی به کارت بازرگانی نیاز است؟

    به نقل از وبسایت موسسه حقوقی دادمهر:

    کارت بازرگانی برای انجام فعالیت‌های بازرگانی خاص مانند واردات و صادرات کالا ضروری است، اما برای ثبت شرکت بازرگانی به طور مستقیم الزامی نیست. با این حال، پس از ثبت شرکت، اگر قصد دارید که در زمینه‌هایی مانند واردات و صادرات فعالیت داشته باشید، دریافت کارت بازرگانی اجتناب‌ناپذیر است.

    کارت بازرگانی برای شرکت صادرات و واردات

    طبق ماده 3 قانون مقررات صادرات و واردات، اشخاص حقیقی (ایرانی یا غیر ایرانی) و اشخاص حقوقی که اقدام به صادرات و واردات کالاهای تجاری می کنند، باید دارای کارت بازرگانی باشند. این کارت توسط «اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران» صادر شده و توسط وزارت بازرگانی تایید می گردد. طبق ماده 2 آیین نامه، این اشخاص تحت شرایط خاصی می توانند کارت بازرگانی دریافت کنند. از آن جایی که موضوع بحث ما ثبت شرکت صادرات و واردات است، شرایط مذکور را برای اشخاص حقوقی بیان می کنیم.

    اولین شرط برای دریافت کارت بازرگانی، ثبت شرکت در ایران است. حتی اگر شرکتی در سایر کشورها ثبت شده باشد، برای دریافت کارت بازرگانی باید مراحل ثبت در ایران را بگذراند. سایر شرایط شرکت عبارتند از:

    • داشتن محل کسب اعم از ملکی یا استیجاری متناسب با موضوع فعالیت

    • داشتن دفاتر پلمپ شده و ارائه اظهارنامه ثبتی. (دفاتر پلمپ شده منوط به داشتن کد اقتصادی است که در قسمت بعد تشریح خواهد شد.)

    • داشتن حساب جاری در یکی از بانک های داخلی. ارائه مدرکی مبنی بر خوش حسابی بانکی الزامی است.

    • عدم ورشکستگی شرکت به تقصیر یا تقلب

    مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت بازرگانی صادرات و واردات باید واجد شرایط ذیل باشند:

    • داشتن حداقل 18 سال تمام برای خانم ها

    • داشتن برگ پایان خدمت یا معافیت برای آقایان

    • عدم محکومیت موثر کیفری

    • عدم اشتغال در قوای سه گانه، وزارتخانه ها و سازمان های دولتی به صورت تمام وقت

    • عدم ورشکستگی شخص به تقصیر یا تقلب

    • پروانه کار و اقامت معتبر (اگر فرد غیر ایرانی باشد).

    برای تمدید کارت بازرگانی شرکت صادرات و واردات باید گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی، کد اقتصادی و گواهی آخرین تغییرات شرکت ارائه گردد. برخی شرکت ها از داشتن کارت بازرگانی معاف هستند مانند شرکت های تعاونی مرزنشینان برای واردات اقلام مورد نیاز خانواده های مرزنشین.

    کد اقتصادی برای شرکت صادرات و واردات

    همان طور که در قسمت قبل بیان شد برای صدور و تمدید کارت بازرگانی، شرکت باید کد اقتصادی داشته باشد. کد اقتصادی یا شماره اقتصادی عددی 12 رقمی است که سازمان امور مالیاتی از طریق آن اشخاص حقیقی و حقوقی را شناسایی می کند. تمام مودیان مالیاتی از جمله شرکت های صادرات و واردات، موظف هستند بعد از ثبت شرکت، مراحل دریافت کد اقتصادی را بگذرانند. بعد از دریافت کد اقتصادی، پلمپ سالانه دفاتر مالیاتی اجباری است. کد اقتصادی نیز باید در تمام فاکتورهای رسمی شرکت درج گردد.

    برای دریافت کد اقتصادی باید به صورت حضوری به سازمان امور مالیاتی محل فعالیت شرکت مراجعه شود. برای این منظور باید مدارکی مانند کپی کارت ملی و شناسنامه کلیه شرکا، سهامداران و اعضای هیئت مدیره، کپی اساسنامه شرکت، کپی آگهی تاسیس و آخرین تغییرات، ارائه گردد.

    نحوه ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات

    همان طور که قسمت قبل اشاره شد برای صدور کارت بازرگانی باید مراحل ثبت شرکت در اداره ثبت ایران طی گردد. شرکت های صادرات و واردات معمولا در قالب سهامی خاص یا شرکت با مسئولیت محدود ثبت می شوند. تمام امور ثبت شرکت از طریق سامانه ثبت شرکت ها و به صورت الکترونیکی انجام می گیرد. برای جلوگیری از اشتباه و صرفه جویی در زمان و هزینه، بهتر از قبل از اقدام به ثبت با وکلا یا موسسات ثبت شرکت به منظور ثبت شرکت بازرگانی مشورت نمایید.

    ثبت شرکت صادرات و واردات در سامانه ثبت شرکت ها

    شرایط ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب سهامی خاص

    • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت یک میلیون ریال است که 35% آن باید به صورت نقدی پرداخت گردد.

    • حداقل تعداد شرکا 3 نفر است.

    • قبل از نام شرکت عبارت «سهامی خاص» قید شود.

    شرایط ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب با مسئولیت محدود

    • حداقل سرمایه برای ثبت شرکت یک میلیون ریال است که باید به حساب شرکت در شرف تاسیس واریز گردد.

    • حداقل شرکا دو نفر هستند.

    • اگر تعداد شرکا بیش از 12 نفر باشند، باید برای آن هیئت نظار تعیین گردد.

    • در نام شرکت باید عبارت «با مسئولیت محدود» قید شود.

    مدارک لازم جهت ثبت شرکت واردات و صادرات

    برای تاسیس شرکت صادرات و واردات در قالب سهامی خاص باید مدارک ذیل ارائه گردد:

    • اظهارنامه
    • اساسنامه که به امضا همه سهامداران رسیده است
    • گواهینامه بانکی مبنی بر تادیه نقدی 35 درصد از سرمایه شرکت
    • ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر می گردد.
    • کپی مدارک هویتی اعضا و شرکا به همراه کد ثنا (کد ثنا بعد از احراز هویت در سامانه ثنا ارائه می شود.)
    • اصل مجوزهای مورد نیاز از سازمان های ذیربط (مانند سازمان غذا و دارو) در صورت لزوم

    مدارک لازم برای ثبت شرکت صادرات و واردات در قالب با مسئولیت محدود، از قرار زیر است:

    • اظهارنامه
    • اساسنامه که به امضا همه اعضا رسیده است
    • گواهینامه بانکی مبنی بر تادیه نقدی سرمایه شرکت
    • ذکر نام روزنامه کثیرالانتشاری که آگهی های شرکت در آن منتشر خواهد شد.
    • کپی مدارک هویتی اعضا و شرکا به همراه کد ثنا
    • اصل مجوزهای مورد نیاز برای ثبت در صورت لزوم

    اگر قصد دارید امور اداری ثبت شرکت بازرگانی صادرات و واردات را به یک نماینده حقوقی یا وکیل بسپارید، قرارداد وکالت نیز باید به عنوان یکی از مدارک به اداره ثبت شرکت ها ارائه گردد.

     

    مراحل ثبت شرکت صادرات و واردات

    برای ثبت شرکت صادرات و واردات باید مراحل زیر طی گردد:

    1. انجام مراحل اداری از طریق سامانه ثبت شرکت ها شامل انتخاب و تایید نام و تکمیل فرم های اظهارنامه، شرکتنامه و اساسنامه

    2. بارگذاری مدارک در سامانه

    3. ارسال پستی مدارک همراه با امضای شرکا و هیئت مدیره به آدرس اداره ثبت شرکت های منطقه فعالیت

    4. تایید اداره ثبت (در صورت نداشتن نقص و عدم انطباق) و دریافت پستی مدارک تایید شده. اگر نقص یا عدم انطباق وجود داشته باشد مدارک تایید نشده و به همراه نامه کتبی علت عدم تایید، به آدرس شرکت ارسال می گردد. در این صورت باید نواقص برطرف شده و مدارک دوباره امضا و ارسال شود که منوط به پرداخت مجدد هزینه ها خواهد بود.

    5. چاپ آگهی تاسیس در روزنامه رسمی و یک روزنامه کثیر الانتشار.

    بعد از ثبت شرکت باید مراحل دریافت کد اقتصادی در سازمان امور مالیاتی و سپس دریافت کارت بازرگانی از طریق اتاق بازرگانی طی گردد. اگر با روال اداری و تشریفات قانونی این مراحل آشنایی کامل ندارید، پیشنهاد می شود امور ثبت شرکت بازرگانی را به موسسه حقوقی دادمهر بسپارید.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=360649

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    ارز دیجیتال اپلیکیشن تاپ بانک آینده بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی خدمات ثبت شرکت درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش سامانه صیاد ساپورت های تاسیسات سینی کابل فارکس فروش اختراع ثبت نشده قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هزینه ثبت اختراع هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال چک صیادی کسب و کار کوروش جم