نماد سایت پول بانک

هولدرهای بیت کوین با ضرر قابل‌توجهی مشغول فروش هستند؛ تغییر روند نزدیک است؟

  • یکی از شاخص‌های درون‌زنجیره‌ای (On-chain) بیت کوین که کف چرخه نزولی سال ۲۰۱۸ را به‌درستی تعیین کرده بود، اکنون به پایین‌ترین سطح خود از سال ۲۰۱۸ رسیده است.

    به گزارش کریپتو اسلیت، شاخص نسبت سود خروجی‌های خرج‌شده تعدیل‌شده (aSOPR) بیت کوین که نشان می‌دهد هولدرها در مجموع در وضعیت سود‌دهی یا زیان‌دهی مشغول فروش هستند، اخیراً حرکتی نزولی را زیر سطح «یک» تجربه کرده است. قرارگرفتن این شاخص زیر سطح یک یعنی هولدرهای بیت کوین در مجموع و به‌طور متوسط مشغول فروش دارایی‌های خود در وضعیت زیان‌دهی هستند.

    زمانی که بر اساس داده‌های شاخص aSOPR هولدرهای بیت کوین در جابه‌جایی‌های (فروش‌های) خود متحمل ضرر سنگینی می‌شوند، اغلب این انتظار می‌رود که روند در ادامه از نزولی به صعودی تغییر کند.

    به بیانی دیگر، این شاخص در شرایطی به کف خود می‌رسد که سرمایه‌گذاران از تصمیم خود برای نگهداری بیت کوین و اجتناب از فروش با ضرر منصرف شده و فروش دسته‌جمعی در بازار تشدید شود. برای ادامه چنین سناریویی این‌طور پیش‌بینی می‌شود که با خرید در کف‌های قیمتی بخشی از سرمایه‌گذاران و انباشت‌شدن واحدهای بیشتر، در نهایت روند کلی دست‌خوش تغییر شود؛ حتی در شرایطی مثل اکنون که بازار بیت کوین یکی از بزرگترین فروش‌های دسته‌جمعی چهار سال گذشته خود را تجربه می‌کند.

    همان طور که از نمودار زیر پیداست، بیت کوین اخیراً حرکتی نزولی را زیر سطح یک پشت سر گذاشته و تا سطوحی پایین آمده است که از سال ۲۰۱۸ تاکنون هرگز دیده نشده بود.

    برای مشاهده شاخص aSOPR در ارزویژن روی تصویر کلیک کنید.

    هنگامی که ارزش شاخص aSOPR دقیقاً برابر با ۱ باشد، می‌توان گفت سکه‌هایی که آن روز جابه‌جا شده‌اند، به‌طور میانگین به‌صورت سربه‌سر به فروش رسیده‌اند و اگر ارزش شاخص بیشتر از ۱ باشد، می‌توان گفت سکه‌هایی که آن روز جابه‌جا شده‌اند، به‌طور میانگین با سود به فروش رسیده‌اند؛ در واقع قیمت فروش آنها بیشتر از قیمت خریدشان بوده است.

    سقوط عمیق‌تر قیمت‌ها در ماه نوامبر (آبان) تحت‌تأثیر ورشکستگی صرافی FTX، تمایل سرمایه‌گذاران به فروش در ضرر را بیشتر کرد و آشفته‌ترشدن شرایط بازار سبب شد حجم زیانی که هولدرهای بیت کوین در فروش‌های خود متحمل می‌‌شوند بیشتر شده و شاخص aSOPR به سطوح بسیار پایینی سقوط کند.

    همان طور که در ابتدا گفته شد، این شاخص آخرین بار در اواخر سال ۲۰۱۸ به سطحی پایین‌تر از کف اخیر خود سقوط کرده بود که پس از آن بازیابی قیمت‌ها آغاز شد و روند بازار به صعودی تغییر کرد. بر همین اساس، می‌توان گفت کف چرخه کنونی بیت کوین نیز احتمالاً نزدیک باشد.

    تنها تفاوت موجود این است که کف aSOPR در سال ۲۰۱۸ از کف اخیر این شاخص اندکی پایین‌تر است؛ بنابراین فعلاً با قطعیت نمی‌توان گفت چرخه نزولی بیت کوین به پایان خود رسیده است یا خیر.

    منبع

    میانگین امتیازات ۵ از ۵
    از مجموع ۱ رای
    خروج از نسخه موبایل