• امروز : پنجشنبه, ۹ فروردین , ۱۴۰۳
2

وکیل کیست ؟

  • کد خبر : 303484
  • 26 خرداد 1401 - 1:54
وکیل کیست ؟

فهرست محتوا برای فهم بهتر و بررسی دقیق تر اینکه وکیل چه کسی است ابتدا باید به معنای لغوی آن می پردازیم و سپس به بررسی شخص وکیل مجرب در قوانین مربوطه و انواع وکالت خواهیم پرداخت. در لغت نامه دهخدا وکیل به معنی آن که بر روی کار گذارند و آنکه کاری به وی […]

فهرست محتوا

  • برای فهم بهتر و بررسی دقیق تر اینکه وکیل چه کسی است ابتدا باید به معنای لغوی آن می پردازیم و سپس به بررسی شخص وکیل مجرب در قوانین مربوطه و انواع وکالت خواهیم پرداخت. در لغت نامه دهخدا وکیل به معنی آن که بر روی کار گذارند و آنکه کاری به وی واگذار شود آمده است. در اکثر لغت نامه‌ها کلمه وکیل به معنی نماینده، پیشکار، قائم مقام آمده است. از نظر حقوقی اما مطابق ماده ۶۵۶ قانون مدنی: (( وکالت عقدی است که به موجب آن یکی از طرفین طرف دیگر را برای انجام امری نایب خود می نماید)).

    نظر به تعریف فوق آثاری پدید می آید از جمله اینکه اثر عقد وکالت اعطای نیابت است به این صورت که هر اقدامی که وکیل در راستای امر وکالت از سوی موکل خویش انجام می دهد اثر آن برای موکل است و به این معنی است که انگار موکل خود انجام داده است و وکیل نسبت به آثار اموری که انجام می دهد در حکم نایب و واسطه است و نتیجه عمل برای موکل است.

    همچنین از ظاهر ماده ۶۵۶ قانون مدنی چنین برمی آید که موضوع وکالت ممکن است برای انجام یک عمل حقوقی باشد مانند وکالت در فروش یک مال و یا خرید مال دیگر و یا برای یک عمل مادی باشد مانند ساخت بنا برای موکل اما با مداقه در بسیاری از مواد قانون مدنی می‌توان چنین نتیجه گرفت که در بسیاری مواقع وکالت باید برای یک عمل حقوقی باشد.در این خصوص می توان به ماده ۶۶۲ قانون مدنی اشاره نمود که اشعار می دارد: (( وکالت باید در امری داده شود که خود موکل بتواند آن را به جا آورد. وکیل هم باید کسی باشد که برای انجام آن امر اهلیت داشته باشد)). از این ماده چنین مستفاد می شود که وکالت باید ناظر بر یک عمل حقوقی باشد زیرا این امور است که نیاز به داشتن اهلیت موکل و اهلیت وکیل برای اجرای آن  لازم است برای انعقاد وکالت نیاز به تراضی وکیل و موکل است.

    مطابق ماده ۶۵۷ قانون مدنی : ((تحقق وکالت منوط به قبول وکیل است)). شایان ذکر است اگر وکیل بدون اعلام قبولی وکالت   مفاد و موضوع وکالت را به انجام برساند این اقدام حاوی قبول نیز هست مشروط بر اینکه از وکالت آگاه باشد. آنچه ذکر گردید مربوط به وکالت غیر دادگستری یا در اصطلاح وکالت مدنی می باشد که این نوع وکالت می‌تواند مکتوب بوده و یا شفاهی باشد .وکالت مکتوب نیز خود به دو قسمت تقسیم می گردد یکی با سند عادی و یک قسم هم به صورت سند رسمی که در این شکل طرفین با حضور در دفترخانه اسناد رسمی اقدام به انعقاد عقد وکالت می نمایند.

    وکالت چیست ؟

    گفته شد وکالت می تواند برای امر خاصی باشد یا حتی برای کلیه امور باشد که به آن وکالت مطلق گفته می شود .ماده ۶۶۹ قانون مدنی اشعار می دارد: (( وکالت ممکن است به طور مطلق و برای تمام امور موکل باشد یا مقید و برای امور خاصی)). مطابق نظر اکثریت مطلق حقوقدانان وکالت مطلق را باید محدود تفسیر نمود بدین معنی که چنانچه شبهه ای  ایجاد شود باید اصل را عدم نیابت دانست. از دیگر نکات مهم که در مبحث وکالت و شخص وکیل بسیار حائز اهمیت است از آن است که وکیل نمی تواند عملی را که از حدود وکالت خارج است انجام دهد.

    ضمانت اجرای تجاوز از حدود وکالت فضولی بودن اقدام وکیل و عدم نفوذ معامله ای است که وکیل به انجام رسانده است. از دیگر نکات مهم در اعطای وکالت مدنی به وکیل مبحث وکالت بلاعزل می باشد. توضیح آنکه وکالت یک عقد جایز است و عقد جایز عقدی است که طرفین هر زمان اراده نمایند می توانند آن را برهم زنند در مقابل عقد جایز عقد لازم است که طرفین جز در موارد محدود قانونی حق بر هم زدن آن را نداشته و باید به تعهدات خود پایبند باشند.

    شایان ذکر است چنانچه قصد اجرای موضوع وکالت از خود موکل سلب نشده باشد حتی در وکالت بلاعزل نیز موکل می تواند موضوع وکالت را به انجام رساند. در این حالت وکالت منفسخ می گردد. در وکالت بلاعزل موکل صرفاً حق عزل وکیل را از خود سلب می نماید و این به معنی عدم توان موکل در اجرای موضوع وکالت توسط شخص دیگری نیست. وکالت در موارد ذیل مطابق ماده ۶۷۸ قانون مدنی مرتفع می‌گردد :

    1-به عزل موکل

    2-به استعفای وکیل

    3-به موت یا جنون وکیل یا موکل

     

    وکیل دادگستری کیست ؟

    وکیل کیست ؟

    آنچه تاکنون بیان گردید در خصوص وکالت مدنی و غیر دادگستری بود و در ادامه به توضیح اینکه وکیل دادگستری کیست خواهیم پرداخت و تفاوت آن را با وکیل مدنی مورد بررسی قرار خواهیم داد. همان‌گونه که طرح گردید وکالت مدنی برای انجام اموری است که از سوی موکل به وکیل نیابت داده می شود. درست است که قانون کلمه امور را به صورت مطلق مطرح نموده اما باید توجه داشت این امور منصرف از امور قضایی و دادگستری است.

    توضیح آنکه برای یک امر قضایی که لازم به حضور در محاکم دادگستری می باشد وکالت مدنی کفایت ننموده و اساساً دادگاه ها و مراجع قضایی وکیل مدنی را به عنوان نایب و وکیل از سوی موکل نمی‌پذیرند بلکه صرفاً یک وکیل دادگستری را که پروانه وکالت دارد و مراحل لازم را گذرانده به عنوان وکیل می پذیرند. حال خواهیم گفت که چه کسی وکیل دادگستری است.

    وکیل دادگستری به شخصی اطلاق می گردد که با داشتن مدرک لیسانس در رشته حقوق یا فقه و مبانی حقوق در آزمون کسب پروانه وکالت که هر ساله یک بار از سوی کانون وکلای دادگستری برگزار می گردد پذیرفته شده و با طی مراحل اداری و علمی لازم مفتخر به دریافت پروانه وکالت دادگستری گشته باشد. البته شایان ذکر است مطابق ماده ۱۴۷ برنامه سوم توسعه نهادی موازی به نام مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه تشکیل گردیده که این نهاد نیز به اعطای پروانه وکالت دادگستری پرداخته و وکیل دادگستری تربیت می نماید.

    وظایف وکیل پایه یک دادگستری

    فارغ التحصیلان رشته حقوق و فقه و مبانی حقوق باید در آزمونی که  کانون وکلای دادگستری برگزار می نماید شرکت نموده و پس از موفقیت در این آزمون که جزو سخت ترین آزمون های علمی کشور می باشد به عنوان کارآموز وکالت به مدت ۱۸ ماه به فعالیت‌های علمی تعیین شده از سوی کانون مربوطه و حضور در جلسات دادگاه های مختلف همچون بدوی، اطفال، تجدید نظر وکیفری یک بپردازد. در این مدت شخص پذیرفته شده به عنوان کارآموز وکالت شناخته می‌شود و درست است که می‌تواند در محاکم به امر وکالت بپردازد اما این امر دارای محدودیت هایی است و کارآموز وکالت اجازه قبول وکالت در پرونده هایی که مرجع تجدید نظر آنها دیوان عالی کشور باشد را ندارند و یا در امور مالی کارآموز وکالت اجازه قبول وکالت در پرونده هایی که مبلغ خواسته بیشتر از ۳۰۰ میلیون تومان باشد را ندارند.

    علاوه بر این کارآموز وکالت در طول مدت کارآموزی باید تحت نظر یک وکیل سرپرست قرار داشته باشد و کلیه وکالت نامه های صادره از سوی کاراموز باید به امضا و تایید وکیل سرپرست ایشان رسیده باشد. پس از پایان دوره ۱۸ ماهه کارآموزی کارآموز در آزمونی دیگر شرکت می نماید که به آن آزمون اختبار می گویند. این آزمون هم به شکل کتبی و تشریحی و هم به شکل شفاهی برگزار می گردد و کارآموز پس از موفقیت در این آزمون و طی مراحل قانونی به افتخار وکالت پایه یک دادگستری نائل خواهد آمد.

    وکیل پایه یک دادگستری چه کسی است ؟

    همانگونه که شرح داده شد پس از طی مراحل قانونی و دوره کارآموزی و موفقیت در آزمون اختبار شخص کارآموز به درجه پایه یک نائل آمده و از این زمان توانایی قبول هر نوع دعوا و پرونده را در محاکم دادگستری خواهد داشت. وکیل پایه یک دادگستری شخصی است که با دانش و علم کافی موفق به گذراندن مراحل گوناگون گردیده و نظر به طی حضور در جلسات مکرر دادگاه در درجات مختلف از تجربه و پختگی مناسبی برخوردار گردیده است.

    این درست است که یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند در کلیه دعاوی و پرونده ها ورود نموده و قبول وکالت نماید اما بهتر است که یک یا چند تخصص ویژه را مد نظر قرار داده و با مطالعه تخصصی و فعالیت در آن حوزه به تجربه و تخصص کافی دست یابد. در رشته حقوق تخصص های گوناگونی وجود دارد و این تخصص ها به دو بخش کلی تقسیم بندی  می گردد. دسته اول حقوقی و دسته دوم کیفری. دعاوی حقوقی به دعاوی گفته می شود که روابط مالی و حقوقی افراد را مورد بررسی و قضاوت قرار می دهد و اختلافات مالی و غیرمالی افراد که مشمول عنوان جرایم و مجازاتها نمی باشد را رسیدگی می نماید.

    دعاوی کیفری  وظیفه رسیدگی به جرایم رخ داده از سوی اشخاص را برعهده دارد و هر فعل یا ترک فعلی که در قانون جرم انگاری شده باشد را مورد قضاوت و رسیدگی قرار می‌دهد .علاوه بر این تقسیم بندی در زیر مجموعه های دعاوی حقوقی و کیفری شاخه های فراوانی وجود دارد که یک وکیل پایه یک دادگستری می تواند با مطالعه قوانین و نظریات اساتید حقوق در آن شاخه ها به کسب علم و دانش و تجربه کافی بپردازد. در امور حقوقی می توان به وکالت در امور ملکی، وکالت در امور خانواده و وکالت در امور اسناد تجاری اشاره نمود و در امور کیفری به دعاوی همچون وکالت در کلاهبرداری، وکالت در خیانت در امانت و  وکالت در قتل اشاره نمود.

    وکیل پایک یک دادگستری موسسه حقوقی وکلای رای مثبت

    وکیل کیست ؟

    موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با همکاری تعداد کثیری از وکلای پایه یک دادگستری که در تخصص های گوناگون فعالیت    می نمایند توانسته کارنامه درخشانی از خود بر جای گذاشته و با رسیدگی و حل پرونده های گوناگون در حوزه‌های مختلف رضایتمندی موکلین خود را فراهم آورد. وجود وکلای پایه یک دادگستری با تخصص های گوناگون سبب گشته بهترین نتایج و بالاترین رضایتمندی از سوی موکلین کسب گردد. موسسه حقوقی وکلای رای مثبت با طبقه بندی موضوعی دعاوی به حقوقی و کیفری مبادرت به  تشکیل کارگروه های مختلف از دکترین و وکلای پایه یک دادگستری در هر گرایش نموده است .

    هدف از تشکیل این کارگروه ها که متشکل از وکلای پایه یک دادگستری حقوقی و کیفری کار می باشند حمایت تخصصی از موکلین     می باشد . وکلای پایه یک حقوقی کار  موسسه حقوقی وکلای رای مثبت خود به چندین موضوع تخصصی تقسیم و طبقه بندی می گردد که اعم از وکیل ملکی ، وکیل اسناد تجاری ، وکیل چک و سفته ، وکیل خانواده ، وکیل شرکتهای تجاری ، وکیل امور قراردادها ، وکیل امور شهرداری و وکیل دعاوی دیوان عدالت اداری نام برد  .

    بوکیلاز زیر شاخه های وکیل کیفری که به صورت تخصصی در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت مشغول به فعالیت و ارائه خدمات تخصصی می باشند می توان به وکیل جرایم سایبری ، وکیل کلاهبرداری ، وکیل قتل ، وکیل شرب خمر ، وکیل دیه ، وکیل تصادفات رانندگی ، وکیل روابط نامشروع ، وکیل جعل اسناد و وکیل مواد مخدر نام برد . در موسسه حقوقی وکلای رای مثبت دعاوی به صورت تخصصی و حسب تجربه علمی و تجربی هر وکیل ارجاع می گردد .لذا توصیه می نماییم در صورت همکاری با این موسسه نگران پرونده های خود نباشید زیراکه وکلا با تجربه علمی و قبول وکالت تخصصی با خرد جمعی عمل نموده و حافظ حقوق موکلین خود می باشند.

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    لینک کوتاه : https://pulbank.ir/?p=303484

    برچسب ها

    ثبت دیدگاه

    مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
    قوانین ارسال دیدگاه
    • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
    • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
    • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

    برچسب ها

    بانک سامان بانک سپه بانک صادرات بانک مرکزی بانک مسکن بانک ملت بانک ملی بانک پارسیان بانک پاسارگاد بانک گردشگری برق برلیانس بورس بیت کوین تتر تسهیلات بانکی تپسی درب ضد سرقت سازمان منطقه آزاد کیش ساپورت های تاسیسات سینی کابل قطعات خودرو قیمت آهن قیمت بیت کوین قیمت دلار قیمت میلگرد لوازم یدکی خودرو مراغه مرجان دلخواه نردبان کابل نشست خبری هوش مصنوعی وطن‌زرین پی پال کسب و کار کوروش جم